روز استحکام خانواده و رسالت زن

سه‌شنبه، 15 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

با توجه به اصول و ارزش‏‌هاى اسلامى، خانواده نهاد مقدسى است که براساس ضوابط معقول و مشروع زوجیت زن و مرد بنیان نهاده مى‏‌شود و در آن دوام و استمرار، صمیمیت و عواطف و حقوق متقابل و مشترک برقرار بوده و کارکرد اصلى آن، توالد و تناسل، تربیت نسل جدید و سکون و آرامش جان و تن بوده و قیمومیت آن نیز برعهده مرد مى‏‌باشد.1

بر مبنای آموز­ه­‌های دینی، زنان محوریت روحی و عاطفی این نهاد مقدس و مردان مرکزیت تعقل و تدبیر خانواده را به عهده دارند. ارزش و جایگاه زنان در جامعه در راستای تامین یک زندگی سالم و آرام برای خانواده نمود می‌­یابد. بی­‌شک­، مهم‌ترین نقشی که یک زن در هر سطحی از علم­، سواد، معلومات، تحقیق و معنویت می­تواند ایفا کند، آن نقشی است که به عنوان یک خواهر، مادر و یک همسر می­‌تواند ایفا کند، این از همه کارهای دیگر او مهمتر است، این آن کاری است که غیر از زن فرد دیگری نمی­‌تواند آن را انجام دهد. ارزش و جایگاه زن در خانواده را می­‌توان با نگرشی در زندگی و سخنان پیامبر عظیم‌­الشان اسلام و امامان معصوم مشاهده نمود.  آنان به پشتوانه برگزیده‌­ترین زنان جهان رسالت الهی خود را به انجام می‌­رساندند، زنانی که به راستی کامل­‌ترین اسوه برای زنان امروز جامعه ما هستند. زنانی نظیر حضرت فاطمه (سلام الله علیها)­، شخصیتی که منش و خصلت­‌های نیکوی اخلاقی­‌اش نقش بسزایى در پیشرفت و دوام اسلام و پیوند همیشگی نبوت، ولایت و امامت را بر عهده داشت. او با ایمان و تقوا، خوش­‌خلقی، صبر و تحمّل و تلاش فرزندانى تربیت کرد که هر کدام با بارور کردن این خصلت‌­های برجسته در وجود خویش، کوهى از شکیبایى را به نمایش گذاشتند، و اگر این صفات نیکوی اخلاقی در زندگى امام حسن، امام حسین و حضرت زینب (­علیهم السلام) آن گونه زیبا و وصف ناشدنى تجلى یافته، اثر تربیت زهرا (سلام الله علیها) است.2  حضرت زهرا با روحیّه قوى‏‌اى که در وجودشان بود همسر خود را برای رویارویی با مشکلات آماده می‌ساخت و دل او را از گرفتاری‌هاى زندگى شخصی خالى می­‌کرد، و به او آرامش می‌­داد.3 به راستی حضرت  زهرا مایه آرامش و انس پیامبر اکرم بود و با نگاه به او رنج‌هایش را از یاد مى‏‌برد.

آنگاه که پیامبر اکرم و حضرات معصومین به خانه مى‏‌آمدند و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را مى‏‌دیدند، غم از وجودشان می‌رفت و آرامش بر جانشان می‌نشست.

 این است آن صفات نیکو و شایسته­‌ای که زنان امروز جامعه ما برای ایجاد یک زندگی سالم  بایستی دارا باشند، تا در سایه تلاش و همت رسالت خود را که فراهم نمودن محیطی گرم و آرامش بخش برای همسر و فرزندانشان است مهیا سازند.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) آسیب شناسی خانواده، غلامرضا ویسی، جلد 1، ص 17

2)  در آمدى بر سیره فاطمى(سلام الله علیها)­،  علی رفیعی­، جلد 1، ص 82    

3) همان، ص 127



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.