آشنایی با مفهوم استخر استخراج ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Mining Pool)

امروزه ماینینگ یا استخراج بیت کوین به یکی از سرمایه گذاری های سود آور تبدیل شده است و عرصه ارزهای دیجیتال دنیایی پیچیده و جذاب است که هر روز به تعداد مشتاقان آن در جهان افزوده می شود، در این عرصه مفاهیم و اطلاعات متفاوتی وجود دارند که هرکدام شما را به مسیری بهتر رهنمون می سازند؛ یکی از این مفاهیم استخرهای استخراج هستند که در این محتوا به شکلی مفید با آن ها آشنا می شویم.
دوشنبه، 7 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با مفهوم استخر استخراج ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Mining Pool)

مفهوم استخر استخراج ارزهای دیجیتال

قبل از اینکه به مفهوم موضوع اصلی این مقاله یعنی استخر استخراج ارزهای دیجیتال بپردازیم، باید به توضیح مختصری درباره بعضی از اصطلاحات رایج در ارزهای دیجیتال اشاره کنیم تا درک مطلب برای خوانندگان راحت تر شود.
 
ماینینگ (Mining)
لغت Mining در زبان انگلیسی به معنای استخراج از معدن است، حال چرا این لغت به اصطلاحی در عرصه ارزهای دیجیتال تبدیل شده نیاز به توضیح دارد. یکی از شغل های سخت در دنیا کار کردن در معدن است و همه می دانیم که کار در این حفره های تاریک دشوار است.

کار استخراج در معادن نیاز به تخصص و تجربه دارد و هرکسی نمی تواند این کار را به راحتی انجام دهد، کسانی که در معدن کار می کنند، عمل استخراج را به افراد متخصص می سپارند، بسیاری از افرادی که کار استخراج را انجام می دهند سنگ های قیمتی مانند طلا از دل معادن به دست می آورند. (1)

ارتباط این فعالیت با عرصه ارزهای دیجیتالی به این شکل است که در قبال خدماتی که در دنیای ارزهای رمزنگاری شده انجام می شود، پاداشی نیز برای شخص در نظر گرفته می شود که این پاداش همان ارزهای دیجیتالی هستند. در واقع استخراج این ارزها شباهتی به اصطلاح ماینینگ دارد.
 
بلاک چین (Block chain)
بلاک چین زنجیره ای از چندین بلاک است و هر بلاک در صنعت ارزهای دیجیتال قابلیت ثبت انواع اطلاعات را دارد، زمانی که اطلاعات در هر کدام از بلاک ها ثبت می شوند، یک زنجیره شکل می گیرد که این زنجیره همان بلاک چین است؛ پس می توانیم این گونه بیان کنیم که بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات است و این اطلاعات قابلیت در دسترس بودن برای اعضای یک شبکه را دارند. (1)
 
آشنایی با مفهوم استخر استخراج ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Mining Pool)
 
ماینر کیست؟
در صنعت ارزهای دیجیتال دستگاه هایی وجود دارند که استخراج را به وسیله پردازنده های خود ممکن می سازند، به افرادی که توسط سخت افزارهای مختلف مانند کارت گرافیک، سی پی یو «Cpu» و دستگاه Asic کار رمزنگاری ارزهای دیجیتال را انجام می دهند و میزان اعتبار تراکنش های موجود را تأیید می کنند، ماینر می گویند؛ در واقع کسی که عمل ماینینگ را انجام می دهد، ماینر نام دارد. (1)
 
هَش، هشینگ «Hashing»
در یک دستگاه ماینر معیاری به نام هش پاور وجود دارد که این معیار راهی برای اندازه گیری عملکرد آن دستگاه است، معیار هش پاور یا هش ریت نشان دهنده میزان سرعت یک ماینر است که در حل یک هش به موفقیت رسیده است. در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال بلاک هایی که تراکنش های تأییدشده دارند به بلاک چین اضافه می شوند اما قبل از این مرحله باید هش شوند که به جریان هش شدن بلاک ها، هشینگ می گویند. (1)
 
استخر استخراج «Mining Pool»
مفهوم استخر استخراج به مجموعه ای از ماینرها برمی گردد که برای استخراج ارزهای دیجیتال در منابع و قدرت پردازشی با یکدیگر شریک شده اند. در این صنعت فرایندهای محاسباتی گوناگون و دشواری وجود دارد که شاید قدرت یک ماینر برای این محاسبات کم باشد، به همین دلیل مجموعه ای از ماینرها گروه بزرگ تری تشکیل می دهند تا قدرت پردازش خود را برای محاسبات در یک جا جمع کنند. در اصطلاح به این مکان استخر می گویند. (1)

از مهم ترین ویژگی های استخر، افزایش قدرت محاسباتی و کاهش انواع هزینه های پردازش و انرژی است. بعضی از استخرها تنها به استخراج یک نوع ارز دیجیتال مشغول هستند و در مقابل استخرهایی به نام استخرهای چندگانه وجود دارند که می توانند چند ارز دیجیتال مختلف را استخراج کنند که این استخرها به منظور تشخیص درست و به موقع ارز دیجیتالی که بیشترین سود را به همراه داشته باشد باید به موارد زیر آگاه باشند:
 
  • قدرت هش
 
  • نرخ تبادل ارزها
 
  • میزان سختی استخراج
 
  • زمان مناسب ساخت بلاک

آشنایی با مفهوم استخر استخراج ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Mining Pool)

اهمیت وارد شدن به یک استخر استخراج ارتباط مستقیمی با افزایش سود دارد. یک ماینر یا ماینرهایی با قدرت کمتر نیاز به پشتیبانی و حمایت ماینرهای پرقدرت دارند و به همین جهت زمانی که تمام ماینرها با قابلیت قدرت پردازشی در یک استخر جمع می شوند میزان سوددهی آن ها افزایش پیدا می کند. (1)

ذکر این نکته نیز ضروری است که استخرها به شکل مجموعه ای مجازی هستند که شما در هر کجای دنیا باشید می توانید به وسیله ارتباطات اینترنتی به دیگر ماینرها در یک استخر ملحق شوید.
 

پاداش کار در معدن «پاداش استخر»

هر زمان که یک بلاک با موفقیت به مجموعه ای از بلاک ها یا همان بلاک چین اضافه می شود پاداشی برای این استخراج در نظر گرفته می شود که این پاداش به روش های مختلفی انجام می شود: (2)
 
  • پرداخت به ازای سهم «PPS»
در این روش استخر در ازای هر سهم، از ذخیره خود، پاداش استخراج ماینرها را پرداخت می کند. در واقع به میزان قدرت پردازشی هر ماینر سهمی به او داده می شود که به همان اندازه نیز در سود شریک می شود.
 
  • پرداخت بر اساس امتیاز
در این روش به میزان فعالیت اعضا پاداش داده می شود، هر چه فعالیت و امتیاز شما در استخر بیشتر باشد به همان میزان سود یا پاداش دریافت خواهید کرد.
 
  • پرداخت نسبی
پرداخت نسبی به روش پرداخت به ازای سهم شباهت دارد اما با این تفاوت که در پرداخت نسبی در صورتی شما پاداش دریافت می کنید که یک بلاک ماین شود.
 
  • پرداخت به ازای N سهم آخر
از این روش به عنوان شانس نیز می شود یاد کرد؛ N در واقع آخرین سهامی هستند که تا زمان حل بلاک به استخر پیوسته اند. عنوان N رقم مشخصی ندارد و برای تعیین دقیق آن باید به میزان سختی استخراج رجوع کرد که توسط روش محاسبه مشخصی انجام می شود، در واقع N سهم آخری که عضو استخر شده اند به پاداش می رسند.

آشنایی با مفهوم استخر استخراج ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Mining Pool)

تاریخچه پیدایش استخر ارزهای دیجیتال

انقلاب در صنعت ارزهای دیجیتال به بیت کوین برمی گردد. در سال 2010 زمانی که بیت کوین وارد جریان انقلابی خود شده بود، ایده ای توسط شخصی فعال در این عرصه شکل گرفت؛ این ایده به شخصی با نام «اسلاش» تعلق داشت که پیدایش استخرهای استخراج را رقم زد.

در واقع اسلاش به این اعتقاد داشت که فرایند استخراج نباید مختص به افراد خوش شانس با قدرت پردازشی قوی باشد بلکه با گرد هم آمدن ماینرها با قدرت های مختلف استخراج به نفع همه خواهد بود، به اعتقاد اسلاش ماینرهای فقیر و با قدرت پردازشی پایین شانسی برای پیدا کردن بلاک به دست می آورند. (2)
 

برترین استخرهای استخراج بیت کوین در سال 2020


استخر BTC
این استخر یکی از بزرگ ترین استخرهای استخراج است و بیشترین میزان نرخ هش به این استخر تعلق دارد. از ویژگی های این استخر باید به کارمزد آن اشاره کرد که 1.5 درصد است و زمان لازم برای انتقال پاداش به ماینرها 2 ساعت است و سقف پرداختی در این استخر 0.001 بیت کوین است. متأسفانه این استخر محدودیت هایی برای کاربران ایرانی به وجود آورده و دسترسی به آن برای ایرانیان مشکل شده است. روش پرداخت در این استخر به ازای N سهم آخر است.(3)

آشنایی با مفهوم استخر استخراج ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Mining Pool)
 
استخر ANTPOOL
این استخر نیز مانند BTC شناخته شده و بزرگ است و به یکی از مهم ترین تولیدکنندگان سخت افزار استخراج بیت کوین در جهان تبدیل شده است. در این استخر کارمزد تراکنش پنهان است و واریز پاداش ها هم به صورت روزانه انجام می شود. صاحب این استخر با استخر BTC یکی است و کاربران ایرانی برای کار با این استخر نیز دچار مشکل هستند. روش پرداخت این استخر از دو روش بر مبنای سهم و N سهم آخر تشکیل شده است . (3)
 
استخر F2POOL
یکی از اولین استخرهای استخراج در جهان F2POOL است که به کشور چین تعلق دارد و از استخرهای پرقدرت جهان محسوب می شود. این استخر 2.5 درصد کارمزد از ماینرها دریافت می کند و واریزی ها نیز به صورت روزانه انجام می شوند. خوشبختانه این استخر محدودیتی برای کاربران ایرانی ندارد. روش پرداخت استخر نیز بر مبنای سهم انجام می شود. (3)
 
استخر SLUSHPOOL
این استخر یکی از قدیمی ترین استخرهای استخراج در جهان است که روش پرداخت مبتنی بر امتیاز را برای کاربران در نظر گرفته است. میزان کارمزد دریافتی آن نیز 2 درصد است و قابلیتی را برای کاربران تازه وارد فراهم کرده تا در یک حساب کاربری آزمایشی به فعالیت بپردازند تا با جریان کار بیشتر آشنا شوند. (3)
 
استخر VIABTC
این استخر یکی از استخرهای شناخته شده چین است که از سه روش امتیاز، بر مبنای سهم و N سهم آخر برای پرداخت تشکیل شده و کارمزد هر کدام با دیگری متفاوت است؛ کارمزد بر اساس N سهم آخر 4 درصد است. کارمزد بر اساس سهم 2 درصد و کارمزد N سهم آخر نیز 1 درصد است. واریزی ها در این استخر به صورت روزانه انجام می شود. (3)
 
استخر KANO CKPOOL
این استخر ابعاد بزرگی ندارد و قدمت آن به سال 2014 برمی گردد. کارمزد دریافتی از ماینرها 0.9 درصد است و روش پرداخت در این استخر بر مبنای N سهم آخر است اما با این تفاوت که بعد از استخراج هر بلاک شما باید تأییدی از سوی بیش از 100 بلاک دیگر داشته باشید تا بعد از این مرحله پاداش خود را دریافت کنید که این جریان کمی مدت زمان واریزی را به عقب می اندازد. (3)
 
استخر BIXIN
از دیگر استخرهای بزرگ استخراج بیت کوین در جهان استخر BIXIN است که به کشور چین مربوط می شود. کارمزد دریافتی از ماینرها در این استخر بزرگ 4 درصد است و ماینرهای چینی در ملحق شدن به این استخر استخراج در اولویت هستند، روش پرداخت نیز در ازای سهم است. (3)

آشنایی با مفهوم استخر استخراج ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Mining Pool)

محل قرارگیری استخر استخراج و سود

بین مکان جغرافیایی که استخر استخراج در آن واقع شده و سودی که از آن حاصل می شود ارتباط وجود دارد؛ اما این ارتباط به شکلی مؤثر و مستقیم نیست. در این خصوص باید به این نکته اشاره کرد که استخرها قابلیت راه اندازی سرورهای مختلف در مکان های مختلف جغرافیایی را ممکن می سازند تا ماینرها از ثبات و قدرت بیشتری در اتصال به استخر مورد نظرشان برخوردار باشند. (4)
 

مزایا و معایب ساخت استخر استخراج شخصی

استخرهای استخراج ویژگی های بسیاری دارند که در این محتوا به آن ها اشاره کردیم، حال با این موضوع روبرو هستیم که اگر بخواهیم استخر استخراج شخصی راه اندازی کنیم، به چه مواردی باید آگاه باشیم. در استخرهای استخراج به میزان قدرت هش هر ماینر پاداشی جمعی تعیین می شود که به هر شخص سهمی متناسب با قدرت پردازشی او تعلق می گیرد.

هر چه تعداد ماینرهای یک استخر بیشتر باشد فعالیت به شکلی مؤثر انجام می شود و تشکیل بلاک های بلاک چین بیت کوین با سرعت بیشتری انجام می شود. اما اگر شما به تنهایی شروع به ساختن یک استخر استخراج کنید، برای ایجاد یک بلاک در بلاک چین باید سال ها منتظر بمانید.

ساخت استخر استخراج شخصی شانس کمی برای رسیدن به سود قابل توجه دارد. در استخرهای استخراج قدرت هش کاربران در کنار هم قدرت بیشتری دارد و شانس رسیدن به سود بیشتر را افزایش می دهد اما در استخری که شما به تنهایی می سازید امکان این فرایند کمتر می شود.

در واقع استخری که تعداد کاربران یا ماینرهای آن به تعداد قابل قبولی نرسد هیچ وقت این امکان را پیدا نمی کند تا به سودآوری برسد، از طرفی دیگر ساخت استخر استخراج هزینه های گزافی دارد و شما باید برای تجهیزات و نرم افزارهای لازم هزینه کنید و تقبل این هزینه ها برای یک شخص تنها با سختی بسیاری همراه است . (4)

مشارکت و همکاری در تمام موقعیت ها و شرایط موجود در زندگی اصلی اساسی است و می تواند شما را به مرحله جدیدی از موفقیت نزدیک تر کند. در دنیای ارزهای دیجیتال نیز مشارکت حرفی برای گفتن دارد، امروزه استخرهای استخراج بیت کوین مفهوم تازه ای از مشارکت را نمایش می دهند که در رسیدن به سود نقشی مهم و سازنده دارند.

پی نوشتها
  1. www.investopedia.com
  2. www.academy.binance.com
  3. www.buybitcoinworldwide.com
  4. www.fxempire.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.