واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

بازتاب‌های انتشار فیلم ضرب و شتم بانوی محجبه در عمارت نارنجستان شیراز توسط یک مرد با همراهی چند خانم با حجاب نامناسب، در شرایطی همچنان ادامه دارد که افکار عمومی از این حمله ناجوانمردانه به‌شدت جریحه‌دار شده و جلوگیری از تکرار چنین وقایعی به یکی از اصلی‌ترین مطالبات این ‌روزهای جامعه تبدیل شده ‌است.
شنبه، 14 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز
بازتاب‌های انتشار فیلم ضرب و شتم بانوی محجبه در عمارت نارنجستان شیراز توسط یک مرد با همراهی چند خانم با حجاب نامناسب، در شرایطی همچنان ادامه دارد که افکار عمومی از این حمله ناجوانمردانه به‌شدت جریحه‌دار شده و جلوگیری از تکرار چنین وقایعی به یکی از اصلی‌ترین مطالبات این ‌روزهای جامعه تبدیل شده ‌است.

این درحالی‌است که طی هفته‌های اخیر مقابله با اقدام‌های هنجارشکنانه در حوزه عفاف و حجاب به یکی از پربحث‌ترین موضوع‌های جامعه تبدیل شده و افکار عمومی انتظار دارد مجلس با تصویب هرچه سریع‌تر لایحه عفاف ‌و حجاب، آن ‌هم در چارچوبی بازدارنده، گام روبه‌جلویی در این حوزه بردارد.

در این میان اما طی ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم عده‌ای به بهانه حجاب، مردم، فرهنگ و هویت ایرانی را هدف حملات خود قرار داده‌اند؛ رویکردی که طی ماه‌های گذشته و به‌ویژه پس‌از اغتشاشات پاییز۱۴۰۱ به‌دفعات شاهد آن بوده‌ایم و ماجرای حمله نارنجستان، پرده دیگری از این نمایش ضدمردمی به‌حساب می‌آید.

ماجرای نارنجستان چه بود؟
در روزهای اخیر، تصاویری از حمله مردی به بانوی محجبه و ضرب و شتم او، آن ‌هم در حضور دخترش منتشر شد که البته دستگیری متهم را نیز به‌دنبال داشت. ماجرا اما از جایی آغاز شد که روز حادثه، تعدادی از زنان با پوشش نامناسب در باغ نارنجستان درحال تردد بوده‌اند که این موضوع واکنش تعدادی از بانوان محجبه و تذکر لسانی آنان را به‌ دنبال داشته ‌است. این اقدام، سبب ایجاد مشاجره و در ادامه، حمله مرد همراه بانوان به بانوی محجبه و ضرب و شتم او می‌شود. به‌دنبال دستگیری فرد مهاجم، وی در بازجویی‌های اولیه، با اقرار به جرم خود، روانه زندان شده‌ است. رسیدگی سریع و خارج از نوبت به این پرونده به یکی از مطالبات این روزهای افکار عمومی تبدیل شده‌ است؛ اقدامی که می‌تواند در تکرار موارد مشابه جنبه بازدارنده داشته باشد.

کشیدن چادر از سر زنان
ماجرای حمله به بانوی محجبه در باغ نارنجستان شیراز اما نخستین نمونه از حمله به مردم از سوی هنجارشکنان نیست و طی ماه‌های اخیر شاهد صحنه‌های مختلفی از چنین رویکردی بوده‌ایم. در آخرین روزهای شهریورماه۱۴۰۱ و همزمان با آشوب‌ها به بهانه فوت مهسا امینی بود که انتشار تصاویر کشیدن چادر از سر زنی محجبه در یکی از خیابان‌های تهران، بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی داشت و از همان ابتدا، واقعیت عملکرد مدعیان «زن، زندگی، آزادی» را به تصویر کشید. کشیدن چادر از سر زنان محجبه به همین‌ جا ختم نشد و پس‌ از تهران، در برخی دیگر از شهرهای کشور، از جمله در ایلام و رشت، شاهد انتشار تصاویر کشیدن چادر از سر زنان محجبه ازسوی آشوبگران بودیم.

ضرب‌وشتم در اتوبوس
شامگاه ۱۹دی‌ماه۱۴۰۱ پرده دیگری از نمایش ضرب‌وشتم مردم از سوی هنجارشکنان، این‌بار در یزد رقم خورد و مادر و دختری محجبه از سوی ۸دختر با حجاب نامتعارف مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. ماجرا از جایی آغاز شد که کشف حجاب و رفتارهای نامتعارف این دختران، با تذکر لسانی بانوی محجبه مواجه می‌شود، اما در مقابل دختران ضمن فحاشی به ۲بانوی محجبه یزدی، اقدام به ضرب و شتم آنان می‌کنند. حمله به بانوی محجبه یزدی، آن ‌هم در ناوگان حمل‌ونقل شهری، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و در ادامه با برخورد دستگاه‌های مسئول و تشکیل پرونده قضایی برای حمله‌کنندگان همراه شد.

حمله به کمدین مجازی
زینب موسوی، معروف به «امپراتور کوزکو» یکی از چهره‌هایی است که طی روزهای اخیر به‌دلیل تولیدمحتوا با رعایت حجاب، مورد حمله‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته ‌است. رعایت حجاب از سوی این کمدین مجازی، سبب شده او به‌دلایل مختلف طی هفته‌های گذشته مورد هجمه و فحاشی آشوب‌طلبان قرار گیرد؛ یک روز به‌دلیل فعالیت مجدد در شبکه‌های اجتماعی و روزی به‌دلیل برنامه‌ریزی به‌منظور اجرای برنامه در خارج از کشور. هجمه‌ها به وی که البته سابقه حمایت از اغتشاشات را نیز دارد، به‌حدی رسید که  او در یکی از پست‌های اینستاگرامی خود، با گریه، از این موضوع گلایه کرد.

اهانت مقابل هیئت
در ویدئویی که در دهه اول محرم از یکی از هیئات کرج منتشر شد، بانویی مقابل در یک هیئت به طرز وحشیانه‌ای مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. به‌رغم اینکه این ویدئو در فضای مجازی بازتاب فراوانی پیدا نمی‌کند، اما حجم عداوت با مردم از سوی برخی افراد آن هم در مقابل خیمه سرور آزادگان جهان جای تعجب زیادی داشت.
 

دشمن چطور از براندازی به فروپاشی رسید؟!

علی مهدیان: فروپاشی یکی از روش‌های برداشتن قدرت‌ها از پیش پای تمدن غرب است. بعد از جنگ جهانی اول فروپاشی عثمانی یکی از روش‌های ظاهرا موفق غرب در این جهت بود. عثمانی مراحلی را طی کرد و تا پیش از آن به «مرد بیمار» اروپا تبدیل شده بود. این تعبیری بود که در سال ۱۸۵۳ توسط تزار روس نیکلای اول برای توصیف امپراتوری عثمانی برای  سفیر انگلیس در کشورش استفاده شد. این بیماری دو بعد و دو‌ ضلع جدی داشت؛ یکی اقتصادی و دوم فرهنگی. بعد اقتصادی توسط تجار و شرکت‌های غربی دنبال می‌شد و بعد فرهنگی نیز با همان ابزارهای آن دوران و البته جریان روشنفکری منفعل در داخل پی گرفته می‌شد.

هویت ملی عثمانی نیز البته آنچنان مستحکم نشده بود که بتواند دوام بیاورد. فروپاشی دیگر در شوروی رقم خورد. غرب مادی باز با دو بازوی فشار اقتصادی و تبلیغات و کار رسانه‌ای زمینه فروپاشی شوروی را فراهم کرد. آن بخش‌هایی از شوروی که این هویت ملی درشان کمرنگ بود و به زور جریان کمونیستی به هم متصل شده بودند جدا شدند. اما بعد از نابودی و اعلام شکست، کمونیسم روسیه تبدیل به یک قدرت درجه چندم در دنیا نشد.

عناصر قدرت اقتصادی و نظامی باقی ماند و البته شکل‌گیری دستگاه حاکمیت مقتدر نیز در این جهت مؤثر بود. اما هر چه بود در برهه‌ای از تاریخ، غرب احساس اقتدار کرد. گفتمان جامعه جهانی با محوریت آمریکا و سپس شکل‌گیری اتحادیه اروپا بروز و ظهور طرح انسجام‌بخشی مدرن در دنیا بود. به مرور که قدرت اسلام در خاورمیانه شکل گرفت و جریان اسلام انقلابی و بیداری اسلامی گسترش می‌یافت، تحقق جریان‌های وحدت‌شکن دینی با هویت‌های جهادی و حاکمیتی می‌توانست در شکستن قدرت در حال گسترش اسلامی مؤثر باشد.

دولت - ملت‌سازی‌ مدرن یک رشته مهم برای راهبری دنیا توسط دنیای غرب بود؛ برای آنکه فروپاشی‌ها را مدیریت کنند. توجه به اغتشاشات ایران از این زاویه بسیار حیاتی است. کردها سال‌ها بود در غرب ایران مشغول فعالیت فرهنگی و نظامی و تشکیلاتی بودند. دروغ پدر مهسا می‌توانست مددرساننده به آنها باشد. در شرق نیز ماجرای عبدالحمید و اعوان و انصارش می‌توانست به این فرایند کمک کند. شهرهای شمالی و جنوبی نیز به شکل دیگر می‌توانستند در این جهت پیش بروند. مشکل اصلی، حکومت نبود بلکه هویت ایرانی بود؛ هویت قیام‌کرده و برخاسته که بنا داشت به‌دست خود و بدون آویزان شدن به قدرت‌ها و با فکر و نرم‌افزار سیاسی معنوی جدید به نام مردم‌سالاری دینی رشد کند.

فشارهای اقتصادی از بیرون به‌علاوه تبلیغات و فشار رسانه‌ای با ابزارهای جدید در داخل و با کمک جریان منفعل غربگرای درون ایران می‌توانست ایران را از چند جهت به یک مرد بیمار تبدیل کند و سپس به سمت فروپاشی سوق دهد. به همین دلیل اغتشاشات در ایران نیازی به یک افق روشن نداشت و دلقکی مثل رضا پهلوی برایش مناسب‌تر بود.

هر چه ایرانی‌ها بیشتر ناامید و منفعل می‌شدند و هر چه اقتدار حکومت مرکزی بیشتر به هم می‌خورد فروپاشی ساده‌تر بود. ماجرای کشف حجاب را هم باید درست دید. احساس ناامیدی و بی‌هویتی در ایران به فروپاشی این هویت بیشتر کمک می‌کرد. یکپارچگی ایران با از بین رفتن قدرت حاکمیت و عناصر استقلال‌بخش و هویتی‌اش شدنی بود. اگر ایرانی‌ها دیگر عنصر هویت‌بخشی را در خود احساس نکنند با سرعت زیاد بیماری بر آنها غلبه می‌کند و نابود می‌شوند.

صلوات پهلوی و «رضاشاه روحت شاد» ته دل همه ایرانی‌ها را حتی کسانی که فریادش می‌زدند خالی می‌کرد. چون ولو برای رو کم کنی خوب بود اما هویت‌کش بود. جنگ امروز برای حفظ عناصر هویتی امروز یک جنگ جدی و بی‌بازگشت است. حفظ اقتدار مردم‌سالاری دینی، حفظ دین، حفظ هویت تاریخی تمدن‌ساز ایرانی، تقابل با زورگویان عالم و مفاهیم بنیادین بسیاری که در دست داریم اگر به هر بهانه‌ای از دست برود فروپاشی و شق عصای مومنین رخ خواهد داد.

جالب است که حتی شعار وحدت‌گرایی و ولاء طرفینی و امثالهم وقتی براساس تقویت عناصر هویتی دنبال نشود یعنی با نگاهی جزئی یا سطحی و یا خیالی انتزاعی پی گرفته شود می‌تواند مدد به طرح فروپاشی دهد. راه‌حل فقط و فقط، جدی‌کردن دو عنصر «امید» و «ایمان» است؛ امید از سر ایمان و ایمان در پی امید. این دو یکی هویت را و دیگری مسیر پیشرفت را یادآوری می‌کند.

این نه یک طرح اجرایی و نه حتی یک راهبرد بلکه امری عمیق‌تر و اساسی‌تر است وقتی فشار بر یک هویت توحیدی و سالک زیاد می‌شود و او در تقابل با ابتلائات ناشی از دوست و دشمن قرار می‌گیرد. گفتمان ایمان و امید که ترجمه انالله و اناالیه راجعون است باید فراگیر شود. توجه به هویت و توجه به مسیر.
 

آیه این روزها

حسین کاظم‌زاده: وَأَطیعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم وَاصبِروا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرینَ و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است!(سوره مبارکه الأنفال آیه۴۶)

آیه کریمه فوق چند شرط را برای تعالی جامعه، خطرناک می‌داند و سبب ضعیف شدن و افت شوکت و عزت هر جامعه‌ای می‌شمارد:
1- سرپیچی از دستورات الهی
2- تضعیف حکومت الهی(کلمه رسول به جنبه حکومتی ایشان دلالت دارد.)
3- تنازع و اختلاف میان مردم
4- عدم‌صبر و مقاومت در جامعه
راهبرد امروز کشور و تأکیدات مکرر رهبر  معظم انقلاب، دقیقا در همین چارچوب معنا می‌شود و تلاش دشمن هم در تحقق همین 4 بند جامه‌عمل می‌پوشد.
دشمنان در ماجرای یک‌سال اخیر حجاب دقیقا این ابعاد را با هم پیش می‌برند:
1- دستور قطعی و واضح خدا راجع به حکم حجاب را مسخره کردند، کوچک شمردند، کوتاهی کردند و.... اما در مقابل، مردم و برخی مسئولان محکم ایستادند و از حکم الهی کوتاه نیامدند.(اطیعوا‌الله)

2- تلاش حداکثری کردند برای تضعیف اقتدار حاکمیت. همان جریان مقابل احکام الهی، حالا مسئله‌اش، نظام اسلامی و قانون و نهادهای مرتبط با آن است. دولت باید بی‌عرضه  نشان داده شود، دست پلیس باید بسته باشد، مجلس بی‌اعتبار شود و... .

3- در بستر 2راهبرد فوق، سراغ مردم آمدند و انداختن مردم به جان هم را پروژه خود قرار دادند. می‌دانستند که گام و بعد سوم برای پیشبرد اهداف کثیف‌شان، درگیری بین خود مردم است؛ حادثه نارنجستان شیراز را در این چارچوب باید تحلیل کرد. آیه فوق به روشنی، اختلاف میان مردم را سبب از بین رفتن قدرت جامعه می‌شمارد. به همین جهت است که همین درگیری‌های محدود را ضریب می‌دهند و با فرا روایت دوقطبی‌سازی‌ میان مذهبی‌ها و غیرمذهبی‌ها، سعی در از بین بردن وحدت و همدلی بین مردم دارند. این مطلب، زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم اصلی‌ترین سرمایه جامعه دینی و مقاوم‌ترین مانع برای عملی‌شدن نقشه‌های دشمن، وحدت ملی است؛ وحدت ملی‌ای که در سایه عمل به احکام الهی و تقویت حاکمیت اسلامی رقم می‌خورد و راهی دیگر برای آن متصور نیست.

4- بدانیم این مسیر مملو از موانع و دشمنی‌هاست و باید صبوری کرد، کم نیاورد و کوتاه نیامد...
راه روشن است. ایستادگی و مقاومت، شرط عملی شدن همه مراحل قبلی است.(واصبروا) اگر در جامعه‌ای این ۴عنصر وجود داشت یعنی اهتمام به دستورات الهی، تقویت بعد حاکمیت در جامعه، همدلی میان آحاد مردم و صبر و ایستادگی در راه تحقق آرمان‌های جامعه، بی‌شک کامیاب خواهد شد. اگر از حکم خود دست برداشتیم یا به بهانه خوشایند اقلیتی، حساسیت‌مان به این فریضه الهی، کم شد، خطا رفتیم. اگر با محاسبات غلط و در فشار رسانه‌ای دشمن، جلوی ظهور اقتدار قانون و حاکمیت را گرفتیم، زمینه را برای دوقطبی‌های اجتماعی، فراهم کرده‌ایم. البته در روش‌های اعمال اقتدار و قانون‌گرایی باید به‌دنبال شیوه‌هایی رفت که خروجی‌اش، تنازع و اختلاف میان مردم نشود.

فیلم

 
 

براندازان شایعه کردند که این خانم دزد بوده و ضارب پلیس اما آنچه که در فیلم دیده میشود این ادعای دروغ را رد میکند
 

نظر کاربران شبکه های اجتماعی

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز
 

ماجرای ضرب و شتم آمر به معروف در باغ نارنجستان شیراز چه بود؟

روز گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد مردی به همراه چند خانم که حجاب نامناسبی دارند، بانوی محجبه‌ای را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند؛ اتفاقی که واکنش‌های زیادی از مردم تا مسئولان را به همراه داشته است. اما ماجرا از چه قرار بود؟ خبرگزاری فارس، شیراز: روز گذشته انتشار تصاویر حمله یک مرد و چند زن به یک بانوی محجبه و ضرب و شتم او در باغ نارنجستان شیراز و البته خبر دستگیری متهمان خبرساز شد.
 

اما ماجرای این اتفاق چه بود؟ 

این روزها متأسفانه وضعیت حجاب برخی از گردشگران در بعضی از اماکن گردشگری شیراز مناسب نیست. یکی از این مکان‌ها باغ نارنجستان شیراز است که شاهد حضور بانوانی است که قانون را به راحتی زیر پا گذاشته و با پوششی زننده در این محل حاضر می‌شوند.
 

وضعیت حجاب در باغ نارنجستان

این وضعیت تا جایی پیش رفته است که برخی از فعالان مجازی این محل را مکانی مناسب برای ضبط فیلم‌های مورد نظر خود در نظر می‌گیرند. بررسی‌های خبرنگار فارس درباره حادثه روز گذشته باغ نارنجستان نشان می‌دهد متاسفانه روز گذشته نیز تعدادی از زنان با پوشش نامناسب و زننده به باغ نارنجستان مراجعه می‌کنند. این وضعیت با واکنش شماری از بانوان محجبه حاضر در این مکان همراه می‌شود؛ زنان محجبه با تذکر لسانی تلاش می‌کنند تا این مساله را برطرف کنند که با مخالفت این زنان مواجه می‌شوند.
 

لحظه ضرب و شتم آمر به معروف

پیگیری آمران به معروف برای اصلاح این وضعیت، منجر به مشاجره لفظی می‌شود که این وضعیت با واکنش مردِ همراه این زنان همراه می‌شود. بر اساس تصاویر منتشر شده این مرد، ابتدا زن آمر به معروف را به زمین انداخته سپس شروع به کتک زدن او می‌کند. در مرحله بعد نیز یکی از زنان همراه او به سمت زن آمر به معروف حمله‌ور می‌شود.

بلافاصله پس از انتشار تصاویر این حادثه پلیس وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کرد. معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس در این خصوص گفت: متهم در بازجویی اولیه ضمن اقرار به جرم خود پس از هماهنگی با مرجع قضایی روانه زندان شد. سرهنگ محمدی خاطر نشان کرد: پلیس با افرادی که با اقدامات هنجارشکنانه و خلاف قانون آرامش و امنیت مردم را به خطر بیاندازند، برخورد قاطع  و قانونی می‌کند. در ادامه این ماجرا، با دستور رئیس کل دادگستری فارس پرونده متهمان درگیری و توهین به آمر به معروف در باغ نارنجستان شیراز به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گرفت.

سید کاظم موسوی ضمن تأکید بر حمایت قاطع از آمران به معرف، از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواست تا این پرونده به صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی و مراتب برخورد اطلاع رسانی شود. وی  همچنین از مدیران نهادها خواست تا با در نظر گرفتن اهمیت اجرای قانون و تکالیف دینی و شرعی از شکل گیری چنین برخورد های توهین آمیزی با آمرین به معروف جلوگیری کنند. حجت الاسلام و المسلمین موسوی با اشاره به برخورد به دور از اغماض با متهمین پرونده اخیر گفت: وابستگی سازمانی و عضویت احد از متهمین این پرونده در یکی از نهادها در طی شدن سیر قانونی پرونده تأثیری نخواهد داشت.

بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد فرد ضارب یکی از نیروهای دریابانی فراجا است. همچنین به دستور دادستان شیراز مدیر مجموعه نارنجستان نیز بازداشت شد. سخنگوی پلیس نیز صبح امروز به این ماجرا واکشن نشان داده و گفت: با دستور فرمانده کل انتظامی پروندۀ حمله به آمربه‌معروف در نارنجستان شیراز برای بررسی تخلف‌ها در اختیار بازرسی کل فراجا قرار خواهد گرفت.

آیت الله دژکام، نماینده رهبر انقلاب در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست حمایت قاطعانه، مستمر و فوری از آمران به معروف وناهیان از منکر، به این اتفاق واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: متولیان مراکز گردشگری و میراث فرهنگی باید از هر گونه تعلل و کوتاهی در اقدام قانونی برای مقابله با هر گونه عمل خلاف قانون و گناه آلود در مراکز فوق پرهیز نموده و با قاطعیت از هنجارشکنی ها جلوگیری نمایند. متأسفانه شهر شیراز در سال جاری شاهد نامناسبی در حوزه حجاب و عفاف بوده است، یکی از پر حاشیه‌ترین این اتفاقات خواستگاری نا متعارف در حافظیه شیراز بود که هشتم خردادماه سال جاری رخ داد.
 

هنجارشکنی در قامت خواستگاری در حافظیه شیراز

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در این باره گفته بود: به هیچ وجه اجازه هنجارشکنی و رفتارهای خلاف شرع را در شیراز و استان فارس نخواهیم داد و با عوامل و عناصری که به صورت سازمان یافته درصدد ترویج لاابالی گری و فساد هستند، برخورد قانونی می‌شود. پس از اتفاقات روز گذشته باغ نارنجستان شیراز مخاطبان خبرگزاری فارس با ایجاد پویشی  خواستار برخورد قاطع با ضارب آمر به معروف در نارنجستان شیراز شدند؛ تا این لحظه بیش از 61 هزار نفر از این پویش حمایت کرده‌اند. /فارس
 

کیفرخواست پرونده حادثه نارنجستان شیراز به‌زودی صادر می‌شود

رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد که کیفرخواست پرونده ضرب و جرح آمر به معروف در شیراز، پس از اظهارنظر پزشکی قانونی در خصوص میزان صدمات وارده، صادر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی با بیان اینکه ضاربین آمر به معروف در باغ نارنجستان قوام شیراز تفهیم اتهام شده‌اند، گفت: این پرونده با توجه به جریحه‌دار شدن احساسات عمومی به صورت خارج از نوبت رسیدگی و اطلاع رسانی خواهد شد. به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری فارس، موسوی گفت: کیفرخواست پرونده پس از اظهار نظر پزشکی قانونی در خصوص میزان صدمات در اسرع وقت رسیدگی و مجازات قانونی در خصوص متهمان صادر می شود.

‏رئیس کل دادگستری استان فارس با قدردانی از احساس مسئولیت شرعی آمر به معروف ضمن رد شایعات شکل گرفته در خصوص این فرد، بیان کرد: تخریب شخصیت و چهره افراد خدوم و مسئولیت پذیر توسط معاندین ترفند نخ نمایی است که همه مردم به آن اِشراف دارند.‏ وی دغدغه و جدیت آمرین به معروف در حوزه عفاف و حجاب را مصداق واقعی عمل به تکلیف دینی خواند و گفت: دادگستری فارس حامی قاطع اقدامات قانونی آمرین به معروف است.‏‏

وی با تاکید بر توجه بیشتر مسئولین به موضوع عفاف و حجاب در مجموعه های تحت مدیریت خود، از مدیران نهادها خواست تا با در نظر گرفتن اهمیت اجرای قانون و تکالیف دینی و شرعی از شکل‌گیری چنین برخوردهای توهین آمیزی با آمرین به معروف جلوگیری کنند.‏ رئیس کل دادگستری استان فارس افزود: فعالان حوزه حجاب و آمرین به معروف همواره در حمایت قانون هستند و با هتاکان به این افراد در هر جایگاه و مسندی مطابق ماده ۹ قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر برخورد خواهد شد.

کافی‌شاپ نارنجستان قوام پلمب شد
موسوی با اشاره به برخورد به دور از اغماض با متهمین پرونده اخیر گفت: وابستگی سازمانی و عضویت یکی از متهمین این پرونده به فراجا در طی شدن سیر قانونی پرونده تأثیری نخواهد داشت.‏‏ وی همچنین از پلمب مجموعه کافی شاپ باغ نارنجستان با دستور قضایی خبر داد و اضافه کرد: انتظار داریم که افرادی که با قانون و مقررات و تکالیف شرعی و عرفی جامعه آشنایی دارند خود آمر به معروف و ارشاد کننده افراد در رعایت عفاف و حجاب اسلامی باشند. ‏‏به گزارش ایسنا، در پی درگیری دو نفر در باغ نارنجستان قوام شیراز با آمر به معروف در حوزه عفاف و حجاب و انتشار یک کلیپ در فضا مجازی، متهمان با دستور دادستان بازداشت و پرونده تشکیل شده به شعبه ویژه برای رسیدگی سریع، ارجاع شده است. /ایسنا
 

جامعه روحانیت شیراز در واکنش به درگیری میان مامور نیروی انتظامی و زنی که ادعا شده آمر به معروف در نارنجستان قوام شیراز رخ داده، بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مردم با غیرت و ولایتمدار سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی حجاب بانوی ایرانی یک مقوله فرهنگی، اجتماعی و تاریخی است که از سوئی ریشه در روح و روان و فطرت او داشته و ازسوی دیگر ریشه در تاریخ ‌و تمدن این سرزمین دارد. حجاب بالاخص پس از دوران انقلاب شکوهمند اسلامی نماد شخصیت و اعتبار برای ملت بزرگ و قهرمان ایران در میان سایر ملل و کشورهای جهان بوده و هجمه دشمنان انقلاب اسلامی به مسئله حجاب نیز بعنوان تلاشی برای سرنگونی نماد شخصیت و معنویت بانوان عفیف و پاک دامن کشورمان به حساب می آید.

دشمنان ایران اسلامی به خوبی میدانند که پیشرفت های انقلاب اسلامی در سایه تربیت صحیح جوانان این مرز و بوم توسط مادران ایرانی صورت گرفته و برای جلوگیری از این مهم هدف دشمنان، تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی و ضربه زدن به عفاف و حجاب بعنوان اصلی ترین عقبه اخلاقی جامعه ایران است و مکرراً اعتراف کرده اند که میخواهند این واجب شرعی و سیاسی را متزلزل نمایند و به همین منظور با اجرای طرح های شکست خورده ای نظیر چهارشنبه های سفید سعی در عملی کردن شعار خود داشتند ولی هرگز نتوانستند در اراده بانوان و دختران قهرمان این سرزمین در اعتلای شخصیت معنوی و حفظ هویت زن مسلمان خللی پدید آورند.

جامعه روحانیت شیراز ضمن محکوم نمودن هر گونه اسائه ادب به جایگاه زن مسلمان و تاکید بر اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر از دستگاهای مختلف مربوطه انتظار دارد با شناسائی و برخورد با کسانیکه با برنامه ریزی سعی در زیر پا گذاشتن هنجارهای مورد احترام جامعه دارند را تأدیب نمایند. در پایان از تمامی دستگاه های متولی فرهنگ بخصوص در مسئله حجاب مطالبه به جد دارد که وارد میدان شده و با فرهنگ سازی و ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب و استفاده از روشهای هنری گوناگون اهمیت حجاب و عفاف را گوشزد نموده و فریب خوردگان را نسبت به قبح بی حجابی متوجه نمایند. والسلام ؛ جامعه روحانیت شیراز
 

واکنش آل‌هاشم به ضرب و شتم زن محجبه | سکوت در مقابل این خشونت عریان قابل پذیرش نیست

واکنش های به کتک زدن زن چادری در شیراز

امام جمعه تبریز در واکنش به ضرب و شتم خانم محجبه در شیراز بدنبال تذکر به کشف چند خانم گفت: سکوت در مقابل این خشونت عریان علیه یک خانم محجبه در مقابل دخترش منجر به تشدید دو قطبیهای اجتماعی می‌شود و آنهایی که نگران جامعه ایران هستند باید فارغ از تفاوت های ظاهری و سلیقه ای با خانم تذکر دهنده دفاع کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز در مصلای امام خمینی( ره) این شهر با اشاره  به انتشار فیلم ضرب و شتم یک بانوی محجبه در مقابل فرزند دخترش در باغ نارنجستان شیراز به دنبال تذکر به کشف حجاب چند خانم توسط یک مرد اظهار کرد: این فیلم تفسیر خاصی نمی‌خواهد، یک خانم به چند نفر بابت کشف حجاب تذکر داده و این واکنش را دریافت کرده است. وی افزود: گذشته از ابعاد دینی موضوع سکوت در مقابل این خشونت عریان علیه یک خانم محجبه در مقابل دخترش منجر به تشدید دو قطبی‌های اجتماعی می‌شود و آنهایی که نگران جامعه ایران هستند باید فارغ از تفاوت‌های ظاهری و سلیقه‌ای با خانم تذکر دهنده دفاع کنند. آل هاشم تصریح کرد: همه باید با صدای بلند از اقدام افرادی که چنین بی‌محابا یک خانم را ضرب و شتم می‌کنند اعلام انزجار کنند.

خطیب جمعه تبریز همچنین به مرحله پیش ثبت نام انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد اشاره کرد و گفت: انتخابات مجلس از اهمیت ویژه‌ای  برخوردار است و چهار راهبرد امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت انشا الله  باید جلوه باشکوه‌تری داشته باشد. وی افزود: یکی ازحسن و مزایای قانون جدید انتخابات مجلس با در نظر گرفتن مرحله پیش ثبت نام از 16 مرداد این است که فرصت کافی برای تحقیق و بررسی هیات‌های اجرایی و نظارت و رسیدگی به شکایات است که تا حدود زیادی می تواند به یک انتخابات سالم کمک کند. آل‌هاشم ادامه داد: همچنین برای مردم انقلابی فرصت مناسبی است با تحقیق و رصد بیشتر اوضوع و رفتارهای داوطلبان برای انتخابات حداکثری و انتخاب هوشمندانه آماده شوند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.