فرش 'چهره های ماندگار' رونمایی می شود

پیشکسوت طراحی و بافت فرش، از رونمایی آخرین اثر خود با عنوان 'چهره های ماندگار' خبر داد و گفت: در خلق این اثر، از بیش از پنج هنر سنتی و اصیل ایرانی استفاده شده است.
پنجشنبه، 9 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرش 'چهره های ماندگار' رونمایی می شود

پیشکسوت طراحی و بافت فرش، از رونمایی آخرین اثر خود با عنوان 'چهره های ماندگار' خبر داد و گفت: در خلق این اثر، از بیش از پنج هنر سنتی و اصیل ایرانی استفاده شده است.
به گزارش راسخون 'حسن جوانشاهی' روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: آخرین کار من که به سفارش ستاد چهره های ماندگار و با موضوع آرم و طرح این ستاد خلق شده، دربردارنده هنرهای سنتی چون معرق، کاشی کاری، گچ بری، اسلیمی و کاشی کاری است؛ ضمن آنکه در دو طرف این فرش از گلیم های ابریشمی هنری استفاده شده است.
وی درباره ویژگی های این اثر توضیح داد: بافت این تابلو فرش بیش از پنج ماه زمان برده و 70 تا 80 درصد آن از نخ ابریشم تشکیل شده است. همچنین آیه هایی به دو زبان فارسی و عربی حاشیه های این فرش را در برگرفته است.
این استاد فرش که کار طراحی تابلو فرش 'چهره های ماندگار' را نیز انجام داده است، افزود: در بافت این فرش، از رنگ های گیاهی استفاده شده و به خاطر دقت و ظرافتی که در اثر به کار رفته به لحاظ کیفی ارزش بالایی دارد.
جوانشاهی ابعاد این اثر را 70 در یک متر و 15 سانتیمتر عنوان کرد و گفت: زمینه این فرش قهوه ای رنگ است و اسلیم زرد پررنگ با ترکیب ابریشم آن را در برگرفته است. در میانه اثر نیز تصویر سه چهره تاریخی و ماندگار ایرانی شامل 'فردوسی' شاعر حماسه سرا، 'بوعلی سینا' عالم بزرگ عرصه طب و 'خیام' حکیم و دانشمند ایرانی نقش بسته است.
مدرس دانشگاه سوره با بیان آنکه این اثر را در کارگاه شخصی در طبقه بالای منزل خود خلق کرده، ادامه داد: تصویر این سه چهره برجسته که از مشاهیر نامی ایران هستند به عنوان نماد چهرهای ماندگار، همواره در پوسترهای این ستاد چهره های ماندگار مشاهده می شود.
وی همچنین بافت یک فرش دو رو برای ستاد چهره های ماندگار را از دیگر کارهای خود دانست و درباره آن گفت: از ویژگی های این فرش دو رو بودن آن است که در اندازه 30 در 40 و به صورت تمام ابریشم بافته خواهد شد.
به گفته این هنرمند پیشکسوت، یک روی این این اثر فرش و سمت دیگر آن از گلیم خواهد بود و در نهایت در موزه چهره های ماندگار نگهداری خواهد شد.
'حسن جوانشاهی' دانش آموخته هنرستان کمال الملک و از شاگردان استاد شیخ است. وی آشنایی با آبرنگ را نزد استاد زاویه و عرب زاده فراگرفته و بیش از 40 سال است که به کار طراحی و بافت فرش می پردازد.
وی پیشتر اثری را با عنوان 'گوهر خلقت، مهر نبوت' بر اساس مضمون سوره 'تین' بافته و به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده است؛ این فرش هر شش ماه یکبار به معرض بازدید علاقه مندان قرار می گیرد./7432



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.