وقف سنتی حسنه

جمعه، 29 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نهاد وقف از جمله مصادیق خیریه‌ای و نیک دوستی دین مبین اسلام است. آثار و پیامدهای اجتماعی وقف از جنبه‌های مختلف و به گونه‌ای آشکار در جامعه ایران قابل مشاهده است. در واقع وقف یک حرکت انسانی در جامعه دینی است که بر اساس اختیار در جامعه‌های مختلف صورت می‌گیرد. بدین لحاظ دارای ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بوده و این آثار به همدیگر پیوندی تنگاتنگ دارد به طوری که حتی نتایج آشکار اجتماعی آن نیز دارای وجوه فرهنگی و اقتصادی و حتی و معرفتی خاص می‌باشد.

از طرفی یکی از سنت‌های نیکو، حسنه و با قدمت طولانی ادیان و مذاهب مختلف که مورد توجه و علاقه عموم مردم و اندیشمندان صالح و پیامبران الهی بوده و اسلام نیز بر آن تأکید ورزید و از سوی ائمه اطهار(علیهم السلام) سفارشات فراوان یافت به گونه‌ای که مشروعیت آن بر کسی پوشیده نیست وقف می‌باشد.

باید توجه داشت که بدون شناخت صحیح و کارآمد وقف نمی‌توان تحلیل و توصیفی جامع و مانع برای آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی وقف ارائه کرد؛ لذا لازم است مباحث مربوط به وقف که به عنوان یکی از احکام مترقی اسلام می‌باشد مورد کنکاش قرار گرفته تا جایگاه واقعی این امر نیک در جامعه بیان گردیده، ابعاد، مسائل و آثار کلی آن مطرح و بررسی شده و این میراث درخشان دینی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی نور افشانی نموده و بتوانیم ضمن آگاهی از اثرات آن، از ثمرات فراوان آن برخوردار شویم.

در این مجال بر آن هستیم تا هفت ویژه‌نامه تقدیم شما کاربران گردد تا ابعاد مختلف وقف بیان گردد.

سید احمد سجادی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما