حجت‌الاسلام رفیعی:

هم‌ نشینی با عالم بی ‌تقوا انسان را گمراه می‌کند

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به روایتی از امام سجاد(علیه السلام) که فرمودند که «با هر کسی نشست و برخاست نکنید»، گفت : انسان با عالمی که شک را به یقین تبدیل نمی‌کند و زاهد نیست، نباید رابطه داشته باشد، چون این رابطه انسان را گمراه می‌کند.
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هم‌ نشینی با عالم بی ‌تقوا انسان را گمراه می‌کند

ویرایش عکس آذرماه 98

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به روایتی از امام سجاد(علیه السلام) که فرمودند که «با هر کسی نشست و برخاست نکنید»، گفت : انسان با عالمی که شک را به یقین تبدیل نمی‌کند و زاهد نیست، نباید رابطه داشته باشد، چون این رابطه انسان را گمراه می‌کند.
 
به گزارش راسخون به نقل از رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی، شب گذشته در جمع عزاداران شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ادامه تبیین راهکارهای جلوگیری از فساد، پرداخت.
 
وی فساد را خروج از حالت طبیعی خواند و افزود: فساد مسأله ای است که فرشتگان نیز در هنگام خلقت انسان به آن اشاره کرده و به خداوند گفتند که آیا کسی را خلق می کنی که در زمین فساد کند.
 
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی به آیه ای در زمینه ضرورت پرهیز از فساد اشاره کرد واظهار داشت: قرآن می فرماید، کسانی که در دنیا مبتلا به تکبر و فساد نباشند، در آخرت اهل نجات خواهند بود؛ اگر کسی مال حرام بخورد یا بد اخلاقی کند، از مفسدان به حساب می آید.
 
وی با اشاره به انواع مفسدان، ادامه داد: یک مورد، فساد فردی است که افرادی مانند حجاج، یزید و عبدالملک از این دسته هستند، در برخی موارد نیز یک تشکیلات و گروه به فساد مبتلا می شوند.
 
حجت الاسلام رفیعی راهکار دوم مبارزه با فساد را از بین بردن زمینه آن عنوان کرد و ابراز داشت: این که در روایات بیان شده که باید از فکرگناه دوری کرد، به دلیل این بوده که فکر گناه زمینه ای برای انجام آن است، دلیل حرام بودن خرید و فروش کتاب های گمراه کننده نیز، زمینه بودن آن برای انحراف است.
 
وی به روایتی از امام سجاد(علیه السلام) در اهمیت ازبین بردن زمینه گناه اشاره کرد و بیان داشت: امام فرمودند که «با هر کسی نشست و برخاست نکنید» و این یعنی اگر انسان با خانوده ای که اهل فساد است، رفت و آمد داشته باشد، از آنها تأثیر می پذیرد، حتی انسان با عالمی که شک را به یقین تبدیل نمی‌کند و زاهد نیست، نباید رابطه داشته باشد ؛ برای ارتباط با افراد، باید حیاء، راستگویی و امانت داری آنها آزمایش شود.      
 
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در ادامه حدیث امام سجاد(علیه السلام)، عنوان داشت : حضرت کنترل زبان و کنترل گوش را از مهم ترین موارد از بین بردن زمینه فساد بیان کردند، اگر انسان به این نکته توجه کند که هر چه ببیند و بشنود، باید در قیامت پاسخگو باشد، به صورت طبیعی کارهای انسان کنترل می شود.
 
وی در پایان سخنان خود، به ضرورت توجه در مسأله ازدواج اشاره کرد و گفت : انسان باید در انتخاب شوهر و همسر آینده خود، بسیار دقت کند، اگر پدر و مادر آینده به این مسائل دقت نداشته باشد، بر فرزندانشان تأثیر خواهد گذاشت و سبب مشارکت شیطان در فرزندان می شود، گفتار والدین در خانه نیز همین گونه است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.