در گفت و گو با روزنامه ایران :

برنامه پنج ساله ،امامزادگان را به نقطه مطلوب می رساند

بقاع متبرکه و امامزادگان از جمله سرمایه‌های معنوی کشورند که در راستای مطالبه مقام معظم رهبری می‌توانند به قطب‌های فرهنگی تبدیل شده و در این مسیر بیش از پیش به پالایش فرهنگی و تزکیه اخلاقی جامعه کمک کنند.
چهارشنبه، 3 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنامه پنج ساله ،امامزادگان را به نقطه مطلوب می رساند

بقاع متبرکه و امامزادگان از جمله سرمایه‌های معنوی کشورند که در راستای مطالبه مقام معظم رهبری می‌توانند به قطب‌های فرهنگی تبدیل شده و در این مسیر بیش از پیش به پالایش فرهنگی و تزکیه اخلاقی جامعه کمک کنند.
 
به گزارش راسخون، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با روزنامه ایران به تشریح برنامه‌های سازمان در این راستا، توسعه و تقویت زیرساخت‌ها، فعالیت‌های عمرانی و مهندسی و بسترسازی‌های فرهنگی می‌پردازد. بقاع متبرکه و امامزادگان به دلیل ارزشمند بودن در مسائل فرهنگی، دینی و اجتماعی از سرمایه‌های مادی و معنوی جامعه به شمار می‌روند و همواره از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و ایشان بر تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور تأکید دارند.
 
سازمان اوقاف و امور خیریه کشور که سکان هدایت و فرهنگی کردن امامزادگان را در دست دارد تلاش کرده با تبیین طرح‌ها و برنامه‌ها، ساختاری فرهنگی برای امامزادگان و بقاع متبرکه ایجاد کند و با اجرای طرح هر امامزاده یک مرکز فرهنگی- هنری به صورت هدفمند گام هایی در این راستا بردارد.
 
در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در این گفت‌و‌گو به برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی کشور و ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت‌ها با انجام فعالیت‌های عمرانی و مهندسی و اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی در امامزادگان اشاره می‌کند که شرح آن را در زیر می‌خوانید:
 
با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل امامزادگان به قطب‌های معنوی و فرهنگی کشور، سازمان اوقاف در راستای تحقق این مطالبه چه اقداماتی انجام داده است؟
 
برای تحقق بخشیدن به این تدبیر و مطالبه مقام معظم رهبری به نظر باید چندین کار صورت گیرد؛ ابتدا کارهای مدیریتی یعنی اداره و مدیریت بقاع متبرکه امامزادگان و انجام کارهای عمرانی است که از زیرساخت‌ها و پایه‌های اساسی این مطالبه محسوب می‌شود.
 
در این زمینه یکی از برنامه‌های عمده سازمان در کشور، اولویت دادن به فعالیت‌های عمرانی در بقاع امامزادگان است که در این راستا هم‌اکنون در همه بقاع متبرکه سراسر کشور، آثاری از فعالیت‌های عمرانی را زائران ملاحظه می‌کنند و در برخی موارد هم اقدامات اساسی عمرانی در حال شکل‌گیری است و بازسازی و مرمت‌های سطحی در برخی امامزادگان در حال انجام است تا این اماکن مقدس از لحاظ بنا و ساختمان آمادگی لازم برای پذیرش زائران را به‌دست آورند.
 
فعالیت‌های فرهنگی و ارائه خدمات اجتماعی از طریق امامزادگان به جامعه هم از دیگر اهداف این مطالبه است. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان طرح ضیافت الهی ویژه ماه مبارک رمضان، طرح نشاط معنوی اوقات فراغت ویژه ایام تابستان، جشن ولایت ویژه ایام عید قربان تا عیدغدیر، طرح بصیرت عاشورایی ویژه ماه محرم، طرح سوگواره یاس نبوی ویژه ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و آرامش بهاری ویژه تعطیلات نوروز را نام برد. البته در این زمینه انجام فعالیت‌های قرآنی هم برای اجرا به متولیان امامزادگان ابلاغ شد که تشکیل بیش از هزار و 800 مرکز قرآنی و فرهنگی در امامزادگان از جمله این فعالیت‌ها است که امیدواریم با انجام این برنامه‌ها به انضمام برنامه‌های منطقه‌ای و محلی در مناسبت‌های مختلف به همراه اقدامات مدیریتی و عمرانی، بخشی از آن مطالبه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) محقق شود.
 
تبلیغاتی منفی از سوی برخی رسانه‌های خارجی درباره امامزادگان کشور مطرح شده است، به اعتقاد شما دلیل این اقدام چه می‌تواند باشد؟
 
دلیل اصلی این اقدام از سوی رسانه‌های بیگانه نقش مؤثر و کارآمد امامزادگان در زندگی ایرانیان است که دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) به آن پی برده‌اند.
 
وجود این امامزادگان و بقاع متبرکه خود نوعی اقدام فرهنگی، تربیتی، رفتاری و اخلاقی برای جامعه محسوب می‌شود و مردم به عنوان یک ملجأ و مأوا در این مکان‌های معنوی برای زیارت و عبادت حضور می‌یابند که آثار مثبتی بر روح و روان و رواج اخلاق اسلامی در جامعه دارد.
 
همچنین یکی از اقدامات مهم و نقش اساسی امامزادگان، حفظ ایمان، اخلاق، رفتار و اعتقادات مردم بویژه جوانان است که موجب عصبانیت دشمنان شده است.

دیگر این‌که این هجمه‌ها خواست و هدف وهابیت تکفیری است که مورد قبول اهل سنت و شیعیان نیست و به‌دنبال از بین بردن نام و نشان و آثار اهل بیت(علیهم السلام) از زندگی ایرانیان هستند. امیدواریم با بیداری و هوشیاری مردم عزیز، این حرکت نامطلوب آن‌ها خنثی و از بین برود.
 
به‌طور خاص در بحث توسعه عمرانی امامزادگان چه برنامه‌هایی در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد؟
 
سازمان برنامه پنج ساله‌ای را آماده کرده که در صورت اختصاص بودجه‌های لازم برای اجرا به یاری خداوند قصد داریم همه امامزادگان و بقاع متبرکه کشور را به نقطه‌ای مطلوب در بحث توسعه عمرانی برسانیم.
 
این نقطه مطلوب دارای چه ویژگی‌هایی است؟
 
نقطه مطلوب از نظر افراد مختلف متفاوت است اما از نظر ما، این نقطه مطلوب زمانی حاصل می‌شود که زائرانی که در این بقاع متبرکه حضور می‌یابند احساس آرامش کنند و از فضای امامزادگان رضایت داشته باشند. همچنین مدیران، متولیان، اعضای هیأت امنا و خدام هم باید در این زمینه همکاری کنند و با زائران رفتاری با محبت داشته باشند.
 
البته به لحاظ فرهنگی و تبلیغی هم باید امکانات لازم جهت پاسخگویی به نیازهای زائران فراهم باشد تا زائران علاوه بر زیارت، در خصوص مسائل اعتقادی و مذهبی اطلاعات مورد نیاز خود را به‌دست آورند.
 
نظام جمهوری اسلامی تاکنون در راستای تحقق اهداف سازمان اوقاف در بحث امامزادگان چه اقداماتی انجام داده است؟
 
از آنجا که بقاع متبرکه امامزادگان با تولیت ولی فقیه متعلق به نظام هستند، نظام جمهوری اسلامی در تلاش برای آماده ساختن انتظارات و خواسته هاست و اگر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نبود کسی قادر به رسیدگی به این بقاع متبرکه نبود اما اهداف و انتظاراتی که در برنامه 5 ساله از سازمان‌های مختلف داشته‌ایم، هنوز محقق نشده است که از آن جمله می‌توان به برخی انتظارات اقتصادی اشاره کرد.
 
سهم دولت و مجلس برای اجرای برنامه‌های امامزادگان چیست و آیا این سهم را ادا کرده‌اند؟
 
دولت، مجلس و قوه قضائیه هم همانند دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها برای اجرای برنامه‌های مربوط به امامزادگان سهم بسزایی دارند که تاکنون مورد توجه آن‌ها قرار گرفته است. اما باید این توجهات و مساعدت‌ها بیش از پیش افزایش یابد تا به آن میزانی که مدنظر مقام معظم رهبری است، برسد.
 
سازمان اوقاف و امور خیریه چه مطالباتی از دولت، مجلس و سایر نهادهای تاثیرگذار فرهنگی دارد؟
 
قبل از هر چیز باید بگویم که تأمین بودجه عمرانی مورد نیاز برای امامزادگان نخستین مطالبه این سازمان از دولت و مجلس شورای اسلامی است. ضمن این‌که در بعد فرهنگی هم انتظار داریم در سیاست‌های کلان فرهنگی نظام به امامزادگان توجه بیشتری شود و در مراکز علمی و آموزشی، امامزادگان در اولویت برنامه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی کشور قرار گیرند.
 
امامزادگان باید به عنوان گردشگری معنوی به جامعه معرفی شوند و به لحاظ آداب حضور در این اماکن هم آموزش‌ها و توجیهات لازم به زائران ارائه و فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.
 
حضور مردم در امامزادگان نسبت به گذشته را چطور ارزیابی می‌کنید آیا این حضور دستاوردهایی برای نظام خواهد داشت؟
 
حضور مردم و زائران در امامزادگان نسبت به گذشته با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است و در شب‌های قدر و مناسبت‌های ویژه هم این حضور چشمگیرتر از گذشته است که توجه و محبت مردم ایران اسلامی به امامزادگان را نشان می‌دهد. کسب برکات و توفیقات فراوان در پی برقراری ارتباط مردم با این امامزادگان و اهل بیت(علیهم السلام) از برکات و دستاوردهای این حضور است که موجب خوشبختی مردم خواهد شد.
 
برای نظارت بر عملکرد مالی امامزادگان سازمان اوقاف تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟
 
به لحاظ مدیریتی نیازمند اشراف و مطلع بودن از وضعیت بقاع متبرکه و امامزادگان بودیم بنابراین سازمان اوقاف و امور خیریه، اخیراً با راه اندازی سامانه جامع بانک اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه عملکرد مالی را شفاف و مکانیزه کرده به‌طوری که سامانه مذکور نظم و انضباط مالی و مدیریتی بیشتری را در نحوه مدیریت مالی حاکم کرده است.
 
البته به لحاظ مدیریتی نواقص جزئی در راه‌اندازی این سامانه وجود دارد اما بزودی این نواقص هم رفع خواهد شد.
 
هدف و رویکرد سازمان اوقاف از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی امامزادگان در کشور چه بوده است؟
 
هدف از برگزاری این کنگره؛ اولاً اظهار مودت و ارادت نسبت به اهل بیت‌(علیهم السلام) و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است که این به عنوان وظیفه الهی و قرآنی تمام اقشار جامعه مطرح است. ثانیاً برگزاری این کنگره خود تجلیلی نسبت به امامزادگان به عنوان فرزندان اهل بیت‌(علیهم السلام) و بزرگداشت خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تلقی می‌شود و از این رو با توجه به تصویب 5 ذیقعده به عنوان روز ملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان در شورای فرهنگ عمومی کشور در سال گذشته که بنا بر پیشنهاد سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفت، امسال برای نخستین بار کنگره بین‌المللی امامزادگان در این روز به منظور تجلیل، تکریم و احترام امامزادگان در استان اصفهان برگزار شد.
 
به چه منظور بعد بین‌المللی برای این کنگره در نظر گرفته شد؟
 
چون تعدادی از امامزادگان ایران اسلامی در خارج از کشور نسبت به داخل شناخته شده‌تر هستند و زائران خارجی از کشورهای عربی و آسیایی با توجه به محبتی که نسبت به این امامزادگان دارند برای زیارت و ابراز مودت و محبت به ایران سفر می‌کنند بنابراین برای معرفی بیش از پیش این بقاع متبرکه به مسلمانان بویژه شیعیان جهان بعد بین‌المللی برای این کنگره در نظر گرفته شد.
 
برگزاری این کنگره در سطح بین‌المللی چه آثاری برای کشور خواهد داشت؟

 
قطعاً آثار بسیار مطلوبی در قبال برگزاری این کنگره برای کشور و نظام مترتب خواهد شد که آشنایی بیش از پیش مردم با امامزادگان، تاثیر معرفی امامزادگان در سراسر کشور به مردم و همچنین مسلمانان جهان بویژه شیعیان و آثار و برکات فرهنگی آن از جمله این آثار است زیرا برای کسب معارف دین و اسلام باید به اهل بیت(علیهم السلام) و اولاد آن‌ها مراجعه کنیم و زمانی که آشنایی لازم را با آنان داشته باشیم، می‌توانیم برای کسب دین و قرآن از فیوضات آنان بهره بیشتری ببریم که این دستاورد، برای نسل جوان بسیار تاثیر‌گذار است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط