ویرایش عکس آذرماه 98
رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با بیان اینکه نقد نیاز به لوازم و حضور در مرکز علمی دارد، گفت : نقد درون دینی در یک نشریه یا یک رسانه که مخاطبانش عام هست، از نظر شرع، عقل و اصل احترام به باور مردم ناپسند است.
به گزارش راسخون به نقل از فارس، آیتالله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین و رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم پیرو مصاحبه منتشر شده در روزنامه قانون درباره شهادت دادن دو زن در مقایسه با یک مرد و بازخورد آن در مجامع اجتماعی براساس فقه اسلام گفت: طرح چنین مباحثی توسط افراد سابقه دیرینه دارد، پیشتر هم برخی نشریات بحثهای متفاوتی درباره فقه ما و یکی از آیات قرآن کریم درباره شهادت دادن زن و مردم مطرح کرده بودند.
*نقد درون دینی و برون دینی
وی با اشاره به اینکه نگارش چنین مباحثی با رویکرد زیرسؤال بردن اندیشههای قرآن کریم گفت: گاهی کسی که این بحث را طرح میکند، یک نقد برون دینی دارد، یعنی فارغ از اینکه روایات و قرآن کریم و فقه چه میگوید، در پی فهم مسأله به صورت مستقل است، به گونهای که التزام خود را فهم قرآنی نمیگیرد، طبیعی است که در کشور ما نقد برون دینی در یک روزنامه یا رسانه عمومی تحمل نمیشود.
آیتالله علیدوست در ادامه افزود: اما عموم این اشکالات و انتقادات نقد درون دینی است؛ یعنی کسی که اشکال میگیرد، خود را پایبند به دین تلقی میکند، مسلمان حساب میشود و قرآن و روایات را میپذیرد، ولی بعضی از باورها را نقد میکند، نقد درون دینی مانند همین تفاوت شهادت دادن زن و مرد گاهی یک نقد عینی است؛ یعنی در یک جمع علمی محدود یک اندیشمندی این مسأله را نقد میکند، اسناد آن را ارائه میدهد و در اطراف این ادله بحث، گفتوگو و نقد در یک نهاد آکادمیک و روش علمی و مطابق هنجارها میکند، این اشکالی ندارد.
*نقد نیاز به لوازم و حضور در مرکز علمی دارد
وی با تأکید بر اینکه این قبیل نقدها باید از سوی نهادهایی چون حوزههای علمیه که نهاد صیانت از باورهای دینی است، پاسخ گفته شود و کسانی که نقد میکنند نیز لوازم خاص خود را داشته باشند، افزود: همین طور کسی که این نقد را میکند، باید مبانی در دستش باشد و اندیشههای دیگران را براساس هنجارهای شناخت شده ـ نه شعارگونه ـ نقد کند.
آیتالله علیدوست با بیان اینکه نقد درون دینی در یک نشریه یا یک رسانه که مخاطبانش عام هست، از نظر شرع و عقل و اصل احترام به باور مردم ناپسند است، توضیح داد: اینکه شما یک بحث علمی را که مبانی خاص خود را دارد، به یک روزنامه بکشانید، دقیقاً مانند یک مسأله پیچیده شیمی، فیزیک و ریاضی است که یک روزنامهنگار بخواهد برای عوام مطرح کند، اینجاست که گاهی در حسن نیت افراد تشکیک میشود و فضایی که آماده برای اظهار نظر شده، آرام آرام مسموم میشود، البته کسی در این رابطه سود نمیبرد.
*شهادت دادن امتیاز یا برخورداری نیست یک وظیفه است
این استاد عالی حوزه علمیه قم در ارتباط با موضوع شهادت دادن زن و مرد توضیح داد: در اسلام برخی موارد موجود است که شهادت مرد قبول است و شهادت زن قبول نیست، برعکس گاهی شهادت زنان قبول است و برای مردان قبول نیست، مواردی هم هست که شهادت هر دو قبول است، منتها آنچه مسلم است شهادت یک برخورداری و امتیاز نیست، اینکه شما وظیفهتان باشد که به دادگاه بیایید، یک امتیاز حساب نمیشود، پس اگر گفته شود که فلان صنف یا قشر شهادتش مورد قبول نیست، نباید گفت از یک حق محروم شده، بلکه از یک وظیفه معاف شده است.
وی در خصوص آیه 282 سوره بقره که در آنجا شهادت دو زن را در برابر یک مرد دانسته است، توضیح داد: شارع مقدس وظیفهای از دوش زنان برداشته و وقتی یک نویسنده به این مسأله توجه نمیکند، فکر میکند این یک امتیاز است، حال اگر به یک نفر گفته شود که شما وظیفه نداری شهادت دهی یا باید شهادتت در کنار دیگری باشد، نباید فکر کند از یک حق محروم شده، بلکه از یک وظیفه محروم شده است، بنابراین حتی ممکن است ما مصالح و مفاسد آن را متوجه نشویم، برای کسی که ادعا میکند که نقدش درون دینی است چه معنا دارد که یک آیه را زیر سؤال ببرد؟
آیتالله علیدوست خاطرنشان کرد: جریانی است که چند دهه روی این موضوع مانور میدهد که آیات قرآن را به لحاظ زمانی طبقهبندی کنند، مثلاً میگوید این آیه برای فلان زمان یا مکان، مکه یا مدینه و برای دوران گذشته است، در صورتی که اسلام یک دین جهانی و جامع است، بنابراین نباید مربوط به زمان خاصی بدانیم، این با حاکمیت دین و قرآن منافات دارد، این گفتمان، فرهنگ و شبهه که آیات مربوط به زمانهای گذشته است، نشان از مشکل داشتن این افراد با خاتمیت دین دارد.
وی در پایان یادآور شد: اینکه مطرح میشود شهادت یک خانم دکتر یا دندانپزشک در برابر کارگر چرا باید کمتر باشد، باید گفت که شهادت خیلی مواقع موضوعیت ندارد؛ یعنی اگر شهادت یک خانم پزشک طریقی شد برای اطمینان یک قاضی که در پرونده رسیدگی کند، این به لحاظ قانونی معتبر است و بر عکس اگر قاضی احساس کرد، این کارگر گول خورده باز هم شهادتش معتبر نیست، ممکن است شهادت یک خانم باعث علم یک قاضی شود، ولی شهادت ده کارگر بیتأثیر باشد، بیان این گونه مسائل صرفاً یک طغیان قلم است که باید مدنظر قرار گیرد.
/2759/
آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگوی :
نقد درون دینی در رسانهها از نظر شرع ناپسند است | عدهای با خاتمیت اسلام مشکل دارند
رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با بیان اینکه نقد نیاز به لوازم و حضور در مرکز علمی دارد، گفت : نقد درون دینی در یک نشریه یا یک رسانه که مخاطبانش عام هست، از نظر شرع، عقل و اصل احترام به باور مردم ناپسند است.
شنبه، 7 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
حوزه های علمیه
دین و رسانه
حوزه
نقد
حوزه علمیه قم
رسانه
آزاد اندیشی
آیت الله علیدوست
فقه هنر
نقد دینی
موارد بیشتر برای شما
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
چهار گام برای پویایی فقه حکومتی + جدول
شنبه، 25 بهمن 1393
فراخوان مقالات سومین همایش فقه هنر با پیام مقام معظم رهبری منتشر شد
چهارشنبه، 6 آذر 1398
اطلاع رسانی از فعالیت های حوزوی درحد صفر است | حوزه علمیه نجف از فعالیت های قم اطلاعی ندارد
دوشنبه، 29 مهر 1398
فلسفه و علوم عقلی در حوزه علمیه قم و تهران رواج پیدا کند | اگر حوزه علمیه سراغ فلسفه نرود نااهلان متصدی آن میشوند
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1397
آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور شد + سوابق
يکشنبه، 13 تير 1395
مجسمه سازی و نقاشی در بستر نقد و نظر
پنجشنبه، 1 تير 1391
مرور 10 روز سفر رهبر انقلاب به قم | جدول فرازهایی از سخنان مهم رهبری
شنبه، 8 آبان 1389
سامانه جامع معاونت آموزش حوزه علمیه قم آغاز به کار کرد
پنجشنبه، 10 بهمن 1387
حوزه آنلاین با هدف آموزش دروس حوزوی فعالیت خود را آغاز میکند
شنبه، 26 مرداد 1387
بیستمین سالگرد ارتحال آیتالله بهاءالدینی در قم برگزار شد
پنجشنبه، 7 آذر 1398
تازه های اخبار
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
آشنایی با برخی از بهترین باغ رستوران های اصفهان با موسیقی زنده
اقامتی رویایی در بهترین هتل های لوکس تبریز؛ تجربه ای فراتر از انتظار
ریل آسانسور چیست و چرا اهمیت دارد؟
رازهای پنهان شرکتهای لوله بازکنی در مشهد! خدمات رفع گرفتگی لوله در مشهد با روشهای تضمینی
از کجا شغل کافی نت را یاد بگیریم؟
آموزشگاههای زبان ایتالیایی در تهران؛ بهترین گزینهها
بازخوانی نقش زن، از مادری تا مرجعیت دینی
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
بیشترین بازدید هفته
داستانک های مادر | داستان کوتاه درباره مادر
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
صدور کارت هدیه آنی با طرح و جمله دلخواه از طریق کیوسک های بانکی بانک پاسارگاد + اسامی شعب
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
شعر طنز/مادر زن و داماد
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
جدول خاموشي در كرج، شهريار، ساوجبلاغ و نظرآباد
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
وضعیت سوریه در آخرالزمان
موارد بیشتر برای شما
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستادهام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهمترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشهور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار