بررسی ادعای تازه اردوغان درباره کریدور زنگزور

رجب طیب اردوغان در اظهارات خود در جمع خبرنگاران حاضر در هواپیمای خود اعلام کرد که افتتاح مسیر زمینی کریدور زنگزور در جنوب قفقاز «مساله راهبردی» برای ترکیه است و این کریدور برای روابط آنکارا و باکو «بسیار مهم» است. رئیس‌جمهور ترکیه که روز گذشته در سفر یک روزه به نخجوان با الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان دیدار داشت، درباره کریدور زنگزور ادعا کرد که «سیگنال‌های مثبتی از ایران» در خصوص کریدور زنگزور وجود دارد.
چهارشنبه، 5 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی ادعای تازه اردوغان درباره کریدور زنگزور
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بعد از سفر به منطقه خودمختار نخجوان و دیدار با همتای خود در جمهوری آذربایجان ادعا کرد که سیگنال‌های مثبتی از ایران درباره کریدور زنگزور وجود دارد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های دولتی ترکیه شامل «تی آر تی» و خبرگزاری آناتولی، روز سه شنبه (امروز) از سخنان رئیس‌جمهور این کشور در جمع خبرنگاران درباره موضوعات مختلف از قبیل کریدور زنگزور خبر دادند.

رجب طیب اردوغان در اظهارات خود در جمع خبرنگاران حاضر در هواپیمای خود اعلام کرد که افتتاح مسیر زمینی کریدور زنگزور در جنوب قفقاز «مساله راهبردی» برای ترکیه است و این کریدور برای روابط آنکارا و باکو «بسیار مهم» است. رئیس‌جمهور ترکیه که روز گذشته در سفر یک روزه به نخجوان با الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان دیدار داشت، درباره کریدور زنگزور ادعا کرد که «سیگنال‌های مثبتی از ایران» در خصوص کریدور زنگزور وجود دارد.

این مقام ارشد ترکیه‌ای گفت که ما تلاش خود را برای افتتاح کریدور زنگزور انجام می‌دهیم، سیگنال‌های مثبتی نیز از ایران وجود دارد، اگر ارمنستان از باز شدن کریدور زنگزور جلوگیری کند، امکان عبور این کریدور از ایران وجود دارد. اردوغان گفت: «تمامی خطوط زمینی و ریلی از طریق (جمهوری) آذربایجان تجارت را تقویت می‌کند. کریدور زنگزور به قارص (استانی در ترکیه) متصل می‌شود».

ادعای اردوغان درباره «سیگنال‌های مثبت» از ایران در شرایطی مطرح شده که پیش از این مقام‌های ارشد جمهوری آذربایجان و ترکیه بارها درباره ایجاد کریدور زنگزور و اتصال زمینی جمهوری آذربایجان به منطقه خودمختار نخجوان صحبت کرده‌اند. در خبرها آمده بود که ایجاد کریدور زنگزور باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به جمهوری آذربایجان دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان خواهد داد.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که با هرگونه تغییر در مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالف هستند. رئیس‌جمهور ترکیه درباره  سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آنکارا هم حرف زد و اعلام کرد که مقدمات برای این سفر در حال انجام است و ممکن است در ماه اکتبر یا نوامبر این سفر انجام گیرد. اردوغان افزود: «ترکیه و اسرائیل در بسیاری از زمینه‌ها در حال مراوده هستند. انتقال منابع انرژی اسرائیل به اروپا از طریق ترکیه در حال بحث است. ما در مورد جزئیاتی مانند برنامه زمان بندی و مناطق حفاری گفت‌و‌گو خواهیم کرد.»
 

فریبکاری اردوغان

اینکه اردوغان از ایران مخالف زنگزور است به کریدور را از ایران می گذرانیم رسیده، حاصل مواضع و پیام‌های قاطع سیاسیون و نظامیان است. او فکر کرده با زبان بازی، حضور نظامیان ایران در
لب مرز کمرنگ می شود. ما ابعاد این فتنه انگلیسی- صهیونیستی را به‌خوبی می‌دانیم و تا قیامت مراقب دست‌ اندازی باکو و ترکیه به سیونیک هستیم. بارها هم گفته شده مسیر ایران برای اتصال نخجوان و ترکیه به باکو در دسترس است. اگر می‌خواهید استفاده کنید، اگر هم نمی‌خواهید در بن‌بست بمانید!
 
رذالت بی‌بی‌سی فارسی ارباب اردوغان هم در تنظیم این خبر هم کاملا بدیهی است! آنهایی که از لفاظی فریب‌کارانه اردوغان شیدا و هیجان زده شده و می‌گویند میشود با او همکاری کرد و شما جنگ طلب‌ها ! نمی‌گذارید، توجه کنند بیش از نیم قرن است که ریل ایران در مرز رازی به ریل محلی وان ترکیه وصل شده، ولی ترکیه حاضر نیست آن را به ریل خودش به سمت اروپا وصل کند تا جایگاه کریدوری ایران در جهان تثبیت شود!
 
ایران برای جبران دنبال ایجاد کریدور مقاومت به عراق و سوریه و مدیترانه است، ولی ییش از یک دهه است آمریکا و تروریست‌های مزدور ترکیه به تناوب و بارها در مرز بوکمال فتنه کرده‌اند. کشوری که دنبال مسدود کردن همه مسیرهای کریدوری ایران به اروپاست و صدها کیلومتر جاده و ریل تا دوطرف مرز ارمنستان ساخته و امیدش به آشوب در ایران به کمک تجزیه طلبانه، نقشه های طولانی و عمیق ضدایرانی دارد!
 
هدف این سخنرانی‌ها هم حساسیت سنجی و حساسیت‌زدایی از پروژه زنگزور است‌. ما نباید سیاست‌های اصولی خودمان را تابعی از لفاظی‌های اردوغان قرار دهیم! او که دیده در ایران منفور است با مشورت پان ترک اللهی‌های نفوذی سخنرانی مثبتی در قبال کشورمان کرده تا حضور نظامی ایران در مرزها کمرنگ شود، ولی ما هشیاریم!
 
در اصل اظهارنظر رئیس جمهور ترکیه در مورد عبور کریدور «زنگزور» از ایران در صورت مخالفت ارمنستان اوج شیادی این دست‌پرورده انگلیس است که فکر می‌کند می‌تواند با این جملات و کلمات سر ایران را کلاه بگذارد. در راهبردهای کلان جمهوری اسلامی؛ ترکیه چند سالی است که از یک رقیب به «دشمن ناتوان» متؤسفانه تغییر جایگاه داده و دلیل عمده آن نیز رفتارهای ویرانگر اردوغان در سوریه، عراق، فلسطین، لیبی، قفقاز، آسیای مرکزی و حتی خود ایران است. به‌صورت مشخص هیچ کریدور مدنظر اردوغان از ایران قابل عبور نیست و ارمنی‌ها نیز به‌هیچ عنوان اجازه چنین کاری را نخواهند داد.
 
سال‌ها هزینه، برنامه‌ریزی، خرید تسلیحاتی، آموزش و آوردن تکفیری‌ها به شمال «ارس» حالا بی‌نتیجه مانده و اردوغان دارد برای نفوذی‌ها در تهران پیام می‌فرستد تا دست به‌کار شوند. آنچه از طوفان شاطر عباس در فنجان چای باقی مانده حالا خودش را دارد عیان می‌کند. بدون شک این خط انگلیسیِ اردوغان در تهران و ایروان به آن شکلی که دوست دارد، قرائت نخواهد شد. ترکیه چند دهه است که از مسیر ایران به آسیای مرکزی دسترسی دارد و این مزخرفات در تهران خریداری پیدا نمی‌کند.
 
اردوغان و علیف و بررسی منطقه نخجوان
گفته می‌شود محور مذاکرات الهام خاله و عمو رجب دالان تورانی خواهد بود که تا ۱۰۰ سال دیگر هم به جایی نخواهد رسید. در هنگامه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مورد تفکرات وهم آلود و مالیخولیایی اردوغان هشدار داده و گفته بودیم که پیروزی او می‌تواند چالش‌های بسیار زیادی برای کشورهای منطقه ایجاد کند. متاسفانه ترکیه به جز دردسر و ایجاد مشکل، بحران، درگیری، ویرانی و آوارگی هیچ ارمغانی برای کشورهای منطقه نداشته است. اردوغان به نیابت از‌طرف اربابان انگلیسی‌ خودش مامور کلنگی کردن منطقه است و می‌خواهد در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و ایجاد زیرساخت‌های جدید جهت حضور مجدد استعمارگران انگلیسی و دربدرهای یهودی همه جا مداخله کرده و دست به خراب‌کاری بزند. اما همان‌گونه که در طول این چند دهه ایران در برابر سیاست‌های اشغال‌گرانه و توسعه‌طلبانه غربی‌ها ایستاده و در دهان نوکرهای منطقه‌ای آنها زده اینجا نیز آنها را ادب خواهد کرد.
 
علیف: شوروی زنگزور را جدا کرد!
همان‌گونه که گفته شد، اردوغان به منطقه نخجوان رفت تا آنجا با الهام علیف دیدار کند. دو طرف پس از دیدار و تکه‌پاره کردن تعارفات همیشگی به یکدیگر، حرف‌هایی زدند که آدم از شنیدنش حیرت می‌کند. حیرت از آن جهت که این‌ها فکر می‌کنند که مردم منطقه و جهان آن‌ها را نمی‌شناسند‍! این حجم از دروغگویی که علیف در صحبت‌های خودش تحویل مخاطب داد واقعا بی‌نظیر است که من در توصیف آن واقعا عاجز هستم. به نظر می‌رسد که دیکتاتور باکو به شدت از پاره‌ای مسائل در عذاب است؛ به‌ویژه آنکه نمی‌تواند طرح‌ها و برنامه‌های دیکته شده اسرائیلی‌ها را برای اشغال نوار مرزی ایران و ارمنستان اجرا کند.
 
او که همچنان چشمش دنبال زنگزور (دالان تورانی ناتو) است، شوروی را مقصر دانست و گفت: «متأسفانه زنگزور غربی توسط مقامات شوروی از آذربایجان جدا شد و به این ترتیب ارتباط جغرافیایی قسمت اصلی آذربایجان و نخجوان قطع شد. ما با حمایت از یکدیگر با ترکیه، مسائل منطقه را در مسیر درست هدایت می‌کنیم. ما صلح و ثبات در منطقه می‌خواهیم نه جنگ!!»
 
حالا بگذریم از اینکه همین قره‌باغ را هم استالین وسط باکو کاشت و نخجوان نیز به همین دلیل بخشی از باکو شد هر چند آن زمان خودش یک جمهوری خودمختار وابسته به شوروی بود. استالین در بیشتر مرزها و جغرافیای مناطق تحت اشغال شوروی دست برد و فتنه‌های قومی، فرهنگی و تاریخی بزرگی کرد که شاید بزرگ‌ترین نمونه آن جدا کردن سمرقند و بخارا از تاجیکستان و الحاق آن به ازبکستان بود. الهام علیف اما از این دردش گرفته که نمی‌تواند به لحاظ عملیاتی کاری کند که به دروغی که گفته: «آنچه شوروی انجام داد را برگرداند!»
 
در واقع، دیکتاتور باکو دارد یک پالس به جامعه شمال ارس می‌دهد که هر چه در مورد باز کردن «کریدور زنگزور» (دالان تورانی ناتو) گفته‌ام، شکرخوری اضافه بوده و این واقعیتی است که شوروی بنیان گذاشت و امروز هیچ‌کاری‌ نمی‌توان کرد. اما آنجایی که دروغ بزرگ دیگری داد که: «ما با ترکیه مسائل منطقه را در مسیر درست هدایت می‌کنیم»، یک طنز عجیب و خنده‌دار این روزهای عرصه سیاست و دیپلماسی است؛ علیف که با میلیاردها دلار خرید تسلیحاتی و دادن امتیازات بسیار به رژیم صهیونیستی و ترکیه و آوردن هزاران تروریست تکفیری و با هم‌دستی و همراهی نخست‌وزیر وابسته ارمنستان موفق به تصرف دوباره مناطق تحت اشغال ارمنستان شده؛ واقعاً توهم زده که «عددی» است که می‌خواهد مسائل منطقه را در مسیر درست هدایت کند!
 
علیف دروغ‌های دیگری هم داد، بدون آنکه صحبتی از نزدیک به 300 روز محاصره غیرانسانی ساکنان قره‌باغ بزند؛ بدون آنکه حرفی از قتل و تجاوز، کشتار و غارت عناصرش در خانکندی و دیگر مناطق تازه تصرف شده در قره‌باغ به میان بیاورد، گفت: «ما تمام غذا و داروی مورد نیاز شهروندان قره‌باغ را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد. عملیات امنیتی موفقی را در قره‌باغ انجام دادیم و امنیت کامل را در مرزهای خود به دست آوردیم. آذربایجان پنج روز پیش به طور کامل حاکمیت خود را احیا کرد. مطمئن هستم که روند ادغام مجدد ارمنی‌های قره‌باغ در جامعه آذربایجان موفقیت آمیز خواهد بود!»
 
این دروغ آخر مبنی بر «ادغام مجدد ارمنی‌های قره‌باغ» در حالی بیان می‌شود که روز دوشنبه خبری به نقل از منابع روس مستقر در منطقه منتشر شد که تا این لحظه بیش از 6 هزار تن از شهروندان قره‌باغی با فرار از تصفیه‌های قومی و نژادی «ترک‌ها» خودشان را به ارمنستان رسانده و از سوی دیگر گزارش شده که ارمنستان قبول کرده که صدها هزار تن از این افراد را در مناطق مختلف این کشور اسکان دهد. بنابراین، بر خلاف دروغی که علیف گفته ما شاهد «ادغام» نیستیم، بلکه روند «فراری دادن» ساکنان تاریخی این منطقه جهت ساکن کردن تروریست‌های دست‌پرورده اردوغان در جریان است و مانند مناطقی که سه سال پیش تصرف شد و آن تروریست‌ها به جای مردم محلی ساکن شدند، شاهد چنین روندی خواهیم بود.
 
اما دروغ‌های دیکتاتور باکو به همین‌جا ختم نشد و او بار دیگر به دروغ گفت که این نیروهای ارتش ارمنستان بوده‌اند که در قره‌باغ مستقر بوده و حالا تسلیم شده‌اند! او با وقاحت تمام در حالی که یکی از اصلی‌ترین بازوهایش برای این حملات تروریست‌های ترک‌تبار اعزامی از سوریه بودند، مدعی شد که عملیات ضدتروریستی در 24 ساعت تمام شد! همان‌گونه که گفته شد، مساله زنگزور به شدت علیف را آزار می‌دهد و در این نشست خبری چند بار به این مساله اشاره که حکایت از آن دارد که یحتمل طرح‌ها و نقشه‌هایش در این زمینه نقش بر آب شده است!
 
«نخجوان سرزمین باستانی آذربایجان است. متأسفانه در سال ۱۹۲۰ زنگزور غربی توسط مقامات شوروی از آذربایجان جدا شد. ارتباط جغرافیایی بین بقیه آذربایجان و نخجوان قطع شد. زمانی که ارمنستان سیاست تجاوزکارانه را علیه آذربایجان آغاز کرد، ادعای ارضی علیه نخجوان داشت که در آن نبردهای شدیدی نیز در جریان بود و دقیقاً در آن زمان به رهبری «حیدر علی‌اف» که در آن زمان رئیس نخجوان بود، نخجوان دشمن را به جای خود بازگرداند و توانست از خاک خود محافظت کند‍!» دقت کنید؛ «سرزمین باستانی آذربایجان» منطقه‌ای که هزاران سال بخشی از ایران بود، حالا شده منطقه‌ای باستانی!!
 
البته در مورد صحبت‌های اردوغان خبر خاصی ندیدم، اما در مجموع قره‌باغ بدون جنگ هم قابلیت بازگشت به باکو را داشت اما هدف همان سیاست قدیم عثمانی‌ها در قتل و غارت است؛ آن‌ها عملیات نظامی انجام دادند تا ساکنان محلی را فراری دهند اما حس ششم من می‌گوید من زنده خواهم بود و تحولات پیچیده و غیرقابل تصوری را در قفقاز جنوبی شاهد خواهم بود. به شکل عجیبی تلاش برای تداوم دست‌کاری در این منطقه نتایج معکوسی برای محور ترکی – اسرائیلی – انگلیسی خواهد داشت و نیروهای قدرتمند حاضر اگر تصمیم به تغییر قواعد بازی بگیرند کسی را یارای مقابله با آن نخواهد بود. تا آن روز باید صبوری کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.