جهش تولید با دانش و همت؛ رسانه ملی زمینه ساز افزایش دانش اقتصادی تولیدکنندگان

رسانه ملی چقدر می تواند در افزایش دانش تولید کننده و کاربران عمومی در بخش اقتصاد و جهش تولید نقش داشته باشد؟ تجربیات گذشته ما در ایران نشان می دهد که تولید برنامه‌های اقتصادی با مضمون آگاهی بخشی به بخش...
دوشنبه، 20 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهش تولید با دانش و همت؛ رسانه ملی زمینه ساز افزایش دانش اقتصادی تولیدکنندگان

جهش تولید با دانش و همت

صدا و سیما در ایران یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های جامعه است. رسانه ملی این ظرفیت و قابلیت را دارد که جهت گیری اصلی مسائل مختلف در همه ابعاد اعم از سیاسی یا اقتصادی را مشخص نماید.

از این رو در سال جهش تولید نیز این بخش از جامعه به عنوان یک منبع مورد اعتماد برای مردم، تاثیر زیادی بر رواج دادن فرهنگ‌های لازم برای رونق اقتصادی و جهش تولید خواهد داشت. در حال حاضر در کشور ما درصد بالایی از اقشار جامعه تنها راه ارتباطی خود با حاکمیت را در صدا و سیما می بینند.

گزارش‌های مردمی، تبلیغات محصولات ایرانی، تبلیغ کارآفرینی و یا در نقطه عکس این موارد تبلیغ محصولات خارجی و ترویج واردات به جای صادرات از صدا و سیما می تواند در فرهنگ، ایده و فکر افراد جامعه نقش ببندد. از این رو رسالت رسانه ملی در مواجه با سال جهش تولید چیزی کم از رسالت بنگاه‌های اقتصادی و تولید کنندگان ندارد بلکه حتی در مواردی می تواند از آن‌ها بیشتر نیز باشد.

رسانه ملی هم انتقال دهنده مستقیم مطالبات مردم و خواسته‌های آن‌ها به حاکمیت است و هم انتقال دهنده محدودیت‌های مسئولین به مردم است. این مهم جز با دقت در برنامه‌های تولیدی و هدفمند کردن آن‌ها به دست نمی آید. از این رو در این مقاله بر آن شدیم تا به صورت مفصل‌تر درباره نقش رسانه ملی در ترویج هدف‌های سال جهش تولید صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. (1)
 

هدفمندی برنامه‌ها در رسانه ملی در جهت رشد اقتصادی

برنامه‌های تلویزیونی و رادیوی بایستی همسو با خواسته‌ها و نیازهای روز جامعه تبیین شوند. به این معنی که اگر در سال جهش تولید و ایجاد رونق اقتصادی هستیم، برنامه‌های تلویزیون نیز باید در همین راستا تولید و در رسانه ملی پخش شوند. این رسانه وظیفه دارد تا با شناخت مخاطبین خود در جامعه، برنامه‌های خود را برای مردم، تولید کننده و بنگاه‌های اقتصادی به صورت تفکیک شده، تولید و سطح کیفی برنامه‌ها را نیز با سطح دانش این افراد متناسب نماید.

شعارهایی که هر ساله از آن‌ها به عنوان هدف اصلی کشور در جنبه اقتصادی یاد می‌شود همگی در یک راستا بوده و یکدیگر را پوشش و حمایت می نمایند. از این رو صدا و سیما نیز بایستی با طی کردن این مسیر و اشاعه فرهنگ شعارهای سال‌های قبل و امسال، مردم را نسبت به این موضوع آگاه سازد. (2)

اعتماد سازی نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت و اهداف برنامه‌های اقتصادی در دولت در حوزه تولید و اقتصاد، معرفی و روشن کردن ظرفیت‌های کشور در تولید داخلی، قدرت مردم در ایجاد سال رونق اقتصادی و جهش تولید، فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف و مواردی از این دست می تواند سیاست گذاری برنامه‌های رسانه ملی برای افزایش سرعت در بخش تولید و تحقق اهداف سال جهش تولید باشد.

با این تفاسیر اگر بخواهیم از قدرت صدا و سیما در این عرصه غافل شده و از این قابلیت استفاده نکنیم، مسلما تنها آینده‌ای که می توان برای اقتصاد در نظر گرفت شکست است. برای بستر سازی مناسب هم از نظر فرهنگی و هم از نظر دانش و ارتقای آن، رسانه ملی می تواند نقش بسیار پررنگی ایفا کرده و کشور را به سمت و سویی مشخص هدایت نماید. (2)

جهش تولید با دانش و همت؛ رسانه ملی زمینه ساز افزایش دانش اقتصادی تولیدکنندگان

حمایت از تولید داخلی در صدا و سیما

اگر سری به برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات‌های بازرگانی در این رسانه بزنید متوجه خواهید شد که هنوز هم با وجود تحریم‌های اقتصادی که از خارج بر ایران وارد می‌شود، بسیاری از این تبلیغات به محصولات وارداتی باز می گردد. اگر چند محصول و کارخانه بزرگ موجود در کشور را در نظر نگیریم، بقیه تولیدات هیچ راهی برای شناخت عمومی در بین مردم نداشته و تمام تبلیغات آن‌ها در سایر رسانه‌ها نیز به اندازه صدا و سیما مقبولیت نخواهد داشت.

حتی کشورهای وارد کننده این محصولات مانند عراق یا سوریه که در سال‌های اخیر از جمع وارد کننده‌های اصلی محصولات داخلی بوده اند نیز با همین برنامه‌های صدا و سیما شناخته خواهند شد. از این رو تولید برنامه‌های اقتصادی که به معرفی این محصولات ارتباط داشته باشد بایستی در دستور کار رسانه ملی قرار گرفته و این مهم را برای تولید کننده با قیمت‌های بسیار پایین تری فراهم سازد. (3)

با دسته بندی مردم و مخاطبین در صدا و سیما به سه گروه مردم؛ واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی این مرحله می تواند تأثیری شگرف روی گروه اول داشته و آن‌ها را نسبت به حمایت از تولید داخلی ترغیب نماید. اگر همین برنامه‌های سال‌های قبل صدا و سیما در جهت حمایت از تولید داخلی را به یاد بیاورید، به سادگی می توانید متوجه تاثیر عالی این چنین برنامه هایی در فرهنگ مصرف مردم شوید.

رسانه ملی با چنین حمایت هایی می تواند در نقش یک کاتالیزور، در بخش تولید، رونق ایجاد کرده و پایه اصلی تحقق اهداف سال جهش تولید نیز باشد. با توجه به اهمیت تبلیغات و البته گران بودن آن در سایر حوزه‌ها اعم از اینترنت و شبکه‌های مجازی، صدا و سیما می تواند با ایجاد یک بستر مناسب و فراهم نمودن شرایط عالی، نقش بسزایی در اقتصاد و تولید کشور ایفا نماید. (2)

جهش تولید با دانش و همت؛ رسانه ملی زمینه ساز افزایش دانش اقتصادی تولیدکنندگان

اهمیت دانش اقتصادی تولید کننده و نقش صدا و سیما در آن

یکی از بخش هایی که متاسفانه هم اقتصاد کشور از آن ضربه زیادی می خورد و هم تولید کننده را از گسترش سطح تولیدات خود و حتی صادرات آن باز می دارد، نداشتن دانش لازم و یا اصطلاحاً سواد لازم برای تولید کننده در بخش اقتصادی است. تولید کننده‌های قدیمی اکثرا با استفاده از تجربه وارد این عرصه شده و مهارت‌های لازم را در مسیر به دست آورده اند.

این افراد هنوز هم به روش‌های مدرن و امروزی تولید محصول و گسترش آن آگاهی ندارند. تولید کننده‌های جدید هم اکثرا با حمایت خانواده وارد بخش تولید شده و بیشتر تجربه گذشتگان خود را سرلوحه کار قرار می دهند. هر چند تجربه فاکتوری بسیار مهم مخصوصا در بخش و حوزه تولید است اما در دنیای پیشرفته امروز تخصص و اطلاعات بسیار پررنگ‌تر از تجربه در حال نقش آفرینی هستند.

توسعه یک محصول جدید با استفاده از پلتفرم‌های مدرن امروزی در مدت زمانی بسیار کمتر از گذشته کار را از تولید صفر به سوددهی حداکثری می رساند. حال تصور نمایید که در همین وضعیت سردمداران تولید یک کشور دانش کافی و لازم برای اشاعه تولیدات خود هم در داخل و هم در خارج را نداشته باشند؟

همه این‌ها را گفتیم تا به نقشی که صدا و سیما و رسانه ملی می تواند در اشاعه این دانش‌های اقتصادی داشته باشد برسیم. رسانه ملی با ایجاد برنامه‌های اقتصادی آموزشی در بخش تولید برای دسته تولید کننده‌ها، می تواند دانش لازم را در اختیار این گروه قرار دهد.

جهش تولید با دانش و همت؛ رسانه ملی زمینه ساز افزایش دانش اقتصادی تولیدکنندگان

نقش اطلاعات در سال جهش تولید

هر چند در سال‌های گذشته شرکت‌های تولیدی از پذیرش نیروهای تحصیل کرده و متخصص برای برندینگ و گسترش تولیدات خود استقبال کرده اند اما هنوز هم در این بخش مشکلات زیادی برای تولید کننده‌ها وجود دارد. ضعیف بودن بخش اطلاعات در شرکت‌های تولیدی باعث می‌شود تا آن‌ها از اطلاعات روز کشور و مرزهای خارجی بی اطلاع بوده و از این رو فرصت‌های زیادی را از دست بدهند.

در همین شرایط کنونی هم بسیاری از کالاهای صادراتی با پیگیری‌های بخش‌های خارجی به مرحله اجرا درآمده‌اند که نشان از ضعف بزرگ اطلاعاتی در میان تولیدکنندگان داخلی دارد. عدم داشتن تحصیلات مرتبط از یک سو و افزایش هزینه‌های استخدام تیم‌های اقتصادی از سوی دیگر باعث شده است تا شرکت‌های تولید کننده در این بخش ضعیف باشند.

اما صدا و سیما می تواند نقش یک واسط آموزشی را در این بین ایفا نموده و با معرفی راهکارهای نوین برای صادرات کالاها و یا روش‌های افزایش تولیدات، کمک حال این قشر از جامعه باشد. یک جرقه اقتصادی در ذهن تولید کننده می تواند وی را از صرف تولید داخلی به صادرات محصولات و ارز آوری کشانده و یا حتی میزان تولیدات وی را با استفاده از متدهای روز دنیا چند برابر نماید.

اما نداشتن اطلاعات در نقطه عکس، ما را از کشورهای همسایه عقب خواهد انداخت و تحقق اهداف سال جهش تولید را نیز به یغما خواهد برد. بدون اطلاعات در بازارهای نوین امروزی ما کم کم از صحنه رقابت حذف شده و چیزی برای عرضه به دنیا نخواهیم داشت.
 

اهمیت تولید برنامه‌های تخصصی اقتصادی در صدا و سیما

بررسی مسائل اقتصادی کشور در بخش کلان و پرداختن به جزئیاتی که می تواند باعث موفقیت کسب و کارهای امروزی شده و جهش تولید را برای آن‌ها رقم بزند، یکی از برنامه‌های اصلی است که بایستی در دستور کار صدا سیما قرار گیرد. یکی از راه هایی که رسانه ملی با استفاده از آن می تواند هم باعث افزایش دانش و آگاهی تولید کننده‌ها شده و هم به نوعی اعتماد سازی لازم بین مردم را نیز نسبت به برنامه های اقتصادی کشور ایجاد نماید، تولید و پخش برنامه‌های تخصصی در حوزه اقتصاد است.

با استفاده از این برنامه‌ها هم کاربران عمومی و هم کاربران تخصصی می‌توانند دانش خود را نسبت به این مسائل افزایش داده و با اطلاعات بیشتری برای آینده کشور تصمیم بگیرند. زیرا آینده همین کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های دانش بنیان است که سازنده آینده اقتصاد ایران و یا هر کشور دیگری است. (3)

رسانه ملی چقدر می تواند در افزایش دانش تولید کننده و کاربران عمومی در بخش اقتصاد و جهش تولید نقش داشته باشد؟ تجربیات گذشته ما در ایران نشان می دهد که تولید برنامه‌های اقتصادی با مضمون آگاهی بخشی به بخش تولید، هم باعث افزایش کارایی آن‌ها در بخش تولید شده و هم باعث می‌شود تا مردم با اعتماد بیشتری نسبت به آینده گام بردارند. استفاده از چنین برنامه‌های در صدا و سیما باعث می‌شود حتی به تعداد تولید کننده‌ها اضافه شده و سرمایه گذاران نیز با میل و رغبت بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در این بخش اقدام نمایند.

جهش تولید با دانش و همت؛ رسانه ملی زمینه ساز افزایش دانش اقتصادی تولیدکنندگان
 
نتیجه گیری و جمع بندی
داشتن اطلاعات در حوزه تولید به چند دسته تقسیم می‌شود. اهم این اطلاعات بایستی مربوط به دانش فنی در حوزه اختصاصی تولید و دانش اقتصادی برای توسعه بازار و رقابت در بازار باشد. در شرایط کنونی و با وجود افراد تحصیل کرده در رشته‌های مختلف در حوزه اطلاعات فنی اختصاصی برای تولید، کشور به سطح قابل قبولی رسیده است.

اما در حوزه بحث‌های اقتصادی و روش‌های بهینه سازی تولیدات و گسترش آن‌ها هنوز نقطه ضعف‌های زیادی را در کشور شاهد هستیم. رسانه ملی در این بین به عنوان یک مرجع اصلی می تواند وارد میدان شده و تولید کننده را به سمت دانش بالاتر در حوزه اقتصاد نیز سوق دهد.

پی نوشتها
  1. www.isna.ir
  2. www.shabestan.ir
  3. www.irinn.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مجله راسخون مرتبط
نگاهی به نقش رسانه ها در تحقق شعار جهش تولید
نگاهی به نقش رسانه ها در تحقق شعار جهش تولید
يکشنبه، 19 مرداد 1399
بررسی تغییرات تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) در دوره‎های متفاوت تحریم‎های اقتصادی
بررسی تغییرات تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) در دوره‎های متفاوت تحریم‎های اقتصادی
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
نگاهی آماری به تغییرات صادرات غیرنفتی ایران بر اثر تغییر تحریم‌های اقتصادی در 40 سال اخیر
نگاهی آماری به تغییرات صادرات غیرنفتی ایران بر اثر تغییر تحریم‌های اقتصادی در 40 سال اخیر
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
سرویس‌های نرم افزاری (saas) دریچه‌ای برای جهش تولید در شرایط تحریم
سرویس‌های نرم افزاری (saas) دریچه‌ای برای جهش تولید در شرایط تحریم
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
کرادفاندینگ، راهکاری برای تأمین مالی تولید کالاهای تحریمی در سال جهش تولید
کرادفاندینگ، راهکاری برای تأمین مالی تولید کالاهای تحریمی در سال جهش تولید
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
توفیق اجباری تولید داخلی به دلیل کاهش واردات در شرایط تحریم
توفیق اجباری تولید داخلی به دلیل کاهش واردات در شرایط تحریم
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
تولید کالاهای تحریم شده، فرصتی برای کسب و کارهای ایرانی در سال جهش تولید
تولید کالاهای تحریم شده، فرصتی برای کسب و کارهای ایرانی در سال جهش تولید
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
کاربرد بیت کوین و ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم های مالی در مسیر جهش تولید
کاربرد بیت کوین و ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم های مالی در مسیر جهش تولید
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
غنی سازی 20 درصدی انرژی هسته ای، تجربه موفقی از جهش تولید در شرایط تحریم
غنی سازی 20 درصدی انرژی هسته ای، تجربه موفقی از جهش تولید در شرایط تحریم
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
تحریم فروش مواد اولیه، مانعی بر سر راه جهش تولیدات صنعتی
تحریم فروش مواد اولیه، مانعی بر سر راه جهش تولیدات صنعتی
شنبه، 6 ارديبهشت 1399