گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

بدترین اتفاق ممکن برای هر کشور، و برای هر ملت می‌تواند جنگ باشد. جنگ جز ویرانی جز خرابی و جز خاطرات تلخ و گزنده چیزی به همراه ندارد. جنگ حالی برای بسیاری از طرف‌ها منبع درآمد و ثروت است که برای مردم عادی و آنهایی که خانه و کاشانه و اطرافیان خود را از دست می‌دهند یادآوری تلخی در امتداد تاریخ دارد. حمله روسیه به اوکراین نیز از این قاعده مستثنا نیست اما کشورهای غربی به ویژه آمریکا که اوکراین او را با دخالت ها و تحریک کردن هایش به این روز انداخت چرا حالا فقط ادای کمک کردن را در می‌آورد و حاضر نیست به صورت مستقیم به خاطر حفظ منافع غرب با قدرت جهنمی روسیه خود را درگیر کرد کمک کند؟
پنجشنبه، 12 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

 در حال به روز رسانی 

دوشنبه 9 اسفند 

انفجار مهیب


انفجاری مهیب و سنگین در مرکز اوکراین واقع در منطقه چرکاسی با حمله ارتش روسیه به یکی از بزرگترین انبارهای مهمات ارتش اوکراین رویدادی که احساس می‌شود بمب اتمی تاکتیکی است.
 

پهبادهای اوکراینی


گستردگی جبهه جنگ و ورود ارتش روسیه در چند محور باعث شده تا ارتش اوکراین که تعداد اندکی پهپاد رزمی دارد در استفاده از آنها دقت بیشتری کند. با توجه به سرنگونی چند فروند از این پهبادها در طول ۴ روز اول جنگ استفاده از آنها به صورتی که بیشترین آسیب را بزنند و سالم به پایگاه‌ خود بازگردند به اصلی‌ترین راهبرد طرف اوکراینی تبدیل شده و به همین دلیل ویدیوهای اندکی از فعالیت پهپادهای در اختیار ارتش این کشور از جمله بیرقدار دیده شده است.

در این ویدئو پهپاد اوکراینی از فاصله چند کیلومتری ستون نظامی ارتش روسیه را در منطقه خرسون در جنوب این کشور تحت نظر قرار دارد و با چند تیر بمب مینیاتوری آنها را هدف قرار می‌دهد. همانگونه که مشاهده می.کنید ارتش قدرتمندی مانند روسیه که از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندی در دنیا بهره می‌گیرد هم در سرکوب پهپاد تا اندازه زیادی ناتوان است. اگر طرف اوکراینی از موجودیت پهپادی خود که گفته می‌شود حدود ۴۰ فروند است بهره درست و اصولی ببرد می‌تواند ضربات سختی بر پیکر ارتش روسیه وارد کند، اما اگر روس‌ها بتوانند آواکس‌های خود را وارد میدان کنند آنگاه کار برای طرف مقابل سخت می‌شود.
 

واکنش متفاوت غرب!

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین
 

صفحه یک برخی از روزنامه‌های غربی... در طول این 70 سالی که رژیم صهیونیستی مردم فلسطین و منطقه را سلاخی کرد شما یک روز دیدید که رسانه‌های غربی به صورت هماهنگ که نه، چند تایی از جنایات رژیم صهیونیستی بنویسند؟ در سه دهه‌ای که کشورهای غربی در حال حمله به کشورهای اسلامی بوده و همچنان هم این جنایت‌ها را ادامه می‌دهند، یک بار رسانه‌های غربی و نشریات آن‌ها چنین تصویری کار کردند؟ در طول همه این سال‌ها شما با چنین صحنه‌ای مواجه شده‌اید؟

وقتی نظامیان غربی در افغانستان، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سومالی، فلسطین و... دست به قتل و غارت می‌زدند، آن‌ها اینگونه رفتار کردند؟ روز گذشته تلویزیون بی‌بی‌سی یک فاشیست را آورده بود که می‌گفت مو بورهای چشم رنگی اوکراینی دارند کشته می‌شوند و ما ساکت هستیم، بله در زبان مهد دمکراسی رنگ پوست و چشم تعیین می‌کند که شما ارزش پرداختن دارید یا نه. آیا تا به حال به این مسائل فکر کرده‌اید!
 

چه کسی بیشترین ضرر را در جنگ بین روسیه و اوکراین دید؟!!


نورالدین شیرین، کارشناس تلویزیونی ترکیه: رژیم صهیونیستی اسرائیل از بازنده های اصلی جنگ بین اوکراین و روسیه. از بین رفتن دولت اکراین یعنی از دست رفتن یکی از مهم تریم حامیان دولتی رژیم صهیونیستی.
 

حرفهای یک نژاد پرست که الگوی برخی افراد در داخل هم هست!


سوال بی جواب رئیس جمهور اوکراین از شرکای خود / آمریکا با دوستانش چه می‌کند؟


اروپا و آمریکا برخلاف وعده های خود، اوکراین را تنها گذاشتند. آمریکا بار دیگر تاریخ را برای شرکای خود تکرار کرد و برخلاف وعده هایش کشور اوکراین را در جنگ مقابل روسیه تنها گذاشت.
 

صف‌های طولانی دریافت پول از خودپردازها در مسکو


تعداد زیادی از مردم شهر مسکو، برای دریافت پول، در مقابل خودپردازها صف بستند. تعداد زیادی از مردم شهر مسکو، پس از شنیدن خبر مسدود شدن پول‌های کشور روسیه در بانک‌های کشورهای اروپایی، برای برداشت پول‌های خود از بانک‌ها صف بستند. در فیلم زیر، صف‌های طولانی مردم، برای دریافت پول از دستگاه‌های خودپرداز را مشاهده می‌کنید.
 

آمادگی برای مقابله با حمله هسته ای

رییس‌جمهور روسیه در دستوری ویژه از نیروهای استراتژیک بازدارنده این کشور (که همان توانمندی هسته‌ای باشد) خواست تا به حالت آماده‌باش کامل در آمده و آرایش تهاجمی بگیرند. در چهارمین روز از جنگ در اوکراین در حالیکه خیلی‌ها انتظار داشتند که ارتش و روسیه موفق شود این کشور پهناور وسیعی را در همین چهار شبانه روز اشغال کند (بیشتر کسانی که درک درستی از جنگ نداشته و توانمندی ارتش اوکراین را دست کم گرفته بودند) و اما این اتفاق نیفتاد، درخواست پوتین از ارتش این کشور برای ورود به چنین سطحی از آمادگی نشان می‌دهد تنش‌ها عمیق‌تر و در حال گسترده‌تر شدن است.

در حقیقت همزمان با تهدیدها، تحریم‌ها و فشار کشورهای غربی بر روسیه، آنها در حال افزایش سطح تنش هستند تا به کشورهای اروپایی یادآور شوند که در روسیه ارتش این کشور آماده ورود به هر سناریویی است!! بدون شک اروپایی‌ها تاب و توان مقابله با چنین موضوعی را ندارند و انتظار می رود با این دستور پوتین شاهد اتفاقات جدیدی در عرصه مذاکرات، دیپلماسی و حتی گفتار اروپایی‌ها باشیم. یعنی اینکه دیگر این همه روسیه را تهدید به تحریم و ارسال تسلیحات به اکراین نکنند.
 

 یکشنبه 8 اسفند 

جنگ اوکراین از منظر منافع ملی

دکتر یدالله جوانی: اگرچه جنگ امری خسارت‌بار و ناخوشایند است و بر همین اساس، سیاست‌ها و رویکردها باید جلوگیری از وقوع جنگ و خونریزی باشد؛ ولی تاریخ بشر با جنگ‌های گوناگون و با ماهیت‌های متفاوت گره خورده است. اگرچه جنگ امری خسارت‌بار و ناخوشایند است و بر همین اساس، سیاست‌ها و رویکردها باید جلوگیری از وقوع جنگ و خونریزی باشد؛ ولی تاریخ بشر با جنگ‌های گوناگون و با ماهیت‌های متفاوت گره خورده است. در جهان کنونی هم‌ گویا جنگ پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر شده و هر از چندی، جنگی رخ می‌دهد و جنگ در اوکراین هم،‌ به دلایلی به وقوع پیوست و پیامدها و نتایج آن را به درستی و دقیق نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اما در ایران اسلامی، ‌با کدام نگاه و از چه منظری باید جنگ روسیه علیه اوکراین را تحلیل کرد؟ جمهوری اسلامی باید نسبت به این جنگ، چه موضعی را اتخاذ کند؟ رسانه‌ها،‌ نخبگان و صاحبان اندیشه و نظر، ‌چگونه باید این جنگ را تحلیل کنند؟ با تأمل در نوشتارها، ‌صحبت‌ها، ‌مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌های اتخاذ شده در کشور، به ویژه در فضای مجازی، ‌به وضوح می‌توان دریافت که دیدگاه‌ها در این موضوع بسیار متفاوت است.

در این موضع‌گیری‌ها حتی در مواردی، ‌مواضع رسمی اعلامی با سؤال و چالش‌های ذهنی مواجه است. بسیار روشن است که هر نظام سیاسی و هر کشوری در قبال تحولات پیرامونی، زمانی می‌تواند نسبت به آن تحولات و رخدادها و از جمله جنگی که رخ می‌دهد، مواضع صحیح و بهنگامی داشته باشد که، اولاً درک درستی نسبت به ماهیت آن تحولات داشته باشد، ‌ثانیاً با شاخص منافع ملی،‌ سیاست‌ها، ‌رویکردها و مواضع خود را نسبت به آن تحولات تنظیم و به اقتضای شرایط، آن سیاست‌ها را اعلام کند.

بر این اساس در کشورمان ایران، اگر نگاه‌ها و مواضع متفاوت و بعضاً متضاد نسبت به پدیده‌ای چون جنگ اوکراین رخ می‌نماید،‌ دلیل اصلی آن، ‌برداشت‌ها و درک‌های متفاوت نسبت به ماهیت این جنگ از یک‌سو ‌و برداشت‌ها و درک‌های متفاوت از منافع ملی و ارتباط آن با جنگ اوکراین از دیگر‌سوست. همین برداشت‌های متفاوت از سوی جریان‌های سیاسی، ‌نخبگان و اصحاب رسانه در این سال‌ها نسبت به ماهیت تحولات داخلی، ‌منطقه‌ای و بین‌المللی و چگونگی ارتباط آن با منافع ملی، در موارد بسیاری دیده شد. لشکرکشی آمریکا به منطقه، اشغال افغانستان،‌ اشغال عراق، ‌بحران سوریه و لبنان، ‌تهدیدات مستمر آمریکا علیه جمهوری اسلامی، نمونه‌هایی از این تحولات است. بنابراین هرکسی در ایران،‌ دلسوز کشور و ملت و منافع ملی است، باید برای اتخاذ موضع در قبال تحولات پیرامونی،‌ درک درستی از ماهیت تحولات و ارتباط آن با منافع ملی به صورت توأمان داشته باشد. در غیر این صورت، ‌اعلام موضع و بیان مطالب در قالب‌های مختلف به ویژه در فضای مجازی، از منظر صرفاً باندی، ‌قبیله‌ای و سیاسی ـ جریانی، ‌چه بسا اقدامی خواسته یا ناخواسته علیه منافع ملی باشد.

برای پاسخ به پرسش‌هایی که در صدر این نوشتار آمد و اینکه،‌ کدامین نگاه و موضع در قبال جنگ اوکراین با منافع ملی سازگاری و همسویی دارد، باید متغیرهای بسیاری را به لحاظ تاریخی و همچنین اهداف بازیگران این صحنه مورد توجه و بررسی قرار داد. خلاصه کردن جنگ اوکراین به دو طرف درگیر، یعنی روسیه و اوکراین یک خطای راهبردی است. ماهیت اصلی جنگ در اوکراین در واقع جنگ و رقابت و منازعه جدی چندین ساله بین روسیه و ناتو با محوریت آمریکاست. اوکراین در مقطع فعلی، زمین اصلی این جنگ و ملت اوکراین، قربانی اصل زیاده‌خواهی و تمامیت‌خواهی استکباری است. همان زیاده‌خواهی،‌ تمامیت‌خواهی، ‌قلدرمآبی و خلق و خوی استکباری که 43 سال است ملت مظلوم اما مقتدر ایران را به شکل های مختلف تحت فشار و تحریم و در سال‌های اخیر به اذعان خودشان فشار حداکثری قرار داده است.

فهم و درک درست از دلایل، زمینه‌ها و عوامل اصلی پدیدآیی جنگ اوکراین، ما را به اتخاذ مواضع اصولی و منطقی در راستای منافع ملی رهنمون می‌کند. اکنون مشکل اصلی در کشور، جریان‌ها و گروه‌هایی هستند که به دلیل ماهیت ایدئولوژیکی و وابستگی‌های فکری به نظام لیبرال دموکراسی و سرمایه‌داری غربی، نمی‌خواهند و نمی‌گذارند یک فهم و درک درست نسبت به بسیاری از پدیده‌‌ها و موضوعات و از جمله منافع ملی که در صدر آن امنیت ملی قرار دارد، ‌در جامعه و به ویژه نسل جوان به صورت فراگیر و گفتمان غالب شکل بگیرد. گزاره‌های زیر کمک‌کننده به شکل‌گیری یک تحلیل و فهم و درک درست نسبت به جنگ اوکراین از منظر منافع ملی است:
 
1-   انقلاب اسلامی در فضای رقابت سنگین دو بلوک شرق و غرب پدید آمد و ماندگار شد.
2- با فروپاشی بلوک شرق، آمریکا خیز بزرگی را برای سلطه بر کل جهان برداشت.
3- آسیا و قدرت‌هایی همانند چین، روسیه و ایران به عنوان بزرگ‌ترین موانع سد راه سلطه آمریکا بر جهان، در برابر این زیاده‌خواهی قد علم کردند.
4- در نهایت آمریکایی‌ها سیاست استفاده از ناتو و به کارگیری قدرت نظامی را برای سلطه بر آسیا انتخاب کردند.
5- حادثه ساختگی 11 سپتامبر و بهانه مبارزه با تروریسم و لشکرکشی به افغانستان و عراق و بحران‌سازی در سوریه و تحمیل جنگ به لبنان و بسیاری از اقدامات دیگر، همگی برای پیاده‌سازی طرح خاورمیانه بزرگ و جدید، ‌با هدف سلطه بر غرب آسیا و از جمله ایران بود.
6- سیاست توسعه ناتو به شرق از طریق به عضویت در آوردن کشورهای اروپای شرقی و در ادامه تلاش برای به عضویت در آوردن جمهوری‌های شوروی سابق و از جمله اوکراین و گرجستان حرکت دیگر آمریکا برای غلبه بر روسیه و در نهایت تجزیه این کشور به عنوان یک رقیب اصلی در قاره کهن آسیا به حداقل 15 کشور بود.
7- همانگونه که در ایران اسلامی در برابر سیاست عزتمندانه نظام اسلامی مبنی بر ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی آمریکا، یک جریان سازش و تسلیم شکل گرفت که رفتارهای آنان را حقیقتاً سوگمندانه باید روایت کنیم؛ در بعضی از جمهوری‌های شوروی سابق و از جمله اوکراین هم یک جریان غرب‌گرا با دخالت غربی‌ها پدید آمد و در نهایت با انقلاب رنگی به قدرت رسید.
8- اگر جمهوری اسلامی اکنون یک کشور مستقل، قدرتمند، ‌عزتمند و در حال پیشرفت و دارای نفوذ راهبردی در منطقه است، ‌دلیلش ایستادگی نظام اسلامی در برابر زیاده‌خواهی آمریکا و جریان اهل سازش و تسلیم در داخل به صورت توأمان است.
9- نظام سیاسی در روسیه هم با محوریت شخص پوتین، برای حفظ روسیه کنونی و جلوگیری از فروپاشی و تجزیه آن، ‌راهبرد ایستادگی و مقاومت در برابر سیاست توسعه و گسترش ناتو به شرق و جریان اهل سازش و غرب‌گرا در داخل جمهوری‌های شوروی سابق و از جمله اوکراین را به صورت توأمان در پیش گرفته است. روسیه مرزهای شوروی سابق را مرزهای امنیتی خود تعریف کرده و بر اساس سند دکترین امنیت ملی روسیه، ‌پوتین می‌گوید اوکراین،‌ خط قرمز امنیت ملی ماست.
10- بدون تردید توسعه ناتو به شرق،‌ تهدیدی جدی برای تمامی کشورهای مستقل در آسیا و از جمله ایران است. همانطور که حضور ناتو در افغانستان که 20 سال ادامه داشت، تهدیدهایی را برای جمهوری اسلامی پدید آورد،‌ حضور ناتو در اوکراین و گرجستان و در ادامه در دیگر کشورهای شمالی ایران هم می‌تواند تهدیدهای دیگری را با توجه به دشمنی آمریکا برای ملت ایران و انقلاب اسلامی پدید آورد. پس آنچه امروز در اوکراین اتفاق افتاده، مقابله با سیاست توسعه ناتو به شرق است؛ سیاستی که تهدید جدی برای تمامی ملت‌ها و دولت‌های مستقل است. بنابراین عامل اصلی این جنگ و خسارت‌های وارده بر ملت اوکراین، در درجه اول غربگرایان اوکراین و در درجه دوم کسانی هستند که با سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود،‌ دنبال استیلا بر دیگر کشورها و ملت‌ها هستند.
 

پاتک سنگین به ستون اعزامی ارتش روسیه

رسانه انگلیسی: روسیه بالاخره شکست می‌خورد

رسانه‌های غربی در تلاش برای تشویق اوکراینی‌ها جهت ادامه جنگ و اینکه آن‌ها شجاع هستند و بالاخره روسیه را شکست خواهند داد روزانه ده‌ها و شاید هم صدها مطلب می‌نویسند. این روزها کافی است رسانه‌های غربی را در حوزه دیداری، شنیداری و نوشتاری بررسی کنید تا متوجه این مساله شوید که آن‌ها مدام اوکراینی‌ها را تشویق به مقاومت می‌کنند در حالی که کشورهای غربی کمک‌های آنچنانی در اختیار طرف اوکراینی قرار نمی‌دهد.

لارنس فریدمن، رئیس مطالعات استراتژیک بریتانیا در مقاله‌ای برای وب سایت کینگز کالج لندن با عنوان «ماجراجویی بی پروا: جنگ‌ها به ندرت طبق برنامه پیش می‌روند، به خصوص اگر سخنان خود را باور داشته باشید» نوشت: اگر کی‌یف فقط ۱۰ روز مقاومت کند، روسیه با کمبود پول و تسلیحات مواجه خواهد شد. وی افزود: جنگ روزانه معادل ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد که برای خزانه‌داری روسیه مبلغ هنگفتی است.

او می‌گوید که نیروهای پوتین در نهایت شکست خواهند خورد، زیرا آنها قادر به مقاومت در برابر عزم استوار اوکراین نیستند. وی علت اصلی وقوع جنگ را دست کم گرفتن دشمن دانست، با توجه به اینکه این موضوع در سخنان پوتین در مورد اوکراین مشهود بود.

وی با مقایسه جنگ‌های چچن تا کریمه گفته است: آن جنگ‌ها به استقرار نیروهای عظیم بستگی نداشت. برای مثال، جنگ کریمه توسط نیروهای ویژه و جدایی طلبان طرفدار مسکو انجام شد. نمی‌توان به سرعت در مورد نتایج جنگ نتیجه‌گیری کرد، اما برداشت اولیه مهم است، زیرا روحیه کسانی که از وطن خود دفاع می‌کنند معمولاً بالاست. بسیار بالاتر از کسانی که حمله می‌کنند، به خصوص اگر مطمئن نباشند که چرا آنجا هستند.

ریهو تراس، وزیر دفاع سابق استونی نیز گفته است که اگر کی‌یف ۱۰ روز در برابر روس‌ها مقاومت کند، باید با دولت ولودیمیر زلنسکی وارد مذاکره شود. تراس با استناد به منابع اطلاعاتی اوکراین مدعی شد که جنگ روزانه حدود ۱۵ میلیارد پوند برای روسیه هزینه دارد و آنها حداکثر برای سه تا چهار روز موشک دارند. او مدعی شد که طرح پوتین با شلیک موشک‌ها به ساختمان‌های مسکونی «به‌طور تصادفی» برای «ارعاب» اوکراینی‌ها است.

تراس همچنین مدعی شد که عملیات ویژه روسیه از ۱۸ فوریه در نزدیکی کی‌یف بوده و قصد داشت به سرعت پایتخت را تصرف کند و یک رژیم دست نشانده را مستقر کند. روس‌ها از مقاومت شدیدی که با آن مواجه شده‌اند در شوک هستند.
 

چین: آمریکا بیش از ۲۰ کشور را بمباران کرده و تهدید واقعی، اوست

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین


سفارت چین در مسکو با یادآوری فهرستی از کشورهایی که بعد از جنگ جهانی دوم توسط آمریکا بمباران شدند، خواستار به خاطر سپردن این مسئله شد که ایالات متحده تهدید واقعی برای جهان است.


تجمع در تهران

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

تجمع چند هزار نفری در مقابل سفارت اوکراین در تهران در حمایت از این کشور.
 

سقوط بالگرد روسی

ارتش اوکراین موفق شده یک فروند بالگرد میل ۲۴ ارتش روسیه را در جنوب این کشور و در منطقه خرسون هدف قرار داده و سرنگون کنند.
 

صدای تیراندازی در کیف

 

با این حال، این فیلم در حال انتشار است که گفته می‌شود در نزدیکی ساختمان وزارت راه اوکراین در کیف گرفته شده است. صدای تیراندازی به گوش می‌رسد اما به صورت پراکنده. شاید تیم‌های اسپیتناز روس وارد کیف شده باشند و شبانه با درگیری و ایجاد ناامنی تلاش دارند با کمک ستون پنجم خود سرپل‌هایی را در پایتخت بگیرند، اما هر چه فکر می‌کنم که مثلا در یک یک شهر به بزرگی کیف آن‌ها می‌توانند چه کاری کنند باز هم به نتیجه نمی‌رسم.. کار سخت است. به این سادگی نمی‌شود یک پایتخت را اشغال کرد.
 

حضور در کیف...!

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

این نقشه پایتخت اوکراین است و این مربع‌های قرمز مناطقی است که منابع خبری مدعی درگیری در آنجا هستند!! اینکه چرا در چهار منطقه پراکنده درگیری شروع شده، خود یک سوال است و اینکه اگر در این مناطق نیروهای ویژه روسی حضور دارند، به چه شکل وارد کیف شده‌اند!! پاسخ به این سوالات واقعا کمی سخت است. درگیری‌ها معمولا باید در مناطق هم‌جوار و ممتد برای گرفتن بیشترین پوشش صورت بگیرد، اگر درگیری در این چهار منطقه مشخص صورت گرفته، نظامیان اوکراینی به سادگی می‌توانند این محلات را محاصره کرده و با پاکسازی خانه به خانه پیش رفته و دشمن را سرکوب کنند، جز اینکه این موضوع درست نباشد و خبرسازی باشند...

 

نئونازی‌ها در اوکراین همان فاشیست‌های ملی‌گرایی که در خشونت و وحشی‌گری

 

نئونازی‌ها دست کمی از گشتاپو و اس‌اس آلمان نازی نداشته و ندارند. شاید این داستان را ندانید که در جنگ جهانی دوم بیشتر اوکراینی‌ها طرفدار ارتش آلمان بودند... اما این نئونازی‌های اوکراینی که نقش مهمی در حمله به روس‌تبارها داشته و دارند حالا هم در حال بازی کردن نقش خود هستند و تقریبا همه امید امریکا، انگلیس و زلنسکی به شمار می‌روند.

آن‌ها در تیم‌های مختلف فعالیت کرده و به با هر چیزی که بدانند به ضررشان است به شدت برخورد می‌کنند، مانند این ویدئو که در آن به گروهی از مردمی که قصد ترک شهر را دارند، حمله کرده و اجازه خروج به آن‌ها را نمی‌دهند. این همان رفتاری است که داعش و جبهه النصره هم در عراق و سوریه داشتند... دلیل آن هم مشخص است ارتش اوکراین نیاز به مظلوم نمایی و ایجاد سپر انسانی با مردم است زیرا روسیه ادعا دارد با مردم غیرنظامی کاری ندارد. هرچند روسیه با شروع جنگ نه می تواند این ادعا را جامه عمل بپوشاند و نه می شود که مردم در این اختلاف متضرر یا کشته نشوند. این اتفاق برای هیچ کشور و ملتی پسندیده نیست.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

یکی از بزرگ‌ترین بازندگان جنگ در اوکراین، رجب طیب اردوغان است. حجم تجارت دو طرف با اشاره امریکا و همکاری انگلیس به سطحی بسیار قابل توجه رسیده بود. حمله روسیه به اوکراین، ضرر هنگفتی به اقتصاد ترکیه وارد کرده و می‌کند و این عصبانیت را می‌توان در واکنش روز گذشته اردوغان به موضع‌گیری ناتو دانست.

پس از پایان نشست ناتو اردوغن گفت که واکنش ناتو و کشورهای غربی به حمله روسیه به اوکراین «قاطع و مصمم» نبوده است و افزود که امیدوار است نشست ناتو در روز جمعه منجر به «رویکرد مصمم‌تری» از سوی این ائتلاف شود. اتحادیه اروپا و تمام کشورهای غربی "موضع قاطع و جدی" نشان ندادند. همه آن‌ها دائما به اوکراین مشاوره می‌دهند. در حقیقت، نمی‌توان با نصحیت به جایی رسید. وقتی به گام‌های انجام شده نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که هیچ گامی برداشته نشده است.... تجارت چند میلیاردی ترکیه و اوکراین برای اقتصاد نیمه‌ویران اردوغان مهم بود و حالا که نیست او حق دارد به هم بریزد...
 
گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

این کشورها آسمان خود را بر روی هواپیماهای روسی بسته‌اند. البته مسیر برای پرواز روس‌ها باز است و نکته مهم اما، این نقشه را داشته باشید و چند ماه دیگر را هم ببینید. همه این کشورها بلاشک آسمان خود را بر روی پروازهای روسی باز خواهند کرد...
 
مردم محلی با انداختن خود مقابل تانک های روسی سعی می کنند مانع حرکت آنها شوند
 
 

با نفوذ بیش از پیش یگان‌های زرهی پیاده و نیروهای هوابرد ارتش روسیه در اطراف پایتخت اوکراین یگان‌های پدافندی برای پوشش هوایی وارد منطقه شدند. سامانه پانیستر اس که در طول سال‌های گذشته بیش از ۴۰ فروند پهباد بیرقدار ساخت ترکیه را در سوریه و لیبی منهدم کرده، حالا اینجا هم حضور دارد تا دست به هنرنمایی بزند.

جنگ در سراسر خاک اوکراین ادامه دارد و ارتش روسیه با استفاده از قدرت بی نظیر بالگردی خود اقدام به نفوذ در خاک این کشور کرده است. هدف اصلی ارتش روسیه از این اقدام بر هم زدن تمرکز ترفع دراینیستا در حوزه پدافندی دچار حواس پرت شده و نتوانند تمرکز کنند. گفته می‌شود درگیری‌ها در زاپورژیه و پولتاوا آغاز شد. این دو منطقه در قلب اوکراین قرار دارند.
 

این ویدئو داستان همه جنگ است، چیزی بیشتر از این نیست. ویرانی، قتل، مرگ و... همه داستان جنگ این است. از صبح تا الان هم همان خبرهای روز گذشته است جز آنکه روس‌ها ادعاهایی کرده‌اند، اوکراینی‌ها هم ادعاهایی مشابه. هر دو طرف جنگ برای یکدیگر خط و نشان می‌کشند. هر دو طرف فکر می‌کنند پیروز این جنگ هستند.

تلاش روس‌ها برای حرکت سریع روی جاده‌ها باعث بروز تلفات سنگین آن‌ها شده است، این تلفات هر چند در ساختار یک جنگ عجیب نیست، اما برای ارتش روسیه یک غافلگیری به شمار می‌رود. این ستون در منطقه خرسون در جنوب اوکراین گرفتار کمین یک تیم ضدزره اوکراینی قرار گرفته است.

ترامپ: پوتین باهوش است، غرب احمق است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی سخنرانی در «اورلاندو» ایالت فلوریدا درباره جدیدترین تحولات اوکراین تأکید کرد که عملکرد این مدت نشان می‌دهد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه فردی باهوش است و در عوض رهبران کشورهای غربی که روسیه را با تحریم تهدید می‌کنند، احمق هستند. ترامپ روز گذشته (شنبه) در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران در اورلاندو درباره جدیدترین تحولات اوکراین بار دیگر با تأکید بر عملکرد ضعیف دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من تنها رئیس‌جمهور قرن ۲۱ هستم که روسیه در دوران ریاست‌جمهوری من به هیچ کشوری حمله نکرد...در دولت من به دلیل قوی بودن آمریکا، جهان یک مکان صلح‌آمیز بود. آمریکا کشوری باهوش بود، هم‌اکنون کشوری احمق است».
 
 
وی سپس ادامه داد: «البته که وی (ولادیمیر پوتین) فردی باهوش است اما کاری که ناتو می‌کند، خلاف هوشمندی را نشان می‌دهد. آن‌ها می‌گویند که روسیه را تحریم می‌کنیم، پوتین می‌گوید من ۲۵ سال تحت تحریم بودم . مسئله این نیست که پوتین باهوش است که البته فردی باهوش است، مسئله این است که رهبران ما احمق هستند».
 

شنبه 7 اسفند

از روز پنج شنبه درگیری ها ارتش روسیه و اوکراین در امتداد خطوط مرزی دو طرف شروع شده و هر یک از طرفین در مورد دیگری ادعاهای مطرح می‌کنند از یک سو گفته می شود ارتش روسیه با عبور از مرز یک شهر کوچک را اشغال کرده و از سوی دیگر اوکراینی‌ها مدعی هستند که تاکنون چندین فروند جنگنده‌های و بالگرد ارتش روسیه را سرنگون کرده و موفق در سرکوب موشک های شلیک شده شده اند.

ولادیمیر پوتین در سخنانی غیرمنتظره در تلویزیون این کشور درگیری روسیه و اوکراین را اجتناب ناپذیر خواند و گفت: در پی درخواست رهبران دو منطقه خودخوانده شرق اوکراین (لوهانسک و دونتسک) از روسیه برای کمک به آن‌ها در دفع حمله ارتش اوکراین، عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین آغاز شد؛ عملیات ارتش روسیه برای حفاظت از امنیت منطقه دونباس آغاز شده است. پوتین اوضاع شرق اوکراین را به علت حملات این کشور و دخالت‌های خارجی در امور اوکراین وخیم خواند و گفت شرایط به گونه‌ای است که اقدام قاطع مسکو را اقتضا می‌کند. 

رییس جمهور روسیه همچنین گفت در صورت مداخله کشور‌های خارجی، روسیه فورا واکنش نشان خواهد داد. وی تاکید کرد: روسیه در حال انجام «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین است و هدف مسکو غیرنظامی کردن و عاری کردن این کشور از نازیسم و نه اشغال این کشور است. پوتین پس از حمایت از استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک، در راستای حمایت از مردم روس زبان شرق اوکراین فرمان آغاز عملیات نظامی در این منطقه را صادر کرد. این در حالی است که شب گذشته نیز تحولات مهمی در صحنه بین الملل در ارتباط با حوادث اوکراین به وقوع پیوست.
 

دست کم ۶ پایگاه هوایی اصلی اوکراین توسط جنگنده های روسی و همچنین موشک‌های کروز و اسکندر هدف قرار گرفته است. تمام اهداف شناسایی شده در مناطق مختلف اوکراین هدف حملات گسترده موشک های ارتش روسیه قرار گرفته و به نظر می‌رسد چیزی به اسم ارتش اوکراین برای وصل کردن در مرزها وجود ندارد خبرهای رسیده حاکی از سقوط همه شهرهای مرزی و عقب‌نشینی ارتش اوکراین از خطوط دفاعی خود در مناطق تحت کنترل در شرق این کشور دارد.
 

 
در حالی که ارتش روسیه از ده‌ها مسیر و محور وارد اوکراین شده و در حال پیشروی در محورهای مختلف است از بازار جهانی خبر می‌رسد که هر بشکه نفت خام برنت به بیش از ۱۰۳ دلار رسیده است. این وضعیت در مورد سایر منابع انرژی نیز بدون شک وجود داشته و ما با ادامه بحران شاهد افزایش بیش از پیش قیمت انرژی خواهیم بود که نقش مهمی در عصبانیت افکار عمومی مردم آمریکا از بایدن خواهد داشت.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین


گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین
 

ناتو: تصمیمی برای استقرار نیروهای رزمی در اوکراین نداریم

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد این ائتلاف نظامی تصمیم ندارد نیروی رزمی در اوکراین مستقر کند، اما روسیه هزینه‌های زیادی بابت حمله به اوکراین خواهد پرداخت. دبیرکل ناتو در خصوص حمله نظامی روسیه به اوکراین اظهار داشت: «ناتو حمله [روسیه] به اوکراین را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند. ما نقض قوانین بین‌المللی را نمی‌پذیریم.»

وی افزود: «روسیه درها را به روی دیپلماسی بست. روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین هزینه‌های زیادی خواهد پرداخت.» استولتنبرگ خاطرنشان کرد: «ما به تهدید امنیتی جدیدی مواجه شده‌ایم و با هماهنگی اعضا برای مقابله با اقدامات روسیه برنامه‌ریزی خواهیم کرد.» نبردها در خارکف تشدید شده است، نیروهای هوابرد ارتش روسیه با فرود آمدن در پشت خطوط ارتباطی ارتش زلنسکی، راه های ارتباطی آنها با عقب را قطع کرده و بر آن هستند تا هرچه سریعتر این شهر مهم و راهبردی به تصرف آنها در بیاید.
 

جنگ بد است...

بدترین اتفاق ممکن برای هر کشور، رای هر ملت می‌تواند جنگ باشد. جنگ جز ویرانی جز خرابی و جز خاطرات تلخ و گزنده چیزی به همراه ندارد. جنگ حالی برای بسیاری از طرف‌ها منبع درآمد و ثروت است که برای مردم عادی و آنهایی که خانه و کاشانه و اطرافیان خود را از دست می‌دهند یادآوری تلخی در امتداد تاریخ دارد. حمله روسیه به اوکراین نیز از این قاعده مستثنا نیست اما کشورهای غربی به ویژه آمریکا که اوکراین او را با دخالت ها و تحریک کردن هایش به این روز انداخت چرا حالا فقط ادای کمک کردن را در می‌آورد و حاضر نیست به صورت مستقیم به خاطر حفظ منافع غرب با قدرت جهنمی روسیه خود را درگیر کرد کمک کند؟

جنگ اوکراین بخشی از بازی کثیف سران کاخ سفید است که می‌خواستند با بردن ناتو به اوکراین حلقه طناب را بر گردن روس‌ها تنگ‌تر کرده و این کشور پهناور و بزرگ را تحت فشار قرار دهند اما هر کشور و هر طرفی که باشد، هر فردی که در مسکو حکومت کند می‌داند که تنها راه نجات از این تنگنایی که غربی‌ها ساخته‌اند متاسفانه جز جنگ نیست. در این ساعت‌ها و شاید در این روزها کسی آمریکا را ملامت نکرد که چرا با کشاندن پای مردم اوکراین به بازی کثیف قدرت خود باعث بر هم زدن آرامش آنها شدند!؟ حالا متاسفانه جنگ شروع شده و نتیجه آن نیز از هم اکنون مشخص است ولی دنیایی که بعد از این جنگ شکل خواهد گرفت بسیار متفاوت بوده و ما شاهد شکل‌گیری دوره تازه‌ای در عرصه بین‌الملل خواهیم بود که هرچند با گذشته فاصله دارد اما هنوز به صورت کامل دگرگون نشده است چرا که ساختارها هنوز سر جای خود هستند، فقط در حال تغییر بنیان‌ها هستیم...


آنهایی که فکر می‌کردند با چند موشک جاوین و استینگر ارتش زلنسکی موفق خواهد شد روسیه را در باتلاق های شرق این کشور متوقف کند این تصاویر را هم نگاه کنند بد نیست انبارهای مهمات در تمام طول خطوط درگیری و تا عمق خاک اوکراین یکی پس از دیگری در حال منهدم شده است.
 

ادعای روسیه...

دولت روسیه می گوید این کشور به اوکراین حمله نکرده، بلکه در حال بازپس‌گیری مناطقی از دنباس است که در کنترل ارتش اوکراین قرار دارد و چون استقلال این منطقه را به رسمیت شناخته دنبال آن است تا پیرو پیمان مودت و همکاری که با این دو استان جدایی طلب امضا کرده باقیمانده مناطق اشغالی از آن را از ارتش اکراین بازپس بگیرد.
 

تصاویر دردناک و تلخ که همان نشان دادن روی زشت و کریه جنگ است در حال منتشر شدن است. این ویدئو می‌گوید که این جنازه نظامیان اوکراینی است که شب گذشته در حملات ارتش روسیه در شرق این کشور کشته شده‌اند... ما از این به بعد این تصاویر را بیشتر و بیشتر خواهیم دید تا ماهیت جنگ را نشان دهد! سربازانی که به خاطر منافع صاحبان قدرت بر خاک می‌افتند و سیاستمدارانی که سوار بر هواپیماهای خودشان از مهلکه فرار می کنند ‌و جنگ‌افروزانی که در کارخانه های اسلحه سازی نشسته و برای قتل عام مردم و ویرانی کشورها خوشحالی می کنند.

گزارش لحظه ای حمله روسیه به اوکراین

ارتش روسیه تقریبا تمام مراکز نظامی مهم اوکراین در همه خاک این کشور را هدف حملات موشکی قرار داده و به خصوص با انهدام باند فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی تمام راه‌های هوایی به خارج از این کشور را بسته است. به صورت ساده باید گفت آسمان اوکراین به شکل رسمی الان در اختیار جنگنده‌های روس است و آنها بدون هیچ مزاحمتی در آسمان این کشور پرواز می‌کند.
 

موشک‌های کروز ارتش روسیه در حال طی کردن طول و عرض اوکراین بوده و به سمت اهداف مهم خود بدون آنکه مزاحمتی برایشان ایجاد شود پرواز می‌کنند... برای اینکه درک درستی از پرواز موشک کروز و سرعت آن داشته باشید این ویدیو را ببینید که مشخص نیست قرار است چه نقطه ای را در کدام منطقه از خاک اوکراین منهدم کند.

 

شواهد به ما می گوید که ارتش روسیه برای تمام مراحل این جنگ را برنامه ریزی کرده و به خوبی می‌داند که دارد چه می کند و این از یک ارتش حرفه‌ای و قدرتمند بعید نیست. در مقابل هر چه ارتش اوکراین هم ارتشی ضعیف و دست و پا بسته به شمار نمی‌رود اما در مقابل ارتش روسیه حرفی برای گفتن ندارد. صدها چترباز ارتش روسیه در یکی از مناطق مرزی پشت خطوط دشمن فرود آمده و چیزی که باعث تعجب است رسیدن بدون زحمت آنها به زمین و نبود حتی یک مسلسل سنگین از ارتش اوکراین برای هدف قرار دادن آنها است.

به نظر می رسد که سازمان های امنیتی روسیه در طول ماه گذشته تلاش بسیار زیادی برای جلب توجه افسران و ژنرال‌های ارتش اوکراین و همچنین بسیاری از مقامات دولت این کشور در استان‌های مرزی کرده تا هنگام حمله، تسلیم شوند و به نظر در این راه موفق بودند. اگر خبرهای منتشر شده در مورد خارکف را درست بدانیم که بدون درگیری خاص شاهد ورود ارتش روسیه است این نظر تایید می‌شود. البته این را هم باید اضافه کرد که روسیه حامیان بسیاری در اوکراین دارد همه مردم این کشور حامی دولت غرب‌گرای زلنسکی نیستند. همانطور که این موضوع در طول ماه‌های گذشته باعث نگرانی عمده سرویس‌های امنیتی غربی شده بود و تلاش داشتند تا با جابجایی نیروها و به ویژه عوض کردن فرماندهان ابتکار عمل در این حوزه را از روس‌ها بگیرند.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

موقعیت روستا گوستومل در غرب کیف. این روستا نقطه‌ای است که بالگردهای روسی اقدام به هلی‌برن نیرو در آن کرده‌اند. اگر روس‌ها موفق شوند این منطقه را تثبیت کنند و خود را به کیف برسانند یکی از عجیب و غریب‌ترین عملیات‌های نظامی تاریخ را انجام دادند. اما اگر اوکراینی‌ها موفق به محاصره این نیروها شده و اجازه حرکت با آنها ندهند این عملیات پرخطر و سخت باعث تلفات بسیاری برای ارتش روسیه می شود. به هر حال به نظر می‌رسد فرماندهی ارتش روسیه برای این موضوع هم فکری کرده و پشتیبانی هوایی گسترده و نزدیک را برای نیروهای حاضر در منطقه فراهم خواهد کرد. علاوه بر این به نظر می رسد ستون پنجم روسی هم در منطقه حاضر بوده که با پاکسازی و آماده کردن محیط اجازه پرواز بالگردها آنهم به صورت انبوه را داده‌اند.
 


گستردگی خاک اوکراین از یک سو و ناتوانی پدافند از سوی دیگر که نمی‌تواند تمام خاک کشور را به صورت گسترده پوشش دهد در کنار حملات هدفمند روس‌ها به سامانه های راداری و پدافندی این کشور در دقایق اول جنگ باعث شده تا جنگنده های روس در آسمان این کشور جولان دهند. دو فروند جنگنده پشتیبانی نزدیک سوخو ۲۵ را مشاهده می‌کنید که در حال عملیات در عمق خاک اوکراین هستند. این جنگنده ها معمولاً باید در خطوط مقدم حضور داشته باشند اما اعتماد به نفس خلبانان که فکر می‌کنند دیگر تهدیدی متوجه آنها نیست باعث شده تا اینگونه پرواز کنند.
 

همزمان با افزایش قیمت جهانی نفت در سایر بازارها نیز مشاهده تحولات عجیب و غریب ناشی از جنگ در شرق اروپا هستیم. بسیاری از بورس‌های اروپایی به همراه بورس روسیه سقوط کرده و قیمت جهانی طلا نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. آخرین قیمت اونس جهانی اکنون ۱۹۴۵ دلار است که نسبت به شب گذشته ۴۰ دلار افزایش قیمت داشته است. در حوزه نفت نیز با باز شدن بازارهای شرق آمریکا باید منتظر قیمت‌های جدید بود.
 

همان گونه که پیش از این هم گفته شد ارتش اوکراین ارتش دست و پا بسته و ضعیفی نیست، بلکه در برابر ارتش قدرتمندی قرار دارد. فرماندهی نظامی اوکراین در طول ساعت‌های گذشته مدعی سرنگونی ۶ فروند جنگنده روسی شده که عدد قابل توجهی است. اما از سوی دیگر توپخانه اوکراین که در طول ماه‌های گذشته در مناطق مختلف موضع گرفته بود در حال آتشباری بر مواضع ارتش روسیه و همچنین استقلال طلبان شرق این کشور است. اینجا مقر تیپ ۱۰۲ ارتش روسیه در لوهانسک است.
 

ویرانی ناشی از حملات به شهر بندری اودسا. همانگونه که همه می‌دانیم جنگ جز ویرانی، خرابی، مرگ و درد چیزی ندارد . اگر کسی فکر می‌کند جنگ چیز خوبی است بویی از انسانیت نبرده اما تاریخ بشر هم سرشار جنگ، خونریزی، خرابی و ویرانی است...
 

سامانه‌های راکت انداز ارتش روسیه که از قدرت بسیار زیادی هم برخوردار هستند در حال اجرای آتش بر روی مواضع ارتش زلنسکی. ارتش روسیه با در اختیار داشتن انواع و اقسام راکت اندازهای مختلف توانسته دست فرماندهان نظامی برای زیر آتش گرفتن هر نقطه‌ای تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری با راکت و توپخانه باز باشد. این توان با حضور پهپادهایی مانند اورلان۱۰ به عنوان دیدبان حوزه رزم چند برابر شده و اثرگذاری قابل توجهی دارد.
 

توپخانه ارتش روسیه وارد شهر مرزی خرسوف شد. پیشروی ارتش روسیه در همه کشورها ادامه دارد و ورود توپخانه ۱۵۲ میلیمتری به این شهر به ما می‌گوید که پیش از این واحدهای پیشقراول از اینجا عبور کردند که توپخانه در حال استقرار در آنجا است.
 

این ساختمان در کیف به وسیله موشک‌های کروز روسی قرار گرفته و گفته می‌شود با نام ساختمان ۷۲ مرکز عملیات روانی، رسانه‌ای و تبلیغاتی ارتش اوکراین بوده است. هدف گیری دقیق مواضع ارتش اوکراین و انهدام زیرساخت‌های آن درصورتی که جایگزینی برای آن تعریف نشده باشد یا با پیش‌بینی زمان حمله اقدام به تخلیه این اماکن نکرده باشند می‌تواند در ادامه جنگ اثرات ویرانگر خود را نشان دهد.
 

صهیونیست‌ها هم محکوم کردند...‌

مواضع رژیم صهیونیستی در این جنگ جالب‌تر از بقیه است. آن‌ها که تلاش می‌کردند در طول هفته‌های گذشته با سکوت چیزی نگویند و روابط خود با مسکو را پیش از این بحرانی نکنند، حالا ناچار به اعلام موضع شده و وزیر خارجه این رژیم با محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین آن‌ را زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی دانسته است این مقام صهیونیستی در حالی دم از قوانین بین‌المللی می‌زند که در طول سال‌های گذشته برخلاف همین قوانین بین‌المللی صدها بار به سوریه حمله کرده و اقدام به شهرک‌سازی در مناطق اشغالی فلسطین می‌کند.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حالی از قوانین بین المللی صحبت می‌کند که تاکنون هیچ یک از قوانین مصوب شورای امنیتی که خود را عضو آن می‌داند پابند نبوده است‌ این موضع گیری صهیونیست‌ها از روی ناچاری است چرا که آنها به خوبی می‌دانند با خوابیدن گرد و خاک جنگ و بازگشت دوباره روس‌ها به سوریه کار آنها با نظامیان روس حاضر در این کشور شروع می‌شود. همچنین آنها از این واهمه دارند که با این موضع‌گیری، نه تنها دیگر روسیه در مجامع بین‌المللی از آنها حمایت نکند بلکه اتخاذ مواضع ضد اسرائیلی پیش بروند. وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با این اقدام عملاً تمام روابط تل آویو و مسکو را که بسیاری فکر می‌کردند راهبردی و عمیق است نابود کرد و نشان داد که هیچ رابطه عمیق راهبردی میان دو طرف وجود ندارد و صهیونیست‌ها به عنوان انگل‌های جامعه بین‌المللی زندگی انگل‌وار خود ادامه می‌دهند.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین
 
 


همانگونه که قبلا گفته شد در طول روزهای گذشته ارتش اکراین یگان‌های ضد زره متعددی را راهی شهر خارکوف در مرز با روسیه کرده است. این یگان‌های ضد زره همگی مجهز به موشک‌های آمریکایی جاولین بودند که در طول هفته‌های گذشته تحویل ارتش اوکراین شدند. همانگونه که انتظار می‌رفت با عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی به داخل شهر و نزدیک شدن روس‌ها به نقاط ورودی حالا یگان‌های ضد زره اوکراینی با موشک‌های جاولین در حال شکار زره پوش‌های روسیه هستند‌ همانگونه که مشاهده می‌کنید این تانک ارتش روسیه توسط این موشک و از بخش برجک هدف قرار گرفته است.
 
فیلمی از بالگرد کاموف ۵۲ ارتش روسیه که  مجهز به باک‌های اضافی سوخت برای تداوم پرواز و بقاپذیری در میدان نبرد بوده و چندین موشک‌های ضد زره حمل می کرد. این بالگرد ساعتی پیش با موشک های دوش پرتاب استینگر ۲ در نزدیکی کیف پایتخت اوکراین هدف قرار گرفت و ناچار به فرود اضطراری شد. معمولاً بالگردهای روسی مجهز به سامانه‌های پیشرفته‌ای هستند که اجازه پرواز به آنها در شرایط سخت و با حضور چنین دوش پرتاب‌هایی در میدان نبرد را می‌دهد ولی این بالگرد روسی به نظر خوش شانس نبوده و موشک استینگر به بال چپ آن اصابت کرده و خلبان هم پیش از سقوط بالگرد را بر زمین نشانده است.
 
همانگونه که گفته شد حضور بالگردهای روس در عمق خاک اوکراین بدون پشتیبانی هوایی نمی‌شود و جنگنده‌های سوخو ۲۵ ارتش روسیه در حال پشتیبانی نزدیک از بالگردهای ارتش هستند که در منطقه گوستومل در غرب کیف نیروهای هوابرد را پیاده کردند. پوشش هوایی دائم و مناسب برای این نیروها جهت گسترش سرپل‌های به دست آمده موفقیت آنها در ادامه جنگ را تضمین می کند. اگر ارتش اوکراین نتواند مانع پرواز جنگنده‌های سوخو ۲۵ در این منطقه شود - با توجه به در اختیار داشتن تعداد قابل توجهی موشک دوش پرتاب که دشمن ذاتی این جنگنده‌ها هستند - عملاً نظامیان روس در غرب پایتخت اوکراین حرکت خود را شروع می‌کنند.
 

حملات چند ساعت اخیر روسیه به اوکراین به خوبی اهمیت بالگردها در جنگ را نشان داد. ارتش روسیه با استفاده از صدها فروند بالگرد با وجود آن که طرف اوکراینی نزدیک به دو هزار موشک دوش پرتاب استینگر در طول هفته‌های گذشته تحویل گرفته بود، موفق به جابجایی هزاران نفر از نیروهای خود و همچنین پوشش مناسب از یگان‌های زرهی ارتش در همه محورهای درگیری شد. گفته می‌شود بیش از ۷۰۰ فروند انواع و اقسام بالگردهای روسی در تمام طول خطوط مرزی از بلاروس تا مرزهای دریایی در بندر اودسا پراکنده شده و نفوذهای مهمی به داخل عمق خاک اوکراین انجام می دهند. پرواز دسته جمعی ده‌ها فروند بالگرد با هم به نوعی قدرت نمایی ارتش روسیه بود تا گوشه‌ای از هماهنگی و توانمندی خود را به رخ دیگران بکشد. این جنگ درس‌های بسیار مهمی برای کسانی دارد که می‌خواهند ارتش قدرتمند و قابلی داشته باشند که توانایی عملیات در هر شرایطی را برای فرماندهی نظامی و رهبری سیاسی آن کشور به همراه بیاورد.
 

 آشنایی با مهمترین شهرهای اوکراین

با آغاز حمله روسیه به اوکراین در ساعات اولیه صبح امروز، پنج‌شنبه شهرهای مختلف اوکراین در معرض حملات قرار گرفتند. در ادامه مختصری از شهرها بدانید، بد نیست:

کی‌یف، پایتخت اوکراین: شهر کی‌یف پایتخت اوکراین و بزرگترین شهر آن در شمال مرکزی اوکراین در حاشیه رود ادینبرو واقع شده و سه میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر مرکز صنعتی، آموزشی و فرهنگی مهمی در اروپای شرقی محسوب می‌شود و خاستگاه صنایع تکنولوژیکی به روز و بسیاری از موسسات آموزش عالی است. همچنین محلی برای بسیاری از مناطق معروف تاریخی است. این شهر دارای زیرساخت‌های گسترده و سیستم پیشرفته حمل و نقل از جمله مترو کی‌یف است. کی‌یف در سال ۱۹۱۷ بعد از استقلال جمهوری خلق اوکراین از امپراتوری روسیه مرکز جمهوری جدید قرار گرفت و شهر مهمی در جمهوری شوروی سوسیالیست شد و در سال ۱۹۳۴ پایتخت این کشور انتخاب شد. کی‌یف همچنین بعد از فروپاشی شوروی سابق و استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱ پایتخت این کشور تعیین شد.

خارکف: دومین شهر بزرگ اوکراین بعد از کی‌یف به لحاظ مساحتی و جمعیت محسوب می‌شود و بزرگترین شهر صنعتی، علمی و فرهنگی است که بزرگترین شهر دانشجویی قلمداد می‌شود و بیش از ۴۰ مرکز عالی آکادمیک در این شهر قرار دارد. این شهر در شمال شرقی اوکراین در تلاقی دو رود لوپان و خارکف است و در قرن ۱۷ تاسیس شد و تا ابتدای دهه هشتاد قرن ۲۰ مرکز اوکراین بود و ساکنانش بیش از یک میلیون تن بودند و در آن ۷۰۰ بنای یادبود به اضافه موزه‌ها و تئاتر و سالن‌های نمایش قرار دارد. این شهر به لحاظ حضور اقلیت بزرگ عرب به خصوص عرب‌های بلاد شام و مراکش و کشورهای حوزه خلیج فارس متمایز است.

اودسا: یکی از شهرهای بزرگ جمهوری اوکراین است که در ساحل دریای سیاه واقع شده و مردم این شهر به زبان اوکراینی و روسی صحبت می‌کنند و در آن دانشگاه‌های عدیده‌ای در بیش از ۲۰ رشته و تخصص وجود دارد. این شهر بعد از کی‌یف و خارکف سومین شهر بزرگ به لحاظ جمعیتی است و بیش از یک میلیون تن جمعیت دارد و در این شهر چهار بندر و فرودگاه بین‌المللی وجود دارد و دارای ثقل اقتصادی و گردشگری است و به رغم اینکه اکثر ساکنانش اوکراینی هستند زبان رسمی آن روسی است. در قرن ۱۹ اودسا چهارمین شهر بزرگ امپراتوری روسیه بعد از مسکو،‌ سنت پترزبورگ و ورشو بود. اودسا شهری معروف به لحاظ فرهنگش است و در آن نمایشگاه‌ها و موزه‌های بسیاری وجود دارد و به بازیگران معروفش، شهره است که در آن زندگی می‌کنند و شاعر معروف اوکراینی الکساندر پوشکین و نقاش معروف روسی فروبیل و غیره در آنجا زندگی می‌کنند.

کراماتورسک: این شهر در حاشیه رودی در دونتسک واقع شده و در سال ۲۰۱۳ تعداد ساکنان آن ۱۶۴ هزار و ۲۸۳ تن بود و مهمترین مرکز مهندسی صنایع و مکانیک در اوکراین است. این شهر کم کم با ایجاد خط ریلی کوچک در سال 1868 تبدل به شهر اصلی در شمال دونتسک شد.

ماریوپل: شهر ماریوپل در بخش جنوب شرقی اوکراین در منطقه دونتسک واقع است و در گذرگاه آبی آزوف قرار دارد و جمعیتش از نیم میلیون بیشتر است. این شهر نیز بزرگترین شهر صنعتی در حوزه دونتسک است و بزرگترین کارخانه‌های تولید فولاد و آهن را در خود جای داده و یکی از شهرهای آلوده در اوکراین به دلیل وجود تعداد زیاد کارخانه است.

لویو: با افزایش بحران بین روسیه و اوکراین اسم شهر لویو (LVIV) در غرب اوکراین در مرزهای مشترک با لهستان زیاد به گوش می‌رسد، آمریکا و کشورهای غربی سفارت‌خانه‌های خود را از کی‌یف به شهر لویو منتقل کرده‌اند. ساکنان این شهر 721 هزار و 510 تن طبق برآوردهای سال 2021 است و 88 درصد اوکراینی، 9 درصد روس و یک درصد لهستانی و بقیه اقلیت‌ها هستند.
 

زلنسکی: من با مردمم در پایتخت می‌مانم، خانواده‌ام نیز در اوکراین هستند. اطلاعاتی وجود دارد که دشمن من را به عنوان هدف شماره 1 و خانواده‌ام را به‌عنوان هدف شماره 2 تعیین کرده است. ما برای دفاع از کشور تنها مانده‌ایم... چه کسی حاضر است به کمک ما بجنگد؟ راستش من چنین چیزی را نمی‌بینم!!

چه کسی حاضر است به اوکراین ضمانت پیوستن به ناتو بدهد؟ راستش همه می‌ترسند! (اشاره او به تماس با مقامات اروپایی است که همه تقریبا گفتند هیچ تعهدی مبنی بر عضویت اوکراین در ناتو نمی‌دهند). این حرف را من ادمین کانال اخبار سوریه نمی‌زنم این را رییس‌جمهور مورد حمایت غرب در اوکراین در مقابل دوربین‌ها می‌گوید..‌.
 

همانگونه که گفته شد بالگرد سرنگون شده در شمال کیف کاموف ۵۲ بوده است. در این ویدئو به خوبی شما شاهد فرود آمدن خلبانان این بالگرد با چتر نجات هستید. کاموف ۵۲ به دلیل داشتن این ویژگی از ارزش بسیاری برخوردار هستند چرا که در بسیاری از بالگردهای نظامی دنیا هدف قرار گرفتن بالگرد برابر با کشته شدن خلبانان آن است الا اینکه این خلبان‌ها شانس داشته باشند و بتوانند بالگرد را بر زمین بنشانند مانند بالگرد کاموف ۵۲ که صبح امروز در غرب کیف هدف موشک استینگر قرار گرفته بود و خلبانانش آن را بر زمین نشانده و خود توسط بالگرد رسکیو نجات پیدا کرده بودند.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین
دقیق ترین نقشه نبرد

از محور جنوب: ماریوپل از طریق زرهی دونتسک، ورود مستقیم چرسون از طریق چتربازها، بستن راه خروجی اودسا از طریق نیروی دریایی، حضور فیزیکی رزم ناو و پیاده کردن نیرو در این مناطق...

محور شرق
خارکف از طریق زرهی روسیه، عقربک/محاصره گ...

محور شمال
کیف از طریق زرهی و هلی برن سنگین نیرو، عقربک/محاصره.... مورد هجوم قرار گرفتند.
 
گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

این هم موقعیت شهر سومی مرکز استانی به همین نام در شمال شرق اوکراین که بدون درگیری خاصی به اشغال نظامیان روس درآمد... این پیشروی سریع ارتش روسیه با توجه به آگاهی اوکراین از احتمال جنگ و آماده‌باش کامل آن‌ها عجیب است...
 

شهر کیف پایتخت اوکراین باز هم هدف حملات همه جانبه ارتش روسیه قرار گرفت و موشک‌های کروز مراکز مهم فرماندهی و نظامی ارتش زلنسکی را هدف قرار می‌دهند. در این میان با نزدیک شدن توپخانه ارتش روسیه به شمال و غرب کیف، برخی منابع می‌گویند که به احتمال زیاد تا ساعت‌های آینده شاهد حملات توپخانه ای ارتش روسیه به حومه پایتخت باشیم. پیاده شدن نیروهای ارتش در منطقه در غرب اوکراین کیف زنگ‌های خطر را برای پایتخت نشینان به صدا درآورده است. اگر ارتش اوکراین نتواند در برابر این حملات مقاومت کند و غرب شهر از دست برود با توجه به حضور نیروهای وفادار به مسکو در محیط پیرامونی پایتخت و احتمال فرار و تسلیم برخی یگان‌های نظامی اوکراینی کار کره خواهد خورد...‌
 
گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

ارتش روسیه امروز با استفاده از موشک های کروز و همچنین موشک های آشیانه یاب راداری اقدام به انهدام شبکه راداری اوکراین کردند که در سراسر خاک این کشور مستقر هستند با انهدام رادارهای پیش اخطار توسط روسیه راه برای انجام حملات موفق هوایی و موشکی باز می شود. به نظر می رسد که ارتش اوکراین همانگونه که پیش از این هم گفته شد با کمک اتاق عملیات مستقر در خارج از مرزهای این کشور اطلاعات خاص و مورد نیاز از پرواز پرنده‌های روسی توسط رادارهای پرنده ناتو دریافت می کند که می تواند کمک بزرگی برای مقابله با حملات هوایی روس‌ها باشد.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

در نخستین روز جنگ ارتش روسیه موفق شد مناطق وسیعی از شرق بخشی در شمال پایتخت و مناطق ساحلی در جنوب را اشغال کند.
 

بزرگراه‌های پهناور در بلاروس به ایستگاه‌های پروازی بالگردهای جنگی و ترابری روسیه تبدیل شده‌اند که با استقرار تیم‌های سوخترسان و فنی روسیه در امتداد مرز روسیه سفید و اوکراین بالگردها در این مناطق فرود آمده و با دریافت سوخت و لود مجدد سلاح راهی میدان نبرد می‌شوند تا فاصله زمانی آنها تا خطوط درگیری کم شود.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

دبیرکل ناتو امروز پنجشنبه در سخنانی گفته بود که این پیمان حتی یک سرباز به اوکراین اعزام نخواهد کرد چرا که ما (ناتو) در طول سال‌های گذشته هم سلاح در اختیار اوکراین گذاشته و هم تا جایی که امکان داشته ارتش این کشور را آموزش داده‌ایم!! به نظر می رسد که دبیرکل ناتو انتظار داشته که با این کمک تسلیحاتی و آموزشی ارتش اوکراین بتواند در برابر قدرت جهنمی و ویرانگر ارتش روسیه مقاومت کند؟! استولبرگ که در واقع هیچ ابزاری برای کمک به اوکراین و پاسخ متاسبی به افکار عمومی غرب در برابر چنین ناتوانی و بی‌عملی نداشته و ندارد، حالا با انتشار تصاویر پیشروی ارتش روسیه در داخل اوکراین و همچنین انتشار چنین تصاویری از اسارت نظامیان اوکراینی باید این پاسخ را بدهد که ماجرایی آموزش‌ها چه بوده است؟ ناتو اوکراین را وارد بن‌بستی کرد که امروز ارتش روسیه برای جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو از مرزهای خود ناچار شده دست به عملیات نظامی بزند این عملیات نظامی فقط و فقط به دلیل دخالت‌های غرب در اوکراین صورت گرفته است و غرب نیز اوکراین را تنها گذاشته تا توسط روسیه بلعیده شود....
 

فیلم فرود جنگنده سوخو 27 اوکراینی مجهز به ۶ تیر موشک هوا به هوا آر ۲۷ و ۴ تیر موشک هوا به هوا آر ۷۳  در پایگاه هوایی باکائو نیروی هوایی رومانی. جنگنده سوخو ۲۷ با اسکورت جنگنده‌های اف ۱۶ در این فرودگاه فرود آمده و پس از آن خلبان خود را در اختیار مقامات رومانیایی قرار داد.
 

اسمرچ‌های روسی در حال کوبیدن مواضع ارتش زلنسکی و افسر چچنی تحت فرمان رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن که در محل حضور دارد و با گفتن کلمه ماشاالله این شلیک‌های پی در پی به سمت مواضع ارتش زلنسکی غرب‌گرا ابراز شادمانی می‌کند.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه در نخستین اظهارنظر خود پس از اولین روز حمله کشورش به اوکراین اعلام کرد که «اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدید مواجه می‌شدیم و نمی‌دانم کشور ما پس از آن چگونه ادامه می‌داد». ولادیمیر پوتین شامگاه پنجشنبه در یک نشست خبری در رابطه با تصمیم امروزش برای صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه «دونباس» - واقع در شرق اوکراین - گفت که «روسیه چاره‌ای جز این نداشت».

پوتین تصریح کرد: آنچه اکنون در اوکراین رخ می‌دهد، یک اقدام اضطراری است و اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدید مواجه می‌شدیم و نمی‌دانم کشور ما پس از آن چگونه ادامه می‌داد. ما قصد آسیب رساندن به نظم جهانی را نداریم و شرکای ما باید این را درک کنند. روسیه هنوز بخشی از اقتصاد جهانی است.
 

اینجا مترو شهر خارکف در نزدیکی مرز روسیه است و مردمی که از ترس جنگ به تونل‌های مترو پناه بردند تا از تیر و ترکش در امان بمانند. آمریکا و اروپا (شما بخوانید انگلیس) اوکراین را به سمت جنگ با روسیه هل دادند ولی با شروع جنگ جز گفتن اینکه روسیه را تحریم می‌کنیم، تحریم می‌کنیم و تحریم می‌کنیم چیزی تحویل این ملت ندادند... تمام حمایت غرب از متحدانش در همه سال‌های گذشته فقط همین بوده است بهره‌برداری تا جایی که می‌شود و سپس رها کردن در روز واقعه!!!

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین


امریکا کمک‌های امنیتی بیشتری به اوکراین ارائه می‌دهد

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده کمک‌های امنیتی بیشتری به اوکراین ارائه خواهد کرد، زیرا دولت این کشور با تهاجم گسترده روسیه مواجه است. وزارت دفاع آمریکا در عین حال افزود که در حال تعیین بهترین راه برای ارائه این حمایت است.

«جان کربی»، سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری گفت: در اینجا خیلی واضح می‌گویم: ما کمک‌های امنیتی بیشتری برای اوکراین ارائه خواهیم کرد. این کار را انجام خواهیم داد. نحوه انجام این کار هنوز در حال بررسی است، چون حریم هوایی بر فراز اوکراین محل درگیری است». در محموله‌های تسلیحاتی آمریکا برای اوکراین پیش از حمله روسیه، ایالات متحده بخشی از سیستم‌های ضد موشکی را به ارتش اوکراین داده بود، هرچند ارتش اوکراین در نهایت با حمله روسیه مواجه شد و بخش‌هایی از آن فروپاشید.
 

ورود به جنگ...؟

کسانی که فکر می کنند آمریکا و اروپا حاضرند برای کشورهای دیگر وارد جنگ شوند، سخت در اشتباه هستند. این تصاویر را ببینید و درس عبرت بگیرید، این فیلم‌ها و این موضع گیری‌های غرب را ببینید و یادتان باشد که شرط‌بندی بر سر حمایت آمریکا و یادگاری نوشتن روی دیوار پوسیده آنها سرنوشتی جز این را در پی نخواهد داشت. غربی‌ها می‌خواستند با عضو کردن اوکراین در ناتو روس‌ها را خفه کنند اما ارتش روسیه به وظیفه ذاتی خود عمل کرد و اجازه این کار را نداد. همه جیغ و داد غربی‌ها برای این است که ارتش روسیه آنهارا ضایع کرده و در تنگنا قرار داده است....

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

کمدین حاکم بر اوکراین همچنان به توهمات خود ادامه می‌دهد و انتظار دارد که کشورهای غربی در آسمان این کشور منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند!! او یا بسیار دستپاچه است یا اینکه بسیار ابله و نادان... چراکه هنوز نمی‌داند چه کشوری با چه قدرتی می‌خواهد بر فراز اوکراین منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند. او فکر می‌کند اینجا شمال یا جنوب عراق است که غرب می‌تواند منطقه پرواز ممنوع بسازد! با چنین تفکرات این رییس جمهور اگر اوکراین شکست نخورد آدم شک می‌کند.

زلنسکی در توییتی نوشت: «بسته ای از تحریم های شدید دیگر علیه فدراسیون روسیه از سوی اتحادیه اروپا در راه است. همه جزئیات را با امانوئل ماکرون در میان گذاشتیم. زلنسکی در توییتر نوشت: ما خواستار قطع ارتباط روسیه با سوئیفت، ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین و سایر اقدامات موثر برای توقف متجاوز هستیم.
 

ارتش روسیه در ادامه پیشروی‌های خود ساعتی پیش موفق شد وارد نیروگاه اتمی چرنوبیل شود. این نیروگاه که در شمال اوکراین قرار دارد‌ از جمله مکان‌هایی‌ است که خاطرات تلخ دوران شوروی سابق را با خود به همراه دارد. اما شهر چرنوبیل که در اطراف نیروگاه قرار داشته و هنوز هم خالی از سکنه است یکی از مکان‌های تمرین ارتش زلنسکی برای مقابله با تهاجم روس‌ها بود. حالا به نظر می‌رسد به زودی شاهد عبور ارتش روسیه از این شهر رها شده هم خواهیم بود.
 

درگیری‌ها در اطراف بندر اودسا در ساحل دریای سیاه ادامه دارد. در حالی که ارتش زلنسکی با پناه بردن به داخل شهر تلاش دارد تا مانع از سقوط آن گردد، ارتش روسیه در حال پیشروی به عمق منطقه و قطع کردن خطوط تدارکاتی نیروهای وابسته به رئیس جمهور غربگرای اوکراین هستند. این سوال همچنان برای نگارنده وجود دارد با وجود اطلاعات دقیق از حرکات ارتش روسیه و احتمال بالای حمله این کشور به اوکراین چرا به همین سادگی خطوط دفاعی این ارتش فرو پاشید؟ اگر این ارتش واقعاً برنامه دقیقی برای دفاع داشت می‌توانست در بسیاری از محور ها با توجه به امکانات و تجهیزاتی که دارد رو‌س‌ها را زمینگیر کند. در این ناکامی عوامل بسیاری دخیل هستند که شاید یک بخش آن قدرتمند بودن بیش از اندازه ارتش روسیه است. به عنوان مثال گروه‌های مسلح چچنی در یک منطقه محدود برای سال‌ها ارتش روسیه را سرگرم کرده بودند اما برعکس ارتش زلنسکی که از حمایت همه جانبه غرب و تسلیحات و تجهیزات پیشرفته به ویژه در حوزه ارتباطی برخوردار است چنین توفیقی نداشته است.
 

نیروی هوایی روسیه در حال بمباران شهر خارکف در منطقه صفر مرزی است. همانگونه که گفته شد پس از محاصره نیروهای مدافع در این شهر آنها در حال دفاع از آخرین سنگرهای خود هستند و مشخص نیست تا که بتوانند در برابر تهاجم سنگین ارتش روسیه دوام بیاورند.
 

شهر مرزی سومی که روز گذشته به تصرف روسیه در آمده بود از ساعتی پیش شاهد نبردهای سنگین میان مدافعان اوکراینی و مهاجمان است که شانس آن‌ها برای تصرف مجدد شهر بسیار اندک است. اما آنها از این تلاش کوتاه نیامده و سعی می‌کنند از داشته‌های خود برای دفاع بهره بگیرند.

در مطالبی که در طول روز گذشته تا الان نوشتیم، بارها تاکید داشتیم که ارتش اوکراین ارتش دست و پا بسته و کوچکی نیست و همان گونه که دبیرکل ناتو هم تاکید کرده بود در طول سال‌های گذشته علاوه بر تسلیحات و تجهیزات مدرن و کارآمد، آموزش‌های لازم را هم دریافت کرده است. اگر فرماندهی این ارتش قابلیت‌های دفاعی را در چارچوب طرح‌های دقیق عملیاتی ترکیب کند می‌تواند برای ارتش روسیه دردسرساز باشد ولی در نهایت شانس چندانی نخواهد داشت...

تانک های روسی در حال حرکت به سمت منطقه اختریسیک‌ در استان سومی. از شب گذشته تا لحظه اکنون نبردها در همه محورهای درگیری ادامه داشته است و همزمان با پیشروی ارتش روسیه در مواضع ارتش اوکراین خبرها حکایت از سرنگونی دست‌کم دو فروند جنگنده سوخو ۲۷ ارتش اوکراین بر فراز کیف دارد جایی که به نظر می رسد به دلیل فاصله اندک پایتخت تا مرزهای روسیه سفید تحت پوشش سامانه های قدرتمند ۴۰۰ مستقر در جنوب به این کشور قرار دارند. هرچند روزها بیشتر فرودگاه های اوکراین را از حالت عملیاتی خارج کرده اما در برخی مناطق از هدف قرار دادن باند فرودگاه‌ها و برخی زیرساخت‌های آن خودداری می کنند و دلیل آن نیز احتمالاً برای استفاده مجدد از آنها در ادامه جنگ است.

تانک‌ها و زره پوش‌های ارتش روسیه با وجود با مقاومت‌های پراکنده‌ای در طول مسیر حرکتشان مانعی جدی برای توقف کامل آنها به شمار نمی‌روند. از شب گذشته عملیات ارتش روسیه برای رسیدن به کیف از خاک روسیه سفید نیز ادامه پیدا کرده و یک لشکر زرهی روس‌ها با عبور از مرز می‌خواهد خود را به پایگاه گوستومل برساند.
 
گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین
تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که روس‌ها برای رساندن خود به پایتخت اوکراین اقدام به نصب پل‌های موقت بر روی رودخانه دنیپر کردند. با وجود آنکه سه دهه از فروپاشی شوروی می‌گذرد اما برخی از ژنرال‌های پیر روسی که روزگاری در ارتش سرخ بودند اطلاعات بسیار زیادی از جغرافیای اوکراین و توپولوژی آن برای کار نظامی دارند و به همین دلیل به خوبی می‌دانند که باید در کدام نقطه و در کجا حرکت کرد و در کدام بخش رودخانه می شود پل موقت ساخت.

یگان مهندسی ارتش اکراین که از حرکت روزها در شمال پایتخت غافلگیر شده است تنها یک کار توانست انجام دهد و نیز انهدام برخی ها برای کند کردن حرکت یگان های زرهی و مکانیزه ارتش روسیه به سمت کیف است اما آنهایی که به خوبی از سرگیری امکانات مهندسی و و تجهیزات آنها برای پل‌گزاری آگاه هستند و می‌دانند این اقدامات چندان سودی نخواهد داشت.
 

این ویدئویی است از سرنگونی یک فروند سوخو ۲۷ ارتش بر فراز پایتخت. ابتدا منتشر کنندگان این فیلم ادعا کردند که این جنگنده متعلق به ارتش روسیه است اما دقایقی بعد مشخص شد که این سوخو ۲۷ به احتمال بسیار زیاد اسیر موشک قدرتمند سامانه اس ۴۰۰ شده و این‌گونه در آسمان شعله می‌کشد و به پایین می آید...

پیشقراولان ارتش روسیه دقایقی پیش خود را به منطقه دیمیر در سی کیلومتری شمال کیف رساندند. این نیروها بخشی از یک ستون زرهی ارتش روسیه هستند که با عبور از مرزهای بلاروس به منظور فتح سریع پایتخت اوکراین و مختومه کردن جنگ از این محور در حال عملیات هستند. روس‌ها بهترین نیروها و پیشرفته‌ترین تجهیزات خود را در این محور مستقر کرده و روز گذشته نیز یک پل هوایی از خاک خود به سمت فرودگاه‌های جنوب بلاروس برقرار کردند تا با انتقال سریع نیرو و تجهیزات این محور از جنگ را گسترش دهند.
 
شهر خارکف همچنان در محاصره ارتش روسیه قرار دارد و تا این لحظه تسلیم نشده اما همانطور که مشاهده می کنید ارتش اوکراین راکت اندازهای خود را در وسط شهر مستقر کرده است و این موضوع می‌تواند به دست روس‌ها برای حمله به شهر بهانه کافی را بدهد. البته این را باید گفت که نظامیان اوکراینی محاصره شده در شهر نه راه دیگری داشتند و نه چاره دیگری...
 

در منطقه گوستومل درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. در این ویدئو شما تصاویری از گلوله باران مواضع ارتش اوکراین توسط روسها را مشاهده می‌کنید در ادامه اما دفتر وزارت دفاع اوکراین دقایق پیش ادعا کرد که یک ستون زرهی ارتش روسیه را در این منطقه به صورت کامل نابود کرده است. هرچند هنوز نمی‌توان این ادعا را پذیرفت اما با توجه به اینکه ارتش اوکراین مجهز به تعداد قابل توجهی موشک‌های جاولین و سایر موشک‌های ضدزره اهدایی غرب است بدون شک می‌تواند در صورت تدبیر درست ضربات جبران ناپذیری به زرهی روسیه وارد کند.
 

این ویدئویی است که ارتش اوکراین منتشر کرده و ادعا می کند که یک ستون زرهی ارتش روسیه را در شمال کیف منهدم کرده است. البته در این ویدیو چیز خاصی مشخص نیست فقط به میزان زیادی دود و چند نقطه‌ای که در حال سوختن هستند. اما با توجه به مجهز بودن ارتش اوکراین به موشک‌های درجه یک و بسیار کاربردی ضدزره که می‌تواند تمام زره‌پوش‌های موجود در ارتش روسیه را از کار بیندازد می توان گفت چنین صحنه‌ای قابلیت خلق شدن دارد فقط کمی عرضه و برنامه در کنار شانس می‌خواهد.
 

در شهر خرسون در جنوب اوکراین درگیری‌ها به پایان رسیده و این شهر به صورت کامل توسط ارتش روس اشغال شده است. با این حال تصاویر منتشر شده حکایت از شدت درگیری‌ها دارد. اینکه مقاومت پراکنده اوکراینی‌ها هرچند تلفاتی به روس‌ها وارد کرد اما در نهایت عامل بازدارنده‌ای در مقابل ارتش پوتین نبود. در سیاست تهاجمی روسیه به اوکراین اصل بر پراکنده کردن مناطق درگیری و مشغول نگه داشتن ارتش اوکراین در محورهای مختلف است تا نتوانند تمرکز خود را برای یک نقطه قرار دهند. آن‌ها فکر می‌کردند ارتش روسیه از مرزرهای شرقی به ویژه از منطقه دنباس وارد خاک اوکراین شود اما حالا مشخص شده اصلی‌ترین محور نبرد در شمال کیف قرار دارد.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

در حالی که بیشتر گزارش‌های ما در طول روزهای گذشته متمرکز بر بزرگترین جنگ چند سال اخیر کره خاکی در شرق اروپا بوده، اما در یمن نیز نبردها به صورت همیشگی ادامه‌ دارد. در تازه‌ترین هنرنمایی یگان پدافندی ارتش یمن آنها موفق شدند یک فروند پهپاد پیشرفته MQ-9 متعلق به ائتلاف متجاوز اماراتی را در استان جوف سرنگون کنند. این پنجمین پهباد از این مدل است که در چهار سال گذشته با آتش پدافند ارتش یمن به زیر کشیده می‌شود و دومین در نوع خود است که در سال ۱۴۰۰ ساقط شده است.
 

نبردها در شمال کیف به شهر مینسک رسیده است. نیروهایی که در این منطقه و محور عمل می‌کنند عمدتاً یگان‌های هوابرد ارتش روسیه و تیپ اعزامی از نیروهای رمضان قدیروف هستند که به صورت گسترده نوک پیکان حمله را در اختیار دارند. همچنین فرماندهی ارتش روسیه در حال اعزام نیروهای بیشتر و تازه‌نفس به پایگاه هوایی گوستومل است که روز گذشته آن را از ارتش اوکراین گرفت. تمام تلاش‌ها برای تصرف دوباره این پایگاه را به جایی نبرده است. ارزش عملیاتی این پایگاه برای روسیه بسیار زیاد بوده و به هر قیمتی که شده تلاش می‌کنند آن را برای ادامه نبرد و رسیدن به پایتخت اوکراین حفظ کند.
 

این ویدئو به عنوان تیراندازی در کیف پایتخت اوکراین منتشر شده است. دقایقی پیش در خبری اعلام کردیم که نیروهای هوابرد ارتش روسیه خود را به شهر کوچک مینسک در شمال کیف رسانده و درگیری های شدیدی در آنجا جریان دارد. اما انتشار این ویدئو و ادعای اینکه درگیری‌ها به داخل پایتخت کشیده شده است برای ارتش اوکراین یک خبر تمام کننده به شمار می‌رود. البته این را هم باید گفت که روس‌ها ستون پنجم بسیار قدرتمندی در کیف دارند که در در صورت نیاز وارد عمل شده و به آنها کمک خواهند کرد.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

شهرک یا محله ابولون -همان مینسک سابق - که نیروهای روس وارد آن شده و در حال پیشروی به داخل عمق پایتخت اوکراین هستند. از سوی دیگر خبر می رسد که فرماندهی ارتش اوکراین ده‌ها دستگاه تانک و تیم‌های ضدزره را به این منطقه اعزام کرده تا از پیشروی بیشتر ارتش روس جلوگیری کند. این محله کوچک در شمال کیف البته تنها نقطه‌ای نیست که روس‌ها تلاش می‌کنند از آنجا وارد پایتخت شوند اما در حال حاضر مهمترین آن به شمار می‌رود.
 
گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

توچکای اوکراین در فرودگاه روستوف یک فروند سوخو ۳۰ روسیه را روی زمین منهدم کرده است. خبرگزاری‌های روس می‌گویند که پدافند اوکراین به اشتباه جنگنده سوخو 27 خود را سرنگون کرده است. پدافند اوکراین جنگنده به این بزرگی را موشک کروز روسی فرض کرده است!! یادتان به حادثه مشابهی نیفتاد؟

اوروف: زلنسکی دروغ می‌گوید..

وزیر خارجه روسیه در نشستی با دیپلمات‌های ارشد دو منطقه لوهانسک و دونتسک نکات مهمی را برشمرد. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از اظهارات وزیر امور خارجه روسیه در این نشست است:

غرب در تلاش‌های رژیم کی‌یف برای خرابکاری و نابودی کامل توافقنامه‌های مینسک، کاملا در کنار رژیم کی‌یف قرار گرفت. در هفته‌های اخیر، ناتو و اتحادیه اروپا نیز کی‌یف را تحت پوشش قرار داده‌اند، زمانی که سرانجام تصمیم گرفت جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک را به زور تصرف کند، اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای اوکراین جز پیوستن به ناتو وجود ندارد. رئیس جمهور اوکراین به توافق مینسک پایبند نبود، با ناتو متحد شد و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بود. در دوره زلنسکی بحث ضمانت‌های امنیتی از بین رفت. او فرصت‌های زیادی را از دست داد.

روسیه نمی‌تواند به درخواست‌های روسای دو منطقه خودمختار لوهانسک و دونتسک برای تامین کمک‌های نظامی در مواجهه با تهاجم اوکراین بی تفاوت بماند. کشورهای غربی مقام‌های اوکراینی را پوشش می‌دهند و چشم‌های خود را به روی جرایم جنگی کی‌یف علیه غیرنظامیان بسته‌اند. غرب به چشم پوشی حقایق درباره نسل کشی در دونباس ادامه می‌دهد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده آماده گفت‌وگو با روسیه بدون پیش شرط است، اما دروغ گفت.

ما به دنبال تصرف اوکراین نیستیم. اما امکان به رسمیت شناختن مقام‌های فعلی اوکراین را به عنوان مقام‌های دموکراتیک نمی‌بینیم. روسیه می‌خواهد همه مردم اوکراین بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. روسیه غیرنظامی شدن را تضمین می‌کند. اوکراین خط قرمز ماست و ما بارها گفتیم نمی‌توانیم اجازه دهیم این کشور عضو ناتو شود، اما اوکراین از خطوط قرمز ما عبور کرد. تمامیت ارضی اوکراین برای ما مهم است و مایل به جنگ نبودیم اما این دولت اوکراین بود که دموکراسی را رعایت نکرد. هدف ما غیر نظامی کردن اوکراین است لذا صحبت‌های زلنسکی درباره روسیه دروغ است و رسانه‌های اوکراین قصد تشویش اذهان عمومی را دارند.

همچنان فرصتی برای گفت‌وگو با غرب درباره تضیمین‌های امنیتی وجود دارد. پس از عملیات روسیه در اوکراین می‌توانیم به مذاکرات بازگردیم. به محض آنکه نیروهای نظامی اوکراین سلاح بر زمین بگذارند، روسیه آماده مذاکره در مورد این کشور در هر لحظه است.
 

راکت‌اندازهای گراد در حال اجرای آتش انبوه بر روی مواضع ارتش اوکراین. نقش مهم این راکت‌اندازها در نبرد بر هیچکس پوشیده نیست...
 

گروه جدیدی از ارتش رمضان قدیروف چچنی که به دشت آموزش دیده هستند عازم نبرد در اوکراین می‌شوند. این نیروها با دلیل سطح بالای آموزش و تجهیزات نقش مهمی در عرصه نبرد خواهند داشت.
 

صدای درگیری‌های بسیار شدید در اوبولون در شمال کیف شنیده می‌شود. این شهرک یا شهر به‌عنوان حومه شمالی پایتخت اوکراین شناخته شده و رسیدن نیروهای هوابرد روسیه به این نقطه نشان می دهد که آنها به شکل رسمی وارد پایتخت این کشور شده‌اند، هر چند هنوز به قلب وارد نشده‌اند. خبرهای منتشر شده در پایتخت نشان می‌دهد که ارتش اقدام به استقرار توپخانه سنگین و تیم‌های ضدزره در تمام خیابان‌های منتهی به داخل شهر از محور شمالی و غربی کرده است. عبور و مرور از این محورها ممنوع بوده و توپخانه ارتش روسیه با حمایت بالگردها و جنگنده‌های پشتیبانی نزدیک ستون‌های اعزامی ارتش اوکراین را منهدم می کنند.
 

ارتش چچن در انتظار اعزام به میدان نبرد در اوکراین. «رمضان قدیرف» ارتشی برای روسیه تربیت کرده که مانند آن در خود نیروهای ویژه این کشور هم دیده نمی‌شود. به قول معروف ارتش مسلمان چچن امروز از شهر گروزنی هم‌زمان با یک نمایش قدرت با تجهیزات انفرادی برای اعزام به جبهه‌های جنگ در اوکراین آماده می‌شود. گروزنی که دو دهه پیش به دستور پوتین و برای سرکوب جدایی طلبان با خاک یکسان شده بود حالا دوباره ساخته شده و رئیس‌جمهورش هزاران نفر را در قالب ارتش فدرال برای دفاع از روسیه آموزش داده است. به شخصه از ارتش چچنی ها خوشم نمی آید و معتقدم آدمای خوبی نیستند چون هر کسی میخواد بدخوترین نیروهای را داشته باشد به چچنی ها فکر میکند.

این نکته را هم باید گفت که با حمایت‌های مستقیم و ویژه پوتین شهر گروزنی و سایر شهرهای چچن که در طول جنگ‌های داخلی با خاک یکسان شده بود بسیار زیباتر و مستحکم‌تر از قبل ساخته شد و زیباترین مساجد در پایتخت چچن با گلدسته‌های برافراشته چشم‌نوازی می‌کند که همان اسلام ظاهری را به دهن متبادر می کند...
 

منطقه خرسوف در جنوب اوکراین جایی که ستون‌های زرهی، مکانیزه و توپخانه ارتش روسیه برای آنکه بتوانند هرچه سریع‌تر خود را به عمق خاک اوکراین و مناطق قابل پدافند برسانند هدف کمین‌های کشنده ارتش اوکراین قرار گرفتند. این ستون تقریباً به صورت کامل منهدم شده و به نظر می رسد علاوه بر توپ‌ها، خودروهای حامل مهمات نیز هدف این که این قرار گرفته است به صورت مشخص معلوم نیست که این کمین با استفاده از چه نوع موشک‌هایی صورت گرفته اما گزارشی از کشته و زخمی شدن کسی در این حمله تا این لحظه مخابره یا تصویری از آن منتشر نشده است. ابعاد حمله نشان می‌دهد که نمی تواند تلفات باشد.

البته می دانید که چچن یکی از جمهوری‌های فدراسیون روسیه است و در کنار سایر اقوام و جمهوری‌ها وظیفه مشارکت در دفاع از کشورشان را دارند. چچن یک جمهوری خودمختار در روسیه مانند 20واحد سیاسی دیگر در این کشور که در سطح جمهوری اداره می‌شوند. برخی از جمهوری‌ها مانند یاقوقستان از ایران هم بزرگ‌تر هستند و برخی مانند آدیغیه از یک شهرستان ایران هم کوچک‌تر. چچنی‌ها بخشی از ساختار سیاسی و دفاعی روسیه هستند و در کنار بقیه واحدهای سیاسی در دفاع از کشور حضور دارند.
 
گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

ارتشی که دبیر کل ناتو می گفت برای اوکراین در طول سال‌های گذشته آموزش داده و انتشار داشت که در برابر ارتش روسیه مقاومت کند! پدافند نظامیان اوکراینی بر روی پلی در یکی از ورودی‌های کیف! شما چیزی به اسم آموزش در این نیروها می‌بینید؟ مثلا یک بالگرد روس بیاید یک راکت اس8 به این تجمع شلیک کند، چند نفر زنده می‌ماند؟
 

امریکایی‌ها در حال روحیه دادن به ارتش اوکراین

وزارت جنگ امریکا که در 36 ساعت نخست تهاجم ارتش روسیه به اوکراین سیاست سکوت را در پیش گرفته بود، پس از آنکه متوجه شد ارتشی که توسط افسران امریکایی در طول سال‌های گذشته آموزش دیده‌اند توانایی مقاومت ندارند و هر لحظه ممکن است شکست را تجربه کنند دست به بیانیه شد. در بیانیه صادر شده توسط پنتاگون نکات جالبی وجود دارد، از جمله اینکه روسیه موفق به کنترل آسمان اوکراین نشده و پدافند این کشور در حال مقاومت در برابر حملات روسیه است...

همچنین در این بیانیه آمده که نیروی هوایی اوکراین با قدرت در حال دفاع از حریم هوایی این کشور بوده و قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشته است. پنتاگون همچنین گفته که روس‌ها انتظار دفاعی چنین مستحکم و همه‌جانبه را از طرف اوکراین نداشته و در برخی محورها متوقف شده‌اند...

این بیانیه در حالی صادر شده که ظهر روز جمعه خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام پنتاگون در اروپا در مورد آخرین وضعیت اوکراین گزارش داد: نیروهای روسیه پس از شلیک بیش از ۱۶۰ موشک به اهداف نظامی اوکراین، اکنون به کی‌یف پایتخت این کشور نزدیک شده اند و قصد سرنگونی دولت اوکراین را دارند. به نظر می رسد روسیه قصد دارد با این اقدامات دولت مطابق میل خود را در اوکراین مستقر کند. نیروی هوایی اوکراین منهدم شده و نیروهای روسیه در چند ساعت آینده در اطراف کی یف تجمع پیدا می‌کنند. زمان زیادی باقی نمانده است و اکنون همه چیز به مقاومت مردمی در اوکراین بستگی دارد.

این تضاد در رفتار پنتاگون فقط و فقط یک دلیل دارد، تغییر برداشت‌ها و سیاست‌ها در کاخ سفید برای تشویق اوکراینی‌ها به مقاومت به منظور ایجاد یک باتلاق سخت برای ارتش روسیه. این چند کلمه و جمله را در ذهن داشته باشید تا به روزش. به صورت مشخص مقامات امریکایی انتظار دارند که جنگ در اوکراین طولانی‌مدت شود و روس‌ها پشت دروازه کیف بمانند و توانایی ورود به پایتخت را نداشته باشند. دادن روحیه به نظامیان اوکراینی که با حملات سخت مواجه شده‌اند، در حال حاضر مهمترین ماموریت وزارت جنگ امریکا است... در واقع، قصد امریکا نابودی اوکراین است.
 
وقتی برنامه‌ریزی دقیق و صحیح نباشد، سرنوشت چیزی بهتر از این نمی‌شود. به قول دوستی که این را برای من فرستاده انگار در اوکراین هنوز کسی باور نکرده که جنگ شروع شده است. این مساله باعث شده تا برخی از ستون‌های نظامی اوکراینی اینگونه هدف جنگنده‌ها یا بالگردهای روس قرار گرفته و به صورت کامل منهدم شوند. در این میان برخی از شهروندان نیز که باورشان نشده جنگ وارد شده و گلوله عقل ندارد، در میان این ستون زرهی کشته شدند...

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین

خط و نشان مسکو برای سوئد و فنلاند

پس از حمله روسیه به اوکراین به دلیل تلاش این کشور برای پیوستن به ناتو و وعده‌ کشورهای اروپایی و امریکا به مقامات کیف مبنی بر حمایت از اوکراین در صورت پیوستن به ناتو، روسیه در حال هشدار به کشورهای اروپایی است که ناتو را به خاک خود راه ندهند. پس از آنکه روز پیش پنج‌شنبه دبیرکل ناتو از دو کشور فنلاند و سوئد دعوت کرد تا در نشست مجازی این سازمان در روز جمعه شرکت کنند، سران مسکو به شدت واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این مورد گفت: مسکو در صورتیکه فنلاند و سوئد به ناتو ملحق شوند، واکنش نشان می‌دهد. همه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در ظرفیت ملی خود، از جمله فنلاند و سوئد، این اصل را که امنیت یک کشور نمی‌تواند به بهای امنیت کشورهای دیگر ساخته شود، مجددا تایید کرده‌اند. به همین دلیل، پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو که در درجه نخست یک ائتلاف نظامی است، پیامدهای نظامی و سیاسی جدی در پی خواهد داشت که کشور ما را ملزم به انجام اقدامات واکنشی می‌کند.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین


واکنش مدیر آژانس فضایی روسیه به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه

روگوزین در رشته توییت‌هایی نوشت: آیا می‌خواهید همکاری ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی را نابود کنید؟ اگر همکاری‌ با ما را متوقف کنید چه کسی از خروج ایستگاه فضایی از مدار و سقوط کنترل نشده‌ی آن بر ایالات متحده یا اروپا جلوگیری خواهد کرد؟ امکان سقوط این سازه ۵۰۰ تنی بر چین و هند نیز وجود دارد. آیا می‌خواهید آنها را با چنین چشم‌اندازی تهدید کنید؟ ایستگاه فضایی از فراز روسیه عبور نمی‌کند بنابراین همه‌ی خطرها متوجه شماست. برای این خطرها آماده‌اید؟

او با کنایه به ایلان ماسک گفت: تاجران با استعداد شما مدار نزدیک زمین را آلوده کرده‌اند و فضانوردان ما ایستگاه فضایی را طوری هدایت می‌کنند که به این زباله‌ها برخورد نکنند. شاید رییس جمهور بایدن «در باغ نباشد» اما به وی تفهیم کنید که فضانوردان ما چطور مدار حرکت ایستگاه فضایی را تصحیح می‌کنند که به این زباله‌ها برخورد نکند. آیا برای اینها آماده‌اید؟ آقایان وقتی در حال برنامه‌ریزی برای تحریم هستید، آلزایمر داشتن فردی که این تحریم‌ها را نوشته نیز بررسی کنید تا تحریمهایتان روی سر خودتان خراب نشود.
 

ارتش روسیه در حال نقل و انتقال گسترده طرح تجهیزات راهبردی مانند موشک‌های تاکتیکی و حتی بالستیک به سمت میدان نبرد است. با توجه به این موضوع که نبرد در حال وارد شدن به شرایط سخت‌تری است به احتمال زیاد فرماندهی ارتش روسیه به این نتیجه رسیده که باید از قدرت آتش بیشتر و دقیق‌تری جهت درهم کوبیدن موضع دفاعی ارتش اوکراین استفاده کند.

گزارش لحظه به لحظه حمله روسیه به اوکراین
 
از روز گذشته و همزمان با شروع جنگ در اوکراین مدام بر حضور ستون پنجم روسیه تاکید کرده و یادآور شدیم که این ستون پنجم نقش مهمی در نبرد دارد. هرچه از زمان شروع جنگ می‌گذرد نقش این ستون پنجم آشکارتر و مشخص‌تر می‌شود. نیروهای نفوذی روسیه در طول ۲۴ ساعت گذشته اقدامات بسیاری در راستای کمک به ارتش این کشور کرده، از جمله علامت گذاری مسیرها و محورهای درگیری، نشانه گذاری نقاط مهم با استفاده از ابزار الکترونیکی و حالا هم پشت بام‌هایی که می‌بینید اینگونه نشانه‌گذاری شده‌اند و به احتمال زیاد جهت نشان دادن مواضع مهم یا مراکز اصلی قدرت در پایتخت اوکراین است....
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.