معاون ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رئيس جمهور؛

مفهوم برپایی جشن نوروز مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است

محمد حسن صالحی مرام با اشاره به تلاش برخی افراد برای جدا کردن اسلام از ایران گفت: امروز واژه ایران به معنای اسلام است و این ادعا که ایران و اسلام جدا از یکدیگرند، در میان مردم جایی ندارد زیرا ایران اسلامی، کانون عشق، ایمان و اعتقاد به ائمه طاهرین است و بیش از 98 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند.
سه‌شنبه، 2 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مفهوم برپایی جشن نوروز مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است

راسخون : محمد حسن صالحی مرام با اشاره به تلاش برخی افراد برای جدا کردن اسلام از ایران گفت: امروز واژه ایران به معنای اسلام است و این ادعا که ایران و اسلام جدا از یکدیگرند، در میان مردم جایی ندارد زیرا ایران اسلامی، کانون عشق، ایمان و اعتقاد به ائمه طاهرین است و بیش از 98 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند.
 

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور گفت: بسیاری از ارزشهای باستانی ارزشمند است وهیچ ملتی نمی تواند گذشته‌اش را نفی کند اما کسانی که نوروز را یک پدیده باستانی معرفی می‌کنند و اصرار دارند که این همان عید نوروز باستانی است، در اشتباهند زیرا امروز معنا و مفهوم برپایی جشن نوروز مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.
 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سایت جشن جهانی نوروز، محمد حسن صالحی مرام با اشاره به تلاش برخی افراد برای جدا کردن اسلام از ایران گفت: امروز واژه ایران به معنای اسلام است و این ادعا که ایران و اسلام جدا از یکدیگرند، در میان مردم جایی ندارد زیرا ایران اسلامی، کانون عشق، ایمان و اعتقاد به ائمه طاهرین است و بیش از 98 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند.

 

ایرانیت و اسلامیت دوبال هویت ایران

وی هویت ایران را دارای دو بال ایرانیت و اسلامیت دانست و اظهار داشت: امروز هویت ایران از دو بال ایرانیت و اسلامیت برخوردار است و اگر کسی بخواهد یکی از این بالها را قطع کند، دانسته یا نادانسته خائن است.
 

وی در ادامه با اشاره به ارزش های والای درونی ملت ایران ، هویت غنی و آرمان های بلندکشورمان، تصریح کرد: آنچه که ایران را ارزشمند کرده ارزش‌های درونی ملت است و نوروز نیز یکی از ارزش‌های معنوی ماست که همواره به عنوان ارزشی دینی و ملی شناخته شده است.
 

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور با اشاره به ارزش های معنوی زمان سال تحویل، افزود: در روزهای دیگر سال به غیر از ساعات نمازهای پنجگانه و لحظات سحرگاه شب‌های قدر در هیچ ساعتی همه مردم در یک لحظه یک دعا را نمی خوانند حتی ممکن است در سحرگاهان هم همه مردم یک دعا را نخوانند اما در لحظه سال تحویل تمامی مردم به ذکر یک دعا مشغولند.
 

صالحی مرام به تبیین آداب و سنن لحظه تحویل سال نو در میان ایرانیان پرداخت و گفت: در دعای سال تحویل می توان ایمان به خدا، همبستگی، اتحاد و همدلی را در میان مردم دید. خانواده ها در کنار سفره‌ هفت سینی می نشینند که مهر، محبت، ناامید شدن شیطان، آب، آیینه و سبزه و همه خوبی ها در آن جمع شده است.

 

بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نوروز
 

عضو ستاد جشن جهانی نوروز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عید نوروز تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند "نوروز اسلامی است نه باستانی، زیرا اسلام به نوروز محتوای انسانی، اسلامی و معنوی بخشید و آن را به مردم بازگرداند". در ابتدای تحویل سال «یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الا احسن الحال» می گوییم. نوروز و سال تحویل رفتن ازیک سال به سال دیگر است.
 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین به مردم توصیه می‌کنند که در نوروز غسل کنند، لباس‌های تمیز بپوشند، صله رحم را به جا آورند، د‌لهای یکدیگر را شاد کنند و به یکدیگر امید بدهند. ایشان می‌فرمایند که ما عید نوروز را دوست داریم و آن را جشن می‌گیریم اما جشن ما یک جشن سالم است.
 

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور با اشاره به برپایی جشن کریسمس در کشورهای دیگر اظهار داشت: کشورهایی که جشن کریسمس در آنها برگزار می شود نیز دارای ارزش های خودشان هستند و ما نیز به ارزش‌های آنها احترام می گذاریم ولی جشن کریسمس و آیین مربوط به آن تنها برای آن کشورها یک ارزش محسوب می شود.

 

تکیه بر شاخص ولایت فقیه راهکار گمراه نشدن

وی در خصوص راهکار صیانت از ارزش های دینی و ملی، تاکید کرد :‌ برای گمراه نشدن باید شاخص ولایت فقیه را تکیه‌گاه اصلی خود قرار دهیم. رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند که به راستی چرا انسان باید این ارزش را فراموش کند؟ برخی افراد به نام ایرانی‌خواهی زندگی می‌کنند اما عید نوروز را به راحتی با اعیاد دیگری مانند کریسمس عوض می‌کنند، این بی‌ذوقی و بی‌سلیقگی به حدی می رسد که گاهاً برخی افراد به اصطلاح روشنفکر ارزش‌های ایرانی را زیر پا می‌گذارند.
 

صالحی مرام در خصوص اهمیت نامگذاری سالها از سوی رهبر معظم انقلاب و حضرت امام(ره) گفت: اینکه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در پیام‌های نورزی خود در آغاز هر سال کلید واژه ای را به عنوان یک سوال محوری و یک استراتژی عنوان می‌کنند، خود مویدی بر درستی این حرکت است.
 

عضو ستاد جشن جهانی نوروز اضافه کرد: همه ساله با فرا رسیدن نیمه دوم اسفند ماه و با از راه رسیدن بهار نوعی تفکر و شور و هیجانی خاص در مردم ایجاد می شود و با اینکه نوروز در هر سال وجود دارد ولی باز هم در مردم احساس تازگی و طراوت دیده می شود. مردم در کنار اینکه جسم و زندگی‌شان را جلوه و جلا می‌دهند و فضای جدیدی را ایجاد می کنند، روحشان را نیز از بدی‌ها، زشتی‌ها، قهرها و ناراحتی‌ها پاک می کنند.
 

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور درباره ارتباط میان نو شدن اجزای طبیعت و تغییرات در احوال انسان در نوروز نیز اظهار داشت: گویی خداوند پدیده گردش زمان را قرار داد تا انسان دچار تکرار نشود و ایمانش با این گردش زمان و نو شدن طبیعت بیشتر و بیشتر گردد. در واقع با زنده شدن دوباره طبیعت مرده و بی جان، این حس در انسان ایجاد می‌شود که او هم باید در درون خود تغییر ایجاد کرده و با کنار گذاشتن کاستی‌ها، پلشتی‌ها و زشتی‌ها، همچون درختی که در بهار شکوفه می دهد دوباره خوبی ها را به دست آورد.
 

وی با بیان اینکه بهار بزرگترین درس معاد است، اضافه کرد: قرآن در مقابل کسانی که می‌گویند آیا خداوند دوباره ما را زنده می‌کند می‌فرماید بله ما شما را دوباره زنده می‌کنیم و حتی بندهای انگشت شما را نیز از نو به وجود خواهیم آورد.
 

صالحی مرام درباره تاثیرات ثبت جهانی نوروز ایرانی در سازمان ملل متحد بر سیاست‌بین‌الملل، تاکید کرد :‌ دنیا امروز پذیرفته که ملت ایران دارای تمدنی بزرگ، کهن و با ریشه و قدمتی طولانی است و وقتی که ارزش‌های یک ملت به عنوان ارزش جهانی به ثبت می رسد، یک امتیاز بزرگ برای آن ملت محسوب می شود.

 

ثبت جهانی نوروز نشانه ای از عظمت تمدن ایران
 

عضو ستاد جشن جهانی نوروز ادامه داد: قبل از اینکه در 4 اسفندماه سال 1388 (23 فوریه 2010) سازمان ملل متحد جشن جهانی نوروز را با ریشه ایرانی به رسمیت بشناسد و در تقویم خود جای دهد، تقریبا در مهرماه همان سال، سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل نوروز را به عنوان میراث غیرملموس جهانی به ثبت رسانده بود و همه اینها نشان از عظمت و بزرگی تمدن ایرانی و حوزه تمدنی ایران دارد.
 

وی همچنین به تاثیرات برگزاری جشن جهانی نوروز در تهران بر روابط ملت‌ها و دولت‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی ملت‌های منطقه دریابند که ارزش‌های مشترک زیادی با یکدیگر دارند و به مناسبت‌های مختلف می‌توانند در کنار هم باشند به همان اندازه و با به وجود آمدن این وحدت و اشتراک، تفرقه و جدایی جایش را به دوستی، محبت، وحدت و اشتراک می‌دهد.

 

نقش نخبگان در حفظ و گسترش نوروز
 

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور همچنین در خصوص مقابله با توطئه های دشمنان در این خصوص اظهار داشت: برپایی این جشن بزرگ الهی و اسلامی می‌تواند در بازیابی هویتی مردم نقش موثری را ایفا کند. امروز در هر فروشگاه که وارد شوید، سفره هفت سین به عنوان نماد نوروز در آنجا باز است و در آن قرآن، آب و آینه قرار دارد. بنابراین اسلام از نوروز جدا نیست، بلکه نوروز در درون اسلام جای گرفته که اگر از آن مراقبت نکنیم و برخی از نخبگان وظیفه تاریخی شان را به درستی انجام ندهند، باید بعد شاهد میهمان‌های ناخوانده‌ای مانند والنتاین و... باشیم.
 

صالحی مرام اضافه کرد: دین اسلام دین شادی است، حضرت علی(ع) می‌فرماید نشان مومن این است که غم اش در دلش و شادی در صورتش است و این به آن معناست که باید با به وجود آوردن فضای شاد و سالم، احساس شادی و نشاط را مخصوصا برای جوانان کرد. در این صورت جوان احساس می کند که در چارچوب فرهنگی خود می‌تواند خوب و شاد زندگی کند. حتی عزاداری ما برای سید سالار شهیدان یک شور و خونی تازه در رگ‌هاست که البته همه این مقولات نیاز به برنامه ریزی جدی و دقیق دارد.
 

وی در خصوص راهکار معرفی جشن جهانی نوروز به دیگر ملتها تاکید کرد:‌ یکی از این راهکارها برپایی این جشن است که دو سال در ایران برگزار شده و در کنار برپایی جشن جهانی نوروز، نشست نخبگان، سرآمدان و اندیشمندان را هم شاهد خواهیم بود.
 

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور با بیان اینکه دنیای امروز دنیای ارتباطات است و ما نمی‌توانیم خود و فرزندانمان را در حصاری از آهن حبس کنیم، افزود: باید ارزش‌های والا و الهی خودمان را اینقدر در قالب‌های زیبا و خوب معرفی کنیم که جوانان ما بتوانند فرهنگ و ارزش و سنن خود را با دید بهتری انتخاب کنند.
 

صالحی مرام در تشریح و جمع بندی عملکردها در این خصوص گفت: حرکت ما رو به جلو است و باید در این راه به جای نفی دیگران خودمان را اثبات کنیم، در این صورت دیگران خودبه خود نفی خواهند شد.
 

عضو ستاد جشن جهانی نوروز درباره پیام سال 90 برای مردم جهان اذعان داشت: اولین پیام این است که امروز ایران اسلامی نه تنها منزوی نیست بلکه به مامن و جایگاه کشورهای منطقه تبدیل و تحریم های دشمنان با شکست مواجه شده است.
 

وی افزود: دولت آقای احمدی‌نژاد با تأکید بر مطالبه مردم برای برخورداری از فناوری هسته‌ای ثابت کرد که می توان در مقابل تمامیت استکبار جهانی و زورگویان ایستاد و منزوی هم نشد. سال گذشته سران هشت کشور دنیا به ایران آمدند و امسال نیز دهها کشور از سرتاسر جهان در جشن جهانی نوروز در تهران شرکت خواهند کرد و این در درجه اول نشان از فعالیت و دستگاه دیپلماسی کشور و در درجه دوم نشان دهنده امنیت کشور ماست و بیانگر آن است که ایران کانون صلح، صفا و صمیمیت و آرامش است.

 

دیپلماسی نوروز در راستای منافع ملی نظام

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در خصوص دیپلماسی نوروز و اهداف آن نیز تصریح کرد: دیپلماسی نوروز در راستای منافع ملی نظام است و دشمنان با مقابله و توطئه علیه آن ره به جایی نخواهند برد، چرا که آنان در پیش ملت جایگاهی ندارند.
 

صالحی مرام ادامه داد: وقتی مردم می‌بینند دولت با شادابی در عرصه داخلی طرح بزرگی مثل هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا می‌کند و با تمام قدرت به دنبال از بین بردن فاصله طبقاتی در جامعه است و در عرصه خارجی نیز با تمامی کشورهای منطقه تعامل و رابطه دارد، روح امید در درون آنان جاری می‌شود. بنابراین باید گفت که دیپلماسی نوروزی ما در راستای همان سیاست ام‌القرای جهان است.
 

عضو ستاد جشن جهانی نوروز در خاتمه به جایگاه و ظرفیت نوروز در میان اقوام مختلف و دارای زبان و گویش های گوناگون کشورمان اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های نوروز این است که تمام اقوام ایرانی آن را برگزار می‌کنند. برای اینکه یک ملت زیر یک چتر و سایبان در کشور زندگی کنند باید دارای یک ارزش باشند و ارزش‌های مشترک ما این است که اکثر قریب به اتفاق قومیت‌های ایرانی مسلمان هستند و همین یک عامل انسجام است.
 

وی خاطرنشان کرد: احترام به پدر و مادر و نگه داشتن حرمت آب، آینه، مادر، محبت و مهرورزی نیز از مباحث فرهنگی دیگر نوروز به شمار می رود که می‌تواند ظرفیت بزرگی برای نزدیک‌تر کردن ارزش‌های قومی مردم به هم را به وجود آورد. امروز حتی هموطنان مسیحی و اقلیت‌های مذهبی ما هم نوروز را بپا می‌دارند چرا که این یک ارزش‌است و اگر بخواهم نوروز را در یک کلمه بگویم این است که نوروز فصل مقدس دعا و سپاس و ستایش است. نوروز فرا رسیدن بهار، زنده شدن زمین، ظهور اسرار زیبای هستی، رقص گل و شکوفه و چمن، هنگام بذل محبت و عدالت و هستی و پیوستن گاه و عشق‌ورزیدن و یادآوری آب و آینه و آیین گذشتگان است.
 

997

منتظراخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:
news@rasekhoon.net



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.