نرم افزار تراث ؛ جامع ترین نرم افراز منابع فرهنگ و ادب اسلامی

در بازدید طلاب و فضلای حوزه علمیه صاحب الزمان(عج الله تعالی الفرجه الشریف) اصفهان علاوه بر معرفی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نرم افزار ادبی تراث برای مدعوین تبیین و معرفی شد.
يکشنبه، 20 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نرم افزار  تراث ؛  جامع ترین  نرم  افراز  منابع  فرهنگ  و   ادب  اسلامی
ویرایش عکس تیر 99

در بازدید طلاب و فضلای حوزه علمیه صاحب الزمان(عج الله تعالی الفرجه الشریف) اصفهان علاوه بر معرفی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نرم افزار ادبی تراث برای مدعوین تبیین و معرفی شد.
به گزارش راسخون به نقل از نورسافت، در این بازدید نرم افزار کتابخانه تراث، مجموعه ای بی بدیل از کتابهای مربوط به ادب، فرهنگ و علوم اسلامی می باشد که به همت محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با محتوایی  ادبی، تاریخی، حدیثی، اخلاقی، حکمت و فکاهه تهیه شده است، معرفی شد.
این گزارش می افزاید: این مجموعه کتاب چند ویژگی دارد که از جمله آنها می توان پراکنده بودن اخبار مندرج در آنها را یاد کرد به گونه ای که اطلاعات این کتب می تواند در علوم مختلف به کار آید .
 ویژگی دیگر مندرجات این کتب، گزیده بودن مطالب آن و چینش اخبار موجود در آن از میان اطلاعات بسیار دیگر رشته ها و علوم است به گونه ای که نگارش این کتابها با مراجعه به کتب مختلف و گزینش اخبار با سبکی ویژه از میان آنها انجام یافته است.
ویژگی دیگر این کتب کوتاه و موجز بودن مطالب آن و ارائه گزارشها در قالب بیان ادبی و گاه در قالب حکایت و داستان است به گونه ای که برای خوانندگان کششی در مطالعه آن ایجاد کرده و موجب رفع ملالت و خستگی می شود.
نویسندگان این کتب نیز به همین منظور در بیان مطالب از شیوه و قالبی درخور پیروی کرده اند که همانا به کار گیری زبان ادبی در ابراز مقاصد و بیان نوادر و نکات ظریف در لابلای مطالب است.
آنچه در این کتابها به طور عموم پی گیری می شود اخبار فرهنگی و ادبی است که در کتابهای تاریخ عمومی و رسمی بدان عنایتی نیست. از این رو مطالب مربوط به زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم به وفور در این کتابها یافت می شود به گونه ای که برای تحقیق در فرهنگ عمومی و اطلاع از مظاهر آن چاره ای جز مراجعه به این دست کتب نیست.
 ضمن آن که اخبار مربوط به اقشار و طبقات فرو دست نیز در این مجموعه ها آمده و به زوایایی از زندگانی اجتماعی ایشان توجه شده که در کتابهای رسمیِ تاریخ از آن خبری نیست.
 برای نمونه می توان اخبار مربوط به حیوانات و نحوه به کار گیری آن از سوی مردم و ارزش اقتصادی آن را بر شمرد که در این مجموعه چندین کتاب در این موضوع موجود است.
 بنا بر این می توان این کتابها را "تاریخ فرهنگی" و کتبی "میان رشته ای" دانست که اطلاعات علوم مختلف به نحوی در آنها یافت می شود. هر چند بر این کتابها جنبه ادبی غلبه داشته است .
موضوعات کلی این مجموعه را می توان به شرح زیر بر شمرد:علوم ادبی: که شامل علوم و فنون ادبی است و ریز موضوعاتی مانند شعر ، کتابت ، مَثَل، معانی و بیان و ...را در بر دارد.
 از جمله کتابهای مربوط به این موضوعات یاد شده که در این مجموعه به کار گرفته شده است می توان از الاغانی، صبح الاعشی فی صناعه الانشا ، الامثال میدانی و الاعجاز و الایجاز نام برد.
اخبار و حکایات:در این مجموعه اخبار و گزارشها با بهره گیری از قالب روایت و داستان بیان شده و دسته بندی مطالب کتابها بیشتر موضوعی است مانند کتاب عقد الفرید و عیوان الاخبار.
علم و تمدن: در کتابهایی با این موضوع، علوم مختلف مسلمانان چون علم فلک و نجوم بررسی شده است مانند الاثار الباقیه بیرونی و الانواء ابن قتیبه.
آداب و اخلاق: در این دست کتابها عمدتا مسائل اخلاقی پی گیری شده و گزارشهایی که بار اخلاقی داشته و مربوط به فرهنگ عمومی بوده گرد آمده است.
 نویسندگان این دست کتب معمولا از آیات قرآنی و احادیث نبوی برای تثبیت مطلب مورد نظر بهره گرفته اند. کتابهایی مانند ادب الدنیا و الدین ماوردی از این قبیل می باشد.
امروزه با گسترش روز افزون علم دسترسی به همه منابع علمی به صورت یکجا و یک زمان غیرممکن شده است. در این میان رایانه و ابزارهای مربوط به آن می توانند محققان و پژوهشگران را در این راه مهم یاری کنند.
لوح های فشرده با حجم بالایی که دارند می توانند در داده پردازی اطلاعات گوناگون نقش بسزایی ایفا کرده و طیف وسیعی از علوم گوناگون را همراه با قابلیت های متنوع پژوهشی در خود جای دهند تا همگان به خصوص پژوهشگران بتوانند در کمترین زمان ممکن به منابع بسیاری دسترسی پیدا کنند. 
به همین منظور مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بر آن شد تا با طراحی و تولید کتابخانه تراث به عنوان جامع منابع فرهنگ وادب این بستر را برای جامعه علمی فراهم کند. نرم افزار تراث مجموعه ای است از کتاب های مربوط به ادب، فرهنگ و علوم مسلمانان که مطالب مندرج در آن شامل گزارش های ادبی، تاریخی، حدیثی، اخلاقی، حکمت و فکاهه است.
 مطالب موجود در این کتابخانه رایانه ای بسیار متنوع و مختلف است و می تواند در علوم مختلف به کار آید.
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما