«آپ استور»ها ملزم به اخذ مجوز از وزارت ارشاد شدند

امیر سیاح از الزامی شدن اخذ مجوز برای اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه خبر داد و گفت: فعالان این بخش به عنوان ناشر دیجیتال باید از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال مجوز ارائه خدمات دریافت کنند.
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«آپ استور»ها ملزم به اخذ مجوز از وزارت ارشاد شدند

  ویرایش عکس دی ماه 98

امیر سیاح از الزامی شدن اخذ مجوز برای اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه خبر داد و گفت: فعالان این بخش به عنوان ناشر دیجیتال باید از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال مجوز ارائه خدمات دریافت کنند.


به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امیر سیاح روز گذشته، 30 بهمن،  در اختتامیه جشنواره نرم‌افزارهای موبایل ایران با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای حفاظت از قانون کپی رایت در حوزه سامانه‌های همراه گفت: با اتوماتیک شدن پروسه ثبت و صدور مجوز،  در حوزه سامانه‌های همراه و نرم افزارها، ساماندهی در این بخش کلید خورده است.
وی افزود: از این پس تمام نرم‌افزارهای ایرانی و خارجی که در آپ استورهای ایرانی فروخته می‌شوند، باید تحت نظارت وزارت ارشاد باشند .این نظارت سبب کندی کار در تولید و عرضه اپلی‌کیشن نخواهد شد، بلکه عمل نظارت توسط وزارت ارشاد هم‌زمان با عرضه نرم‌افزار انجام می‌شود.

نرم‌افزارهای داخلی از حق کپی‌رایت برخوردار خواهند شد
سیاح تصریح کرد: با این کار نرم‌افزارهای داخلی از حق کپی‌رایت برخوردار خواهند شد. در این طرح فروشگاه برنامه‌ها، به عنوان ناشر درنظر گرفته شده‌اند و تمام افرادی که در این فروشگاه‌ها محتوای خود را عرضه می‌کنند، محتوایشان در پنل وزارت ارشاد به نوعی ثبت می‌شود.
مدیر سامانه‌‌های همراه مرکز رسانه‌های دیجیتال با اشاره به اعمال محتوای فرهنگی ایرانی و بررسی موارد مربوط به ارائه این خدمات گفت: از جمله دلایل لزوم اخذ مجوز، اعمال محتوای فرهنگی است. این الزام برای تمامی نرم‌افزارها، آپ استورهای داخلی، تلویزیون‌های هوشمند و ارائه کنندگان خدمات ارزش افزوده موبایل وجود دارد تا محتوای مدنظر برای ارائه بررسی شود.
سیاح گفت: تمام تولیدکنندگان محتوای ایرانی از جمله تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن هوشمند، تولیدکنندگان نرم‌افزار تلویزیون هوشمند، مسابقه پیامکی و خدمات ارزش‌افزوده باید در سامانه وزارت ارشاد ثبت محتوا شود.

باید بتوانیم سه هزار خانه فرهنگ در کشور ایجاد کنیم
وی تصریح کرد: تااکنون 35 درصد از درآمد یک سرویس ارزش‌افزوده، سهم رگولاتوری است و تقریباً درآمدی برای صاحب و تولیدکننده محتوا باقی نمی‌ماند. باید بتوانیم امسال به سه هزار خانه فرهنگ در کشور دست پیدا کنیم و این امر مستلزم رونق تولید محتوا در کشور است.
مدیر سامانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال ادامه داد: در این راستا اسفندماه امسال قرار است تفاهمنامه ای میان سه وزارتخانه ارشاد، ارتباطات و صنعت منعقد شود که سود حاصل از خدمات ارزش افزوده تلفن همراه برای اپراتورها کاهش یابد و تولیدکنندگان محتوا از این سود سود بیشتری داشته باشند. که این تصمیم در جهت کارآفرینی و اهمیت به برنامه‌نویسان و برنامه‌سازان اجرایی می‌شود.

نظارت دقیقی روی تجارت برنامه‌های کاربردی نیست
سیاح به لزوم رتبه‌بندی نرم‌افزارها تأکید کرد و گفت: فعلاً نظارت دقیقی روی تجارت برنامه‌های کاربردی نیست، برای مثال؛ نرم‌افزاری در یکی از آپ استورهای کافه بازار، کندو یا سیب‌چه فروخته می‌شود، در حالی که شاید تأیید آن توسط یک استاد دانشگاه انجام شده باشد.
وی با اشاره به نظارت بر پیامک‌های تبلیغاتی بیان کرد: هم‌اکنون هر پیامک تبلیغاتی مشخصاً متعلق به یک شماره واحد است، همچنین ارسال‌کننده پیامک ملزم به ذکر منبع در پیامک شده است.

معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان نرم‌افزار
سیاح از معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان نرم افزار خبر داد و افزود: براساس مجوز دریافت شده از سوی ریاست جمهوری، نرم افزارهای موبایل و وب از مالیات معاف می شوند. در همین حال تولیدکنندگان نرم افزار می توانند در جاهای مسکونی کار کرده و یک پنجم حق بیمه را پرداخت کنند.
مراسم اختتامیه جشنواره نرم‌افزارهای موبایل ایران روزگذشته 30 بهمن در در سالن همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور میهمانان خارجی و جمعی از تولید کنندگان اپلیکیشن‌های موبایل برگزار شد.
حسن نجفی سولاری، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر سیاح، مدیر سامانه‌های همراه مرکز رسانه‌های دیجیتال و باقری اصل، معاون سازمان فناوری اطلاعات از سخنران این همایش بودند.

7432
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.