ماما ، بهترين مشاور يک دختر است

مامايي در ايران با يک سابقه بسيار درخشان شروع شد و اولين آموزشگاه رسمي مامايي دوره 3 ساله؛ در سال 1308 در تهران فعاليت خود را آغاز کرد و در سال 1309 اساسنامه مخصوص مدرسه مامايي به تصويب شوراي عالي معاونت رسيد. بعد از آن در مشهد و تبريز نيز آموزشگاه‌هاي مامايي داير شد و در آنجا به فارغ التحصيلان ليسانس کامل داده شد. از سال 1349 به منظور رفع کمبود ماما؛ مقطع کارداني مامايي داير شد. همچنين در آموزشگاه‌هاي بهياري نيز با گنجاندن درس‌هاي
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماما ، بهترين مشاور يک دختر است
ماما ، بهترين مشاور يک دختر است
ماما ، بهترين مشاور يک دختر است

نويسنده:مريم آسيابان؛ مبينا حبيبي



مامايي در ايران با يک سابقه بسيار درخشان شروع شد و اولين آموزشگاه رسمي مامايي دوره 3 ساله؛ در سال 1308 در تهران فعاليت خود را آغاز کرد و در سال 1309 اساسنامه مخصوص مدرسه مامايي به تصويب شوراي عالي معاونت رسيد. بعد از آن در مشهد و تبريز نيز آموزشگاه‌هاي مامايي داير شد و در آنجا به فارغ التحصيلان ليسانس کامل داده شد. از سال 1349 به منظور رفع کمبود ماما؛ مقطع کارداني مامايي داير شد. همچنين در آموزشگاه‌هاي بهياري نيز با گنجاندن درس‌هاي مامايي در سال دوم تحصيلي؛ اقدام به تربيت «بهيار ماما» شد که اين امر تا سال 1360 ادامه داشت. در حال حاضر رشته مامايي در مقطع کارداني و کارشناسي در دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد در سراسر کشور دانشجو مي پذيرد و ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد در 2 گرايش مامايي و بهداشت مادر و کودک وجود دارد؛ اخيراً در ايران دکتراي اين رشته با عنوان بهداشت باروري در بعضي از دانشگاه ها تدريس مي‌شود.
يک ماما از زمان بلوغ يک دختر تا زمان ازدواج و دوران بارداري و زايمان همراه اوست و به کليه دردهايي که براي نوزاد در تمام دوران شيرخوارگي تا از شير گرفتن روي مي‌دهد آگاه است؛ از آنجايي که منطقي‌ترين زمان براي شروع خدمت‌هاي بهداشتي مادر و کودک قبل از ازدواج است يک ماما بهترين مشاور براي زنان و دختران است که جاي بسياري از داستان‌هاي ترسناک که در کوچه و بازار راجع به مسائل زنان گفته مي شود را مي‌گيرد و اطلاعات صحيح را جانشين اطلاعات کاذب عاميانه مي‌کند. واژه معادل ماما در لاتين midwife و در زبان فارسي قابله است؛ قابله از قابليت مي‌آيد، يعني کسي که قابليت کنترل و هدايت مکانيسم طبيعي زايمان را طوري دارد که کمترين آسيب به مادر و نوزاد وارد آيد.
يک ماما از طريق مشاوره اطلاعات لازم در خصوص تنظيم خانواده جهت کاهش تعداد حاملگي‌ها و در نتيجه آن کاهش خطرهاي ناشي از آن براي مادر و جلوگيري از حاملگي‌هاي ناخواسته و ايجاد فاصله‌گذاري دلخواه بين فرزندان را در اختيار مراجعه‌کنندگان قرار مي‌دهد و همچنين ماما از نخستين کساني است که مي‌تواند مشاور زنان در مسائل مربوط به ناباروري باشد و در موارد موردنياز آنان را به متخصص ارجاع دهد. با مراقبت‌هايي که ماما در طي بارداري از مادر باردار به عمل مي‌آورد؛ يک محيط سالم فيزيولوژيک براي رشد جنين فراهم مي‌شود که شرايط تولد نوزاد سالم ايجاد گردد و درخصوص مراقبت‌هاي بعد از زايمان با آموزش‌هاي لازم مادر را در جهت انجام شيردهي مناسب و کافي آماده مي‌کند. امروزه جديدترين طب مامايي که در کشورهاي پيشرفته و به تازگي نيز در کشور ما مطرح است؛ کاهش کنترل درد زايمان با استفاده از روش‌هاي دارويي و غيردارويي مي‌باشد که شامل طب فشاري، تمرينات تنفسي در طي ليبر، هيپنوتيزم، زايمان در آب، زايمان به روش لاماز و استفاده از گاز آنتونوکس که در حال حاضر در استان ما بسياري از اين روش‌ها جهت بي‌دردي زايمان استفاده مي‌شود.
منبع: http://harif.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.