تنش سیاسی در روابط عربستان و لبنان/ آن سوی تلاش عربستان برای بر هم زدن اوضاع لبنان چیست؟

به دنبال اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن و نقش عربستان و امارات در آن،‌ تنش دیپلماتیک میان ریاض و بیروت رخ داده است. عربستان در تنش آفرینی با لبنان اهداف چند وجهی را دنبال می کند که مهمترین آن ایجاد بحران حاشیه ای برای جلوگیری از تمرکز جامعه جهانی بر یمن و فشار بر سعودی ها برای پایان دادن به مداخله نظامی در این کشور است.
شنبه، 8 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
تنش سیاسی در روابط عربستان و لبنان/ آن سوی تلاش عربستان برای بر هم زدن اوضاع لبنان چیست؟
به گزارش راسخون؛ طی چند روز گذشته منابع خبری اظهاراتی را به نقل از جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان منتشر کردند که در آن جنگ ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان و امارات علیه یمن را محکوم کرده است.

این اظهارات در جریان مصاحبه با برنامه "پارلمان مردم" از شبکه الجزیره مطرح شد و قرداحی طی آن گفت که انصارالله یمن در مقابل تجاوزات عربستان و امارات از خودشان دفاع می‌کنند.

پس از انتشار اظهارات قرداحی رسانه‌های لبنان از احتمال شکل گیری یک بحران دیپلماتیک میان لبنان و عربستان خبر دادند.

در همین حال، شبکه "ام‌تی‌وی" به نقل از منابع سعودی اعلام کرد: ما با یک بحران دیپلماتیک شدید به دلیل اظهارات قرداحی مواجه هستیم.

شبکه "الجدید" لبنان نیز در این باره گزارش داد که نشانه‌های شکل گیری یک بحران دیپلماتیک عربی به دنبال اظهارات قرداحی به چشم می‌خورد.

این موضوع نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان را بر آن داشت تا توضیحاتی را در این باره ارائه دهد.

وی در این باره بر پافشاری لبنان بر حفظ پیوندهای روابط با تمامی همسایگان خود و به ویژه برادران عرب تاکید کرد.

میقاتی افزود: این اظهارات مربوط به زمانی است که قرداحی منصب وزارت اطلاع رسانه را عهده دار نشده بود و این اظهارات قابل قبول نبوده و همچنین بیانگر موضع دولت لبنان به ویژه در مسئله یمن و روابط آن با برادران عرب در عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) نیست.

قرداحی نیز در این باره گفت: قصد توهین به عربستان و امارات را نداشتم و من نسبت به ملت و رهبران آنها علاقه و وفاداری قائل هستم.

سفارت عربستان در بیروت تا بدین لحظه واکنشی به اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان نشان نداده است.

به دنبال تشدید عربستان سعودی روز  جمعه به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کند.

الجزیره گزارش داد، عربستان سعودی روز جمعه به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کند.

علاوه بر این ریاض، واردات تمامی کالاهای لبنانی به عربستان متوقف شد. گفتنی است که عربستان سفیر خود را هم از بیروت فراخوانده است.

تنش‌ها میان سعودی‌ها و لبنان پس از آن افزایش یافت که نقل قولی از وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن منتشر شد.

جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قبل از ورود به کابینه «نجیب میقاتی» یک مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی بوده است که در برنامه‌ای تلویزیونی معروف به «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرده بود.

وی در پاسخ به این پرسش که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.
 

ورود اتحادیه عرب به مسئله تنش بین عربستان و لبنان

 
تنش سیاسی در روابط عربستان و لبنان/ ورود اتحادیه عرب به مسئله تنش بین عربستان و لبنان

اتحادیه عرب در واکنش به تنش بین بیروت و ریاض و اقدامات ضد لبنانی عربستان سعودی، ضمن ابراز نگرانی از این تنش، از کشورهای عربی خلیج فارس خواست در این مسئله بازنگری کنند.

اتحادیه عرب امروز شنبه طی بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از تنش به وجود آمده بین لبنان و عربستان سعودی در پی اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان گفت که از تنش و کدورت پیش آمده بین این کشور و کشورهای عربی خلیج فارس نگران است.

اتحادیه عرب گفته که به اقداماتی که نخست وزیر و رئیس جمهور لبنان برای توقف وخامت روابط این کشور با کشورهای عربی اتخاذ کرده‌اند، اعتماد دارد.

 این اتحادیه همچنین از کشورهای عربی خلیج فارس خواسته که برای ممانعت از تأثیرات منفی بر اقتصاد لبنان، درباره اقدامات خود در برابر بیروت بازنگری کنند.

شب گذشته عربستان سعودی در ادامه تنش بر سر اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان، سفیر این کشور را احضار کرد و از او خواست ظرف 48 ساعت خاک عربستان را ترک کند. ریاض همچنین سفیر خود را برای مشورت فراخوانده است.

بحرین نیز به تبعیت از عربستان سعودی به سفیر لبنان در منامه 48 ساعت وقت داد که خاک منامه را ترک کند.

قرداحی قبل از اینکه به عنوان وزیر اطلاع رسانی لبنان انتخاب شود، در برنامه‌ای تلویزیونی، جنگ عربستان علیه یمن را بیهوده خونده و گفته است که انصارالله یمن هماننند حزب الله از خود و کشورشان دفاع می‌کند.
 

ابراز تأسف نخست وزیر لبنان از اقدامات عربستان علیه این کشور

 
تنش سیاسی در روابط عربستان و لبنان/ ورود اتحادیه عرب به مسئله تنش بین عربستان و لبنان

نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان در واکنش به اخراج سفیر این کشور از عربستان ضمن ابراز تأسف از این حرکت ریاض گفت که اظهارات «جرج قرداحی» موضع و نظر دولت لبنان نیست.

«نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان ساعتی بعد از اقدام عربستان سعودی در تعیین ضرب الاجل برای اخراج سفیر لبنان از عربستان، ابراز تأسف کرد.

به گزارش رسانه های لبنان، میقاتی با بیان اینکه «امیدوارم عربستان سعودی در تصمیمات خود بازنگری کرده و ما بتوانیم به تلاش برای حل این مسئله ادامه دهیم» اظهار داشت که اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان موضع و دیدگاه دولت این کشور نیست.

او گفت که دولت لبنان هرگونه اقدامی را که به «روابط برادرانه» با عربستان سعودی لطمه بزند، شدیدا محکوم می کند.

نخست وزیر لبنان همچنین از رهبران کشورهای عرب خواسته برای حفظ انسجام عربی هم که شده به لبنان برای گذار از «بحران» پیش آمده کمک کرده و تلاش کنند.

با توجه به تبعیت کورکورانه برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، انتظار می‌رود برخی از این کشورها دست به اقدام مشابه بزنند. برخی منابع لبنانی میگویند احتمالا تا ساعاتی دیگر  شورای همکاری خلیج فارس سفرای لبنان را اخراج کنند.

رسانه های سعودی از جمله خبرگزاری واس جمعه شب گزارش دادند که وزارت خارجه عربستان سعودی سفیر خود در بیروت را فراخوانده و همزمان نیز سفیر لبنان در ریاض را احضار کرده است.

عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که همه واردات خود از لبنان را متوقف کرده و مدعی شده است که به رغم این تصمیمات، به فکر شهروندان لبنانی مقیم عربستان است.

ریاض گفته که اظهارات مقامات لبنانی را بیانگر مواضع لبنانی های مقیم عربستان نمی‌داند و اظهارات «توهین آمیز» وزیر اطلاع رسانی لبنان ادامه مواضع «مذموم» مقامات لبنانی است.

عربستان سعودی در ادامه ادعاهای خود علیه لبنان و حزب الله را تکرار کرد و گفت که لبنان هنوز برای توقف قاچاق مواد مخدر به عربستان هیچ اقدامی نکرده است و در این ارتباط همکاری نداشته است.

وزارت خارجه عربستان از تنش در روابط خود با جمهوری لبنان ابراز تأسف کرده و گفته است که این مسئله به دلیل این است که مقامات لبنان واقعیت‌ها را نادیده میگیرند.

دولت سعودی در ادامه خصومت و ضدیت با جنبش حزب الله نیز مدعی شد که این جنبش لبنانی اقدام به حمایت از نیروهای انصارالله یمن کرده و به آن‌ها آموزش می‌دهد.

جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان که مجری شناخته شده در جهان عرب است، اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی با «بیهوده» خواندن جنگ عربستان سعودی علیه یمن، از نیروهای جنبش انصارالله یمن حمایت کرده و گفته بود که این نیروها نیز همانند حزب الله از خود و کشورشان حفاظت می‌کنند.

اقدامات ضد لبنانی عربستان سعودی بعد از آن اتخاد می شود که قرداحی رسما گفته که تحت فشار افراد و سفرا و سفارت خانه ها تن به عذرخواهی نخواهد داد و حقایق را خواهد گفت.
 

آن سوی تلاش عربستان برای بر هم زدن اوضاع لبنان

 
تنش سیاسی در روابط عربستان و لبنان/ ورود اتحادیه عرب به مسئله تنش بین عربستان و لبنان

تا چند هفته پیش بخصوص در ایامی که مذاکرات میان ایران و عربستان در قبال مسائل منطقه ای از جمله بحران یمن در جریان بود به نظر می رسید رویکرد عربستان در لبنان به سمت کاهش مداخله و تنش آفرینی است و حتی در مواردی مانند تشکیل دولت جدید لبنان به نخست وزیری نجیب میقاتی خبری از مانع تراشی عربستان نبود اما دیروز عربستان به یکباره با بهانه کردن اظهارات چند ماه پیش جرج قرداحی  وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره لزوم پایان اشغال عربستان در یمن به بحران سازی در لبنان دست زده است.

دولت عربستان به این بهانه ضمن توقف واردات محصولات از لبنان و فراخوانی سفیر خود از بیروت به سفیر لبنان در ریاض نیز دو روز مهلت داده است که این کشور را ترک کند. حال سوال این است که چرا عربستان دوباره به برهم زدن لبنان روی آورده است؟ 

یک پاسخ این است که عربستان با توجه به اینکه روند تحولات لبنان را به نفع خود نمی داند لذا تصمیم به قطع رابطه گرفته بود و لذا دنبال بهانه ای برای اعلام آن بود که با نبش اظهارات چند ماه پیش وزیر اطلاع رسانی لبنان از آن به عنوان ابزار و بهانه استفاده کرده است و این تصمیم عربستان شبیه همان تصمیم این کشور برای قطع رابطه با ایران بود که از ماهها قبل در پی آن بود و در نهایت با بهانه کردن حمله به سفارتخانه این کشور در تهران و مدیریت این حمله سرانجام تصمیم خود را عملی کرد. 

بی تردید این تصمیم عربستان و عوامل دست نشانده آن همچون بحرین با مدیریت رژیم صهیونیستی صورت می گیرد که طبق آن تلاش می شود این کشورها از محیط عربی و طبیعی خود خارج شوند و پل های پشت سرشان خراب شود  تا قابلیت بیشتری برای عادی سازی روابط با رژیم صهیوینستی پیدا کنند. 

در عین حال نباید از این واقعیت غافل شد که عربستان از حل سایر بحران های منطقه ای قبل از حل بحران یمن نگران است و از این وحشت دارد که توجهات منطقه ای و جهانی به بحران یمن متمرکز شود و با قرار دادن آن در سیبل توجه جهانی فشارها را بیش از پیش بر عربستان افزایش دهد. این دقیقا همان رویکردی است که رژیم صهیونیستی در فلسطین دنبال می کند و با ایجاد بحران های حاشیه ای و تطویل آن توجهات را از بحران فلسطین منحرف می کند و مانع از این می شود که طرح های پذیرفته شده بین المللی درباره فلسطین اجرا شود. 

عربستان هم انتظار دارد که بحران و جنگ یمن نه از پذیرش مسئولیت تحمیل جنگ بر این کشور و پرداخت خسارات آن بلکه در جریان یک بده و بستان منطقه ای حل و فصل شود و از نقش و مسئولیت های این کشور چشم پوشی شود. عربستان از این منظر وارد گفتگو شد و حتی برای مدتی مداخلات و اخلال گری های خود را در لبنان متوقف کرد اما بعد از آنکه به اهداف مورد انتظار خود دست نیافت دوباره به بحران سازی در لبنان روی آورده است.

قبلا عربستان روی تشدید اختلافات شیعی و سنی سرمایه گذاری می کرد و از سعد حریری برای اجرای این پروژه بهره می گرفت اما بعد از اینکه از وی ناامید شد اکنون مدتی است که بیشتر روی جریان های افراطی مسیحی و به طور مشخص سمیر جعجع سرمایه گذاری می کند و کمک های مالی خود را برای تقویت و تجهیز شبه نظامیان مسیحی بکار می گیرد و در عین حال همپیمانان مسیحی حزب الله را نیز تحت فشارهای سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی قرار می دهد و سناریوی جاری علیه جرج قرداحی در این راستا صورت گرفته است.

از دیگر سو با بن بستی که در مذاکرات هسته ای ایجاد شده,  توجه طرف های هسته ای ایران بر افزایش فشارها متمرکز شده است و این فشارها به طور توامان هم علیه ایران و هم علیه همپیمانان ایران به اشکل مختلف صورت می گیرد و از جمله مصادیق و شاخص های مشخص در این زمینه می توان به تقلب آشکار در انتخابات پارلمانی عراق برای حذف و کاهش سهم و حضور همپیمانان ایران، حمله سایبری به پمپ بنزین های ایران  و اعمال تحریم های جدید علیه صنایع پهپادی ایران اشاره کرد و از این منظر تلاشی که برای برهم زدن لبنان صورت گرفته و یا می گیرد بخشی از این سناریوی کلان را تشکیل می دهد و این بدین مفهوم است که دستکم  تا قبل از مشخص شدن نتایج دور جدید مذاکرات هسته ای این اقدامات ادامه خواهد یافت.  


منبع
1. خبرآنلاین/ نشانه‌های جدید از تنش دیپلماتیک بین عربستان و لبنان
2. صدا و سیما/ آن سوی تلاش عربستان برای بر هم زدن اوضاع لبنان
3. تسنیم/ ابراز تأسف نخست وزیر لبنان از اقدامات عربستان علیه این کشور
4. تسنیم/ ورود اتحادیه عرب به مسئله تنش بین عربستان و لبنان
5. دنیای اقتصاد/ تشدید تنش میان عربستان و لبنان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.