جهش تولید در بخش مسکن، محرک بازار، نیروی انسانی و عامل مهار تورم

پس از سال رونق تولید، جهش تولید به عنوان شعار سال برگزیده شد. انتخاب نام دو سال با تکیه بر تولید داخلی از سوی رهبر انقلاب در واقع بیانگر اهمیت این مفهوم در فضای فعلی کشور است. در سال جهش تولید، تولیدات داخل می بایست با سرعت و قدرت بیشتری پیشرفت کنند و بر این اساس اقداماتی در این حوزه باید صورت پذیرد. جهش تولید به عنوان عاملی تاثیرگذار بر مسکن، بازار و همچنین عاملی برای کاهش تورم شناخته می شود. در کل شعار جهش تولید به منظور خودکفایی در تولید محصولات و به طبع رسیدن به استقلال اقتصادی شکل گرفته است.
سه‌شنبه، 30 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهش تولید در بخش مسکن، محرک بازار، نیروی انسانی و عامل مهار تورم

جهش تولید در بخش مسکن، محرک بازار، نیروی انسانی و عامل مهار تورم

بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای کلان اقتصاد ایران محسوب می شود. چرا که این بازار با 130 زیر بخش اقتصادی رابطه در هم تنیده دارد و به عنوان مهمترین رکن اقتصاد کشور شناخته می شود. بر همین اساس ایجاد نگرشی مثبت در این اقتصاد و همچنین به کارگیری مسلم شعار جهش تولید در آن می تواند به عنوان یک عامل تعیین کننده در افزایش رشد نرخ تولید ناخالص کشور ایفای نقش کند.

نه تنها بازار مسکن، بلکه مصالح و موادی که در ساخت آن به کار می روند نیز اگر در راستای تکیه بر شعار جهش تولید قرار گیرند می توانند در تحقق شعار جهش تولید بسیار کمک کننده باشند.

جهش تولید در بخش مسکن، محرک بازار، نیروی انسانی و عامل مهار تورم

بررسی نقش جهش تولید در بازار مسکن

بر طبق آخرین اطلاعات گزارش شده بازار مسکن رقم بسیار بالایی معادل 32 درصد از منابع اقتصادی کشور را به خود اختصاص می دهد و با تکیه بر این امر می توان به لزوم سرمایه گذاری در تولیدات مربوط به این حوزه دست یافت. بر همین اساس ضرورت دارد تا دولت حمایت بیشتر و گسترده تری از افراد فعال در این حوزه به عمل آورد. ایجاد تحرک در بخش مسکن می تواند تاثیرات به سزایی در حمایت از اقتصاد داخلی داشته باشد و بدین ترتیب می توان شاهد پیشرفت و گسترش رفاه عمومی در این مسئله بود.

با توجه به این که در سالیان اخیر بخش مسکن با رکود مواجه شده است و همچنین عدم تناسب عرضه و تقاضا در این حوزه می تواند مشکلاتی را به وجود آورد، طبیعتا با افزایش تورم در حوزه مصالح ساختمانی و مواد اولیه مواجه خواهیم بود. بدین ترتیب قیمت تمام شده مسکن نیز به شدت افزایش یافته و همین امر می تواند مشکلات زیادی را در رفاه عمومی مردم ایجاد کند.

با سرمایه گذاری در تولیدات بخش مسکن، می توان تا حدی قیمت مواد اولیه و در نهایت قیمت تمام شده مسکن را کنترل کرد. همچنین به دلیل اشتغال گسترده ای که در این صنعت وجود دارد، می توان با رونق بخشیدن به تولیدات آن، زمینه اشتغال برای بسیاری از افراد را فراهم کرد و بدین ترتیب این بخش را از رکود اقتصادی نجات داد. (1)

جهش تولید در بخش مسکن، محرک بازار، نیروی انسانی و عامل مهار تورم

اهمیت جهش تولید در ایجاد بازار فروش مناسب

با توجه به شرایط فعلی کشور و همچنین اعمال تحریم ها بر اقتصاد ایران، نظام اقتصادی با تنش های فراوانی مواجه شده است. این تنش ها تا حد زیادی بر بازار فروش محصولات نیز اثرگذار بوده است و کسب و کارهای کوچک و بزرگ را تحت تاثیر خود قرار داده است. مقام معظم رهبری در مورد اهمیت این موضوع اینگونه عنوان میکنند که " باید با کار ۱۰ برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب وکار» اما نقش تولید بی همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می یابد و تحریم ها به نفع کشور تمام خواهد شد." از این صحبت می توان به خوبی از اهمیت جهش تولید و همچنین اهمیت بازار فروش کشور در تحقق این شعار آگاه شد.

در راستای دستیابی به یک بازار فروش مناسب در حوزه تحقق بخشی به شعار جهش تولید، اولین قدم ایجاد تولیدی های خرد و کلان است؛ به طوری که بتواند بخش زیادی از تقاضای داخل را تامین کند. منظور از واحدهای تولیدی می تواند دامداری ها، واحدهای کشاورزی، واحدهای تولیدی ابزارآلات، تولیدات بخش پوشاک و ... باشد.

در سال جهش تولید لازم است تابه اقتصاد واحدهای کوچک و بزرگ توجه ویژه ای شود. یکی از این راه ها شناسایی واحدهای غیرفعال صنعتی و غیر صنعتی است که با اعطای تسهیلات به صاحبان این کسب و کار نه تنها از فرو پاشی آن جلوگیری خواهد شد، بلکه می توان زمینه شکوفایی آن را نیز فراهم نمود.

برای رونق این کسب و کارها می بایست افرادی را تحت عنوان تولیدکننده و افرادی را با عنوان سرمایه گذار وارد زنجیره کرد تا بتوان سرمایه لازم برای راه اندازی و باز از سرگیری تولیدی ها را فراهم کرد. پس از آن با بالا بردن دانش و سطح علمی افراد و به کارگیری تخصص افراد حرفه ای در هر کسب و کار، می توان کیفیت تولیدات را به حداکثر رساند و علاوه بر افزایش تقاضای محصول در داخل کشور، زمینه را برای صادرات آن نیز فراهم کرد. در پایان این بخش می توان عنوان کرد که بخش بسیار گسترده ای از جهش تولید تحت سرمایه گذاری صحیح بر روی بازار و حفظ تناسب عرضه و تقاضا بنا می شود. (2)

جهش تولید در بخش مسکن، محرک بازار، نیروی انسانی و عامل مهار تورم

رابطه بین جهش تولید و نیروی انسانی

همان طور که بر همگان واضح است، نیروی انسانی مهمترین و قویترین سرمایه هر کشور است. هر کشوری هر چقدر هم که از منابع اقتصادی برخوردار باشد، مادامی که نیروی انسانی مناسبی نداشته باشد، نمی تواند پیشرفتی حاصل کند.

بر همین اساس لازم است تا در راستای تحقق شعار جهش تولید نیز حداکثر امکانات برای به کارگیری نیروی انسانی متخصص به کار گرفته شود. با این وجود در بخش نیروی انسانی همواره مشکلاتی وجود دارد که مانع از به کارگیری حداکثری از این سرمایه خواهد شد. در این بخش به بررسی برخی از این مشکلات و ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن آن خواهیم پرداخت.

یکی از مشکلات اساسی در رابطه با به کارگیری نیروی انسانی، عدم تبعیت از قانون شایسته سالاری است. با وجود این که در قانون اساسی به وضوح در لزوم به کارگیری نیروی کاری شایسته و بر اساس میزان توانایی تاکید شده است، باز هم شاهد تخطی از این قانون هستیم. در این راستا بسیاری از افراد فقط به دلیل گرایشات حزبی و سیاسی و همچنین بر اساس روابط وارد چرخه کار می شوند.

برای رفع این مسئله پیشنهاد می شود تا احزاب، مدیران دانشگاهی و حوزوی افراد متعهد و مورد اعتماد خود را از طریق سامانه "شایستگان" به سیستم معرفی نمایند. همچنین لازم است تا شاخص های معینی برای شایستگی افراد در نظر گرفته شود و به همه بخش ها ابلاغ شود تا در راستای آن نیرو جذب شود.

مشکل بعدی در راستای سامان دهی به مشکلات مربوط به نیروی انسانی، عدم برنامه ریزی صحیح به منظور آگاهی از نیازمندی های شغلی کشور در بلند مدت است. اگر قوانین مشخصی در این باره وضع شود، می تواند نیازهای شغلی کشور را تا چند سال آینده پیش بینی کند و بدین ترتیب نیروهایی متناسب با نیاز کشور پرورش دهد. در این راستا می توان از از اندیشه های نخبگان بهره گرفت و برنامه ریزی منسجمی برای نیازهای کشور ارائه کرد.

بر همین اساس می توان عنوان کرد که پرورش نیروی انسانی کارآمد برای برآورده سازی هدف جهش تولید ضروری خواهد بود. در این راستا همکاری تمامی نهادهای مربوطه از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت کار و رفاه اجتماعی ضروری به نظر میرسد تا بتوان بر مبنای آن تصمیم درستی برای مدیریت منابع انسانی اتخاذ کرد؛ چرا که این منابع نقش بسیار چشمگیری در پیشبرد اهداف تولید در کشور ایفا خواهند کرد.

جهش تولید در بخش مسکن، محرک بازار، نیروی انسانی و عامل مهار تورم

ارتباط تورم با بازار، مسکن و نیروی انسانی

واضح است که مسئله مسکن، بازار فروش و بازار سرمایه و همچنین منابع انسانی نقش به سزایی در ایجاد و ماندگاری تورم ایجاد می کنند. به طور مثال، در کشورهایی که بخش مسکن از نوسان بالایی برخوردار است، سیاستگذاران با چالش های فشار تورمی مواجه اند و همزمان به دنبال حداقل رساندن اثرات تورمی هستند. اینکه نوسانات بخش مسکن منجر به نوسان شدید در سطح قیمت کالاها و خدمات خواهد شد و یا اینکه تورم، شوک های ادواری قیمت و اجاره مسکن را به دنبال دارد، موضوع بسیار مهم در نظریه های اقتصاد مسکن به شمار می رود. (3)

همچنین بسیاری از محققین در پژوهش های خود به دنبال یافتن عوامل موثر بر رشد بازارهای مالی بوده اند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر روی بازارهای مالی، مسئله تورم است. در این راستا تحقیقی صورت پذیرفته است که نتایج آن بدین صورت عنوان گردیده است.

نتایج مدل به کار برده شده در این تحقیق، مشخص نمود که یک رابطه منفی بین تورم و شاخص های توسعه مالی بازار پول و یک رابطه مثبت بین تورم و شاخص های توسعه بازار سهام وجود دارد. همچنین خروجی های مدل برازش شده نشان داد که در دامنه ای از تورم، ارتباط منفی بین تورم و شاخص های توسعه مالی بازار پول معنادار نیست. (4)

جهش تولید در بخش مسکن، محرک بازار، نیروی انسانی و عامل مهار تورم

در مورد رابطه تورم و نیروی انسانی می توان اینگونه عنوان کرد که تورم عامل مهم افزایش دستمزد است. با بالا گرفتن نرخ تورم در بخش های مختلف هزینه های در نظر گرفته شده برای اقشار مختلف نیز افزایش خواهد یافت. البته گاهی به علت بالا گرفتن بیش از حد نرخ تورم سبب شده است تا افزایش حقوق با افزایش نرخ تورم همخوانی نداشته باشد و بر این اساس مشکلاتی برای اقشار آسیب پذیر ایجاد شود. به همین علت می توان رابطه تورم و نیروی انسانی را به عنوان یک رابطه علت و معلولی در نظر گرفت.

جهش تولید و همچنین افزایش تولیدات داخلی می تواند راهکار بسیار موثری برای مهار تورم باشد. این عامل چه در بخش مسکن و چه در بازارهای فروش و سرمایه بسیار راهگشا خواه بود. چنانچه تورم به خوبی کنترل شود، به خودی خود رونق در بازار و در بخش مسکن ایجاد می شود. این امر همچنین می تواند تاثیرات مثبتی بر روی نیروی انسانی داشته باشد.

جهش تولید در بخش مسکن، محرک بازار، نیروی انسانی و عامل مهار تورم
 
جمع بندی و نتیجه گیری
در حالت کلی می توان اینگونه عنوان کرد که رونق و جهش تولید در پیشرفت بسیاری از حوزه ها و صنایع بسیار اثر گذار خواهد بود. در شرایط تحریم که امکان تبادلات گسترده با سایر کشورها وجود ندارد، تنها راه مهار تورم و همچنین خودکفایی اتکا به تولیدات داخلی است. بر این مبنا تمامی ارگان ها و دولت موظف به، به کارگیری توان حداکثری خود برای پیشبرد اهداف جهش تولید هستند. جهش تولید به عنوان یک عامل پیشبرنده در زمینه مهار تورم ایفای نقش می کند.

مدیریت صحیح منابع انسانی و همچنین استفاده از دانش خبرگان سبب می شود تا بتوان در حوزه های مختلف تولیدی به بهره وری حداکثر رسید و با استفاده از آن تورم را کنترل کرد.

همچنین می توان رونق مناسبی در بازار محصولات مختلف ایجاد کرد. بر همین اساس مسکن نیز که به طور مستقیم با تولید در ارتباط است، سامان می گیرد. بر این مبنا می توان اهمیت تولیدات داخلی بر اقتصاد کشور را به صورت چشمگیری احساس کرد. البته این مسئله نیازمند به کارگیری توان و منابع کافی است که جز با حمایت مسئولین مربوطه و تلاش شبانه روزی حاصل نخواهد شد.

پی نوشتها
  1. گلاب کش، محمد، یادداشت الزامات تحقق اهداف شعار سال ۱۳۹۹ در بخش مسکن.
  2. www.fararu.com
  3. علی اکبر قلی زاده، بهنازکمیاب، ارتباط بلند مدت بازار مسکن و تورم در ایران
  4. فلاحتی علی*, سهیلی کیومرثنوری فرزاد، اثر تورم بر عملکرد بازارهای مالی در ایران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مجله راسخون مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
music_note
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین