فوری‌ترین فوریت انقلاب یا یک جراحی بزرگ

پنجشنبه، 2 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدامیرحسین موسوی‌‌تبار
موارد بیشتر برای شما
آغاز سال نو و بهار طبیعت که تقارن با ماه‌های شریف رجب، شعبان و رمضان که درحقیقت بهار معنویت و صفای درونی مومنان است را به همه مردم شریف ایران و به کاربران گرامی پرتال فرهنگی راسخون که با ما در طی یک دهه فعالیت‌مان همراه بودند، تبریک عرض می‌نمایم.

هر آغازی بهانه‌ای است تا پیمان‌ها تازه شوند و بیعت‌ها دوباره بازستانده شوند و حرکت‌های نو و بهتری رقم بخورند. اکنون که قریب به چهل بهار از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می‌گذرد، سال به سال، شاهد رویش‌ها و حرکت‌های نوینی در مجموعه ارکان و سیستم و بخش‌های مختلف نظام بوده‌ایم و هر ساله گزارشی از عملکردهای گذشته را مرور کرده و آسیب‌هایش را بر اساس اسناد بالادستی، بررسی و ارزیابی می‌نماییم. اما معیار اصلی در این ارزیابی، علاوه بر تحقق چشم اندازهای تعیین شده در اسناد بالادستی، حرکت در مسیر شعارهایی است که در حکم سیاستگذاری کلان نظام هرساله توسط رهبر معظم انقلاب، مطرح شده و مورد تأکید و اهتمام جدی قرار می‌گیرد.

 
آنچه که مطرح است و خیلی تأمل برانگیز می‌باشد، پر رنگ بودن و محوریت مضمون اقتصادی شعارهای سال، طی دهه اخیر می‌باشد که با دقتی چندباره در مضمون بیانات و شعارها و از طرفی آشنایی با وضعیت اقتصادی کشور و در محور سوم، موقعیت کشور در اقتصاد منطقه و به‌‌طور کلی اقتصاد بین‌الملل، این مسأله روشن می‌شود که دنیای کنونی ما، به‌ شدت تحت تاثیر مسائل رقابتی اقتصادی است و بهتر می‌توان تعبیر کرد که جنگ کنونی، مبتنی بر اقتصاد است و اقتصاد، محور تمام بده بستان‌های سیاسی و امنیتی را هم رقم می‌زند و حتی حمایت از برخی گروهک‌های تروریستی نیز، پیوست اقتصادی پر رنگی از خود برجای گذاشته است.

در عصر حاضر، بقای هر کشوری در امنیت اقتصادی آن نهفته است و سیاست و امنیت و عدالت و حتی معنویت، به‌شدت تحت تاثیر اقتصاد پویا یا اقتصاد بیمار قرار گرفته و به‌نوعی تمامی پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها با محوریت اقتصاد در حال رویدادن می‌باشد. در رأس پیشرفت و توسعه اقتصادی، تولید سرانه ملی است و محور تولید ملی، حمایت از کالای ایرانی و ایجاد بازار مصرف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. هر کشوری که بازار مصرف داشته باشد، اقتصادش روز به روز در هرحال توسعه خواهد بود و اساسا اقتصاد درون زا، توسعه‌ای اجتناب ناپذیر دارد و افزایش تقاضای تولیدات ملی، نشانه‌ای است که سلامت اقتصادی کشور را نمایندگی خواهد کرد.

اینکه شعار امسال با تیزهوشی و موقعیت سنجی رهبر معظم انقلاب به‌ سال حمایت از کالای ایرانی معرفی و نامگذاری شد، دال بر این است که چرخه اقتصادی کشور در چند بخش قابل بازسازی و بهینه سازی است. هم بخش تولید، هم توزیع و هم مصرف اقتصادی بایستی بازتعریف و بازتأسیس شود. دنیای اقتصاد بر محور بازاریابی داخلی و بین‌المللی در حال تحقق است و سیاست سردمداران اقتصاد جهانی، حذف بازار داخلی دولت‌ها از طریق جذب ذائقه ملت‌ها به‌سمت مصرف کالای خارجی است، به‌طوری که سرمایه گذار و برنامه ریز و کارگر داخلی را ناامید نموده و کشور را به سمت وابستگی نرم با پوشش اقتصادی بکشاند و در چند سال آینده، یک کشور کاملا مستقل، به یک کشور کاملا وابسته تبدیل شود و با همه افتخارات گذشته‌اش به یغما رود.

از این‌رو برای حفظ استقلال، آزادی، عدالت، معنویت و حتی امنیت، یک ضرورت سه فوریتی است که چرخه اقتصادی کشور را با حمایت تولید ملی و کالای ایرانی و البته افزایش کیفیت کالاها و بهینه سازی قیمت‌ها، تقویت نموده و بیماری بیکاری، فساد، فقر و بسیاری مسائل دیگر اجتماعی و فرهنگی دیگر را همزمان از طریق همین خیزش و نهضت اقتصادی، جراحی نماییم.

امید است که مثلث دولت، ملت و رسانه، در سه محور تولید، تبلیغ، مصرف، وظیفه حمایتگری‌شان را نه از اقتصاد بلکه در واقع از استقلال و اقتدار کشور در سال جاری به بهترین نحو انجام دهند.

 

در پایان لازم می‌دانم تأکید کنم، پیوست فرهنگی اقدامات اقتصادی از خود آن اقدامات مهمتر می‌باشد. همان‌طور که می‌دانیم، تا زمانی که تولید ثروت مشروع نیز همسان تولید ثروت نامشروع، غارت بیت‌ المال نامیده شود و کارخانه دار به هر نوعی، برچسب زالوی اقتصادی بخورد، چندان نمی‌توان به توسعه اقتصادی امیدوار بود.
فرهنگ کسب رزق حلال و قداست دست‌های کارکرده و اسلوب محکم کاری و رعایت اتقان در امور، مقدم بر هر رشد اقتصادی هستند.
وقتی داشتن همسر صالحه و فرزندان زیاد و خانه وسیع از امور پسندیده زندگی مومن تعریف شده، لزوم درآمد خوب پیش‌فرض آن بوده است و در ضمن خود تشویق به کار و درآمدزایی مشروع دارد.


                                                                                                                                                                                            وفقکم الله و ایانا
                                                                                                                                                                  مدیر مسئول پرتال فرهنگی راسخون
                                                                                                                                                                                             احمد شرفخانی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.