امیر سالاروند در گفت‌وگوی :

«خانه تقریب» با هدف همگرایی بیشتر پیروان ادیان توحیدی راه‌اندازی شد

مدیر «خانه تقریب» با اشاره به اینکه مرکز هم‌اندیشی ادیان توحیدی با هدف مقابله با اسلام هراسی تأسیس شده است، گفت : تنها راه مقابله با جبهه معاند ادیان توحیدی ایجاد فضای صلح و دوستی بر پایه مشترکات این ادیان است.
جمعه، 8 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«خانه تقریب» با هدف همگرایی بیشتر پیروان ادیان توحیدی راه‌اندازی شد

 ویرایش عکس دی ماه 98

مدیر «خانه تقریب» با اشاره به اینکه مرکز هم‌اندیشی ادیان توحیدی با هدف مقابله با اسلام هراسی تأسیس شده است، گفت: تنها راه مقابله با جبهه معاند ادیان توحیدی ایجاد فضای صلح و دوستی بر پایه مشترکات این ادیان است.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، «خانه تقریب» یک مؤسسه مردمی است که با هدف تقویت فضای همدلی بیشتر میان پیروان ادیان توحیدی تأسیس شده، در صدد ایجاد فضای صلح و دوستی در عرصه بین‌الملل بر پایه مشترکات این ادیان است، به مناسبت راه‌اندازی این مرکز با امیر سالاروند مدیر «خانه تقریب» گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید.
 
استفاده ابزاری غرب از پرونده‌های حقوق بشری در راستای ایران هراسی
 

*ابتدا در خصوص «مرکز هم‌اندیشی ادیان توحیدی» توضیح می‌فرمایید؟
 
-خانه تقریب با هدف تقویت فضای همدلی و همگرایی بیشتر میان پیروان ادیان توحیدی تأسیس شده و این مجموعه اعتقاد دارد تنها راه مقابله با جبهه معاند ادیان توحیدی ایجاد فضای صلح و دوستی بر پایه مشترکات این ادیان است و تنها در این صورت است که به عنوان ملتی واحد می‌توان با پروژه‌های ایران هراسی نظام سلطه مقابله کرد و در این زمینه از تمام امکانات و پتانسیل های موجود باید حداکثر استفاده صورت گیرد.
 
یکی از سیاست‌های قدیمی جبهه معاندین حقیقت در قبال دین و دینداری پی‌ریزی و به کارگیری فرقه‌های جدید و انحرافی است که می‌توان به عنوان کمپانی فرقه‌سازی از آن یاد کرد، اما نباید غافل بود که این فرق منحصر به اسلام نبوده و نیست و این افراد در هر موقعیتی که منافع خود را در خطر ببینند وارد عمل می‌شوند و بین اسلام، نصاری، کلیمی و زرتشتی تفاوتی قائل نیستند، بلکه پوشاندن چهره حق زیر نقاب این فرقه‌های جعلی مهم‌ترین هدف آن‌ها است.
 
در همین راستا پرونده‌های حقوق بشری از دیگر پروژه‌های نظام سلطه در جهت ایجاد ایران هراسی است، حال آنکه جدا از دین، زبان، قوم و امثال آن وجه مشترک بین تمام مردم این سرزمین، ایرانی بودن آنان است و در جایی که مناسبات ملی اقتضا کند آحاد ملت در یک صف، برای مبارزه با حملات –چنان که در طول تاریخ حیات انقلاب اسلامی به کرات این موضوع مشاهده شده است- خواهند ایستاد.
 
یکی دیگر از اهداف خانه تقریب مقابله با فرافکنی‌های جهان استکبار و هجمه‌های حقوق بشری علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است، این اباطیل شیطانی مقصودشان جنگ عقیدتی و مذهبی میان پیروان ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی در کشورهای هدف است، بنابراین بصیرت‌افزایی و روشنگری در خصوص وضعیت غیرمسلمانان ایرانی در دستور کار این مجموعه قرار گرفته شده است.

حقوقی که اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار هستند
 

*با این اوصاف اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران از چه جایگاهی برخودار هستند؟
 
-یکی از مسائلی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار بود، مبحث چگونگی برخورد نظام با اقلیت‌های غیرمسلمانان ایرانی و تعامل پیروان ادیان توحیدی با حکومت بود، امام خمینی(ره) در مصاحبه با نماینده مجله عربى زبان «القوم العربى» در تاریخ بیست آبان ماه سال 57 تأکید کردند: «تمام اقلیت‌هاى مذهبى در ایران براى اجراى آداب دینى و اجتماعى خود آزادند و حکومت اسلامى، خود را موظف مى‏داند تا از حقوق و امنیت آنان دفاع کند و آنان هم مثل سایر مردم مسلمان ایران، ایرانى و محترم هستند». (صحیفه ج 4، ص 441)
 
در ادامه این روند، اصل سیزدهم قانون اساسی تصریح دارد: «ایرانیان زرتشتی، کلیمی، مسیحی تنها اقلیت‌های دینی شناخته می‌شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آئین خود عمل می‌کنند».
 
به این صورت هموطنان غیرمسلمان ایرانی نیز همچون سایر مردم کشور عزیزمان از حقوق شهروندی مساوی برخوردار گشتند و حتی اصل بعدی عنوان می‌کند؛ «به حکم آیه شریفه «لا یِنْهاکُمُ الله عَنِّ الَّذین لَمْ یُقاتلُوکُمْ فِی الدّینِ وَ لَمْ یُخرجوکُم مِنْ دیارَکُمْ اَنْ تبرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا اِلَیْهِمْ اِنَّ الله یُحبُّ المُقْسِطینَ» دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل کند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند. این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام نکنند».
 
همچنین برای مشارکت این قسم از هموطنان، در امور سیاسی و تعیین آینده کشور اصل 64 قانون اساسی تعیین کرد؛ «زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می‌کنند».

خانه تقریب از ایجاد ارتباط با مراکز دینی و علمی ادیان تا بازخوانی پرونده‌های بین‌المللی سازمان‌های حقوق بشری
 

*خانه تقریب برای همگرایی و ایجاد وحدت بین ادیان توحیدی چه اهداف و سیاست‌هایی را در پیش گرفته است؟
 
-اهداف و سیاست‌های خانه تقریب جهت همگرایی و ایجاد هر چه بیشتر وحدت بین ادیان توحیدی و مواجهه با هجمه‌های استکبار و معاندین کشور ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شامل مواردی نظیر:
 
1) مقابله با تهاجم به جامعه دینی مسلمانان، مسیحیان، کلیمیان و  زرتشتیان.
2) مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی.
3) همگرایی میان اقلیت‌های دینی در جهت همزیستی مسالمت آمیز.
4) تلاش در جهت راهبردی کردن اندیشه واحد در حفظ وحدت ملی.
5) بررسی و شناسایی آسیب‌ها در حوزه وحدت و تقریب ادیان.
6) برنامه‌ریزی گسترده در برگزاری کنفرانس، همایش، سمینار، نشست‌های علمی و ...  برای راهبردی کردن موضوعات.
7) ایجاد ارتباط با مراکز دینی و علمی ادیان و جذب طرح ها و تألیفات علمی-دینی اندیشوران در زمینه‌‌های مرتبط و چاپ و نشر آن‌ها.
8) تأسیس و انتشار فصلنامه‌ تخصصی ادیان و جذب مقالات و نوشتارهایی در این زمینه.
9) رصد مسایل و مشکلات و اعلام موضع در مورد مسایل روز مربوط به ادیان.
 
در همین راستا سیاست‌های نظیر به کارگیری دیپلماسی مردمی- دینی  در مقابله با فرافکنی بنگاه‌های دیپلماسی غربی، شناسایی و به کارگیری فعالان عرصه وحدت بین ادیان، بررسی مواضع واگرا میان ادیان توحیدی و ارائه راهکار مناسب در جهت مقابله با آن، معرفی اقدامات خصمانه آمریکا و بصیرت افزایی نسبت به عوامل تفرقه انگیز در میان اقلیت‌های رسمی در جمهوری اسلامی ایران جهت بازداری از ایجاد منازعات دینی را دنبال می‌کند.
 
همچنین بازخوانی پرونده‌های بین‌المللیِ سازمان‌های حقوق بشری و ارائه راهبرد مناسب در مواجه با هجمه‌های معاندین نظام، تربیت متخصص در زمینه ادیان و مذاهب، انجام پژوهش‏های بنیادی، کاربردی و تطبیقی در زمینه ادیان و مذاهب و معرفی منطقی و علمی اسلام (با رویکرد شیعی) در عین احترام به عقاید، باورها و آیین سایر ادیان و مذاهب از دیگر سیاست‌های «مرکز هم‌اندیشی ادیان توحیدی» است.
 
*صحبت پایانی...
 
-خانه تقریب از تمامی کارشناسان و افرادی که به هر نحوی می‌توانند ما را در این امر خطیر یاری رسانند، مشتاقانه دعوت به عمل می‌آورد تا با حضور مؤثرشان در به ثمر رساندن این اهداف والا و گرانقدر ما را یاری کنند.
 
علاقه‌مندان جهت آشنایی بیشتر با «خانه تقریب» مرکز هم‌اندیشی ادیان توحیدی می‌توانند از طریق نشانی اینترنتی www.religionscenter.ir اقدام کنند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.