چرا رادیاتورهای شوفاژ زیر پنجره نصب می شوند؟

در ساختمان سازی بهتر است رادیاتورهای شوفاژ هم عرض پنجره های هر اتاق و دقیقا زیر پنجره ها نصب شود ، این موضوع اگرچه عادی به نظر می رسد اما از یک قاعده علمی پیروی می کند.
پنجشنبه، 28 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا رادیاتورهای شوفاژ زیر پنجره نصب می شوند؟

در ساختمان سازی بهتر است رادیاتورهای شوفاژ هم عرض پنجره های هر اتاق و دقیقا زیر پنجره ها نصب شود ، این موضوع اگرچه عادی به نظر می رسد اما از یک قاعده علمی پیروی می کند.

 

به گزارش راسخون به نقل از ایرنا ، براساس اصول مهندسی ساختمان به دلیل اینکه معمولا سردترین مکان در اتاق نزدیک پنجره است و به علاوه از طریق درزهای آن ، امکان نفوذ هوا به داخل اتاق وجود دارد ، جایگاه و اندازه رادیاتورها باید با توجه به موقعیت پنجره مشخص شود.

از این رو بهترین روش توزیع دما در اتاق و بهترین نحوه جبران کسری تابش گرمایی زمانی رخ می دهد که رادیاتور زیر پنجره نصب شود .

اگر رادیاتوری که حدود 60 درصد گرمای اتاق را به صورت جابه جایی منتقل می کند به صورت آزاد جلوی دیوار بیرونی زیر پنجره نصب شود ، نیروی شناوری هوای گرم آن به قدری بزرگ خواهد بود که امکان نفوذ هوای سرد شده روی وجه داخلی پنجره و هوای سرد وارد شده از درزهای پنجره ، به درون اتاق را منتفی می سازد ، با این کار جریان هوا در اتاق (گردش هوای اتاق ) برقرار خواهد شد .

لذا به مهندسان تاسیسات تاکید می شود که برای استفاده از حداکثر توان گرمایی رادیاتورآن را نزدیک دیوار و زیر پنجره نصب کنند .


***چرا از پنجره بسته باد می وزد؟

زمانی که در منزل روی مبل نشسته ایم به رغم آنکه پنجره بسته است و هیچ درزی هم در آن وجود ندارد باز هم احساس می کنیم زیر پاهای ما هوای خنک در جریان است ، در ظاهر این موضوع عجیب به نظر می آید اما باید بدانیم که هیچ چیز عجیبی در اینجا دیده نمی شود.

یاکوب ایسید ورویچ پرلمان فیزیکدان روسی در این خصوص می گوید : هوای اطاق تقریبا هیچوقت در حال آرامش نیست . در اطاق جریان هایی هست که با چشم دیده نمی شود . این جریان ها در نتیجه گرم شدن و سرد شدن هوا بوجود می آیند. هوا از حرارت منبسط و در نتیجه سبک می شود و از برودت منقبض و در نتیجه سنگین می شود.

هوای گرم و سبک از رادیاتور شوفاژ یا از بخاری گرم به وسیله هوای سرد به بالا به طرف سقف رانده می شود و هوای سرد و سنگین نزدیک پنجره یا دیوار سرد به پایین به طرف کف اطاق جریان پیدا می کند .

این جریان هایی را که در اطاق وجود دارد ، به وسیله یک بادکنک گازی به آسانی می توان آشکار ساخت.

باید یک وزنه کوچک به نخ بادکنک بست تا بادکنک به سقف نچسبد و به آزادی در اطاق به پرواز درآید . حالا اگر این بادکنک را در پهلوی بخاری گرم رها کنید ، با جریان های نامریی هوا در اطاق حرکت می کند از پهلوی بخاری به طرف سقف بالا می رود و در زیر سقف به طرف پنجره حرکت می کند در نزدیک پنجره به طرف کف اطاق پایین می آید و بجای اولیه برمی گردد و از نو همین راه را در اطاق می پیماید.

درست به همین دلیل است که زمستان با اینکه پنجره کاملا کیپ و بسته است و درزی نیست که هوای خارج به داخل اطاق نفوذ کند ما حس می کنیم که باد

می وزد بخصوص این احساس را در قسمت پاهای خود داریم.

 

/117/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.