آیتاللهالعظمی ناصر مکارمشیرازی در گفتگو با مسئولان «واحد فراهمآوری اعضای دانشگاه شهید بهشتی» دیدگاههای فقهی خود را پیرامون اهداء عضو بیان نموده و تاکیدکردهاند در مواردی حتی اهدای عضو و پیوند واجب است.
به گزارش راسخون، متن سؤالات و پاسخ مرجع تقلید به شرح ذیل است:
*دیدگاه شما درباره پیوند اعضا چیست؟
پیوند اعضا که در عصر حاضر بر اثر پیشرفتهای پزشکی پیدا شده و به صورت یک برنامه وسیع و گسترده در سطح جهان معمول گشته چیزی نیست که بر خلاف نظر اسلام باشد، منتهی پیوند سه حالت دارد، یک زمان واقعا جان انسانی متوقف بر آن است، یعنی اگر پیوند نزنیم، جانش در خطر میافتد در چنین جایی میگوییم پیوند نه تنها جایز بلکه واجب است چون حفظ جان انسان واجب است صورت دوم این است که شخص جانش در خطر نیست، اما به زحمت و مشقت زیادی افتاده، اگر کسی انگشت یا قرنیه نداشته باشد، زندگی برایش غیرممکن نیست، اما به زحمت و سختی میافتند در چنین مواردی، اگر زحمت خیلی شدید و کلی باشد در اینجا هم احتمال وجوب پیوند هست، اما اگر مشکل مهمی نباشد، میگوییم پیوند جایز است، صورت سوم این است که نه برای نجات جان است و نه برای نجات عضو، بلکه ممکن است جنبه رفع ناهنجاریهای ظاهری باشد، یا پیوند برای زیبایی باشد به عنوان مثال کسی که صورتش بر اثر سوختگی یا علتی دیگر وضعیت خوبی ندارد او را با پیوند زدن پوست به صورت مطلوب در میآورند که در اینجا باز هم پیوند مشکلی ندارد، بنابراین پیوند اعضا یا واجب است، یا گاهی شبیه واجب، گاهی هم مباح و جایز است.
*اینکه این عضو پیوندی را از کجا برمیدارند هم مهم است؟ به عنوان مثال، اگر بخواهند از بدن میت بردارند، آیا جایز است بدن انسانی را مثله کرده و از اعضای او برای نجات یک انسان زنده استفاده کنند؟
این خودش یک مسئله است، ولی از نظر ما مشکل نیست، ما میگوییم قانونی داریم به نام قانون «اهم و مهم» اگر دو هدف در تعارض با هم قرار بگیرند هم و مهم را پیدا میکنیم با اینکه احترام به جسد مسلمان واجب است، ولی اگر حفظ جان مسلمان واجب است، یا نجات عضوی از اعضای او متوقف بر این باشد که عضوی از بدن میت مسلمانی را بردارند، این هیچ اشکالی ندارد و مشمول قانون «اهم و مهم» است.
*گاهی سوال میشود با توجه به اینکه عضو یا بافتی از میت جدا میشود آیا نجس است؟ اصلا چه حکمی پیدا میکند؟
وقتی پیوند بگیرد و به عنوان جزیی از بدن انسانی که گیرنده پیوند است تثبیت شود، این پیوند پاک است و هیچ مشکلی ندارد، گاهی در مسایل پدر و فرزند و مادر مشکلی ایجاد میشود، مثلا میگویند، اگر تخمدان زنی را به زن دیگری پیوند بزنند بچههایی که متولد میشوند، مال کدامیک است؟ ما میگوییم، وقتی پیوند بگیرد و آن رحم جزو بدن دیگری شود، طبعا هر فرزندی که متولد شود، متعلق به کسی است که پیوند را دریافت کرده، فروع فقهی زیادی اطراف این مسئله وجود دارد اما اجمال مسئله جایز است و گاه واجب، اما در خصوص مرگ مغزی با یک سلسله شرایط اجازه میدهیم عضوی را از کسی که دچار مرگ مغزی شده بردارند و به فرد دیگری پیوند بزنند، شرط اول این است که از مرگ مغزی مطمئن باشند و یقین داشته باشند که دیگر بازگشت به حیات برای آن فرد امکانپذیر نیست، ما این قبیل اشخاص را مثال میزنیم و میگوییم، مثل فردی است که سر او را از تنش جدا کرده باشند، ممکن است رگهای او را موقتا ببندند و دستگاه تنفسی هم برای نصب کنند و قلبش هم تا مدتی کار کند، اما این انسان مذبوح است و بازگشت به زندگی برای او ممکن نیست، شرط دوم اینکه نجات جان انسانی متوقف بر این باشد، یعنی ما از وجود این فرد مرگ مغزی بتوانیم برای نجات دادن جان انسانی استفاده کنیم در چنین شرایطی میگوییم اهدای عضو جایز است، البته از نظر فقه کسی که دچار مرگ مغزی شده تمام احکام اموات را بر آن جاری نمیکنند.
همانگونه که احکام احیا هم بر آن جاری نمیشود. مثالهای زیادی در این خصوص وجود داردکه ما در مباحث مختلف آن را مطرح کرده ایم، مثلا کسی که مرگ مغزی شده، ما غسلش دهیم و کفن و دفنش کنیم، نه این طور نیست اما از این طرف حکم زندگان را هم ندارد، مثل اینکه کسی برود و برای او خانهای بخرد یا برایش همسری اختیار کند، احکام زندگان بر او جاری نمیشود در مورد پیوند هم همین است.
یعنی جزو احکامی است که حکم زندگان را ندارد، چون انسان مذبوح است، بنابراین احکام فرد زنده بر او جاری نمیشود همانطور که به تمام معنا احکام یک مرده را هم ندارد و حیاتش یک حیات نباتی است.
*آیا لازم است افراد قبلا در خصوص اهدای اعضایشان وصیت کنند یا همه مردم و نیکوکاران میتوانند وصیت کنند که اگر مرگ مغزی برایشان اتفاق افتاد حق دارند اعضای آنها را بردارند یا اگر فردی وصیتی در این مورد ندارد و به این فکر نبوده آیا اجازه گرفتن از اولیا این شخص یا وارثین او لازم است؟
اگر واقعا نجات جان انسانی متوقف بر این پیوند باشد و هیچ راه د یگری نباشد نه وصیت او شرط است و نه اجازه اولیا و بازماندگانش اینکه برای آن کار اجازه بگیرند کاری انسانی و بسیار خوب است، اما گاهی اولیا او میگویند، ما نمیتوانیم اجازه این کار را بدهیم زیرا جنبههای عاطفی قضیه به ما اجازه نمیدهد که بگذاریم شما بدن عزیزمان را بشکافید و قلبش را در آورید در این صورت شما هر چه حکم شرع و قانون اجازه میدهد و بیایید و به آن عمل کنید، فرض ما در این خصوص قانون اهم و مهم است و حفظ جان انسانی که باید نجات داده و شود به هر حال حاکم شرع و حکومت اسلامی میتوانند این اجازه را به طور عام یا خاص صادر کنند تا این کار انجام شود همچنین در جایی که واقعا عضو مهمی از بین رفته و میخواهند آن را نجات دهند تا از آن طریق انسان زندهای نجات یابد در اینجا هم میگوییم اشکالی ندارد و نیازی به اجازه نیست.
*اگر پیوند برای زیبایی باشد، چه؟ باز هم جایز است؟
اگر پیوندی برای عمل زیبایی و امثال آن باشد برداشتن عضو از فرد مرگ مغزی خالی از اشکال نیست، چرا که تکرار میکنم قانون «اهم و مهم» در چنین مواردی حاکم نیست امیدواریم با گشوده شدن این راه بسیاری از کسانی که از بیماریهای شدید رنج میبرند و در معرض خطر از دست دادن جانشان قرار گرفتهاند بتوانند با این روش نجات پیدا کنند.
/2759/
پاسخهای فقهی آیتالله العظمی مکارم شیرازی پیرامون وجوب اهدای عضو
آیتاللهالعظمی ناصر مکارمشیرازی در گفتگو با مسئولان «واحد فراهمآوری اعضای دانشگاه شهید بهشتی» دیدگاههای فقهی خود را پیرامون اهداء عضو بیان نموده و تاکیدکردهاند در مواردی حتی اهدای عضو و پیوند واجب است.
يکشنبه، 18 آبان 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
حکم بجا آوردن نذر روز اربعین در بیستم ماه صفر
چهارشنبه، 19 آذر 1393
نظر آیتالله العظمی مکارمشیرازی درباره تکلیف روزههای نذری بعد از مرگ
شنبه، 1 شهريور 1393
اکثر فقهای شیعه مسائل ولایت فقیه را حسب تناسب در ابواب مختلف فقه بحث کردهاند
دوشنبه، 27 مرداد 1393
پاسخ آنلاین به سوالات شرعی توسط دفتر آیتالله العظمی مکارم شیرازی
شنبه، 7 تير 1393
پخش دروس خارج آیتالله مکارم شیرازی به صورت آنلاین
شنبه، 20 مهر 1387
اعتراض آیت الله مکارم به فعالیت ربوی بانک ها
يکشنبه، 22 شهريور 1388
لوح فشرده مجموعه آثار آیتالله مکارمشیرازی تولید شد
دوشنبه، 22 تير 1388
130 معجزه قرآنی شناسایی شده است
جمعه، 4 ارديبهشت 1388
اسراف در مصرف آب و برق، شرعاً جایز نیست
چهارشنبه، 21 اسفند 1387
انتقاد آیت الله مکارم ازسکوت وزارت امورخارجه بر نسل کشی در پاکستان
چهارشنبه، 23 بهمن 1387
تازه های اخبار
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
آشنایی با برخی از بهترین باغ رستوران های اصفهان با موسیقی زنده
اقامتی رویایی در بهترین هتل های لوکس تبریز؛ تجربه ای فراتر از انتظار
ریل آسانسور چیست و چرا اهمیت دارد؟
رازهای پنهان شرکتهای لوله بازکنی در مشهد! خدمات رفع گرفتگی لوله در مشهد با روشهای تضمینی
از کجا شغل کافی نت را یاد بگیریم؟
آموزشگاههای زبان ایتالیایی در تهران؛ بهترین گزینهها
بازخوانی نقش زن، از مادری تا مرجعیت دینی
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
بیشترین بازدید هفته
داستانک های مادر | داستان کوتاه درباره مادر
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
صدور کارت هدیه آنی با طرح و جمله دلخواه از طریق کیوسک های بانکی بانک پاسارگاد + اسامی شعب
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
شعر طنز/مادر زن و داماد
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
جدول خاموشي در كرج، شهريار، ساوجبلاغ و نظرآباد
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
وضعیت سوریه در آخرالزمان
موارد بیشتر برای شما
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستادهام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهمترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشهور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب