ژنرال امریکایی؛ در اوکراین شکست بخوریم کار تمام است

ناتو در اوکراین از روسیه شکست سختی خورده و این شکست در آستانه پایان دومین سال جنگ چنان در ساختار سیاسی و نظامی و همچنین رسانه‌ای غرب پیچیده که هر روز یکی از مقامات سیاسی، نظامی و رسانه‌ای وابسته به ناتو در این زمینه اظهارنظر می‌کنند.
چهارشنبه، 20 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : کریم جعفری
موارد بیشتر برای شما
ژنرال امریکایی؛ در اوکراین شکست بخوریم کار تمام است
ناتو در اوکراین از روسیه شکست سختی خورده و این شکست در آستانه پایان دومین سال جنگ چنان در ساختار سیاسی و نظامی و همچنین رسانه‌ای غرب پیچیده که هر روز یکی از مقامات سیاسی، نظامی و رسانه‌ای وابسته به ناتو در این زمینه اظهارنظر می‌کنند. واقعیت و حقیقت جنگ در اوکراین بر خلاف تمام باورها و برداشت‌های انگلیس به عنوان طراح، امریکا به عنوان پشتیبان، رژیم صهیونیستی به عنوان مستشار و کانون‌های ثروت و قدرت به عنوان حامیان مالی و فکری به هیچ پیروزی محدودی هم ختم نشد و یک شکست تمام‌عیار و بی‌سابقه برای این محور به ارمغان آورد. 

روس‌ها امروز پیروز میدان هستند و شنیدن سخنان ژنرال‌های غربی که برداشت‌های فراتر از میدان اوکراین نسبت به این درگیری دارد. یکی از آن‌ها یک ژنرال سه ستاره ارتش امریکا است که بیش از آنکه ترس روسیه را داشته باشد، از ایران و چین می‌ترسد که مبادا در فردای پیروزی روس‌ها برای غرب و ناتو شاخ و شانه بکشند. فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در اروپا هشدار می‌دهد که شکست ایالات متحده و متحدانش در حمایت از اوکراین پیامدهای جهانی دارد، چراکه موجب تشویق ایران، کره شمالی و چین خواهد شد.

ژنرال بن هاجز فرمانده سابق ارتش ایالات متحده در اروپا در گفت‌وگو با شبکه Välisilm با تاکید بر اینکه «شکست ایالات متحده و متحدانش در حمایت از اوکراین موجب تقویت ایران، کره شمالی و چین خواهد شد» ادعای همیشگی غرب و آمریکا را مبنی بر اینکه روسیه از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین استفاده می‌کند، تکرار کرد و گفت که برخی موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده روسیه از شبه‌جزیره کریمه و برخی از آنها از خاک اوکراین که تحت کنترل روسیه قرار دارد، شلیک می‌شود اما بخش اعظم حملات از بمب افکن‌های روسی که از فراز دریای کاسپین پرتاب می‌شوند، انجام می‌گیرد.  

این ژنرال آمریکایی با بیان اینکه بنابراین ما نمی‌توانیم تنها بنشینیم و شاهد تلفات باشیم. من فکر می‌کنم که مثلا رومانی و لهستان و سایر کشورهای اروپای شرقی ناتو باید توانایی حمله را برای مقابله با این موشک‌ها از داخل حریم هوایی خود در نظر بگیرند، با مقایسه شرایط در غرب آسیا و اوکراین می‌گوید: بنابراین، ما در مورد درگیری نیروهای ناتو با نیروهای روسی صحبت نمی‌کنیم، بلکه ما دقیقاً در مورد انجام کاری که نیروی دریایی ایالات متحده در دریای سرخ انجام می‌دهد، یعنی سرنگونی موشک‌هایی که به سمت کشتی‌های تجاری هدف قرار می‌گیرند، صحبت می‌کنیم. چرا همین کار را انجام ندهیم و موشک‌های پرتاب شده از روسیه را سرنگون نکنیم؟ ناتو باید موشک‌های شلیک شده توسط روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را ساقط کند. 

فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در اروپا در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم افزایش حمایت غرب از کی‌یف در برایر مسکو تاکید کرد و گفت: اوکراین بدون توجه به هر چیزی به جنگ ادامه می‌دهد. اما ما در غرب اگر به اوکراین کمک نکنیم تا روسیه را شکست دهیم، ضرر بزرگی خواهیم کرد، زیرا آنچه روسیه انجام می‌دهد، چینی‌ها تماشا می‌کنند. آنچه گروه‌های مورد حمایت ایران، شامل حماس، انصارالله و حزب‌الله انجام می‌دهند، چینی‌ها در حال تماشای آن هستند. چینی‌ها باید ببینند که ایالات متحده و غرب همچنان اراده سیاسی و ظرفیت صنعتی و نظامی لازم را برای حمایت از اوکراین در جهت شکست روسیه، حمایت از اسرائیل در برابر حماس، مهار ایران و مقابله با نیروهای مورد حمایت آن و همچنین ظرفیت بازدارندگی در برابر کره شمالی را دارد.

بن هاجز که به خوبی می‌توان شکست در همه سیاست‌ها را در کلماتش دید بدون اشاره به اینکه ناتو در هر کاری از دست برآمده برای شکست روس‌ها انجام داده با اشاره به اینکه چینی‌ها باید ببینند که ما هنوز هم می‌توانیم همه این کارها را انجام دهیم و آنها را از اشتباه محاسباتی باز داریم. بنابراین، این چیزی است که در اینجا در خطر است؛ گفت: به عنوان مثال، شکست ما در تضمین آزادی کشتیرانی در دریای سیاه، شکست ما در متوقف کردن واقعی روسیه از این حملات بی پایان، ایران را تشویق می‌کند، کره شمالی را تشویق می‌کند و چین را تشویق می‌کند؛ بنابراین شکست ما در اوکراین پیامدهای جهانی خواهد داشت.

فرمانده سابق ارتش آمریکا در اروپا که سال‌ها از نزدیک با روس‌ها چالش داشته اما شکست امروز در اوکراین را نتیجه فعالیت‌های خود می‌داند و به نوعی در این شکست به دلیل برنامه ریزی‌های اشتباه شریک است با بیان اینکه باید تحریم‌ها را جدی بگیریم و با اعمال فشار بر پکن، از حمایت چین از روسیه و از جریان مهمات از کره شمالی جلوگیری کنیم، با نگاه ساده‌لوحانه‌ای که از یک ژنرال سه ستاره دانشکده دیده بعید است، گفت: اگر همه این کارها را انجام دهیم، تلاش‌های روسیه تمام می‌شود و اوکراین باید در این جنگ پیروز شود.
 

دادستان کل سابق اوکراین افشا کرد

آمار هولناک از شمار تلفات ارتش اوکراین ماهی 30 هزار نظامی کشته شده‌اند!
دادستان سابق اوکراین فاش کرد که از آغاز جنگ با روسیه این کشور بیش از 500 هزار تن از نیروهای نظامی خود را از دست داده است به گفته وی اوکراین ماهانه حدود 30 هزار نظامی خود را از دست می‌دهد. نزدیک به دو سال از جنگ اوکراین می‌گذرد جنگی که در آن اوکراین تقریباً به طور کامل ویران شده است‌، بیش از 10 میلیون نفر از مردم این کشور آواره شده‌اند و ده‌ها هزار تن از نیروهای نظامی اوکراین نیز کشته شده‌اند.

پیش از این رسانه‌های غربی طی گزارش‌هایی اعلام کرده بودند که به دلیل میزان بالای کشته‌ها دیگر در قبرستان‌های این کشور جایی برای دفن کشته‌های جدید جنگ وجود ندارد. تابستان گذشته نیز به دلیل شکست ضد حمله، اوکراین بار دیگر بیش از 100 هزار تن از نیروهای خود را از دست داد به طوری که ارتش این کشور دچار کمبود نیروی انسانی شد.

 دادستان سابق اوکراین نیز طی اظهارات تکان‌دهنده‌ای فاش کرد که این کشور تاکنون صدها هزار تن از نیروهای نظامی خود را از دست داده است. «یوری لوتسنکو» دادستان کل سابق اوکراین، گفت: «مقامات کیف باید صراحتاً بپذیرند که از آغاز درگیری با روسیه بیش از ۵۰۰ هزار نیروی نظامی خود را از دست داده‌اند و ماهانه حدود ۳۰ هزار کشته به این آمار اضافه می‌شود.» 

به گزارش ایرنا به نقل از «راشا تودی»، لوتسنکو با بیان اینکه کیف باید آمار واقعی تلفات نیروهای اوکراین در جنگ را اعلام کند، تاکید کرد: «دولت ولودیمیر زلنسکی می‌تواند با اعتراف علنی به تلفات سنگین در میدان نبرد و اعلام اینکه موجودیت کشور در خطر است، شهروندان بی‌میل اوکراینی را برای اعزام به جبهه جنگ تشویق کند.» وی با اشاره به فرار جوانان اوکراینی از پیوستن به ارتش این کشور، گفت: «اگر اوکراینی‌ها آمار واقعی تلفات جنگ را بدانند، واقعاً متوجه می‌شوند که ارتش اوکراین با کمبود نیروی انسانی مواجه است و سپس همه بحث‌ها درباره بسیج نیروهای جدید حل و فصل خواهد شد.»

لوتسنکو با اشاره به اینکه شوک آگاهی مردم اوکراین از تلفات واقعی جنگ منجر به تشکیل صف‌های طولانی در دفاتر اعزام جوانان به ارتش خواهد شد، افزود: اقدام مهم دیگر این است که فرزندان مقامات و نخبگان اوکراینی نیز به خط مقدم اعزام شوند چرا که ارتش این کشور نباید فقط از کارگران و دهقانان اوکراینی تشکیل شود و همه باید در راه کشورشان مبارزه کنند. به نوشته راشا تودی، زلنسکی در ماه دسامبر(دی) اعلام کرد که ارتش اوکراین از وی خواسته است ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نیروی جدید را برای جبران تلفات نیروهای نظامی اوکراین بسیج کند.

حملات موشکی
خبر دیگر این که حملات موشکی روسیه به اوکراین روز دوشنبه شدت بیشتری گرفت و به گفته مقام‌های اوکراینی آژیر حملات هوائی در سراسر این کشور به صدا درآمد. به گزارش فارس، نیروی هوائی اوکراین در این زمینه اعلام کرد که  تمام این کشور در معرض خطر حملات موشکی کروز و بالستیک روسیه قرار گرفته‌اند. طی روزهای گذشته روسیه و اوکراین به حملات موشکی و پهپادی به مواضع همدیگر روی آورده‌اند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با اذعان به برتری هوائی ارتش روسیه تاکید کرده است که اوکراین باید دفاع هوائی خود را در خط مقدم و هم برای حفاظت از شهرها تقویت کند. زلنسکی در جریان گفت‌وگوی برخط با شرکت‌کنندگان در مجمع «جامعه و دفاع» در سوئد مدعی ثبات در جبهه‌ها شد. رئیس‌جمهور اوکراین خاطرنشان کرد که نیروهای اوکراینی در جبهه‌ها به سامانه‌های دفاع هوائی نیاز دارند تا روسیه را از توانایی کنترل آسمان و حملات هوائی به مواضع اوکراین محروم کند. /کیهان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.