بررسی (Mobile TV (1

گیرنده های تلویزیون امروزه به بزرگ ترین دوست و همنشین انسان ها تبدیل شده اند. از آنجایی که مردم به داشتن این ابزار عادت کرده اند و دوری از آن برای خیلی از آنها غیرممکن است ، برخی دولت ها و نیز شرکت های بزرگ بخش خصوصی تصمیم گرفته اند که با راه اندازی نسل جدید خدمات مخابراتی و ارتباطی ، امکان حمل این جعبه جادو را برای کاربران فراهم کنند و به
سه‌شنبه، 22 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی (Mobile TV (1
بررسی Mobile TV (1)
بررسی (Mobile TV (1






گیرنده های تلویزیون امروزه به بزرگ ترین دوست و همنشین انسان ها تبدیل شده اند. از آنجایی که مردم به داشتن این ابزار عادت کرده اند و دوری از آن برای خیلی از آنها غیرممکن است ، برخی دولت ها و نیز شرکت های بزرگ بخش خصوصی تصمیم گرفته اند که با راه اندازی نسل جدید خدمات مخابراتی و ارتباطی ، امکان حمل این جعبه جادو را برای کاربران فراهم کنند و به مردم امکان دهند در هر زمان و مکانی بیننده برنامه های تلویزیون باشند.
سرویس پخش سیار برنامه های تلویزیونی یا Mobile TV در اصل نوعی سرویس تلویزیونی است که برنامه های تلویزیونی را از طریق شبکه های مخابراتی و به کمک اپراتورها به دست مشترکان می رساند. بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته، در حال حاضر کره جنوبی، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده در این حوزه پیش روتر از دیگر کشورها هستند. البته دیگر کشورها نیز هر کدام به نوبه خود اقدامات وسیعی را در این زمینه انجام داده اند.

● تعریف Mobile TV

Mobile TV در اصل به سرویسی گفته می شود که برنامه های تلویزیونی را در اختیار مشترکان تلفن همراه قرار می دهد و شرایط لازم برای پخش این برنامه ها را روی گوشی ها فراهم می کند. این سرویس شامل شبکه های مخابراتی، محتوای تلویزیونی ، گیرنده سرویس، فرستنده سرویس و تولیدکننده برنامه های تلویزیونی می شود. سرویس Mobile TV به کاربران سرویس های گوناگون مخابراتی امکان می دهد تا فقط برنامه های مورد علاقه خود را تماشا کنند و علاوه بر تاثیرپذیری از تلویزیون، روی آن تاثیر بگذارند. به هر حال باید توجه داشت که پخش برنامه های تلویزیونی از طریق خطوط مخابراتی تفاوت های فراوانی با سیستم های سنتی پخش برنامه های تلویزیونی دارد و همین امر باعث شده که هنوز برخی کشورها به این سرویس دسترسی نداشته باشند.
عرضه کنندگان خدمات Mobile TV برنامه های خود را در قالب های مختلف نظیر برنامه های زنده، Video-on-Demand ، پادکست و... در اختیار مردم می گذارند. سرویس Mobile TV پادکست به کاربران امکان می دهد تا در شرایطی که به صورت آنی به این شبکه متصل نیستند، برنامه های تلویزیونی را در اختیار داشته باشند و بتوانند از آن ها استفاده کنند.
از لحاظ فنی، هم اکنون سرویس Mobile TV از دو طریق در اختیار مردم قرار می گیرد. راه نخست، استفاده از شبکه های مخابراتی دوسویه و راه دوم مربوط به شبکه های اختصاصی یک سویه برای پخش برنامه های تلویزیونی است. از این دو راه می توان محتوای برنامه های تلویزیونی را با استانداردهای اختصاصی زیر در اختیار کاربر می گذاشت: فایل های ویدیویی دیجیتالی برای دستگاه های قابل حمل ( استاندارد DVB-H)، سیستم های دیجیتالی چندرسانه ای برای پخش برنامه های تلویزیونی (استاندارد DMB،(TDtv که بر پایه فناوری TD-CDMA راه اندازی شده است، ۱seg که بر اساس شبکه ISDB-T ژاپن طراحی شده است، DAB و در نهایت MediaFLO. باید توجه داشت که هیچ یک از این استانداردها و روش ها کامل نیستند و هر کدام از آن ها مشکلات خاص خود را دارند.
اگر چه هر یک از این استانداردها مورد تایید قرار گرفته اند، اما اتحادیه اروپا در تلاش است با انجام بررسی های بیشتر، هر چه سریع تر استانداردهای واحدی را برای این سرویس در نظر بگیرد. بر اساس اخبار منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا، این اتحادیه قصد دارد استاندارد واحد سرویس Mobile TV را تا پایان سال ۲۰۰۸ مشخص کند. در این میان، احتمال می رود که اتحادیه اروپا تمایل زیادی به استاندارد DVB-H که توسط شرکت نوکیا ارائه شده، داشته باشد. مهم ترین استانداردهای Mobile TV که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرند، شامل موارد زیر می شوند:

DVB-H/SH ▪

S-DMB(Satelite digital multimedia Broadcast) ▪ کره جنوبی، ژاپن
(ChinaMobile multimedia broadcasting) CMMB ▪ چین
:MediFLO ▪ عرضه شده در آمریکا، بریتانیا و آلمان
(ISDB-T(Integrated Service Digital Broadcasting▪ ژاپن و برزیل
T-DMB(Terrestrial digital multimedia broadcast) ▪ کره جنوبی و آلمان
DAB-IP(DIGITAL AUDIO BROADCAST) ▪ بریتانیا

Mobile TV ●یا TV Mobile؟

تلفن همراه که در گذشته مهم ترین وظیفه آن برقراری ارتباط صوتی بود، امروزه به یک وسیله چندرسانه ای تبدیل شده است. اگرچه تصور این مسأله در گذشته غیرممکن می نمود، اما این روزها رویای گوشی های چندمنظوره به تحقق پیوسته و پخش برنامه های تلویزیونی روی تلفن همراه به حقیقت پیوسته است. امروزه به راحتی می توانید در حین رانندگی، پیاده روی، در اتوبوس، تاکسی و... برنامه های مورد علاقه خود را انتخاب و تماشا کنید.
اگر طی چند ماه گذشته سری به مراکز فروش تلفن همراه در تهران زده باشید، حتماً نام گوشی های TVدار را شنیده اید. البته بیشتر گوشی های چینی به این فناوری مجهز هستند. این گوشی ها به دلیل قابلیت پخش برنامه های تلویزیونی، امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند.
باید توجه داشت، گوشی هایی از این دست با مجهز بودن به فناوریTV Tuner می توانند بدون استفاده از سیستم Mobile TV برنامه های شبکه های تلویزیونی را به صورت آنالوگ پخش کنند. این گوشی ها که در اصل TV Mobile خوانده می شوند، برنامه های تلویزیونی را بدون هیچ گونه تغییر در اختیار مشترکان می گذارند. اما در سرویس Mobile TV برنامه ها به صورت دیجیتال در اختیار کاربر قرار می گیرد و اگر فرد در هنگام پخش برنامه فرصت مشاهده آن را نداشته باشد، می تواند آن را ذخیره کرده و در زمان دلخواه آن را مشاهده کند. علاوه بر این طیف گسترده ای از خدمات تلویزیونی از طریق سرویس های Mobile TV در دسترس است که گوشی های چینی موجود در بازار فاقد آنهاهستند.

Mobile TV ● دیگران

اگر چه زمان زیادی از راه اندازی سرویس Mobile TV در کشورهای توسعه یافته نمی گذرد، اما در همین مدت اندک اپراتورهای اروپایی و آمریکایی ارائه دهنده این خدمات، توانسته اند مخاطبان زیادی را به سمت جذب کنند. طبق آخرین آمارهای به دست آمده، درآمد خدمات و برنامه های محتوایی تلفن همراه در جهان، در سال ۲۰۰۷ حدود ۳1/۳2 میلیارد دلار بوده که در این میان 23/1 میلیارد دلار (۷۳درصد) آن از عرضه خدمات سرگرمی روی تلفن همراه به دست آمده است. مهم ترین درآمدهای صنعت مخابرات از سه بخش سرگرمی، برنامه های تلویزیونی و موسیقی فراهم می شود. پخش برنامه های تلویزیونی روی تلفن همراه از جمله سرویس هایی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و تعداد مشترکان تلفن همراه را در شبکه های مختلف مخابراتی افزایش داده است.
ادامه دارد...
منبع: ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.