سعادت و شقاوت در اختیار انسان
کسانیکه اهل ایمان هستند اگر ناآگاهانه یا گاهی آگاهانه به سمت جهل و تاریکی بروند، خداوند آنها را نجات میدهد و کسانی که آگاهانه و ناآگاهانه کفر میورزند و مدام در نافرمانی خداوند بهسر میبرد، خداوند مسیر ورودشان به جهل را باز و آنان را رها میکند.
سهشنبه، 26 مهر 1401
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده :
تحریریه راسخون
موارد بیشتر برای شما
برای نمونه، اگر انسان دارای «جبر» باشد، پس ثواب و عقاب چه معنایی میدهد و خداوند چرا بهشت و جهنم را آفریده است؟ آیا با عدالت خدا منافات ندارد؟ اگر «اختیار» دارد حد و حدود اختیار تا کجاست؟ آنجایی که میتوانیم بگوییم اتمام راه اختیار است، چه زمانی است؟ ضمن آنکه این حد یقف را چه کسی تعیین میکند؟ آیا برعهده انسانهاست یا علما یا پیامبران؟ اینکه خداوند انسان را مختار یا مجبور آفریده نیز همیشه مورد سؤال بوده است. بحث در این زمینه بهاندازه عمر بشر در این کره خاکی است و در این یادداشت نمیگنجد؛ اما در حد اشاره باید در این مورد گفت.
ائمه معصوم(ع) ضمن تأکید بر اختیار که نشانه حکمت و عدل خداست، بر راه دیگری هم اشاره دارند که آن «امر بین الامرین» است. محمدبنعجلان از امام صادق(ع) پرسید: «آیا خداوند بندگان را بر انجام کارها مجبور نموده است؟» امام(ع) پاسخ دادند: «الله اعدل من أن یجبر عبدا علی فعل ثم یعذبه علیه»؛ خداوند عادلتر از آن است که بندهای را بر کاری مجبور کند، آن گاه او را عقوبت دهد.(توحید صدوق، باب نفی الجبر و التفویض، روایت۶)
همچنین حسنبنعلی وشاء از امام رضا(ع) پرسید: «آیا خداوند بندگان را بر انجام گناهان مجبور کرده است؟» امام(ع) پاسخ دادند: «الله أعدل و أحکم من ذلک»؛ خداوند عادلتر و حکیمتر از آن است که چنین کاری را انجام دهد.(همان، روایت ۱۰) اما امام صادق(ع) در پاسخ به همه بحثها میفرمایند: «نه جبر درست است و نه تفویض، بلکه امرى است میان این دو امر، راوى گوید: «گفتم امر میان دو امر چیست؟» فرمودند: «اینکه راه براى انجام آنچه به آن مأمور شدهاند و ترک آنچه از آن منع شدهاند، موجود است.»
یزیدبنمعاویه شامى مىگوید: به حضور امام علىبن موسىالرضا(ع) در مرو رسیدم و به ایشان گفتم: اى پسر رسول خدا! براى ما از امام صادق(ع) نقل شده که فرموده است: «نه جبر است و نه تفویض، بلکه چیزى میان این دو است.»
معناى این چیست؟ فرمود: «هر کس گمان کند که خداى عزوجل کارهاى ما را انجام مىدهد و سپس ما را براى کارهایمان عذاب مىفرماید، معتقد به جبر است و هر کس گمان کند خداوند امر مردم و روزى ایشان را به دست حجج خود سپرده است، معتقد به تفویض است. معتقد به جبر کافر و معتقد به تفویض مشرک است.»
گفتم: اى پسر رسول خدا! چیزى میان آن دو یعنى چه؟ فرمود: «اینکه راه براى انجام آنچه به آن مأمور شدهاند و ترک آنچه از آن منع شدهاند، موجود است...» این البته پس از تبیین است. تبیینی که در آیتالکرسی آمده و میفرماید: «قد تبین الرشد...» اگر تبیین نباشد نه اختیار، نه جبر و نه عقاب یا پاداش معنا نمیدهد.
سخن در این موضوع باید کاملاً دقیق و علمی باشد تا دچار خلط بحث نشویم. برای نمونه، اینکه میگویند انسانها مختار هستند، در زندگی باید دقیق تبیین شود که حدود اختیارات چیست؟ مانند بحث آزادی و...؛ اما اینکه در قرآن کریم (سجده ۱۳، طه ۵۰، اعلی ۲ و ۳، اعراف ۳۰، بقره ۲۱۳)
خداوند خودش را هدایتکننده و گمراهکننده مینامد، چه معنایی میدهد؟ اگر خداوند خود راهنمایی میکند، از ظلمت به نور و از نور به ظلمت میبرد، پس تکلیف اختیار و انتخاب چطور میشود؟ پاسخ این پرسش در آیات دیگر آمده است. خداوند در آیه 9 سوره یونس میفرماید: «بیتردید کسانی که ایمان آوردهاند و کارهای شایسته انجام دادهاند، پروردگارشان آنان را به سبب ایمانشان به بهشتهای پر نعمت که نهرها از زیر [قصرهایِ] آنها جاری است، راهنمایی میکند.» همچنین در پاسخی اجمالی میفرماید: «هر که میخواهد ایمان آرد و هر که میخواهد کافر شود.»(کهف/29)
همه چیز تحت اراده خداوند است و اوست که راه را بر کسانی که اصرار دارند به معروف یا به منکر عمل کنند، باز میکند؛ یعنی به انتخاب خود انسان راه هدایت و ضلالت را نشان میدهد. همانطور که در آیه 257 سوره بقره(آیتالکرسی) نیز آمده است: «وَالَّذِینَ کفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ»؛ کسانیکه اهل ایمان هستند اگر ناآگاهانه یا گاهی آگاهانه به سمت جهل و تاریکی بروند، خداوند آنها را نجات میدهد و کسانی که آگاهانه و ناآگاهانه کفر میورزند و مدام در نافرمانی خداوند بهسر میبرد، خداوند مسیر ورودشان به جهل را باز و آنان را رها میکند. خداوند راههای هدایت را هموار کرده است و آن را در اختیار انسان قرار داده، انسانها با درک راه درست میتوانند بهسمت خداوند بروند و از نعمتهایش بهرهمند شوند؛ ولی کافران امتناع میورزند و به اصرار در راه ضلالت گام برمیدارند.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
ایمان زیبا کننده قلب انسان
پنجشنبه، 19 آبان 1401
مبارزه، رازداری و دوری از تظاهر!
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
عمل صالح بدون ایمان چه پیامدهایی به همراه دارد؟
پنجشنبه، 14 شهريور 1398
رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی دزدی دریایی انگلیس خبیث را بیجواب نمیگذارد
چهارشنبه، 26 تير 1398
ارتباط با نامحرم چه تاثیری بر انسان میگذارد؟ + صوت
شنبه، 26 آبان 1397
گفت و گوی دائمی خداوند با انسانهای با تقوا از دیدگاه آیتالله العظمی جوادی آملی
دوشنبه، 20 بهمن 1393
تقوای فردی و اجتماعی به چه معناست | تمثیل جالب شیخ بهایی درباره یک زاهد
چهارشنبه، 15 بهمن 1393
جبر و اختیار از دیدگاه آیتالله العظمی جوادی آملی | بیتقوایی انسان را از علم ماندگار محروم میکند
پنجشنبه، 2 بهمن 1393
هم نشینی با عالم بی تقوا انسان را گمراه میکند
چهارشنبه، 19 آذر 1393
آیت الله خامنه ای در رهبری، تقوا، پرهیزکاری و اجتهاد بی نظیر است
سهشنبه، 17 خرداد 1390
تازه های اخبار
همدلی و مهرورزی در آینه قرآن
از اهتمام ویژه اسلام تا نقش فناوریهای نوین
پاسخ طنز به پیام جدید نتانیاهو + فیلم
بسیج؛ با مردم، برای مردم + گالری تصاویر نقاشیهای جدید از خدمات بسیج
همه چیز درباره فلسفه؛ از یونان تا ایران
آیا در واقع ایام فاطمیه 20 روز است؟
مزایده انگشتر هدیه رهبری برای کمک به مردم مقاوم فلسطین و لبنان
#فراخوان| سومین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری نماز با عنوان ” فجر تا فجر”
بازتاب سبک زندگی ایرانی یا حرکت به سمت غربیسازی؟
ادواردو آنیلی، از ارثیه ایتالیایی تا دیدار با امام خمینی (ره)
بیشترین بازدید هفته
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
۱۱۴ آیه پرکاربرد قرآن با ترجمه کاملا درست و البته متفاوت!
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
داستانک های مادر | داستان کوتاه درباره مادر
حوادث شش ماه پایانی منتهی به ظهور بر طبق تقویم سال ظهور - بخش اول
عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها