چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

حيات جاودان داشتن چه فايده‏اي دارد و تنعم ابدي چه ارزشي دارد؟


پاسخ :
در اين جا ابتدا بايد توجه کنيم که »ارزش داشتن« بر دو قسم است: گاهي با لذات و گاهي بالغير؛ يعني گاهي يک چيزي به خودي خود و في نفسه ارزش و فايده دارد، صرف‏نظر از هر چيز ديگري؛ و گاهي ارزش و فايده‏ي يک چيز در گرو و به خاطر چيز ديگري است؛ يعني اين امر اول چون راه و وسيله‏ي رسيدن به آن امر دوم مي‏باشد، ارزش پيدا کرده است. بايد گفت که بيش‏تر امور، چه مادي و چه معنوي، ارزش و فايده‏شان بالغير است و در چنين اموري، اين سؤال، سؤال معقولي است که »اين امر چه فايده و ارزشي دارد؟« مثلا مي‏توان پرسيد: غذا خوردن چه فايده‏اي دارد؟، راست گفتن چه ارزشي دارد؟ و يا... معني اين گونه سؤالات اين است که ما با انجام دادن اين کارها، به چه هدف برتري مي‏خواهيم برسيم. اما نکته‏ي مهم آن است که همه‏ي ارزش‏ها، از اين سنخ نيستند و ارزش‏هاي ذاتي نيز وجود دارند؛ يعني اموري که خودشان في نفسه مطلوب انسان هستند، نه اين که انسان آن‏ها را به خاطر هدف ديگري‏ طلب کند.
اساسا اگر همه‏ي ارزش‏ها بالغير بود، آن گاه هيچ چيزي ارزش نداشت؛
زيرا مشکل تسلسل پيش مي‏آمد. مثلا اگر در پاسخ
الف )مثلا: غذا خوردن( چه فايده‏اي دارد؟
بگوييم:
فايده‏اش ب )مثلا: قوت گرفتن( است.
و هنگام سؤال از فايده‏ي ب، بگوييم:
فايده‏ي ب، ج )مثلا: انجام دادن کارهاي روزانه( است.
و همين طور، فايده‏ي ج هم د است و فايده‏ي د هم هـ است و...؛ و اين سلسله در هيچ جا متوقف نشود، آن گاه ارزش و فايده‏ي هيچ امري تثبيت نخواهد شد و هيچ امري ارزشي نخواهد داشت؛ زيرا معلوم نيست که ما اين کارها را در نهايت براي چه هدفي انجام مي‏دهيم.
با اين مقدمه، معلوم مي‏شود که يک سلسله از امور ارزش بالذات دارند؛ يعني به خودي خود موضوعيت دارند و هدف نهايي ما هستند، نه اين که وسيله‏اي براي رسيدن به هدفي ديگر باشند. مثلا »رسيدن به کمال مطلق« يکي از اين ارزش‏هاي ذاتي است؛ يعني ما هر چيزي را که طلب مي‏کنيم، براي اين است که فکر مي‏کنيم منفعتي براي ما دارد و وضع ما را بهتر مي‏کند. اما اين که »وضع ما بايد بهتر شود«، يک ارزش ذاتي است و هدف جداگانه‏اي ندارد.
با اين توضيحات، معلوم مي‏شود که در مورد ارزش‏هاي ذاتي، سؤال از اين که »اين امر چه فايده‏اي دارد؟« جايي ندارد؛ زيرا ما در ذات خود دنبال آن رفتن و طلب کردن آن را بالضروره وجدان مي‏کنيم. لذا در عين حال که هميشه درصدديم که وضعمان بهتر شود، اما هيچ گاه از خود نمي‏پرسيم که »بهترشدن وضعيت ما چه فايده‏اي دارد؟« و ارزش داشتن اين را امري مسلم و واضح مي‏دانيم.
تا اين جا، کبراي قضيه آشکار شد؛ يعني اين که »هر چيزي که ارزش بالذات باشد، سؤال از فايده و هدف آن، سؤال نا به جايي است؛ زيرا خود آن امر، هدف نهايي مي‏باشد و هدفي ماوراي خود ندارد.«
اکنون به سراغ صغراي قضيه مي‏رويم؛ يعني اثبات کنيم که »حيات جاويدان همراه با تنعم ابدي داشتن، يک ارزش بالذات است.« براي اثبات اين مطلب، بهترين کار اين است که شخص را به درون خودش ارجاع دهيم. او و هر انساني همواره از مرگ مي‏گريزد و در واقع، بيش‏تر، اگر نگوييم همه، تلاش‏هاي آدمي صرف اين مي‏شود که به زندگي خود ادامه دهد. (البته تلاش‏هاي برخي فقط براي دوام بخشيدن به زندگي مادي است و برخي ديگر تداوم زندگي معنوي را نيز طلب مي‏کنند، اما به هر حال هر دو براي تداوم حيات خود در تکاپو هستند. )
شايد اشکال شود که پس کساني که خودکشي مي‏کنند، چه طور؟ در اين جا بايد به اين نکته‏ي مهم اشاره کرد که حيات همراه با تنعم ابدي ارزش بالذات دارد و آن کسي که خودکشي مي‏کند، در حقيقت از اين زندگي خسته شده است و اين زندگي برايش قابل تحمل نيست. او در واقع با کشتن خود مي‏خواهد اين وضع را عوض کند و مي‏پندارد که عدم اين وضع بهتر از وجود اين وضع است، نه اين که مرگ و نيستي به طور مطلق بهتر از حيات و هستي است. (توجه شود که در اين بحث ما »وجود زندگي جاويد« را اثبات عقلي نکرديم، بلکه طلب کردن زندگي جاويدان از سوي هر انسان را اثبات نموديم و نشان داديم که چنين زندگي همراه با تنعمي، مطلوب بالذات هر انساني هست. البته اين بحث اگر با »حکمت خدا« يا با برخي از مباحث »عليت غايي« ضميمه شود، مي‏تواند وجود زندگي جاويد را نيز اثبات کند که در حال حاضر هدف ما چنين نيست)
اين پاسخ که بر اساس يک تحليل عقلي انجام شد، احتمالا بالاتر از سطح درک عموم دانش‏آموزان مي‏باشد، لذا بهتر است دبيران محترم اين استدلال‏را با چند مثال توضيح دهند و وارد اصطلاحات تخصصي‏اي متن نشوند.
مثلا اين مطلب را که »حيات جاويدان، ارزش بالذات دارد«، چنين نشان دهند که انسان‏ها همگي در تلاشند تا حيات خود را حفظ کنند و ساير کارهايشان وقتي فايده دارد که حياتي در کار باشد، پس ارزش حيات مادر همه‏ي ارزش‏هاست.
به عنوان مثال، آدمي به طور مرتب خوبي‏هاي برتر را طلب مي‏کند و هر کسي که از وضع موجود ناراضي است، وضع بهتري را مي‏خواهد که البته اين ناشي از عظمت وجود آدمي است. پس اين نامتناهي و بي‏پايان بودن طلب آدمي در جهت خير و کمال، يک ارزش والاست و لازمه‏ي اين امر، جاودانگي طلبي انسان است؛ يعني چون انسان براي رسيدن به خير و کمال، به هيچ حدي راضي نمي‏شود، پس دلش مي‏خواهد جاودانه زندگي کند تا به تمامي خيرات و کمالات دست يابد. به عبارت ديگر، لازمه‏ي دنبال نامتناهي رفتن، زندگي جاويدان خواستن است)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دمام‌زنی در مراسم تشییع شهدای خدمت در بیرجند
play_arrow
دمام‌زنی در مراسم تشییع شهدای خدمت در بیرجند
تصاویری تلخ از گریه و بی‌تابی مادر رئیسی؛ بیا ابراهیمِ مادر...
play_arrow
تصاویری تلخ از گریه و بی‌تابی مادر رئیسی؛ بیا ابراهیمِ مادر...
محل دفن شهید آیت‌الله آل‌هاشم
play_arrow
محل دفن شهید آیت‌الله آل‌هاشم
ویدیوی وایرال شده از شهید امیرعبداللهیان
play_arrow
ویدیوی وایرال شده از شهید امیرعبداللهیان
لحظه ورود پیکر ابراهیم رئیسی به بیرجند
play_arrow
لحظه ورود پیکر ابراهیم رئیسی به بیرجند
تصاویری جدید از محل دفن ابراهیم رئیسی در حرم امام‌رضا (ع)
play_arrow
تصاویری جدید از محل دفن ابراهیم رئیسی در حرم امام‌رضا (ع)
روایت شنیده نشده از امیرعبداللهیان از بلایی که نفربر آمریکایی بر سر یک پیرمرد آورد
play_arrow
روایت شنیده نشده از امیرعبداللهیان از بلایی که نفربر آمریکایی بر سر یک پیرمرد آورد
قیام بیرجندی‌ها برای میزبانی از خادم الرضا
play_arrow
قیام بیرجندی‌ها برای میزبانی از خادم الرضا
روایتی شنیده نشده از ملاقات یک مادر شهید با ابراهیم رئیسی
play_arrow
روایتی شنیده نشده از ملاقات یک مادر شهید با ابراهیم رئیسی
طنین فریاد حیدر حیدر در تشییع شهید رئیسی در بیرجند
play_arrow
طنین فریاد حیدر حیدر در تشییع شهید رئیسی در بیرجند
دختری که در صف استقبال از شهدا در فرودگاه بیرجند ایستاده کیست؟
play_arrow
دختری که در صف استقبال از شهدا در فرودگاه بیرجند ایستاده کیست؟
تعریف جالب الهام علی‌اف از رئیسی
play_arrow
تعریف جالب الهام علی‌اف از رئیسی
خلاصه دیدار والیبال ایران 1-3 صربستان
play_arrow
خلاصه دیدار والیبال ایران 1-3 صربستان
سالار عقیلی و محمد معتمدی در سوگ رئیس‌جمهور شهید خواندند
play_arrow
سالار عقیلی و محمد معتمدی در سوگ رئیس‌جمهور شهید خواندند
رهبر انقلاب: به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد
play_arrow
رهبر انقلاب: به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد