رییس سازمان سینمایی:

اکران سینما در سال 91 دستخوش فتنه شد

رییس سازمان سینمایی گفت: اکران فیلم های سینمایی در سال 91 به دلیل رفتارهای فراقانونی برخی نهادها، دستخوش فتنه شد.
پنجشنبه، 29 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اکران سینما در سال 91 دستخوش فتنه شد

ویرایش عکس مرداد 99

رییس سازمان سینمایی گفت: اکران فیلم های سینمایی در سال 91 به دلیل رفتارهای فراقانونی برخی نهادها، دستخوش فتنه شد.


به گزارش راسخون به نقل از ایرنا، ˈجواد شمقدریˈ چهارشنبه شب در دیدار نوروزی با جمعی از اهالی سینما در تالار وحدت، افزود: سینمای ایران پدیده فرهنگی پویا و زنده است که بر ارزش های انقلاب اسلامی منطبق شده است.

معاون سینمایی وزیر ارشاد از مخاطب به عنوان یکی از مهمترین عناصر سینمای ایران اشاره کرد و توضیح داد: مخاطب ارتباط تنگاتنگی با اکران عمومی فیلم های سینمایی دارد که این بخش در سال 91، دستخوش فتنه و رفتار فراقانونی شد.

شمقدری همچنین اظهار کرد که در بخش ساخت سالن سینمایی، شبکه نمایش خانگی و نمایش فیلم های سینمایی در شبکه های تلویزیونی نیز هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید در راستای رفع آنها تلاش کرد.

وی با اشاره به مقوله اکران بین المللی فیلم های سینمایی گفت: در سال های اخیر تعداد اندکی از فیلم های ایرانی به اکران عمومی رسیدند و این در حالی است که بیش از یک پنجم فیلم های سینمایی تولید شده در کشورمان قابلیت اکران بین المللی را دارند.

این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: سال 91 نقطه عطف سینمای ایران بود و در این سال به رغم اینکه سینما از درون و بیرون دچار هجمه شد سینما به پویایی خود ادامه داد و سینماگران نجیب ایران از هجمه ها را به جان خریدند و سینمای ایران ققنوس وار، سال 91 را پشت سر گذاشت.

رییس سازمان سینمایی در ادامه تاکید کرد: سی و یکمین جشنواره فیلم فجر که در سال 91 برگزار شد دستاوردهای قابل توجهی برای هنر هفتم داشت و معتقدم سینمای ایران نسبت خود را با انقلاب اسلامی پیدا کرده است.

شمقدری به دیدار خود با سفیر سنگاپور اشاره کرد و توضیح داد: وقتی پیشنهاد تولید مشترک سینمایی به سفیر سنگاپور دادم وی تعجب کرد و گفت که سینمای ایران جایگاه متعالی در دنیا دارد.


**تشکیل سازمان سینمایی جهشی بزرگ برای هنر هفتم بود

وی تشکیل سازمان سینمایی را جهشی بزرگ برای سینمای ایران دانست و افزود: برخی بارها این پرسش را مطرح کردند که آیا با تغییر دولت سازمان سینمایی منحل خواهد شد؟ باید بگویم که به عنوان نمونه کسی که پژو پارس در اختیار دارد حاضر نیست با پیکان رانندگی کند و هر مدیری بعدها در راس سینمای ایران قرار گیرد از ظرفیت های سازمان سینمایی استفاده خواهد کرد.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که مشکل مکان سازمان سینمایی در آینده رفع شده و فضای مناسب تری به این سازمان اختصاص داده شود.

شمقدری به تغییرات سینمای ایران اشاره کرد و گفت: همواره برای رویش و پویایی نیازمند تغییر هستیم و تغییر یکی از ضرورت های سینمای بوده و تولید فکر و محتوا از جمله اتفاقات مهم امروز سینمای ایران است.

به گفته وی، دغدغه امروز مدیریت سینما این است که چه فکر و اندیشه ای از طریق فیلم های سینمایی به مخاطبان منتقل می شود.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: بسیاری از دغدغه های اجتماعی ما از طریق فیلم های سینمایی در جامه مطرح شده است؛ به عنوان نمونه پس از ساخت و نمایش فیلم سینمایی ˈازکرخه تا راینˈ موضوع مجروحان شیمیایی به عنوان یک دغدغه مهم در جامعه مطرح و همه گیر شد.


**عناصر مهم تشکیل دهنده سینما

شمقدری به عناصر مهم تشکیل دهنده سینما اشاره کرد و گفت که مخاطب، سینماگر، سرمایه گذاری، زیرساخت، ارزش های فنی و هنری، ارزش های محتوایی، مدیریت فرهنگی و شناخت سینما و ماهیت آن، هفت عنصر مهم در سینما هستند.

وی ادامه داد: این عناصر شامل 40 آیتم می شود که باید در راستای تعالی هریک از آنها تلاش کرد.


**نیازمند تربیت فیلمسازان مولف هستیم

رییس سازمان سینمایی همچنین به لزوم تربیت سینماگر برای تعالی بیش از پیش سینمای ایران اشاره کرد و افزود: امروز سینمای ایران نیازمند سینماگران مولف است و با حضور معمولی، سینما ارتقاء پیدا نخواهد کرد؛ در عین حال سینما به حور ستارگان نیز نیاز دارد و با خلق نقش های ماندگار در سینما، می توان به جذب بیشتر مخاطب کمک کرد.

شمقدری درباره صنوف سینمایی نیز یادآور شد: ما در این زمینه مشکلات جدی داریم؛ البته گام هایی در جهت قانونمند کردن صنوف برداشته شد و تلاش کردیم صنوف به درستی ساماندهی شوند.

وی توضیح داد: امروز یکی از بازیگران را در وزارت ارشاد دیدم و وی گله داشت که سال ها است بیکار است. معتقدم باید بازیگران جدید بر اساس خلاقیت وارد سینما شوند و بازیگران پیشکسوت به یکباره کنار گذاشته نشوند.


**تعیین سقف دستمزد برای بازیگران

رییس سازمان سینمایی به ارائه طرحی در زمینه دستمزد بازیگران اشاره کرد و گفت: توازن دستمزد با بازگشت سرمایه تولید فیلم ها از جمله مسائلی است که باید با همکاری صنوف سینمایی بخصوص تهیه کنندگان ایجاد شود.

شمقدری ادامه داد: متاسفانه 200 میلیون تومان از هزینه تولید یک اثر سینمایی یک میلیارد تومانی به یک بازیگر پرداخته می شود؛ تلاش ما بر این است که از این پس بخشی از دستمزد بازیگران نقدی پرداخت شده و الباقی این دستمزد به عنوان سهام یک اثر سینمایی به وی اختصاص داده شده و در نهایت پس از فروش یک فیلم، این سهام به بازیگر پرداخت شود.

وی تاکید کرد: به عنوان نمونه 100 میلیون تومان از دستمزد یک بازیگر به وی پرداخت شده و 100 میلیون دیگر دستمزد وی، به عنوان سهام فیلم به وی پرداخت شود.


**آخرین وضعیت بازگشایی خانه سینما

رییس سازمان سینمایی درباره خانه سینما نیز گفت: اساسنامه خانه سینما اصلاح شده و توسط کمیته هفت نفره به وزارت ارشاد ارجاع داده شده است.

شمقدری با یادآوری اینکه خانه سینما باید زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کند توضیح داد: اساسنامه خانه سینما پس از طی مراحل قانونی در وزارت ارشاد، به سازمان سینمایی ارجاع داده شده و با همکاری صنوف سینمایی اقدامات لازم برای بازگشایی خانه سینما انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: این اتفاق باید دو سال و نیم پیش رخ می داد و حتا ما این مهم را با هیات مدیره وقت خانه سینما مطرح کردیم اما عزم قانونی بودن خانه سینما در اعضای این هیات مدیره نبود و در نهایت پس از دو سال و نیم به این نکته رسیدیم.

معاون سینمایی وزیر ارشاد به خدمات رفاهی و بیمه سینماگران اشاره کرد و گفت: همه باید شرمنده شویم وقتی سینماگران با مشکلات جدی روبرو هستند؛ در شورای عالی سینما مصوبات قابل توجهی برای رفع معضلات سینماگران از جمله بیمه آنان انجام شد و در نهایت با تلاش اتحادیه تهیه کنندگان، امکان بیمه تکمیلی سینماگران فراهم شد.


**اصلاح چرخه صنعتی سینما

شمقدری همچنین به موانع پیش رو برای سرمایه گذاری در سینما اشاره کرد و یادآور شد: امروز نیازمند اصلاح چرخه صنعتی سینما هستیم و به عبارتی باید سینما به یک صنعت در کشور تبدیل شود اما چرخه این مهم معیوب است که باید در جهت رفع معضلات موجود در این راه تلاش کرد.

وی همچنین به لزوم امنیت سرمایه گذاری در سینما اشاره کرد و افزود: باید اصل سرمایه آورده شده در سینما بیمه شود تا بخش خصوصی از بازگشت سرمایه خود اطمینان داشته باشد و در نهایت افراد خلاق تر سود بیشتری دریافت کنند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در سینما در سال 91 اظهار کرد: بنیاد سینمایی فارابی به نوعی بار این کاهش سرمایه گذاری در سینما را کشید و در تولید بیش از نیمی از تولیدات سینمای ایران مشارکت کرد اما در نهایت ما به دنبال افزایش سرمایه گذاری در سینما هستیم.

**با هو کردن سینما درست نمی شود

شمقدری ادامه داد: باید به سینمای ایران کمک کرد و هو کردن و کف زدن برای شکست های سینمایی کشور انسانی و اسلامی نیست و نباید منتظر شکست دیگران باشیم تا دلخوش شویم.

وی همچنین بر لزوم ساماندهی حمایت دولت از سینما تاکید کرد و یادآور شد که برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی در کشور امری ضروری است و به عنوان نمونه کشوری مانند آمریکا در هر سال شاهد برگزاری بیش از دو هزار جشنواره سینمایی است اما در عین حال باید در برپایی جشنواره ها در کشورمان برنامه ریزی های دقیق تری انجام شود.

شمقدری از ارزش محتوایی، اخلاقی، آرمانگرایی، طرح اسطوره ها، همکاری با نخبگان و تولید فکر به عنوان شاخص های مدیریت فرهنگی سینما یاد کرد و گفت که دستیابی به زبان تصویر متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی در هنر هفتم امری ضروری است.

وی به حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی اشاره کرد و توضیح داد: حضور در جشنواره های سینمایی در دولت دهم مدیریت شد و در عین برخی جشنواره های سینمایی به این دلیل از فیلمسازان ایرانی مستقر در کشورهای خارجی برای حضور در رویدادهای خود دعوت کردند.

رییس سازمان سینمایی همچنین از حوزه فیلم کوتاه ، مستند و انیمیشن به عنوان بخش جدی سینمای ایران یاد کرد و گفت: تلاش ما بر این است از نگاه سلیقه ای برای تبیین خطوط قرمز در سینمای ایران دور شده و ساختار مشخص اجرایی برای اداره سینما تبیین کنیم.

شمقدری همچنین اظهار امیدواری کرد با تایید سند چشم انداز سینمای ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاهد تعالی روز افزون سینمای ایران در آینده نه چندان دور باشیم.


**از ظرفیت ارتباط با بالاترین مقام اجرایی کشور در سینما استفاده نشد

وی علت محقق نشدن بخشی از اهداف پیش رو در دوره مدیریت خود در سینما را سنگ اندازی عده ای از درون و بیرون سینما دانست و گفت که بخش بسیاری از انرژی ما صرف مقابله با سنگ اندازی ها و حاشیه ها شد و از فرصت طلایی ارتباط با بالاترین مقام اجرایی کشور برای تعالی سینما به درستی استفاده نشد.

رییس سازمان سینمایی همچنین یادآور شد: در جلسه ای اعلام شد که هزینه یکی از پروژه های یک نهاد، بیش از یک میلیارد است؛ این جای تاسف دارد که در چنین شرایطی بودجه کل فرهنگ کشور 500 میلیون و در عین حال بودجه سینما حدود 50 میلیارد تومان باشد.

شمقدری گفت: مصوبات افزایش بودجه سینما انجام شد اما متاسفانه این مهم به نتیجه نهایی نرسید.

/111/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.