آشنایی با حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس

تجزیه و تحلیل بورس، ارزیابی یک ابزار معاملاتی خاص، یک بخش سرمایه گذاری یا کل بازار را شامل می شود. تحلیلگران بورس سعی در تعیین فعالیت آینده یک ابزار، بخش یا بازار دارند. تجزیه و تحلیل سهام روشی است که با تکیه بر داده¬های آن سرمایه گذاران و معامله گران می تواند تصمیم گیری در مورد خرید و فروش را بهتر انجام دهند. با مطالعه و ارزیابی اطلاعات گذشته و حال، سرمایه گذاران و تجار سعی می کنند با اتخاذ تصمیمات آگاهانه، بازار را به دست بگیرند. این میان دو مسئله مهم حمایت و مقاومت در تحلیل و بررسی بورس حائز اهمیت هستند؛ لذا برآنیم تا در این نوشتار به تجزیه این دو مهم بپردازیم.
شنبه، 29 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس

به طور کلی برای تجزیه و تحلیل بورس با دو روش اصلی مواجه هستیم. تجزیه و تحلیل بنیادی و تجزیه و تحلیل فنی. تجزیه و تحلیل بنیادی بر داده­های منابع از جمله سوابق مالی، گزارش های اقتصادی، دارایی شرکت و سهم بازار متمرکز است و روش بعدی یا همان تجزیه و تحلیل تکنیکال بر مطالعه عملکرد قیمت گذشته و حال برای پیش بینی احتمال حرکت قیمت­های آینده تمرکز دارد.

تحلیلگران فنی بازار مالی را به طور کلی تحلیل می­کنند و در درجه اول نگران قیمت و حجم و همچنین عوامل تقاضا و عرضه هستند که بازار را به حرکت در می­آورد. نمودارها ابزارهای اساسی برای تحلیلگران فنی هستند زیرا در یک بازه زمانی اعلام شده، گرافیکی از روند سهام را نشان می دهند. به عنوان مثال، با استفاده از نمودار، یک تحلیلگر فنی ممکن است مناطق خاصی را به عنوان سطح حمایت یا مقاومت مشخص کند.

سطح حمایت توسط پایین ترین نرخ­های معاملات فعلی مشخص می شود و نشانگرهای مقاومت در بالاترین سطح از قیمت فعلی بازار سهام قرار می گیرند.

شکسته شدن از سطح حمایت، روند نزولی را برای تحلیلگر بورس نشان می دهد، در حالی که شکسته شدن از سطح مقاومت، چشم انداز صعودی را در پیش خواهد گرفت. (1)

به دیگر سخن، سطوح حمایت و مقاومت یکی از مفاهیم کلیدی است که توسط تحلیلگران فنی مورد استفاده قرار می گیرد و پایه طیف گسترده ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل فنی را شکل می دهد. اصول حمایت و مقاومت شامل یک سطح حمایتی است که می تواند به عنوان زمین زیر قیمت تجارت و یک سطح مقاومت که می تواند به عنوان سقف تصور شود، مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. (2)

در ابتدا، توضیحات و شناسایی این سطوح آسان به نظر می رسد، اما همانطور که خواهیم دید، حمایت و مقاومت می تواند به اشکال مختلفی صورت پذیرند و این مفاهیم را سخت تر از آن چیزی که هستند، نشان خواهند داد.
 

خط حمایت در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه کار می کند؟

به طور کلی دو نوع خط حمایت وجود دارد: افقی و مورب. همان طور که در شکل 1 مشاهده می شود، می توانید نمونه ­ای از حمایت افقی را مشاهده کنید که در سهام با قیمت 182 دلار تشکیل شده است. توجه داشته باشید که چگونه سهام متوقف شد و بعد از معاملات به 182 دلار در چهار زمان مختلف شروع به حرکت کرد. این چهار بازه تقریباً برابر، هنگامی که توسط یک خط متصل هستند، خط حمایت را تشکیل می دهند. معامله گر با شناسایی این حمایت ممکن است سعی کند سهام نزدیک حمایت را خریداری کند.

آشنایی با حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس

نوع دوم، حمایت مورب است. مانند حمایت افقی، حمایت مورب با اتصال پایین­ترین ها شکل می­گیرد. تفاوت آن با حمایت مورب در این است که پایین ترین نرخ متوالی، بالاتر است زیرا یک سهام در صعود قرار دارد. شما می توانید نمونه ای از حمایت مورب را در شکل 2 مشاهده کنید. توجه کنید که سهام در چه مدت متوقف شد و روند صعودی خود را ادامه داده است، در چند نوبت پس از افت قیمت آن در نزدیکی خط حمایت مورب. معامله­ گر با شناسایی این خط حمایت ممکن است سعی کند سهام نزدیک حمایت را خریداری کند. (3)

آشنایی با حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس

مولفه زمان در تحلیل سرمایه گذاری و خروج از سرمایه گذاری با استفاده از سطح حمایت بسیار مهم است. تحلیل گران، نمودار را بر اساس یک بازه زمانی قیمت که با بازه زمانی استراتژی تجاری همسو است بررسی می کنند. معمول است کسانی که به صورت کوتاه مدت سرمایه گذاری کرده اند، تمایل دارند از نمودارها بر اساس دوره های زمانی مانند 1 دقیقه استفاده کنند (یعنی قیمت امنیت هر 1 دقیقه در نمودار ترسیم می شود) .

اما سرمایه گذاران بلند مدت به طور معمول از نمودارهای قیمت بر اساس دوره های ساعتی، روزانه، هفتگی یا ماهانه استفاده می­کنند. معمولاً سرمایه گذاران هنگام تصمیم گیری نهایی در مورد زمان سرمایه گذاری، نمودارهای با فاصله زمانی کوتاه تر را در نظر می گیرند. مانند شکل شماره 3 که بر اساس 1 هفته داده های تاریخی با قیمت ترسیم هر 15 دقیقه مورد بررسی قرار گرفته است. در این مثال، علائم اولیه مبنی بر بیرون آمدن سهام از روند نزولی را نشان می دهد؛ زمانی که خط حمایت  از 48/30 دلار شروع و تغییر از روند منفی به روند مثبت بررسی شده است. (4) و (5)

آشنایی با حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس

خط مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه کار می کند؟

خط مقاومت یکی دیگر از ابزاری­هایی است که در آنالیز فنی برای پیش بینی قیمت های آینده و هدایت تصمیمات سرمایه گذاری استفاده می شود. خط مقاومت ابزاری مؤثر برای محاسبه حرکت سهام است و غالباً در نمودار بورس برای ایجاد پیش بینی آینده سهام مورد استفاده قرار می گیرد.

یک خط مقاومت که بعضاً با عنوان خط سرعت (Speed Line) نیز شناخته می شود، به شناسایی روند سهام و سطح حمایت و مقاومت کمک می­کند. خط مقاومت ابزاری برای تحلیل فنی است که توسط تحلیلگران سهام و سرمایه گذاران برای تعیین روند قیمت سهام خاص استفاده می شود. آن ها در پیش بینی حرکت احتمالی قیمت سهام و کمک به مردم برای سرمایه گذاری در سهام مناسب بسیار مفید هستند.

خطوط مقاومت معمولاً به صورت کم و زیاد بالا کشیده می شوند. آن ها به برآورد سطح مقاومت و حمایت کمک می کنند و آن ها را به ابزاری بسیار مفید در تجارت تبدیل می کنند. یک خط مقاومت در یک حرکت صعودی، منطقه حمایت را نشان می دهد و یک خط مقاومت در یک حرکت نزولی، منطقه مقاومت را علامت می زند. سه خط در شکل شماره 4، یک حرکت نزولی را نشان می دهد و تجزیه و تحلیل مناسب از آن ها، منجر به تصمیم گیری مناسب برای سرمایه گذاری می شود. (4)

آشنایی با حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس

هدف اصلی از خط مقاومت این است که تحلیلگران بتوانند روند کوتاه مدت سهام را مشخص کنند، اما این امر می­تواند برای یک بازه زمانی طولانی­تر نیز همان هدف را داشته باشد. شناسایی مناطق حمایت و مقاومت به یک تحلیلگر کمک می کند تا در مورد قیمت های هدف و خرید و فروش تصمیم بگیرد؛ خطوط همواره می توانند صعودی یا نزولی باشد.

دوباره به نمودار بالا رجوع می کنیم تا بفهمیم یک خط مقاومت چگونه کار می کند. ما می توانیم سه خط را مشاهده کنیم که نشان دهنده سقوط سهام از سطح بالای آوریل آن است. خط اول از ماه آوریل تا انتهای ماه ژوئیه امتداد دارد. خط دوم 2/3 از سطح ژوئن و سطح پایین در ماه آوریل را نشان می دهد، به عنوان مثال، 121.54 - 6.74 = 114.08 (محاسبات را می توان در گوشه پایین سمت چپ نمودار نشان داده شده در بالا مشاهده کرد. خط سوم حاکی از 1/3 آوریل است؛ بالا و پایین ماه ژوئیه، به عنوان مثال، 121.54 - 13.67 = 107.87.

این سه خط با نشان دادن چگونگی حرکت سهام در طول زمان و چگونگی حرکت های صعودی همراه با حرکت کلی رو به پایین، روند را نشان می دهند. خطوط مقاومت به تحلیلگران کمک می کند تا واضح تر روند و حرکت احتمالی قیمت را در آینده تعریف کنند، زیرا خطوط به سمت راست حرکت می کنند و سیستم بر اساس قیمت ها در مقاطع زمانی مختلف محاسبه می کند. اصولاً خطوط مقاومت به سرمایه گذاران یا تحلیلگران بازار کمک می کند الگویی را مشاهده کنند که زمینه های مقاومت و پشتیبانی را مشخص کند.

آشنایی با حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس

استراتژی های مهم کار با خطوط حمایت و مقاومت

برای استفاده به طور موثر از پشتیبانی و مقاومت، ابتدا باید بدانید که به طور معمول قیمت دارایی چگونه حرکت می­کند، بنابراین می توانید پشتیبانی و مقاومت را از آن چارچوب تفسیر کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که انواع مختلفی از پشتیبانی و مقاومت مانند جزئی، اصلی و قوی وجود دارد. انتظار می رود سطح جزئی شکسته شود، در حالی که احتمالاً سطح قوی نگه داشته می شود و باعث می شود قیمت در جهت دیگر حرکت کند. (6)

اهمیت تفسیر سطح حمایت و مقاومت بستگی به بازه زمانی تجارت دارد، چه تجارت طولانی و چه کوتاه باشد و اینکه در چند دوره نمودار یک قیمت یا منطقه خاص را نشان می دهد که قابل توجه باشد. این مهم است که تعیین کنید چه سطحی در بازه های زمانی خاص برای استراتژی معاملاتی شما مهم تر است.هرچه مدت زمان طولانی تر باشد، سطح حمایت و مقاومت بالقوه مهم تر می شود.

به عنوان مثال، شناسایی پشتیبانی/مقاومت در نمودار هفتگی از نمودار روزانه قابل توجه تر خواهد بود. اگر شما یک معامله گر نوسان یک یا سه هفته ای هستید، احتمالاً در سطح حمایت و سطح مقاومت از اهمیت چندانی برخوردار نیستید. به یاد داشته باشید، تفسیر تا حدودی ذهنی است و رفتار قیمت در این سطوح کلیدی، به تعیین عملکرد معامله گر کمک می کند. (7)

سطح حمایت و مقاومت عمده و جزئی با تعداد شاخص هایی که از تفسیر سطوح پشتیبانی می کنند تعیین می شود. به طور مثال نقاط محوری که یک نقطه خرید ایده آل است. این نقطه ای است که قیمت از طریق حمایت یا مقاومت شکسته می شود و تجارت باید آغاز شود. از طرفی میانگین های متحرک یکی از رایج ترین شاخص های فنی است. آن ها نوسانات قیمت را تسکین می­دهند و به تشخیص، تأیید و تعبیر رفتار قیمت کمک می کنند. میانگین های متحرک برای تأیید یا پشتیبانی از تفسیرهای سطح حمایت و مقاومت و همچنین شناسایی سطوح اصلی برای ادامه روند و وارونگی استفاده می شوند.
 
نتیجه گیری و جمع بندی
لازم به ذکر است که سرمایه گذاری در بازار بورس به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت می گیرد. در هر دور صورت لازم است تا برای اطمینان از روند پیشرفت سرمایه خود با بررسی بیشتر این مفاهیم، مسیر روشنی را پیش رو داشته باشید. خطوط حمایت و مقاومت همواره در دستان فروشندگان و خریداران در حال جا به جایی و نوسانات خاص خود خواهند بود.

هر زمان قیمت ها رو به بالا باشند، خریداران بازار را در دست گرفته اند و هر زمان قیمت ها سیر نزولی داشته باشند، فروشندگان بر بازار مسلط هستند. این دو اصل با تکیه بر مفاهیم حمایت و مقاومت قابل بررسی خواهند بود.


پی نوشتها
  1. www.investopedia.com
  2. www.investopedia.com
  3. www.us.etrade.com
  4. www.corporatefinanceinstitute.com
  5. www.en.wikipedia.org
  6. www.thebalance.com
  7. www.tradingacademy.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.