اردلان آشتیانی در گفتگو با راسخون:

فوتبال پایه هم متاسفانه پولی شده است/گل محمدی برای فصل آینده دیگر بهانه ای ندارد

بازیکن اسبق پرسپولیس معتقد است با خریدهایی که امسال قرار است سرخپوشان پایتخت انجام دهند، دیگر گل محمدی بهانه ای نخواهد داشت.
يکشنبه، 5 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
فوتبال پایه هم متاسفانه پولی شده است/گل محمدی برای فصل آینده دیگر بهانه ای ندارد
اردلان آشتیانی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به ناکامی پرسپولیس از کسب قهرمانی لیگ برتر اظهار داشت: امسال شرایط تیم از اول فصل متاسفانه نابه سامان و به هم ریخته بود. چندین مرتبه پشت سر هم پنجره ی نقل و انتقالات باشگاه باز و بسته شد و تیم نتوانست در مقطع حساسی که نیاز به تقویت داشت، بازیکن بخرد. نفرات خیلی خوبی از تیم رفتند. احمد نورالهی و کنعانی زادگان ستون های تیم بودند و کادر فنی نتوانست جایگزین های خوبی برای شان پیدا کند. نفراتی که جذب تیم شدند، نتوانستند جایگزین های خوبی باشند و کمک حال پرسپولیس نبودند. این جابجایی و تغییرات به پرسپولیس لطمه زد. از همان ابتدا تیم روند خوبی نداشت. در کنار این مسائل، وقتی تیمی 5 سال پشت سرهم قهرمان می شود، خیلی سخت است دوباره بتوانید از لحاظ انگیزشی آنها را بالا ببرید. بخاطر این اتفاقات شرایط روحی روانی تیم هم آن طور که باید برای موفقیت بالا نبود. اما هرچه بود، این فصل تمام شد و تیم نتوانست قهرمان شود. قرار هم نیست یک تیم هرسال قهرمان شود. واقعا سخت است که تیم بتواند خودش را در بالاترین سطح نگه دارد.
 
بازیکنان خارجی پرسپولیس در حد لیگ دو هم نیستند
وی افزود: متاسفانه بازیکنان خارجی ما هم نتنها در حد نام پرسپولیس نبودند، که معتقدم این قدر سطح فنی شان پائین است که حتی در حد تیم های لیگ دسته دومی هم نیستند. بدون شک بازیکنان چه داخلی و چه خارجی با نظر کادر فنی جذب می شوند. کسی به غیر از کادر فنی نمی تواند آنها را تائید کند. باید از گل محمدی این سوال را بپرسید که چطور این بازیکنان جذب شده اند؟ به نظرم آن بازی ای که تاجیکی ها جلوی پرسپولیس در آسیا انجام دادند، فیزیکی بود و جلوی تماشاگرانشان "شیر" شده بودند. اصلا همان موقع هم مشخص بود که آنها با کیفیتی که دارند، نمی توانند به پرسپولیس کمک کنند. بازیکن خارجی برای این جذب می شود که کمک حال تیم باشد و کار را برای تیم دربیاورد. مثلا وقتی الدوحیل دنبال مانژوکیچ می رود، درست است کیفیت فنی اش پائین آمده اما باتجربه و توانی که دارد، قدرت تیمش را بالا می برد. السد وقتی دنبال ژاوی و کاسورلا و گابی می رود، دنبال این است به تیمش چیزی اضافه کند. آنها وزن حرفه ای گری تیم شان را با جذب چنین ستاره هایی بالا می برند. اما واقعا بازیکنان تاجیکستانی یا خیلی از همین کشورهای آسیایی در حد پرسپولیس نیستند. باید بازیکن خارجی ای بیاوریم که سطح و توان فنی اش یک سروگردن بالاتر از داخلی ها باشد.
 
گل محمدی باید به بازیکنان جوان بها می داد
بازیکن اسبق پرسپولیس تصریح کرد: ای کاش گل محمدی به جای خریدن این بازیکنان سطح پائین و دل بستن به آنها، به بازیکنان جوان ایرانی مثل محمد عمری بازی می داد. حداقلش این بود که برای فوتبال ایران بود و فرصت دادن به او راه دوری نمی رفت. خریدن بازیکن خارجی کلا ریسک است و می بینید که خارجی های لیگ ما کیفیت خوبی ندارند. این یکی از بزرگترین ایرادهای فوتبال ایران است که هربازیکنی که خارجی باشد را می آورند. نمی دانم واقعا در مورد بازیکن خارجی پیکان چه چیزی بگویم. مشخص نیست چه کسانی با چه روابطی اینها را به عنوان بازیکن به تیم های لیگ برتری می دهند.
 فوتبال پایه هم متاسفانه پولی شده است/گل محمدی برای فصل آینده دیگر بهانه ای ندارد
یک تیم قرار نیست همیشه قهرمان شود
اردلان آشتیانی گفت: در هر صورت لیگ تمام شد و نتوانستیم قهرمان شویم. امیدوارم حالا که قرار است 345 میلیارد تومان از فرابورس به پرسپولیس برسد، هم بدهی ها را صاف کنند و هم در نقل و انتقالات با قدرت ظاهر شوند. با اسم هایی که می شنویم و پرسپولیس قرار است آنها را جذب کند، دیگر بهانه ای برای کادر فنی در سال جدید باقی نمی ماند. باید بازیکن باکیفیت بگیریم. دوم شدن در لیگ بعد از 5 قهرمانی پیاپی بد نیست. بالاخره یک تیم همیشه قهرمان نمی ماند. یحیی گل محمدی کار خوبی انجام داد. دو قهرمانی لیگ برتر، یک نائب قهرمانی لیگ و نائب قهرمانی آسیا کارنامه ای است که برای هر مربی ای می تواند تا آخر عمر مربیگری اش کافی باشد. تماشاگران از چنین مربی ای استقبال می کنند. باید این کادر حمایت شود و دیگر هیچ بهانه ای نیست. اگر هم گل محمدی گفته که لیست ورود و خروج ندادم، از حرفه ای گری اش است که نخواسته بازیکنانش ناراحت شوند. اگر منچسترسیتی در حین لیگ از خرید هالند رونمایی می کند، آن فضا فرهنگ سازی شده و عادی است. در ایران چون فرهنگش جا نیفتاده، مربی نمی تواند لیست ورودی و خروجی را اعلام کند. اما آنچه مسلم است پرسپولیس به تقویت نیاز دارد و در همه ی پست ها باید بازیکن بگیرد. این تیم نیاز به تغییرات اساسی ندارد اما باید در خیلی از خطوط تقویت شود.
 
لیگ باکیفیت بود
وی با اشاره به قهرمانی استقلال خاطرنشان کرد: لیگ امسال ما خوب و باکیفیت بود. شرایط طوری پیش رفت که چند مدعی داشتیم و شانه به شانه ی هم پیش رفتند. تیم های سپاهان و گل گهر خیلی فنی تر و زیبا بازی کردند. متاسفانه دو تیم از دو استان فارس و مشهد به لیگ یک سقوط کردند وسهمیه شان از دست رفت. این تیم ها باید برای تازه واردها سرمشق باشند تا به تیم هایشان برسند و حمایت کنند. لیگ ما در آسیا جزو 3، 4 لیگ اول هستیم. وقتی تیمی بدون باخت فصل را تمام می کند، یعنی اینکه این تفکر در ذهن و جان بازیکنانش نهادینه شده است. این مسائل به روحی و روانی برمی گردد. وقتی گل گهر آن اتفاقات برایش افتاد، از لحاظ روحی به هم ریخت. وگرنه در لیگ 2 شکست داشته و 3 باخت به آنها تحمیل شد. در لیگ ما تیم ها سخت کوش شده اند و خیلی سخت می بازند.
 
فوتبال پایه هم پولی شده است
بازیکن اسبق پرسپولیس افزود: متاسفانه مربیان کیفیت فوتبال را خراب کرده اند. خیلی با ریسک پائین تیم هایشان را به زمین می فرستند. مربیان دست به بازی دفاعی می زنند و اول نمی خواهند گل بخورند. نباختن را به فوتبال زیبا ترجیح می دهند. تیم ها می دانند چون نمی توانند درآمدزایی کنند، مجبورند خیلی اقتصادی بازی کنند تا سقوط نکنند. حق پخش به تیم ها داده نمی شود. حق بلیت فروشی به آنها نمی دهند. مربی نمی آید ریسک کند. راه قهرمان شدن هم از کم گل خوردن می گذرد. فقط مربیان نتیجه گرا شدند. باشگاه ها باید در واقع حق پخش بگیرند. وقتی ورزشگاه پر شود، از بلیت فروشی تیم ها سود ببرند. نه اینکه تماشاگر یا بدون تماشاگر برایشان فرقی نداشته باشد. این مسائل است که کسی به بازیکن سازی توجه نمی کند. کسی سراغ تیم های پایه نمی رود. لیگ ما بدون ستاره و پدیده می شود. متاسفانه فوتبال پایه هم پولی شده است. هر بازیکنی که بابای پولداری داشته باشد، در آکادمی ها می ماند. شایسته سالاری باید از پایه اتفاق بیافتد که متاسفانه آنجا هم آلوده شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.