فضائل، آثار و خواص سوره الرحمن در احاديث

از امام صادق (ع) نقل شده است، کسي که در شب سوره الرحمن را بخواند و بعد از هر (فباي آلاء ربکما تکذبان) بگويد «لابشيء من الائک رب الکذب»؛ پروردگارا هيچ يک از نعمت هاي تو را تکذيب نمي کنم، خداوند فرشته و ملکي را بر او موکل کند که اگر در اول شب خواند، او را تا صبح محافظت نمايند
شنبه، 29 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فضائل، آثار و خواص سوره الرحمن در احاديث

فضائل، آثار و خواص سوره الرحمن در احاديث
فضائل، آثار و خواص سوره الرحمن در احاديث


 

نويسنده: سيد موسي مظهري




 
از امام صادق (ع) نقل شده است، کسي که در شب سوره الرحمن را بخواند و بعد از هر (فباي آلاء ربکما تکذبان) بگويد «لابشيء من الائک رب الکذب»؛ پروردگارا هيچ يک از نعمت هاي تو را تکذيب نمي کنم، خداوند فرشته و ملکي را بر او موکل کند که اگر در اول شب خواند، او را تا صبح محافظت نمايند واگر در هنگام صبح آن را خواند، موکل نمايد بر او فرشته اي که او را تا شب حفظ نمايد. (مجمع البيان: 9/ 296،س16)
امام صادق (ع) فرمودند: کسي که سوره الرحمن را با لبيک گفتن به نداي شکرانه الهي بخواند. يعني طبق دستور بالا-، اگر در شب قرائت کرده و بميرد شهيد مرده است و اگر در روز بخواند و بميرد شهيد مرده است و در حکم شهيد بوده و ثواب شهدا را مي برد.(ثواب الاعمال / 144 ،ج2)
در اين کلام، امام صادق (ع) به يک ارزش انساني اشاره نموده و آن شهادت است. در دين مبين اسلام موارد گوناگوني است که اگر براي کسي توفيق نباشد، جاي گزيني براي آن ذکر شده است. که از جمله اين موارد عالي ترين نوع مرگ، يعني شهادت مي باشد، که جايگزين آن، تلاوت سوره الرحمن است.
از امام صادق (ع) نقل شده که تلاوت سوره الرحمن را هرگز رها نکنيد؛ چرا که اين سوره هرگز در قلب هاي منافقان استقرار ندارد. خدا، سوره الرحمن در قيامت را به صورت انساني قرار دهد که زيباترين چهره و خوشبوترين رايحه را دارد، پس در جايگاهي قرار مي گيرد که به خداوند متعال نزديک تر است. خداوند از سوره الرحمن سؤال مي کند، چه کسي در زندگي دنيا به محتواي تو قيام نموده و به تلاوت تو ادامه داد؟ پاسخ مي دهد: خداوندا فلان کس و فلان کس که در اين لحظه، چهره اين افراد نوراني و سپيد مي شود و خداوند به آنها مي فرمايد: اکنون که هر که را مي خواهيد شفاعت کنيد. اهل تلاوت الرحمن براي هيچ کس شفاعت نمي کنند مگر اين که به آنها گفته مي شود: وارد بهشت شويد و هر کجا مي خواهيد ساکن شويد. (وسائل الشيعه: 6/146، ح 2)
در اين حديث نوراني، به چند ارزش سوره الرحمن اشاره شده است که جاي تأمل است.
1. سوره الرحمن، اصلا در دل هاي منافقان راه ندارد. يعني اهل نفاق هرگز از آثار و خواص الرحمن بهره مند نمي شوند.
2. با تلاوت سوره الرحمن، انسانيت انسان تحقق مي يابد و انسان به حقيقت خود مي رسد. انسان وقتي به حقيقت خود را يافت، از همگان به خداوند متعال نزديک تر است. بي گمان رسيدن به اين مقام بلند، در گرو رسيدن به حقايق الرحمن است.
3. به برکت تلاوت و اقامه سوره الرحمن، قلب آدمي نوراني مي شود.
4. از اين رهگذر اين سوره، انسان به مقام شفاعت مي رسد.
فاطمه زهرا(س) از رسول خدا(ص) روايت نموده که در قيامت، به قاريان سوره هاي حديد، واقعه و الرحمن گفته شود که در بهشت فردوس ساکن شويد. (کنزالمعال: 1/582، ح2642)
در تفسير نمونه، جلد 12، صفحه 563 آمده «بعضي از مفسران بزرگ گفته اند، فردوس باغي است که همه نعمت ها در آن جمع باشد.»
ابي بن کلب مي گويد: حضرت رسول (ص) مي فرمودند: هر کس سوره الرحمن را قرائت کند، خداوند بر ناتواني او ترحم نمايد و او سپاس و شکر آن چه را که خداوند بر او انعام نموده، به جا آورده است(مجمع البيان، ج24، ص54). دراين جا. پنج روايت در باب فضائل و آثار سوره مبارکه الرحمن نقل شده که نمودار 8 اثر براي تلاوت کننده آن است. 1) مصونيت بخش شبانه روزي اوست 2) به مقام شهدا راه يابد و مرگش مرگ عادي نخواهد بود و مانند شهدا عند ربهم يرزقون خواهد بود.3) به جايگاه حقيقي انسانيت مي رسد. 4) به اوج تقرب به سوي خدا مي رسد.
5) به مقام شفيعان راه پيدا مي کند. 6) فردوس که بهشت خاص است، نصيب او گردد. 7) هرگز درخود ضعف وحقارت نمي بيند. 8) به مقام شاکران دست يابد که مقامي بس عظيم است.
منبع: نشريه بشارت- ش77



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.