تاتو ؛ زيبايي خطرناك

تاتو يك نوع طراحي تقريبا ثابت صورت است كه از طريق وارد كردن رنگدانه در روزنه هاي لايه خارجي پوست انجام مي شود. در طول عمل سوزن ظريفي كه به يك دستگاه تيوب دار حاوي رنگدانه متصل است مرتب پوست را سوراخ مي كند و با هر رخنه اي ، مقداري از رنگدانه داخل پوست تزريق مي شود. اين عمل كه تقريبا چند ساعت طول مي كشد منجر به خونريزي ضعيف و درد خفيف مي شود.
يکشنبه، 23 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاتو ؛ زيبايي خطرناك
تاتو ؛ زيبايي خطرناك
تاتو ؛ زيبايي خطرناك






تاتو يك نوع طراحي تقريبا ثابت صورت است كه از طريق وارد كردن رنگدانه در روزنه هاي لايه خارجي پوست انجام مي شود. در طول عمل سوزن ظريفي كه به يك دستگاه تيوب دار حاوي رنگدانه متصل است مرتب پوست را سوراخ مي كند و با هر رخنه اي ، مقداري از رنگدانه داخل پوست تزريق مي شود. اين عمل كه تقريبا چند ساعت طول مي كشد منجر به خونريزي ضعيف و درد خفيف مي شود.

خطرات تاتو كردن:

خوشبختانه علي رغم اينكه اين طراحي بسيار باب شده ولي خطرات و مشكلات آن چندان رايج نيست. اما به هر حال به دليل اينكه تاتو باعث ايجاد شكاف و رخنه در پوست مي شود و در واقع مهمترين سد دفاعي بدن عليه ميكروبها را دچار خدشه مي كند، بروزعفونت هاي پوستي و ساير واكنش هاي پوستي در اين حالت ممكن است. رنگدانه هاي تاتو داخل پوست تزريق مي شود ، اين رنگدانه نوعي ماده آرايشي است كه سلامت آن توسط سازمان غذا و دارو تصويب نشده است. اين ماده براي تزريق زير پوست تاييد نشده است و بنابر اين تاثير طولاني مدت آن ناشناخته است. از جمله مهم ترين خطرات تاتو عبارتند از:
1- بيماري هاي قابل حمل در خون: اگر تجهيزاتي كه براي تاتو به كار مي رود آلوده به خون افراد عفوني باشد شما نيز ممكن است دچار همان بيماريها شويد. بيماري هايي نظير هپاتيت C,B ، كزاز، سل و ايدز.
2- بيماريهاي پوستي: بدن ممكن است در اثر اين تزريق توليد برآمدگي(گرانولوم) هايي در اطراف محل تاتو كند، به خصوص اگر جوهر تاتو قرمز رنگ باشد. تاتو همچنين ايجاد فضاي برآمده اي مي كند و يا زخم شديدي ايجاد مي كند .
3- عفونتهاي پوستي: تاتو مي تواند باعث عفونتهاي باكتريايي محلي شود. علائم محلي عفونت عبارتند از قرمزي، گرمي، تورم و چرك . همچنين عفونت هاي پوستي مقاوم به آنتي بيوتيك در اين وضعيت نيز شايع است كه منجر به ذات الريه ، عفونت هاي خوني و... مي شود.
4- واكنش هاي آلرژيك: رنگ هاي تاتو به خصوص رنگ قرمز منجر به واكنش هاي آلرژيك پوست مي شود. در نتيجه توليد كهير و خارش در محل تاتو مي كند. اين واكنش حتي ممكن است سالها بعد از دريافت تاتو ظاهر شود.
5- مشكلات MRI : در موارد بسيار نادر، تاتو و آرايش هاي ثابت ممكن است در اثر MRI توليد ورم و سوختگي در محل كند. در بعضي موارد رنگدانه هاي تاتو كيفيت MRI را تحت تاثير قرار مي دهد. استفاده از دارو در اثر بروز واكنش آلرژيك پوست و يا عفونت لازم است. در مواردي حتي لازم است براي درمان تاتو را ازبين ببريد و يا تخليه كنيد.

مراقبت بعد از تاتو:

تاتو ؛ زيبايي خطرناك

بعد از تاتو لازم است محل را با آب و صابون بشوييد و از مواد مرطوب كننده استفاده كنيد. از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در هفته هاي اول اجتناب كنيد. ممكن است چند روز زمان براي التيام محل تاتو لازم باشد. اگر دلمه در محل تاتو ايجاد شده آن را دست نزنيد زيرا باعث عفونت و آسيب مي شود و حتي طرح تاتو راخراب مي كند.

ازبين بردن تاتو

سه روش براي محو اين آرايش تقريبا ثابت وجود دارد.
1- عمل ليزيك: كه طي آن اشعه هايي به سطح پوست وارد مي شود كه توسط رنگدانه هاي تاتو جذب مي شود . اين فرآيند باعث التهاب خفيف مي شود و بدن را وادار به رسيدگي به محل مي كند. شايد لازم باشد درمانهاي زيادي براي زدودن كامل تاتو انجام دهيد و با اين حال تاتو به طور كامل برطرف نشود.
2- پوست خراشي: در اين فرآيند سطح پوست حاوي تاتو را خراش مي دهند تا رنگدانه ها برطرف شود. اين كار دردناك نيست ولي ايجاد زخم مي كند.
3- جراحي: در اين فرآيند نيز محل تاتو برداشته مي شود و دو لبه باقي مانده را بخيه مي زنند كه باعث ايجاد زخم مي شود.
در هر حال اگر خواستيد تاتو را از بين ببريد اين كار را خودسرانه و با محصولات و كرم هايي كه به صورت آن لاين به فروش مي رسد انجام ندهيد زيرا اين مواد به هيچ عنوان توسط FDA تصويب نشده است. براي اين كار بهتر است به يك متخصص پوست رجوع كنيد.

مراقبت هاي ويژه

تاتو ؛ زيبايي خطرناك

جهت جلوگيري از خطرات ناشي از تاتو بهتر است نكات زير را رعايت كنيد:
1- براي انجام اين آرايش به محل ها و سالنهايي مراجعه كنيد كه مجوز دارند، تميز هستند و كارمندان آن در اين زمينه تخصص لازم و كافي را دارا هستند.
2- اتوكلاو: اين ماشين استرليزاسيون حرارتي است كه بايد براي استرليزه كردن كليه تجهيزات تاتو استفاده شود. مراكز تخصصي انجام تاتو بايد چنين دستگاهي را داشته باشند و بعد از هر تاتو كل تجهيزات را با اين دستگاه مجددا استرليزه كنند. اين دستگاه شامل يك كشو دسته دار، محل شست و شو و ميز است.
3- تجهيزات نو: هنگام انجام عمل تاتو مراقب باشيد كه سوزن، تيوب جديد به دستگاه نصب شود.
4- دستكش: لازم است كسي كه عمل تاتو را انجام مي دهد قبل از هر كار دستان خود را شسته و از دستكش لاتكس استفاده كند.
منبع : ایرانیان انگلستان
/الف




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.