فرهنگ تجمل گرایی در جامعه رو به گسترش است

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن انتقاد از گسترش فرهنگ تجمل گرایی و اشرافی در جامعه، گفت: سطح زندگی یک مسؤول نظام اسلامی باید ساده و در سطح زندگی قشر متوسط جامعه باشد و این موضوع یک اصل اساسی و دستور صریح امیر مؤمنان(ع) است.
دوشنبه، 7 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرهنگ تجمل گرایی در جامعه رو به گسترش است

 
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن انتقاد از گسترش فرهنگ تجمل گرایی و اشرافی در جامعه، گفت: سطح زندگی یک مسؤول نظام اسلامی باید ساده و در سطح زندگی قشر متوسط جامعه باشد و این موضوع یک اصل اساسی و دستور صریح امیر مؤمنان(ع) است.

 

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد باقر فرزانه عصر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی به توصیف حضرت علی(ع) از زبان امام صادق(ع) پرداخت و عنوان کرد: بنا به روایتی از امام صادق(ع)، امیرالمومنین(ع) در طول زندگیشان از ثروت شخصی خودشان که با زحمت و تلاش به دست آمده بود، یک هزار برده را خریده و آزاد کرده بودند با این وجود غذای سر سفرۀ حضرت خوراکی معمولی متشکل از خرما، سرکه و مقداری زیتون بود و لباس هایی کرباسی به تن می کرد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) زندگی ساده ای داشتند در حالیکه ثروت ایشان به مقداری بود که بیش از 40 تاجر می توانستند در سال با آن تجارت کنند.

حجت الاسلام فرزانه به بررسی سیرۀ امام علی(ع) پرداخت و بیان کرد: سیرۀ امیرالمومنین(ع) نشان می دهد انسان باید با کار و تلاش، انرژی اش را کنترل و از زندگی باطل و بی هدف دوری کند و در این میان هر کار مشروعی که توان انجامش را داشته باشد را بپذیرد.

امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه امام علی(ع) فقر را برای هیچ کسی پسندیده نمی دانند، تصریح کرد: فقر انسان را زمین گیر کرده و نمی گذارد او به سمت رشد، کمال و سعادت الهی حرکت کند از این رو امام علی(ع) مردم را به کار و تلاش و کسب در آمد دعوت کرده و برای آن محدودیتی در نظر نمی گیرند.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: با این وجود ثروت و در آمد مشروع به دست آمده را نباید صرف تجمل و اشراف گرایی و تشکیل زندگی پر هزینه کرد بلکه باید زندگی کم هزینه و ساده ای را تشکیل داد.

وی با بیان اینکه آخرت تجسم عین اعمال انسان و یا نتیجه و ثمرۀ اعمال او است، اظهار کرد: انسان باید از ثروتش در جهت رفع گرفتاری های مردم استفاده کند؛ او باید آخرت گرا باشد و با آباد کردن دنیا، از آن در جهت ساختن و آّباد کردن زندگی بی پایان اخروی استفاده کند.

حجت الاسلام فرزانه به چرایی زندگی ساده امام علی(ع) با وجود ثروتمند بودن ایشان پرداخت و خاطرنشان کرد: ایشان با این سبک زندگی تأکید می کنند که زندگی ساده و کم خرج بر خلاف زندگی تجملاتی و پر هزینه دارای راحتی، آرامش و فراغت خاطر است.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: همچنین هرچقدر سطح زندگی انسان متنوع تر و تجملاتی تر باشد به همان میزان از آخرت و یاد خدا بی گانه تر و غافل تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که از زندگی حضرت علی(ع) می توان برداشت کرد این است که شخصیت و انسانیت انسان در زیاد داشتن، زیاد خوردن و زیبا پوشیدن نیست بلکه ارکان اصلی انسانیت عقل قوی، اراده قدرتمند و احساس مسؤولیت در برابر خدا و مردم  است.

حجت الاسلام فرزانه با تأکید بر اینکه امام علی(ع) استانداران و فرمانداران خویش را نیز به ساده زیستی توصیه می کردند، گفت: طبق دستور صریح امام علی(ع) سطح زندگی مسؤولان نظام دینی باید ساده و در سطح زندگی اقشار متوسط جامعه باشد و ما که ادعای تشکیل نظام علوی را داریم باید این اصل اساسی را رعایت کنیم.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ابراز کرد: متأسفانه فرهنگ تجمل گرایی در زندگی ما رو به گسترش است و حتی آن هایی که از ثروت و دارایی بالایی برخوردار نیستند نیز در این مسیر حرکت می کنند.

وی تأکید کرد: خاندان پهلوی که نزدیک به 50 سال بر این کشور حکومت کردند مأموریت داشتند ما را از زندگی نبوی و علوی دور کرده و به زندگی غربی و تجملاتی و تن پروری نزدیک کنند که در این امر موفق هم شدند؛ آن ها نکات مثبت غربی ها مانند نظم، علم و صنعت را نادیده گرفته و نکات منفی و هرزه گری های آن ها توجه می کردند.

امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه امروزه حتی در خیابان های اطراف حرم رضوی هم تیپ و قیافه های پر هزینه و غربی دیده می شوند، تأکید کرد: امروز آمار طلاق افزایش یافته و افزون بر آن میزان تولید مثل خانواده ها کاهش یافته است؛ آسیب هایی که از آثار زندگی غربی است و موجب می شود ایران در آینده به کشوری با جمعیت پیر و ناتوان تبدیل شود./7432/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.