روحانیت عرصه رسانه را دریابد

یکی از کارشناسان حوزوی عرصه رسانه، مبنای فعالیت‌ رسانه‌ای در نظام اسلامی و تبلیغ دین دانسته و خواستار حضور آگاهانه حوزویان به عنوان طلایه‌داران ترویج معارف اهل‌بیت‌‌(ع) در دنیای رسانه و اطلاع‌رسانی شد.
يکشنبه، 17 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روحانیت عرصه رسانه را دریابد

ویرایش عکس خرداد 99

راسخون:
حجت‌الاسلام دکتر عبدالله متقی زاده همزمان با فرا رسیدن روز خبرنگار در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به فضای کنونی جهان، اظهار داشت: عصرحاضر، عصر ارتباطات است؛ به گونه‌ای که بسیاری از روابط دنیای امروز بر اساس این عامل شکل می‌گیرد.

معاون آموزش و پژوهش دانشکده صدا و سیما، افزود: امروز حوزویان به عنوان سنگربانان اسلام و مکتب تشیع،  باید در عرصه رسانه‌ای حضور فعال داشته باشند، تا بتوانند فعالیت‌های حوزه  را به جهان عرضه نمایند.

این کارشناس حوزوی عرصه رسانه تصریح کرد: اسلام داعیه دار پیش‌بینی تمام نیازهای بشر است؛ بنابراین کارشناسان دینی می‌توانند برای رفع بسیاری از شبهات، از زبان رسمی و روز دنیا که همان رسانه می‌باشد، بهره بگیرند.

وی در ادامه، حضور روحانیت در عرصه رسانه‌ را ضروری خوانده و خاطرنشان ساخت: اگر به دنبال معرفی معارف اهل‌بیت‌(ع) دنیا هستیم، لازم است نهاد روحانیت از زیبا شناختی و دانش برخوردار گردد.
 

*بنای رسانه در نظام اسلامی، تبلیغ دین است

معاون آموزش و پژوهش دانشکده صدا و سیما قم با بیان این مطلب که بنای رسانه در نظام اسلامی، تبلیغ دین است، گفت: تبلیغ درست و صحیح دین باید توسط عالم دین شناس انجام بگیرد، چرا که اگر این امر توسط یک فرد غیر دینی صورت بگیرد، ممکن است مباحث ضروری و مورد نیاز جامعه به حاشیه رفته و کارهای دیگری در اولویت قرار بگیرد.

وی گفت: ورود جدی حوزه و حوزویان در بحث رسانه امری ضروری است و اگر این امر محقق شود شاهد خدمات چشمگیری در عرصه دین خواهیم بود.

حجت‌الاسلام متقی زاده در ادامه با اشاره به هجمه‌های رسانه‌ای دشمن، خاطرنشان ساخت: با توجه به تهاجم وسیع دشمنان علیه اسلام، با بهره‌گیری از رسانه‌های مختلف، اهمیت گسترش تبلیغات دینی دو چندان می‌کند.
 

*ضرورت حضور کارشناسان دینی در رسانه

وی ضمن تاکید بر حضور فعال کارشناسان دینی در رسانه‌ها یادآور شد: ورود در این عرصه نیز راهکارهای خاص خود را می‌طلبد و حضور روحانیون باید آگاهانه و بر اساس ضرورت باشد.

معاون آموزش و پژوهش دانشکده صدا و سیما، نویسندگی، فعالیت های نرم افزاری، فیلم‌نامه نویسی و مباحث کارشناسی را از جمله زمینه‌های ورود حوزویان به عرصه رسانه‌ای دانسته و تصریح کرد: تولید، توزیع و مدیریت و مهندسی پیام از جمله محورهای هر رسانه می‌باشد که با نظارت کارشناسان دینی در این سه محور، قطعاً پیشرفت مورد نظر حاصل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشی از امام خمینی‌(ره)، مبنی بر این که «رسانه‌ها باید دانشگاه باشند»، اذعان داشت: رسانه کارکردهای مختلفی از جمله آموزشی، تربیتی، تفریحی و... دارد؛ بنابراین برای گمراه نشدن از اهداف اسلامی، باید با تبیین شاخص‌های دینی توسط کارشناسان حوزوی، جهت گیری‌های  اسلامی در عرصه کارکرد رسانه‌ای رعایت شود.
 

*از اهداف اصلی غافل نشویم

این فعال حوزوی عرصه‌ رسانه با تاکید بر رعایت اعتدال در برنامه‌ها، تاکید کرد: هرچند برنامه‌های تفریحی و ورزشی در این مقطع زمانی نیاز بشریت است، اما نباید توجه بیش از حد به این مسئله ما را از اهداف اصلی خود غافل کند.

وی، هدف اصلی رسانه‌ها را بیان واقعیات مطابق با اصول دینی دانسته و یادآور شد: اسلام دین کاملی است که تمام جوانب را برای بشریت پیش‌بینی نموده و از مجموع احادیث، روایات و سنت می توان برای الگو سازی در رسانه‌های دینی بهره برد.

معاون آموزش و پژوهش دانشکده صدا و سیما در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این دانشکده، ابراز داشت: بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان این دانشکده در مهمترین پست‌های مدیریتی فرهنگی و رسانه‌ای کشور مشغول فعالیت‌هستند.

وی همچنین تصریح کرد: این دانشکده مصمم است تا با بهره‌گیری از دانش‌آموختگان حوزوی آشنا به دانش روز و برخوردار از تکنیک‌های هنری، محتوای دینی را در قالب رسانه به دنیا عرضه نماید.

حجت‌الاسلام متقی زاده در پایان فعالیت مرکز خبر حوزه‌ها در راستای اشاعه‌ی فرهنگ دینی، اسلامی و حوزوی بسیار مطلوب توصیف کرد و بر گسترش آن تاکید نمود.

1002
منتظر اخبار ، انتقاد و پیشنهادات شما هستیم :
news@rasekhoon.net


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.