آیت الله مکارم شیرازی: روایت واقعیات تاریخ اهانت به صحابه پیامبر نیست

آیت الله مکارم شیرازی: شماری از علمای اهل تسنن از برخی برنامه های صدا و سیما تلقی اهانت به صحابه پیامبر (ص) کرده‌اند که این امر نادرست است.
چهارشنبه، 15 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیت الله مکارم شیرازی: روایت واقعیات تاریخ اهانت به صحابه پیامبر نیست

 ویرایش عکس دی ماه 98

راسخون: 

این مرجع تقلید بیان داشت: این‌ها باید توجه داشته باشند اهانت یک مساله است و روایت تاریخ مساله‌ای دیگر و این دو با هم تفاوت اساسی دارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: آیا کسی شک دارد که در تاریخ اسلام جنگی به نام جمل واقع شده‌است، آیا کسی شک دارد که طلحه و زبیر بیعت امامشان را شکستند، آیا کسی شک دارد که شمار زیادی از مسلمانان خونشان در جنگ جمل ریخته شد اینها روایت تاریخ و قضاوت آن با خود مردم است.

وی در ادامه این بحث افزود: آیا کسی شک دارد که در اسلام جنگی به نام صفین واقع شد؟ کسی شک دارد بعضی از صحابه با امام زمان خود بیعت نکرد و به جنگ با او برخاستند و گروه زیادی کشته شدند، آیا شما می‌گویید که تاریخ را نقل نکنید؟

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم تاکید کرد: نباید چشم را بر تاریخ بست، تحقیر مساله ای است و تحقیق مساله ای دیگر و هیچ گاه نباید بین این دو خلط کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: این برادران خوب است توجه کنند مسائل تاریخی را نمی‌شود فراموش کرد، تمام کتب تاریخی اسلام از این حکایات پر است حتی در کتب تاریخی اهل سنت نیز این مساله درباره طلحه و زبیر و عبدالله بن زبیر وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر تاریخ را آن گونه که هست بررسی کنیم بسیاری از حقایق و مطالب روشن می شود.

این مرجع تقلید افزود: در طول تاریخ اسلام عده‌ای از صحابه در مسیر پیامبر باقی ماندند و عده ای هم در این مسیر باقی نماندند، اگر ما بدون تعصب با قضایا و رویدادهای تاریخی برخورد کنیم تکلیف ما روشن می‌شود، این مسائل شرح واقعه است و به هیچ وجه اهانت نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به روایتی، طعنه زدن نسبت به شخص مسلمان را امری مذموم دانست و گفت: اگر فرد مومن کوچکترین اهانتی نسبت به مسلمان دیگری انجام دهد و یا بدون دلیل به او نسبت کفر و ارتداد بدهد این شخص از اخوت اسلامی خارج می‌شود.

وی افزود: جمعی از وهابیون سلفی تا کسی پایش را جلو و عقب می‌گذارد نسبت شرک و ارتداد به او می‌دهند که با توجه به این حدیث خودشان مرتد و کافر به حساب می‌آیند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه پیامبر (ص) تکفیر مسلمانان را جایز نمی‌دانند،اظهار دشت: نباید نسبت بد درباره کسی داشت البته مساله صحت اعمال و قبول آن موضوع دیگری است.

گفتنی است، به تازگی برخی از علمای اهل تسنن سریال مختارنامه را حاوی اهانت به صحابه پیامبر قلمداد کرده بودند.

منبع:رسا

999
منتظر اخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:
news@rasekhoon.net

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.