امریکا رقابت تسلیحاتی در منطقه را تشدید می‌کند!

قدرت امروز ایران و محور مقاومت بدون شک هزینه‌ی چند برابری را می‌طلبد. اگر در آن سال‌ها برای ایران با آن وضعیت هفت هزار میلیارد دلار هزینه کردند، حالا باید این عدد را با تناسب جدید قدرت ایران و هندسه فکری و معماری امنیتی که در طول سال‌های گذشته توسط طراحان ایرانی در منطقه اجرایی شده است را مد نظر قرار بدهند.
چهارشنبه، 22 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امریکا رقابت تسلیحاتی در منطقه را تشدید می‌کند!
جعفری: قرار است طی روزهای آینده رئیس‌جمهور امریکا به آسیای غربی سفر کرده و در عربستان نیز نشستی با حضور نوکران منطقه‌ای خود داشته باشد، کسانی که حالا کمتر به امریکا اهمیت می‌دهند و بر این باور هستند که در کاخ سفید قدرت مطمئنی برای اتکا نمانده و به همین دلیل دنبال قدرت‌های نوظهور می‌گردند که دستکم از آن‌ها در مورد بسیاری از مسائل گروکشی نمی‌کند.
 
در طول دهه‌های گذشته امریکا با ایده فروش سلاح و امنیت به بسیاری از کشورهای منطقه ما، دنبال آن بود تا میزان وابستگی این کشورها در همه عرصه‌ها، به ویژه حوزه نظامی را در اختیار خود داشته باشد که به نظر می‌رسد در این زمینه موفق عمل کرده است.
 
اما از دو سال پیش و همزمان با قدرت گرفتن جو بایدن در کاخ سفید، امریکایی‌ها که از افتضاح به وجود آمده در یمن به شدت تحت فشار بودند و به خوبی مشاهده می‌کردند که فرماندهی جنگ و راهبردهای آن را انگلیسی‌ها تعیین کرده و تسلیحاتش متعلق به امریکا است، برای رام کردن ولیعهد سعودی و داشتن حداقل موفقیتی در عرصه بین‌المللی و جهت آنکه بگویند مخالف جنگ هستند، فروش پاره‌ای تسلیحات به سعودی‌ها را متوقف کرده و به جای آن تضمین کردند که در دفاع از این کشور در برابر حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها، هر کاری از دست‌شان بر بیاید انجام خواهند داد. اما به نظر می‌رسد این سیاست کمی متفاوت شده است و روند فروش تسلیحات تهاجی به سعودی‌ها از سر گرفته شود.
 

سفر به عربستان

منابع امریکایی می‌گویند که در آستانه سفر بایدن به ریاض، مقامات ارشد عربستانی در ماه‌های اخیر در جریان چندین نشست در ریاض و واشنگتن، همتایان آمریکایی خود را بر سر خواسته خود درخصوص لغو شدن سیاست واشنگتن در مجاز کردن صرفا فروش تسلیحات دفاعی به این شریک اصلی خود در حوزه خلیج فارس تحت فشار گذاشتند.
 
دو منبع گفتند که رایزنی‌های داخلی در آمریکا درخصوص چنین موردی در سطحی غیررسمی و در مراحل اولیه قرار داشته و هنوز اتخاذ هیچ تصمیمی در این مورد قریب الوقوع نیست. یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که «در حال حاضر» مذاکره‌ای با عربستانی‌ها بر سر مساله فروش سلاح‌های تهاجمی به آنها در جریان نیست.
 
اما بایدن همچنان که برای این سفر دارای حساسیت دیپلماتیک آماده می‌شود، این پیام را داده که به دنبال بهبود روابط تیره شده کشورش با عربستان سعودی در ضمن خواسته‌اش درخصوص افزایش تولید نفت در خلیج فارس و برقراری روابط نزدیکتر امنیتی بین اعراب با اسرائیل با هدف مقابله با ایران است.
 
دستیاران وابسته به کنگره آمریکا می‌گویند، در داخل این کشور، هر اقدامی از سوی دولت واشنگتن برای لغو محدودیت‌های اعمال شده بر فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان مطمئناً مخالفت کنگره را از جمله از سوی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان مخالف که از منتقدان سرسخت عربستان بوده‌اند، به دنبال خواهد داشت.
 
عربستان سعودی همچنین به دلیل توافقش در اوایل ماه ژوئن در خصوص تمدید دو ماهه آتش بس حاصل شده از میانجیگری سازمان ملل در یمن، مورد تمجید کاخ سفید قرار گرفت. واشنگتن اکنون مایل است شاهد تبدیل آن آتش بس به یک آتش بس دائمی باشد.
 
یکی از منابع مطلع در واشنگتن گفت که دولت آمریکا مذاکرات داخلی درباره امکان حذف محدودیت‌های تسلیحاتی عربستان را آغاز کرده است اما این مذاکرات هنوز به مرحله تصمیم گیری نرسیده است. به گفته یک منبع دوم، از جمله دفعاتی که مقامات عربستان چنین درخواستی را مطرح کردند، در زمان سفر خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان به واشنگتن در ماه مه بود.
 
به نوشته رویترز، این منابع تاکید کردند انتظار نمی‌رود که هیچ بیانیه رسمی در مورد این رایزنی در حوالی سفرهای بایدن از 13 تا 16 ژوئیه، که شامل توقف در اراضی اشغالی و کرانه باختری خواهد بود، منتشر شود. آنها گفتند که انتظار می‌رود اتخاذ هر گونه تصمیمی برای برداشتن این ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به شدت به این بستگی داشته که ریاض نشان دهد به اندازه کافی برای یافتن راه حلی سیاسی برای جنگ یمن تلاش کرده است یا خیر. از جمله مهم‌ترین اقلامی که سعودی‌ها به دنبال آن هستند، مهمات هدایت‌شونده دقیق نظیر مواردی که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در مواجهه با مخالفت‌های نمایندگان کنگره تایید شد، است.
 
دو منبع گفتند، اما انتظار می‌رود که دولت بایدن در این زمینه و در ضمن بحث‌هایش در خصوص تسلیحاتی که ممکن است پیشنهاد شوند با احتیاط حرکت کند. عفو بین‌الملل اخیرا اعلام کرد که در حمله هوایی ائتلاف متجاوز تحت رهبری عربستان سعودی به یک بازداشتگاه در یمن در ژانویه که منجر به کشته شدن تعداد زیادی شد، از بمب‌های هدایت‌شونده دقیق ساخت آمریکا استفاده شد!!
 

رقابت نظامی و گور کندن برای امریکا

صهیونیست‌ها و سعودی‌ها در کنار برخی دیگر از کشورهای عرب منطقه بعد از تجربه چندین رشته جنگ در طول هشت سال گذشته که در همه آنها شکست خوردند به این نتیجه رسیدند که بدون حضور آمریکا حریف ایران و محور مقاومت نخواهند شد و در حالی که آمریکا ۱۰ سال پیش راهبرد کلان خود را مقابله با چین و حضور در شرق آسیا تعریف کرده بود و درحالی‌که در شرق اروپا نیز با روس‌ها درگیر است، لابی عربی عبری برای بازگرداندن نظامی آمریکا به منطقه (در حقیقت کندن گوری بزرگ‌تر برای نظامیان آمریکایی است).
 
 البته شکسته این راهبرد در سال‌های گذشته مشخص شده اما ناتوانی مفرط در محور عربی - عبری باعث شده تا آنها دامن آمریکا را گرفته و مانع از خروج نهایی نظامیان آمریکایی از منطقه شوند. با این حال باید گفت نهادینه شدن قدرت و اقتدار در محور مقاومت در کنار تحولات جهانی که به صورت کامل به ضرر غربگرا در حال رقم خوردن است، تمام این تلاش‌ها را ناکام خواهد گذاشت و اگر این بار آمریکا شکست بخورد، چیزی از کشورهای عربی باقی نخواهد ماند این موضوع در مورد رژیم صهیونیستی البته خیلی زودتر صدق خواهد کرد...
 

هزینه رقابت نظامی روی دوش امریکا

اگر اعترافات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که گفته بود در طول ۳۰ سال گذشته ۷ هزار میلیارد دلار در آسیای غربی بدون هیچ دستاوردی توسط آمریکا هزینه شده را بپذیریم، اجرای آنچه سعودی‌ها و صهیونیست‌ها برای پیرمرد کم حافظه حاکم بر کاخ سفید نسخه‌پیچی کرده‌اند باز هم صدها میلیارد دلار هزینه روی دست مالیات دهندگان آمریکایی خواهد گذاشت. حتی اگر سعودی‌ها و اماراتی‌ها بپذیرند که هزینه حضور آمریکا را قبول خواهند کرد اما همه می‌دانند که این هزینه‌ها فراتر از چنین تقبل‌هایی است، هر چند این هزینه‌ها همه مادی نیستند...‌
 
قدرت امروز ایران و محور مقاومت بدون شک هزینه‌ی چند برابری را می‌طلبد. اگر در آن سال‌ها برای ایران با آن وضعیت هفت هزار میلیارد دلار هزینه کردند، حالا باید این عدد را با تناسب جدید قدرت ایران و هندسه فکری و معماری امنیتی که در طول سال‌های گذشته توسط طراحان ایرانی در منطقه اجرایی شده است را مد نظر قرار بدهند. این معادله را به هر شکلی که طراحی کنید، شکست مجدد و نابودی نهایی آمریکا ‌‌و متحدانش قطعی خواهد بود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
ترامپ به معترضان آمریکایی هشدار دوباره داد
ترامپ به معترضان آمریکایی هشدار دوباره داد
جمعه، 30 خرداد 1399
ادامه اعتراضات آمریکایی‌ها به نژادپرستی / اعتراضات سراسری علیه خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا
ادامه اعتراضات آمریکایی‌ها به نژادپرستی / اعتراضات سراسری علیه خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا
دوشنبه، 19 خرداد 1399
تداوم اعتراضات مردمی در آمریکا علیه نژادپرستی/ افزایش تقاضای سلاح به دنبال اعتراضات سراسری در ایالات متحده
تداوم اعتراضات مردمی در آمریکا علیه نژادپرستی/ افزایش تقاضای سلاح به دنبال اعتراضات سراسری در ایالات متحده
چهارشنبه، 14 خرداد 1399
تداوم تحریم تسلیحاتی ایران با آگاه سازی ملت ها و ظرفیت رسانه ها شکسته می شود
تداوم تحریم تسلیحاتی ایران با آگاه سازی ملت ها و ظرفیت رسانه ها شکسته می شود
سه‌شنبه، 30 ارديبهشت 1399
نماینده ایران در سازمان ملل تحریم‌ها را ستون پنجم ویروس کرونا نامید
نماینده ایران در سازمان ملل تحریم‌ها را ستون پنجم ویروس کرونا نامید
يکشنبه، 24 فروردين 1399
جنگ جهانی بر سر تجهیزات پزشکی در کشورهای پیشرفته!
جنگ جهانی بر سر تجهیزات پزشکی در کشورهای پیشرفته!
شنبه، 16 فروردين 1399
چهره عریان تروریسم بین المللی
چهره عریان تروریسم بین المللی
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
23 مرداد؛ روزی که محمدرضا پهلوی از داشتن بحرین چشم‌پوشی کرد!؟
23 مرداد؛ روزی که محمدرضا پهلوی از داشتن بحرین چشم‌پوشی کرد!؟
چهارشنبه، 23 مرداد 1398
آنگلا مرکل: در شرایط کنونی امکان فروش سلاح به عربستان وجود ندارد
آنگلا مرکل: در شرایط کنونی امکان فروش سلاح به عربستان وجود ندارد
دوشنبه، 30 مهر 1397
روایت زندگی زنی که مانع جنگ جهانی سوم شد از شبکه مستند
روایت زندگی زنی که مانع جنگ جهانی سوم شد از شبکه مستند
دوشنبه، 10 اسفند 1394