هشدار امنیتی: نگاهی به برخورد اکسچنج های مختلف ارزهای دیجیتال با کاربران ایرانی در شرایط تحریم

ارزهای دیجیتالی که امروزه رونق زیادی پیدا کرده اند، علی رغم مزایای بسیاری که دارند، به خاطر شرایط تحریم برای افراد ایرانی می توانند مشکلاتی را به وجود بیاورند. مشکلاتی مانند مسدود شدن کاربران ایرانی و توقیف وجه کاربران از معضلات جدی در این حوزه است. در این مقاله می توانید با بحث های مربوط به این حوزه مانند کاربردهای ارز دیجیتالی، نحوه اکسچنج با وجود تحریم و موارد ایمنی لازم برای کار در رمز ارزها آشنا شوید و با آگاهی و اطمینان بیشتر در زمینه خرید و یا فروش ارزهای دیجیتالی گام بردارید.
دوشنبه، 7 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هشدار امنیتی: نگاهی به برخورد اکسچنج های مختلف ارزهای دیجیتال با کاربران ایرانی در شرایط تحریم

مزایا و کاربرد ارزهای دیجیتالی

ارزهای دیجیتالی نوعی پول دیجیتالی هستند که با استفاده از علم رمز نگاری و فناوری بلاک چین کار می کنند. بلاک چین، نقش یک پایگاه داده را ایفا می کند تا رمزنگاری و ایمن سازی تراکنش ها را تامین کند. بیت کوین، اتریوم و ریپل برخی از نمونه های ارز دیجیتال هستند. برای انتقال ارزهای دیجیتالی از کیف پول های نرم افزاری استفاده می شود که قابل نصب روی کامپیوتر و یا موبایل هستند.

علاوه بر این، کیف پول های سخت افزاری به شکل فلش مموری نیز وجود دارند. یکی از عمده ترین کاربردهای ارزهای دیجیتالی در کاهش دادن میزان تقلب ها است؛ به طوری که از کلاهبرداری های ارزی و یا جعل ارز جلوگیری شود. در ارزهای دیجیتالی کارمزد زیادی برای جا به جایی ارزها دریافت نمی شود. در واقع با مبلغ اندکی می توان تراکنش های مالی بر اساس ارزهای دیجیتالی را انجام داد که این مورد هم در جذابیت ارز دیجیتال موثر بوده است.

با ارزها و رمز ارزهای دیجیتالی، روند انجام تراکنش های مالی و نقل و انتقلات کم هزینه تر انجام می شود. با استفاده از بلاک چین نیز هیچ گونه تغییر و یا دستکاری در اطلاعات رخ نمی دهد. حتی تمامی اطلاعات در این بستر ثبت می شود و به تائید تمام کاربران شبکه بلاک چین می رسد و این موضوع حاکی از امنیت آن است.  (1) در ادامه در مورد نحوه اکسچنج ارزهای دیجیتالی مختلف توضیح بیشتری ارائه می دهیم.
 

نحوه اکسچنج ارزهای دیجیتالی مختلف

گاهی اوقات با توجه به شرایط مختلف نیاز است که ارز واقعی و یا ارز دیجیتال خود را تبدیل کنید. بنابراین اکسچنج کردن ارزهای دیجیتالی امری ضروری است که هر از گاهی به آن نیاز است. برای ارزهای دیجیتال این تبدیل می تواند به بیت کوین انجام شود. نکته ایی که بسیار حائز اهمیت است این است که عملیات اکسچنج باید با امنیت بالا انجام شود تا امکان کلاهبرداری به حداقل برسد.
 
هشدار امنیتی: نگاهی به برخورد اکسچنج های مختلف ارزهای دیجیتال با کاربران ایرانی در شرایط تحریم
 
اکسچنج کردن ارزها را تحت عنوان دو روش کلی می توان انجام داد. به همین دلیل انواع اکسچنج های مختلف را می توان به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز دسته بندی کرد. در روش اکسچنج متمرکز برای ارزهای دیجیتالی، امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال با ارز دیجیتال دیگر مانند جفت کریپتو و یا کریپتو و همچنین امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال با ارزهای رایج مانند فیات و یا جفت کریپتو در نظر گرفته شده است. در این روش واسطه معتبری برای رسیدگی به دارایی معاملات لحاظ شده است.

نکته مهم این است که در اکسچنج متمرکز، کلیدهای خصوصی در سرورهای شخص ثالث ذخیره می شود. با وجود این که در این روش سعی می شود امنیت حفظ شود اما وجود واسط برای انجام عملیات اکسچنج، راه نفوذی برای هکرها به وجود می آورد که می توانند وارد اطلاعات شخص شوند و عملیات مخرب خود را اجرایی کنند. هکرهای حرفه ایی با نفوذ به سرورهای شخص ثالث می توانند دارایی افراد را برداشت کنند. (2)

در روش دوم یعنی اکسچنج غیر متمرکز، واسطه و یا شخص ثالث نیست و این کاربر است که کلیدهای خصوصی را در دست دارد و به پول های کیف پول خود دسترسی دارد. این روش برای کاربران بسیار پر طرفدار است؛ چون کاربر می تواند بدون واسطه عملیات اکسچنج مورد نظر خود را انجام دهد. در این روش هر کاربر قادر است با سایر کاربران ترید انجام دهد. در واقع کاربر با این کار می تواند پول خود را هم در کیف پول پلتفرم و هم در کیف پول های دیگر جا به جا کند.

بنابراین اکسچنج به روش غیرمتمرکز ایمن تر انجام می گیرد و این یکی از مزیت های ویژه اکسچنج غیر متمرکز است. امکان هک در این روش به کمترین حد ممکن می رسد. به این دلیل که واسطه وجود ندارد و از سرورهای شخص ثالث خبری نیست. همین موضوع می تواند مانع نفوذ هکرها شود و حملات سایبری را به حداقل برساند. توصیه می شود در اکسچنج کردن به این مسئله اهمیت دهید تا دچار مشکلات بعدی نشوید. (3)
 

نحوه اکسچنج ارزهای مختلف با توجه به تحریم های ایران

با وجود تحریم های ایران، روی آوردن به ارزهای دیجیتالی گشترش بیشتری پیدا کرد. به این دلیل که ارزهای دیجیتالی می توانست تا حدی تحریم های موجود را دور بزند. اما خزانه داری آمریکا هشدارهایی را در مورد خرید بیت کوین های ایرانی اعلام کرده بود که سبب شد خریداران ایرانی مسدود شوند و یا برخی از وجه ارزی مشتریان ایرانی توقیف شود. به همین دلیل نحوه اکسچنج ارزهای مختلف برای ایرانی ها باید با در نظر گرفتن تحریم های بین المللی انجام شود.(4)
 
هشدار امنیتی: نگاهی به برخورد اکسچنج های مختلف ارزهای دیجیتال با کاربران ایرانی در شرایط تحریم
 
نکته ای که بهتر است بدانید، این است که صرافی های ارز دیجیتال ایرانی می توانند در این زمینه بسیار راهگشا باشند و با وجود شرایط تحریم، افراد را به خوبی راهنمایی کنند. صرافی های ارز دیجیتال خارجی نیز وجود دارند با این تفاوت که ریسک بالاتری برای افراد ایرانی دارند. به این خاطر که ممکن است به علت شرایط تحریم، دارایی های فرد بلوکه شوند و کاربران ایرانی نتوانند از دارایی خود استفاده لازم را ببرند که این امر سبب متضرر شدن ایرانی ها می گردد.

بنابراین با توجه به شرایط موجود توصیه می شوند که کاربران ایرانی به صرافی های معتبر و سایت های مجاز مراجعه نمایند تا در امنیت کامل بتواند عملیات اکسچنج ارز دیجیتالی را انجام دهند و به شرایط تحریمی حاکم بر ایران کاملا آگاه باشند. با این کار، احتمال بروز مشکلاتی مانند مسدود شدن کاربر ایرانی و یا توقیف وجه کاربران به حداقل می رسد.
 

محدودیت ایرانی ها در استفاده از ارزهای دیجیتالی چیست؟

از آنجا که به هنگام استفاده از ارزهای دیجیتال، افراد می توانند با کیف پول خود، به طور ناشناس عملیات را انجام دهند و اطلاعات شخصی آن ها وارد نمی شود. افراد ایرانی و غیر ایرانی مشخص نمی شدند و تراکنش ها به آسانی انجام می شد. این موضوع برای دور زدن تحریم ها هم موثر واقع می شد. اما کوین بیس موظف گردید تا هنگام انجام تراکنش ها کلیه اطلاعات افراد را بگیرد تا افراد کاملا شناسایی شوند.

علاوه بر این، از مهر ماه 96 کار مسدود سازی حساب های کاربران ایرانی انجام شد و ارزهای کاربران ایرانی بلوکه شد. در آبان ماه 96 نیز آی پی کاربران ایرانی در سایت صرافی آمریکایی بیترکس به طور کامل از دسترس خارج شد. با این کار، پول های بسیاری از کاربران ایرانی بلوکه شد و از دسترس افراد خارج شد و بزرگترین محدودیت ایرانی ها در استفاده از ارزهای دیجیتالی ایجاد گردید.

با این محدودیت، کاربران ایرانی برای ساخت کیف پول در صرافی های خارجی و پلتفرم ها غیر ایرانی با مشکل مواجه شدند.  بنابراین با وجود این شواهد می توان گفت از سال 96 محدودیت های ناشی از تحریم بر ارز های دیجیتال اعمال شد.

هشدار امنیتی: نگاهی به برخورد اکسچنج های مختلف ارزهای دیجیتال با کاربران ایرانی در شرایط تحریم

محدودیت دیگری که از آذر ماه 98 ایجاد شد، به این شرح است که هر فرد در طول 24 ساعت می تواند تا سقف 100 میلیلون تومان تراکنش غیر حضوری بانکی داشته باشد. با این کار صرافی هایی که در حوزه ارز دیجیتال فعالیت می کردند، در زمینه انتقال وجه بالاتر از 100 میلیون تومان به مشتریان خود به مشکل برخوردند.

این محدودیت از سوی بانک مرکزی به منظور مبارزه با پولشویی صورت گرفت. افرادی که مبالغ بالاتر از 100 میلیون تومان تراکنش داشتند نیز الزاما باید به صورت حضوری به بانک مراجعه می کردند. این ها از موارد محدودیت کاربران ایرانی برای استفاده از ارزهای دیجیتالی و رمز ارزها است. (5)
 

هشدارهایی که کاربران ایرانی باید حین اکسچنج به آن توجه کنند، چیست؟

از مواردی که در حین اکسچنج باید به آن توجه کرد این است که پلتفرم مورد استفاده کاربران، کاملا قابل اعتماد و ایمن باشد و پشتیبانی خوبی برای کاربران ارائه دهد. با وجود پشتیبانی خوب، افراد می توانند سوالات و مشکلات خود را مطرح کنند. نکته مهم دیگر این است که دسترسی کاربر به کیف پول اختصاصی با امنیت بالا فراهم شده باشد و امکان ترید و تبدیل دارایی با ایمنی بالا در نظر گرفته شده باشد.

علاوه بر این، پلتفرم مورد نظر باید دارایی افراد را در برابر تحریم ها حفظ کند و به محدودیت های تحریم های بین المللی کاملا آگاه باشد. با در نظر گرفتن این موارد و رعایت هشدارها، معامله گران و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتالی با استفاده از سایت های داخلی معتبر می توانند در این حوزه فعالیت ایمن داشته باشند.

هشدار امنیتی: نگاهی به برخورد اکسچنج های مختلف ارزهای دیجیتال با کاربران ایرانی در شرایط تحریم

ایمن ترین راه های فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتالی برای ایرانی ها

با وجود محدودیت هایی که به علت تحریم ها برای کاربران ایرانی اعمال شد، ایمن ترین راه برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتالی برای ایرانی ها این است که از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و سایت های مطمئن داخلی استفاده کنند. این گونه سایت ها و صرافی ها قادرند با استفاده از پشتیبانی کامل، کاربران را به طور کامل راهنمایی کنند و از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

در صورتی که فعالیت در سایت های خارجی مشکلات متعددی را برای ایرانی ها به وجود می آورد و باعث می شود افراد ایرانی مسدود شوند و یا به وجوه مالی خود دسترسی پیدا نکنند. این در حالی است که برخی از سایت های داخلی می توانند کیف پول رایگان و اختصاصی به افراد ارائه دهند تا افراد به راحتی بتوانند رمز ارزهای خود را تبدیل کنند.

این نوع سایت ها می توانند احتمال از دست رفتن سرمایه را کم کنند، موضوعی که در سایت های خارجی امکان تحقق پیدا کردن آن نیست. بنابراین توصیه اکید به کاربران ایرانی این است که به سایت های داخلی مراجعه کنند تا ایمنی نقل و انتقلات ارز دیجیتالی حفظ گردد.

هشدار امنیتی: نگاهی به برخورد اکسچنج های مختلف ارزهای دیجیتال با کاربران ایرانی در شرایط تحریم
 
یکی از سایت هایی که در این زمینه می تواند به کاربران خدمات خوبی را ارائه دهد، اکسکوینو است که دارای بستری کاملا قابل اعتماد است. کاربران با این سایت می توانند صاحب کیف پول رایگان و ایمن شوند و فعالیت های خود را با امنیت بالا انجام دهند. این سایت توسط شرکت دانش بنیان ایرانی ایجاد شده است و با پشتیبانی خوب می تواند نیاز کاربران را برآورده کند.

علی رغم جذابیت بازار رمز ارزها و ارزهای دیجیتالی برای سرمایه گذاران، در پایان توصیه می شود که کاربران ایرانی برای استفاده از ارزهای دیجیتالی، موارد ذکر شده را مورد توجه قرار دهند تا دچار مشکلات جدی نشوند. به این دلیل که هر گونه سهل انگاری در این زمینه ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه و دارایی افراد شود. در صورتی که با رعایت هشدارها می توان در این ازار به طور سنجیده تری فعالیت کرد.

پی نوشتها
  1. www.google.com
  2. www.loc.gov
  3. www.foreignpolicy.com
  4. www.google.com
  5. www.google.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.