الگوی قیمت (Price Pattern) در تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

در بازار بورس و تمام بازارهای مالی، کاربران برای بررسی نمودارها و وضعیت های مختلف روش های متفاوت تحلیلی را به کار می گیرند و این روش ها در بازارهایی که نقطه عطف آن ها عرضه و تقاضاست خودنمایی می کنند. هدف از شرکت در بورس رسیدن به سودی منطقی است و این هدف با کمک گرفتن از الگوها و تحلیل های رایج امکان پذیر می شود. به طور کلی در حوزه بورس و سرمایه گذاری از دو روش تحلیل تکنیکی و تحلیل بنیادی استفاده می شود که ما در این محتوا به بررسی تحلیل تکنیکال و مفهوم الگوی قیمت می پردازیم.
يکشنبه، 30 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الگوی قیمت (Price Pattern) در تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوی قیمت (Price Pattern)

قبل از صحبت در مورد مفهوم الگوی قیمت لازم است تا اطلاعات مختصری درباره تحلیل تکنیکال داشته باشیم تا با هدف این محتوا بیشتر آشنا شویم.

وارد شدن به بورس نیازمند اطلاعات و دانش به خصوصی است و هر چه دانش شما در زمینه بورس و سهام بیشتر باشد بهتر می توانید به بررسی نمودارهای قیمت و حجم معاملات اقتصادی بپردازید.

اطلاعات لازم برای درک بهتر از بورس نیازمند تحلیل است تا با استفاده از آن بررسی مناسبی از وضعیت سهام مختلف داشته باشید و با توجه به اخبار مربوطه بتوانید با روش هایی معقول و منطقی عمل کنید. به طور کلی در حوزه بورس و سرمایه گذاری از دو روش تحلیل تکنیکی و تحلیل بنیادی استفاده می شود که ما در این محتوا به بررسی تحلیل تکنیکال و مفهوم الگوی قیمت می پردازیم.

در تحلیل تکنیکال شما با استناد به نمودارهای قیمت و انواع معاملات و حجم آن ها به بررسی و ارزیابی وضعیت کلی بازار و سهام مختلف می پردازید؛ در واقع تحلیل تکنیکال نوعی استراتژی مختص معاملات بازار بورس است که سرمایه گذاری ها و فرصت هایی که شما برای معامله دارید را بررسی می کند، این تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا نسبت به وضعیت سهام  و معاملات موجود آگاه شوید.

شما با استفاده از تحلیل تکنیکال می توانید روند معاملات و تغییراتی که در قیمت سهام به وجود آمده است را بررسی کنید. حرفه ای بودن در بورس تضمین موفقیت هر شخص است و برای رسیدن به این موفقیت لازم است تا به استراتژی ها و تحلیل هایی که برای رسیدن به جایگاهی برتر در خرید و فروش سهام ضرورت دارد، آگاه باشید. (1)

الگوی قیمت (Price Pattern) در تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

مفهوم الگوی قیمت در تحلیل تکنیکال

هر نمودار در بازار بورس از الگوهای متفاوتی حاصل می شود و بررسی این الگوها و خواندن نمودارها باید با کسب دانش بیشتر همراه باشد و این دانش به شما کمک می کند تا توانایی بررسی وضعیت های مختلف را به دست آورید.

یکی از مهم ترین فرضیات در تحلیل تکنیکال عنوان قیمت است که در واقع نشان دهنده تمام اطلاعات لازم است؛ شما با تحلیل نمودارهای قیمت و بررسی آمار نوسان آن و مشاهده تغییرات توسط تحلیل تکنیکال می توانید جریان قیمت های پیش رو را پیش بینی کنید.

فرضیه دیگر این موضوع را بیان می کند که نوسان قیمتی که در بازار سهام وجود دارد تصادفی نیست و الگوهای موجود در دوره های مختلف زمانی تکرار می شوند، بر اساس این فرضیه سهامداران و سرمایه گذاران که به معامله مشغول هستند با کمک گرفتن از تحلیل تکنیکال به سود بیشتری می رسند.

همان طور که اشاره کردیم قیمت تأثیر بسیاری بر تغییرات بازار سهام دارد و در تحلیل تکنیکال اصلی مهم است؛ البته ذکر این نکته ناگفته نماند که در قیمت یک سهم اصول و عوامل متعددی تأثیرگذار هستند و با توجه به این عوامل است که می توانیم نقش قیمت در تحلیل تکنیکال را مشاهده کنیم. قیمت در بازار سهام بیانگر همه چیز است و نوسان قیمت در واقع عرضه و تقاضایی را نشان می دهد که در حال شکل گیری است.

اصل دیگری که باید به آن اشاره کنیم تکرار روندهاست؛ تحلیل تکنیکال نشان می دهد که قیمت در انواع روندهای بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت حرکت و جریان گذشته را تکرار می کند. قیمت به طور کلی همیشه در حال تکرار است و بر اساس اصول و وضعیت بازار و عوامل متعددی که می تواند بر روی قیمت تأثیرگذار باشد، طی دوره های زمانی مختلف تکرار می شود. (1)

کسانی که بر اساس تحلیل تکنیکال به تجزیه و تحلیل می پردازند در واقع با استفاده از این نمودارها و تکرار قیمت ها، وضعیت های مختلف را بررسی می کنند. در بازار بورس الگو و روش هایی وجود دارد که از آن ها می توان در تحلیل تکنیکال استفاده کرد.
 

نقش الگوی قیمت در تحلیل تکنیکال

مهم ترین نقش در تحلیل تکنیکال، الگوهای قیمت هستند که در ادامه به انواع آن ها نیز اشاره خواهیم کرد. الگوهای قیمت بر اساس خطوط، نمودار و منحنی های متعددی شناخته می شوند و برای اینکه با نقش الگوی قیمت بیشتر آشنا شویم اشاره به این موارد خالی از لطف نیست.

مفهوم خط روند یکی از عنوان هایی است که در بازار سهام به کسانی که تحلیل تکنیکال را به کار می برند، کمک می کند. در واقع خط روند مسیرهای مستقیمی بر روی نمودار هستند که توسط اتصال خطوط مقاومت و حمایت کشیده می شوند. در توضیح عنوان های حمایت و مقاومت باید این گونه بگوییم که این عنوان ها نقاط مهمی بر روی نمودار هستند که اتصال بین عرضه و تقاضا را شکل می دهند. (2)

الگوی قیمت (Price Pattern) در تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

هر زمان که تقاضا افزایش پیدا می کند از کاهش قیمت جلوگیری می شود و نقطه حمایت شکل می گیرد و در مقابل هر چه در نمودار قیمت ها به خطوط مقاومت نزدیک تر می شوند تولیدکنندگان یا همان عرضه کنندگان تمایل بیشتری به فروش نشان می دهند و به طور کلی عرضه از تقاضا پیشی می گیرد.

خطوط روند به دو بخش صعودی و نزولی تقسیم می شوند؛ خطوطی که شیبی رو به بالا دارند را خط صعودی می نامند و خطوط نزولی معمولا شیبی رو به پایین دارند. خطوط روند صعودی از اتصال چند نقطه مینیمم شکی می گیرد و در مقابل خط نزولی اتصال چند نقطه ماکزیمم است؛ توجه داشته باشید که خط روند صعودی همانند عنوان حمایت شکل می گیرد و با شکسته شدن این خط نمودار قیمت نیز تغییر می کند. (2)

ذکر این نکته شاید برای شما هم مفید باشد که بدانید هنگامی که نمودار قیمت یک سهام صعودی است، خریدن سهام و نگه داشتن آن تا پایان خط روند صعودی، بهترین انتخابی است که شما می توانید داشته باشید. همان طور که روند صعودی مسیری شبیه به حمایت دارد، روند نزولی نیز مانند مقاومت عمل می کند و در این روند نیز اگر خط روند شکسته شود نمودار قیمت تغییر می کند.

نقطه مقابل روند صعودی در خریدن سهام، فروش سهام در روند نزولی است؛ به این معنا که بهترین واکنش به این وضعیت فروش سهم و انتظار برای پایان روند نزولی است تا بعد از آن بتوانید اقدام به خرید سهم کنید. (2)

الگوی قیمت (Price Pattern) در تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد انواع الگوهای قیمت

در بازار بورس و سهام دو نوع الگوی قیمت وجود دارد که هر کدام از این ها شامل موارد متعدد دیگری می شوند که به معرفی آن ها می پردازیم.

الگوهای بازگشتی و الگوهای ادامه دهنده دو نوع الگوی قیمتی هستند که شما در بازار بورس با آن ها روبرو هستید؛ در تعریف الگوهای بازگشتی به ما نشان می دهند که یک روند چگونه تغییر می کند و برعکس الگوهای ادامه دهنده توقف کوتاه در یک روند را نمایش می دهند. (2)

الگوهای بازگشتی
 
  • الگوی سر و شانه
 
  • الگوی کف و سقف سه قلو
 
  • الگوی کف و سقف دوقلو
 
  • الگوی سر و شانه
این الگو نمایانگر دو حرکت کمتر قیمت است که هر دو طرف حرکتی بزرگ تر را در برگرفته اند، الگوی سر و شانه هم ممکن است در سقف بازار و هم در کف بازار شکل بگیرد، الگوی سر و شانه به طور کلی از سه موج تشکیل می شود که موج اول و دوم در امتداد هم ادامه پیدا می کنند و موج دوم نسبت به موج اول بزرگ تر است و در انتها موج سوم را داریم که با این موج الگو کامل می شود و موج سوم از موج دوم کوچک تر است.

زمانی که این الگو در حال تکمیل شدن است حجم معامله کاهش پیدا می کند و هر زمان که خط این روند شکسته شود حجم معاملات به شکل سابق خود برمی گردد. خاصیت الگوی سر و شانه به این شکل است که اگر در یک روند صعودی شکل بگیرد آن روند به خط نزولی تغییر پیدا می کند و در جهت مخالف هم اگر الگوی سر و شانه در روند نزولی تشکیل شود، سیر آن به روند صعودی تغییر جهت می دهد. (2)
 
  • الگوی کف و سقف سه قلو
الگوی کف و سقف سه قلو از الگوهای رایج در بورس نیست و معمولا چندان به کار گرفته نمی شود اما زمانی که این الگو شکل می گیرد شما شاهد نشانه ای قوی و مؤثر از تغییر یک روند هستید. تعریف الگوی کف و سقف سه قلو به این ترتیب است که به جای دو نقطه سقف و کف در نمودار سه نقطه سقف و سه نقطه کف شکل می گیرد. (3)

الگوی قیمت (Price Pattern) در تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟
 
  • الگوی کف و سقف دوقلو
در الگوی کف و سقف دوقلو، موج دوم که روندی صعودی دارد برای شکستن نقطه مقاومت قبلی تلاش می کند اما این تلاش نتیجه نمی دهد و در انتها این شکست با تغییر روند روبرو می شود. در واقع الگوی کف و سقف دوقلو نمایانگر نقاطی است که با دو شکست حمایت یا مقاومت روبرو شده است. (3)

الگوهای ادامه دهنده
 
  • الگوی پرچم
 
  • الگوی کُنج
 
  • الگوی پرچم سه گوش
 
  • الگوی مثلث
 
  • الگوی پرچم
منظور از الگوی پرچم، دو خط روند موازی است که این دو خط گاهی اوقات شیب صعودی و رو به بالا دارند و گاهی شیب نزولی و رو به پایین، همچنین در این میان این خطوط موازی گاهی نیز سیری افقی دارند. هر کدام از این شیب ها معانی مختلفی دارند؛ زمانی که الگوی پرچم شیبی نزولی دارد شما متوجه می شوید که توقفی در یک روند صعودی رخ داده است و در مقابل وجود شیب صعودی در الگوی پرچم نشان دهنده توقف در روندی نزولی است. (3)

تغییر حجم معاملات در الگوی پرچم با کاهش روبرو می شود و هم زمان با خروج قیمت از این الگو حجم معاملات به شکل پیشین خود برمی گردد.
 
  • الگوی کُنج
الگوی کُنج از دو خط همگرا تشکیل می شود و نقطه عطف این الگو هم مسیر بودن این دو خط است؛ به این معنی که هر دو خط یا در یک روند صعودی هستند و یا با هم در یک روند نزولی هستند، زمانی که خطوط همگرا شیبی نزولی داشته باشند شما شاهد توقفی در روند صعودی هستید؛ همچنین خطوط اگر شیبی صعودی داشته باشند نمایانگر توقف در یک روند نزولی است. (3)

در الگوی کنج شما با کاهش قیمت روبرو هستید و به محض خروج از الگو قیمت به شکل سابق خود برمی گردد و همچنین حجم معاملات افزایش پیدا می کند.

الگوی قیمت (Price Pattern) در تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟
 
  • الگوی پرچم سه گوش
الگوی پرچم سه گوش شباهتی با الگوی کنج دارد که مانند این الگو از دو خط تشکیل می شود که در انتها به هم می رسند اما تفاوتی که این دو الگو دارند در مسیر هر یک از خطوط است؛ برخلاف الگوی کنج در الگوی پرچم سه گوش شما شاهد یک خط صعودی و یک خط روند نزولی هستید. معاملات در الگوی پرچم سه گوش کم حجم هستند و زمانی که نمودار قیمت از این الگو خارج می شود، معاملات شاهد تغییر در حجم هستند و افزایش پیدا می کنند. (3)
 
  • الگوی مثلث
آخرین مورد از الگوهای رایج در بخش الگوهای ادامه دهنده، الگوی مثلث است که می توان آن را یکی از پرکاربردترین الگوها در تحلیل تکنیکال نام برد. الگوی مثلث به شکل های مختلفی در نمودارهای قیمت ظاهر می شود؛ سه خط این الگو از سه عنوان مثلث صعودی، نزولی و متقارن تشکیل شده است و نحوه شکل گیری آن ها مدت زمان زیادی مانند چند هفته یا چند ماه را نیاز دارد.

هر زمان که دو خط روند همگرا به سوی هم تغییر مسیر دهند، الگوی مثلث متقارن شکل گرفته است؛ در الگوی مثلث صعودی شما شاهد خط روند صعودی در قسمت پایین مثلث هستید و یک خط افقی در بالای مثلث، در الگوی مثلث نزولی شکست قیمت در جهت پایین و کف اتفاق می افتد؛ در واقع این الگو نشان دهنده خطی افقی در پایین و روندی نزولی در بالای مثلث است. (3)

پی نوشتها
  1. www.investopedia.com
  2. www.marketrealist.com
  3. www.cornertrader.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما