عمل صالح بدون ایمان چه پیامدهایی به همراه دارد؟
رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با تشریح دیدگاه های عمل صالح بدون ایمان و ایمان بدون عمل صالح گفت: قرآن بارها بر این نکته پای فشرده که بدون ایمان و با کفر هیچ عملی نزد خداوند پذیرفته نخواهد شد.
پنجشنبه، 14 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربست تعبیر «الَّذِینَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» به صورت فعل ماضی دهها بار در قرآن تکرار شده و جزو رایجترین اصطلاحات قرآنی است، البته گاه این تعبیر به صورت مضارع به کار رفته است؛ نظیر آیه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآَنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَأَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا» (اسراء، ۹)
از این کاربست چهار نکته قابل استفاده است:
۱. این اصطلاح از اختصاصات قرآن به حساب میآید و پیش از آن با این قالب ثابت و پر تکرار در هیچ کتاب آسمانی دیگر مشهود نیست. قرآن از این اصطلاح در برابر همه صفوف بشری دیگر بهره میگیرد؛ اعم از ملحدان، منکران قیامت، منکران رسالت پیامبران یا رسالت رسول اکرم (ص)، فاسقان و فاجران. گویا در صدد بیان این نکته است که تنها گروهی که شایسته تمجید اند و میتوان آنان را اهل صلاح و سداد و اهل نجات دانست و اندیشه و منش آنان را در مدار رضایت الهی برشمرد، مؤمنانی هستند که اهل عمل شایسته اند.
۲. تعبیر «الَّذِینَ آَمَنُوا» به صورت مطلق آمده و بیان نمیشود که متعلق ایمان چه چیزی است. این ابهام در آیات دیگر قرآن برطرف شده و از این جهت قرآن نیاز نمی بیند که پیوسته متعلق ایمان را ذکر کند؛ به عنوان نمونه در سوره بقره چنین آمده است: «آَمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آَمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ» (بقره، ۲۸۵) تعبیر «وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» نیز به صورت مطلق و مبهم آمده و در آن هیچ سخنی از موارد و مصادیق عمل صالح به میان نیامده است.
راز آن دو نکته است: یک: از نگاه قرآن اعمال شایسته یا همان خوبیها از آغاز از سوی خداوند به آدمیان الهام شده و در حقیقت فطری آدمیان است؛ چنان که در سوره شمس فرمود: «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» (شمس، ۸)
دو: قرآن بارها اهم مصادیق اعمال صالح را برشمرده است؛ نظیر آیات سوره مبارکه اسرا که آغاز و پایانش چنین است:«وَآَتِ ذَا الْقُرْبَی حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا.... وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَالْجِبَالَ طُولًا کُلُّ ذَلِکَ کَانَ سَیِّئُهُ عِنْدَ رَبِّکَ مَکْرُوهًا.» (اسراء، ۲۶ – ۳۹)
۳. در تعبیر قرآنی «الَّذِینَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» همواره ایمان بر عمل صالح مقدم شده و هیچ گاه به صورت عکس بازتاب نیافته است؛ یعنی هیچ گاه این تعبیر ««الَّذِینَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ و آَمَنُواَ» در قرآن انعکاس نیافته است. راز آن نیز آشکار است؛ زیرا ایمان و خداباوری پایه و اساس همه رفتارهای شایسته است و به تعبیر دیگر تا آدمی در مقام اندیشه دین باور نشود هیچ گاه در مقام عمل اهل صلاح و سداد نخواهد بود.
۴. در تعبیر قرآنی «الَّذِینَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» همواره از ایمان در کنار عمل صالح یاد میشود؛ یعنی نه چنان است که در قرآن تعبیر «الَّذِینَ آَمَنُوا» به صورت تنها یا تعبیر «عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» بدون یادکرد قید ایمان ذکر شود. این امر نشان میدهد که از نگاه قرآن نه ایمان به تنهایی و بدون عمل صالح مایه نجات است و نه عمل صالح بدون ایمان.
ایمان بدون عمل صالح همان اباحه گری است که گروههایی همچون مرجئه و غلات آن را ترویج میکنند و میگویند: «الایمان شئ لا یضر معه شئ» از نگاه آنان ایمان تنها عقد القلب است و به عمل نیاز ندارد از این جهت فسق و فجور با ایمان منافاتی ندارد و مؤمن فاسق اهل نجات است.
عمل صالح بدون ایمان نیز رویکردی است که در برخی از افراد و جوامع به ویژه در عصر مدرنیته مشاهده میشوند. بر اساس این تفکر آنان معتقدند که نیازی به گفتگو درباره خداوند و قیامت و باورمندی به این حقایق نیست و آنچه مهم است احسان به خلایق است با هر دین و کیش درست یا نادرست!
از نگاه آموزههای دینی هر دو اندیشه و منش باطل و ره به ضلالت دارد؛ زیرا اولاً اگر ایمان واقعی و راستین باشد، عمل صالح را به دنبال خود میآورد و ثانیاً به همان میزان که خداوند از بندگان خود دین باوری را لب میکند از آنان میخواهد که به وظایف بندگی خود در برابر خداوند و وظایف خود در برابر بندگان خداوند پایبند باشند.
از سویی دیگر، قرآن بارها بر این نکته پای فشرده که بدون ایمان و با کفر هیچ عملی نزد خداوند پذیرفته نخواهد شد. صریحترین آیه در این زمینه دو آیه ذیل است:
یک: «مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ لَا یَقْدِرُونَ مِمَّا کَسَبُوا عَلَی شَیْءٍ ذَلِکَ هُوَالضَّلَالُ الْبَعِیدُ؛ مثَل اعمال کسانی که به خدا کافر شدهاند چون خاکستری است که در روزی طوفانی بادی سخت بر آن بوزد. توان نگهداشتن آنچه را که به دست آوردهاند ندارند. این است گمراهی بی انتها.» (ابراهیم، ۱۸)
دو: «وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ کَسَرَابٍ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآَنُ مَاءً حَتَّی إِذَا جَاءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُوَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ أَوْ کَظُلُمَاتٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ یَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَاأَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرَاهَا وَمَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ؛ اعمال کافران چون سرابی است در بیابانی. تشنه، آبش پندارد و چون بدان نزدیک شود هیچ نیابد و خدا را نزد خود یابد که جزای او را به تمام بدهد. و خدا زود به حسابها میرسد. یا همانند تاریکیهایی است در دریایی ژرف، که موجش فرو پوشد و بر فراز آن موجی دیگر و بر فرازش ابری است تیره، تاریکیهایی بر فراز یکدیگر، آن سان که اگر دست خود بیرون آرد آن را نتواند دید و آنکه خدا راهش را به هیچ نوری روشن نکرده باشد، هیچ نوری فرا راه خویش نیابد.» (نور، ۳۹ – ۴۰)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
در نمایشگاه قرآن؛ مجموعه مقالات قرآنی دفتر تبلیغات رونمایی میشود
يکشنبه، 8 مرداد 1391
آیتالله العظمی جوادی آملی: تعالی سپاه در بهره مندی از برکات قرآن و عترت است
سهشنبه، 26 ارديبهشت 1391
گزارش تصویری مراسم جزء خوانی قرآن در حرم مطهر حضرت معصومه (س)
چهارشنبه، 26 مرداد 1390
ارتباطات اصحاب قرآنی در ایران و جهان برقرار شود
پنجشنبه، 9 تير 1390
آنجلینا جولی مخالف آتش زدن قرآن است
پنجشنبه، 18 شهريور 1389
پیام آیت الله العظمی مظاهری به هفتمین نمایشگاه قرآن کریم اصفهان
چهارشنبه، 27 مرداد 1389
برای نخستین بار در کشور تفسیر قرآن ویژه تلفن همراه تولید شد
چهارشنبه، 5 خرداد 1389
المپیاد بینالمللی قرآن و حدیث حرکت نوین در جامعه المصطفی العالمیه
دوشنبه، 5 بهمن 1388
داستان یوسف (ع) تمام ویژگی های یک طرح داستانی را داراست
شنبه، 5 ارديبهشت 1388
130 معجزه قرآنی شناسایی شده است
جمعه، 4 ارديبهشت 1388
تازه های اخبار
حاج قاسم چگونه دوران نوجوانی و جوانی خود را تعریف میکند؟
سال نو میلادی با ولادت حضرت عیسی مسیح متفاوت است؟ روز واقعی ولادت از نظر اسلام چه زمانی است؟
صفر تا صد حج عمره | فیش حج + قیمت
فراخوان سومین جشنواره فرهنگی، ادبی، هنری نماز «فجر تا فجر»
انقلابی بصیر، یا انقلابی بصیرنما؟
فدرالیسم در ایران؛ قانون اساسی در این باره چه میگوید؟
مزایا و معایب کانال سیگنال فارکس و سیگنال خرید ارز دیجیتال در دنیای مالی
حضرت عیسی، از پسر خدا تا نماز خواندن پشت سر امام زمان
بیست و ششمین جشنواره بین الملل قصه گویی
سرمایه گذاری در بورس را از کجا شروع کنیم؟ 3 مرحله اصلی
بیشترین بازدید هفته
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
29 جمادی الثانی سالروز وفات حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها)
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
حوادث شش ماه پایانی منتهی به ظهور بر طبق تقویم سال ظهور - بخش اول
ثواب روزه فردا را از دست ندهید
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
وضعیت سوریه در آخرالزمان
موارد بیشتر برای شما
مداحی زیبای جان جانانی
جان جانانی با نوای جواد مقدم
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
استادی که پس از جلسه با آیتالله مصباح نگاهش به او تغییر کرد
خلاصه دیدار هوادار ۰ - پرسپولیس ۵
سندرز: دولت آمریکا امروز برای میلیاردرهاست
اژهای: مستکبرین از جریان مقاومت دلهره و اضطراب دارند
تیراندازی در آمریکا
تصاویر دوربینهای مداربسته از لحظه حمله در نیواورلئان
تصاویری از حضور حاج قاسم در سیستان و بلوچستان برای مبارزه با اشرار
لاریجانی: بعید میدانم در سوریه حکومت دموکراتیک ایجاد شود
پنجره متفاوتی از دیدار امروز رهبر انقلاب با خانواده شهدا
بیانات رهبر انقلاب در دیدار و سخنرانی به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی
واگویه های دختر شهید حادثه تروریستی کرمان؛
حمله پلنگ به یک منزل در اسفراین