هنوز هم با علامه طباطبایی زندگی می‌کنم | معنویت، ذکر مدام و اخلاص از خصایص ایشان بود

شاگرد علامه طباطبایی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من هنوز هم با علامه زندگی می‌کنم، چشمان نورانی ایشان و چهره گشاده‌شان را هر روز می‌بوسم، فضایل ایشان آن اندازه زیاد است که واقعاً به حساب درنمی‌آید.
پنجشنبه، 15 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هنوز هم با علامه طباطبایی زندگی می‌کنم | معنویت، ذکر مدام و اخلاص از خصایص ایشان بود

ویرایش عکس تیر 99

شاگرد علامه طباطبایی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من هنوز هم با علامه زندگی می‌کنم، چشمان نورانی ایشان و چهره گشاده‌شان را هر روز می‌بوسم، فضایل ایشان آن اندازه زیاد است که واقعاً به حساب درنمی‌آید.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، آیین رونمایی کتاب «گلشن شیدایی»، اشعار تصحیح شده و جدید بزرگ علامه طباطبایی به تصحیح و تدوین محمدرضا رمزی اوحدی عصر گذشته(13 اسفند ماه) با حضور آیت‌الله احمد مرعشی، حجت‌الاسلام احمد احمدی از شاگردان علامه طباطبایی، فرزندان و نوه علامه طباطبایی، پژوهشگر و فیلسوف در باشگاه اندیشه برگزار شد.


*هنوز هم با علامه طباطبایی زندگی می‌کنم
در این مراسم حجت‌الاسلام احمد احمدی گفت: از حدود بیست سال پیش من در این فکر بودم که این نمازی که می‌خوانیم ابتدا حمد و سپس یک سوره کامل و در نهایت هم در این سوره به حداقل اکتفا می‌کنیم، آیا می‌توانیم سوره‌های بلند به صورت تقسیم شده بخوانیم؟.
وی در ادامه افزود: من تلاش کردم کتاب‌های استدلالی فقهی را خواندم خیلی‌ها معتقد بودند سوره کامل واجب نیست، بنابراین الی القاعده می‌توان یک سوره بلند را چند قسمت کرد و خواند به فتاوا هم که مراجعه کردم مشاهده کردم که آیت‌الله مکارم یک جایی در رساله خود گفتند باید سوره کامل بخوانیم و یک جایی در حاشیه‌ای گفتند که نیازی نیست سوره کامل خوانده شود، من هم در یک مراسمی از ایشان پرسیدم که بالاخره تکلیف چیست و ایشان گفتند که به هر حال بر خلاف عرف نمی‌توان عمل کرد.


حجت‌الاسلام احمدی یادآور شد: بنابراین من از سال‌های پیش تاکنون هر جا که سوره‌ای از حفظ باشم در نماز می‌خوانم و اگر نباشم از ابتدای قرآن یک صفحه باز می‌کنم و نصفش را در یک رکعت و نصفه دیگرش را در رکعت بعد می‌خوانم و البته خواندن در نماز از روی قرآن هم که مشکلی ندارد، بنابراین در طول سال تقریباً یک دوره قرآن را در نماز می‌خوانم.


رئیس سازمان تدوین کتب علوم انسانی (سمت) درباره مرحوم علامه طباطبایی گفت: بنده نمی‌دانم در این جمع چه بگویم، من از زمانی که در قم سال 36 رفتم و نخستین بار در درس اسفار و تفسیر ایشان در مسجد مدرسه حجتیه شرکت کردم، عاشق مرحوم علامه شدم و الان هم با ایشان زندگی می‌کنم این خیلی مهم است چشمان نورانی ایشان و چهره گشاده‌شان را هر روز می‌بوسم فضایل ایشان آن اندازه زیاد است که واقعاً به حساب در نمی‌آید.
وی در ادامه افزود: شعری که ایشان در دوران کودکی برای دخترشان سرودند، را هر فرد بخواند متوجه می‌شود که این کار یک شاعر است کار فلسفه رفتن به عمق و کار شاعر آمدن به سطح و الفاظ است خداوند آن اندازه به علامه ظرفیت دادند که سطح و عمق را با هم درک کنند.
حجت‌الاسلام احمدی در بیان خاطراتی از ایشان گفت: ما دوره‌ای از مدرسه حجتیه با ایشان تا منزل پیاده‌روی می‌کردیم و یک بار از صفائیه تا پشت بیمارستان را با مرحوم گلپایگانی و ایشان پیاده تا منزل رفتیم و من به ایشان گفتم که حاج آقا خسته شدید؟ ایشان گفتند که نه پیاده‌روی خوب است. یک بار هم یادم می‌آید که مرحوم علامه گفتند این احمدی از قم رفت و گاهی یک کمکی برای المیزان می‌رساندند، ولی حالا نیست آذربایجانی‌ها که نمک نشناس نبودند، اما من رفتم و پشت دیوار بسیار گریه کردم.
وی با بیان اینکه مرحوم علامه یک سره در حال دگرگون شدن بود، خدا برای او مثل نفس زدن بود، توضیح داد: المیزان او ناسخ ‌التفاسیر است، مرحوم مطهری گفته بود حال ما قدر این تفسیر را نمی‌دانیم تا صد سال دیگر من برشی از المیزان را می‌گیرم و می‌پرورانم،. بنابراین مطالب ایشان سرهم‌بندی نبود به یک معنا ایشان اهل بافتن نبود، این معنویت و اخلاص و ذکر مدام را چندین بار قبل از رحلتشان دیدم.


*2 بار در بیداری و 1 بار در خواب علامه را ملاقات کردم
در ادامه این مراسم منوچهر صدوقی سها، فیلسوف و پژوهشگر با تعریف اینکه سه بار خدمت علامه طباطبایی رسیده، یک بار در خواب و دو بار در بیداری، توضیح داد: بار نخست درب منزلشان رفتم و در زدم ایشان خود درب را باز کردند و من عرض کردم که تاریخ حکمایی در دست دارم که می‌خواهم شما شرحی بر آن بزنید عین عبارت ایشان گفتند که به خدمت دکتر نصر بروم.
وی در ادامه افزود: بار دوم هم جلوی منزلشان یک ماشین بنز 190 قراضه‌ای پارک بود در زدم باز هم خودشان درب را باز کردند، گفتم آقا زیارت حضرت عالی آمده‌ام ایشان توجه‌ای نکردند و با ناراحتی سوار بنز شدند و رفتند. یک بار هم خواب دیدم که نزد مرحوم استاد جلال آشتیانی هستم به ایشان گفتم که شما می‌دانید من به شما چه ارادتی دارم، ولی طباطبایی و ما ادراک ما طباطبایی! حس کردم که این رویایی صادقه بود.


*علامه حق زیادی بر گردن اهل شعر دارد
همچنین در این مراسم حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی، شاعر با اشاره به اینکه جای این اثر در عرصه ادب ایران خالی بود، توضیح داد: علامه انسان بزرگی بود همه اهالی شعر و ادب به مقام ایشان اذعان داشتند، شعر معروف ایشان «مهر دلدارها» بود، بنابراین ایشان حق زیادی به گردن نه تنها شعر بلکه فلسفه و عرفان داشتند، بسیاری از کسانی به آن‌ها دراین حوزه ایمان داریم از شاگردان علامه بودند.
وی در ادامه افزود: گردآوری این اثر توسط استاد اوحدی بسیار محققانه انجام شد، رعایت انصاف و امانت در آن مشخص است، بنابراین در حد بضاعت ایشان اشعار را جمع‌آوری کردند، قطعاً آثار بیشتری درباره علامه در دست شاعران و ادیبان جهان است، من خودم شعری 22 سال پیش درباره علامه سرودم که هیچ کجا منتشر نشده است، فکر می‌کنم جناب اوحدی هم اگر با شاعران ارتباط بیشتری داشته باشند، می‌توانند آثار بیشتری جمع آوری کنند.

7432
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.