بزرگداشت جلال آل احمد

شنبه، 14 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جلال آل احمد از جمله نویسندگان معاصر است که در حسّاس­‌ترین برهه تاریخی عصر کنونی با اسلحه‌­ای به نام اندیشه و قلم به راه افتاد تا پس از عبور از انواع مانع­‌ها خود را به حقیقت برساند. وی در این مسیر شکست و پیروزی‌های فراوانی را تجربه کرد.

جلال آل احمد، مسائل اجتماع را در یک خط عمودی، از بالا، و در یک قلمرو وسیع می‌­نگرید و همین امر موجب می­شد بسیاری رابطه­‌ها که در کتب تاریخ، بعمد و آگاهانه غایب است، در ذهن بیدار او حضور یابد و بر ملا شود. جلال نویسنده‌­ای مسئول، متعهّد، مبارز و صریح بود که روح زمان را درک می­‌کرد. جلال آل احمد در نوشته­‌هایش عقل و احساس را در کنار هم دارد. با فریاد، مخاطبش را بیدار می‌­کند، با استدلال وامی داردش که برخیزد و با شور خود، او را به حرکت درمی‌آورد.

جلال آل احمد حدود چهل جلد کتاب نوشت، که شامل قصه­‌ها و داستان­‌ها، مقالات، سفرنامه­‌ها و ترجمه­‌ها است. آثار جلال، بویژه غربزدگی و در خدمت و خیانت روشنفکران که مقالات اجتماعی و تحلیل گرانه او را دربردارد، لبه تیز شمشیر او در حمله به پدیده تجدد­گرایی و مدرنیزاسیون پوچ نظام ستمشاهی است. این آثار، در پاسخ به نیازهای اجتماعی روزگار او نوشته شده است.

در عصر جلال، با آن اختناق حاکم بر جامعه و خفقان گرفتن بسیار کسان که می‌­دانستند در جامعه چه می­‌گذرد، اما مصلحت خویش را در سکوت می‌­دیدند، شجاعت تحسین برانگیزی لازم بود که وی صریحا اعلام کند روشنفکران صدر مشروطه جاده صاف‌کن­‌های غربزدگی بودند و مایه بدبختی ملت، که خرافات را به اسم مذهب می­‌کوبیدند.

جلال آل احمد افشا می­‌کرد که شرق شناسان مشکوک، دلال‌های رسمی استعمارند و راه نجات را نشان دهد که روشنفکران و رهبران، باید از پیشوایان مذهبی در هدایت مردم برای ملی کردن نفت درس بگیرند.

مسائل که جلال منادی آن بود مهم‌ترین مسائل تاریخ بشریت هستند و در واقع، اصول نظام ارزشی انسان به شمار می­‌روند که ضرورت دارد بر تمام ابعاد توسعه صنعتی، علمی، سیاسی حاکم باشند1.

جلال آل احمد، در غروب هفدهم شهریور 1348، در اَسالم گیلانْ، از دنیا رفت و در امامزاده عبدالعظیم حَسنی به خاک سپرده شد.

سید احمد سجادی

پی نوشت:

1) آل احمد جلال: غربزدگی، انتشارات رواق، تهران، چاپ دوم.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.