آیت‎الله جوادی‌آملی: سوگواری‌های ایام فاطمیه به وحدت اسلامی ضربه نزند

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: عزاداری‌ها و سوگواری‌های ایام فاطمیه به گونه‌ای برگزار شود که به وحدت اسلام ضربه وارد نکند.
پنجشنبه، 22 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیت‎الله جوادی‌آملی: سوگواری‌های ایام فاطمیه به وحدت اسلامی ضربه نزند

ویرایش عکس شهریور 99

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: عزاداری‌ها و سوگواری‌های ایام فاطمیه به گونه‌ای برگزار شود که به وحدت اسلام ضربه وارد نکند.


به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار برگزیدگان جشنواره قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) تصریح کرد: عزاداری‌ها و سوگواری‌های حضرت صدیقه کبری(س) به گونه‌ای باشد که موجب تفرقه میان مسلمانان نشود و بهانه‌ای به دست سلفی‌ها و تکفیری‌ها ندهیم.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت قرآن،‌ یادآور شد: هر روایتی را باید به قرآن عرضه کنیم تا سره را از ناسره جدا کنیم و این کار را فقها در حوزه انجام می‌دهند.

جوادی آملی با بیان این‌که «خداوند ما را با سرمایه آفریده است و دستوراتی را در بخش علم و عمل به ما داده است» ادامه داد: در درون ما دو مسئول وجود دارد که یکی مسئول اندیشه و یکی مسئول انگیزه است تا اندیشه ما پاک و حق باشد و انگیزه ما تهذیب شود.

این مرجع تقلید همچنین در نشست دانش اجتماعی مسلمین، ظرفیت‎ها و چالش‎ها در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: جامعه شناسی علمی شریف اما محدود در حیطه حیات دنیوی است.

وی با بیان این‌که «موضوع این علم شریف پایدار نیست» گفت: از آنجا که انسان موجودی جاودان است، ما دانشی را می‌طلبیم که ابدی باشد، باید جامعه شناسی را با علمی دائمی و همیشگی پیوند بزنیم و به جامعه شناسی صبغه دینی بدهیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: زندگی اجتماعی دو عنصر دارد که خداوند هر دوی آنها را در قیامت نفی کرده است؛ یکی ضابطه و دیگری رابطه؛ انسان بعد از مرگ زندگی جمعی دارد اما زندگی اجتماعی ندارد و هر کس تنها بر سر سفره اعمال خود می‎نشیند.

جوادی‌آملی عنوان کرد: جامعه‎شناسی برای اینکه علمی ابدی شود و بتواند مشکل انسان را حل کند باید به علم الهی و ابدی یعنی با علم توحید پیوند برقرار کند و به این منظور باید آن را با توجه به هویت علم دینی تبیین کنیم چراکه از منظر علم دینی ما علم غیر دینی نخواهیم داشت و همه علوم دینی خواهند بود.

وی بیان کرد: از منظر دین، جامعه ستون دین است، پس شناخت توده مردم شناخت ستون دین است و ما موظفیم این ستون یعنی جامعه را بشناسیم و بعد از شناخت آن را اقامه کنیم.

این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: مردمی می‎توانند ستون دین باشند که دیندار باشند و صبغه الهی داشته باشند، این مردم همانند چوب خشکی هستند که دین آنها را به ستونی محکم مبدل می‏‌کند همانگونه که مردم ایران بعد از انقلاب برای این نظام جانفشانی کردند، ولی همین مردم در قضایایی همچون کودتای 28 مرداد به صحنه نیامدند.
 

7432



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط