چرا و چگونه دیگران را ببخشیم؟

وقتی از کسی می‌رنجید، اگر بخواهید به او صدمه‌ای بزنید، در واقع ابتدا به خود آسیب می‌زنید. هنگام رنجش، وقتی خشمگین می شوید و کلامتان تند و طعنه‌آمیز می‌شود، مغز بیکار نمی‌نشیند و هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین ترشح
پنجشنبه، 24 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا و چگونه دیگران را ببخشیم؟
چرا و چگونه دیگران را ببخشیم؟

 





 
دکتر مریم حناساب زاده اصفهانی، روانشناس بالینی
وقتی از کسی می‌رنجید، اگر بخواهید به او صدمه‌ای بزنید، در واقع ابتدا به خود آسیب می‌زنید. هنگام رنجش، وقتی خشمگین می شوید و کلامتان تند و طعنه‌آمیز می‌شود، مغز بیکار نمی‌نشیند و هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین ترشح می‌کند و به سلامت جسمانی و روانی شما آسیب برساند.
وقتی از کسی متنفر می‌شوید، احساسات خوشایند شور، شوق، سرزنده‌بودن و لذت را از دست‌می‌دهید و در مقابل احساسات دردناکی مثل خشم، عصبانیت، غم و دلهره ذهنتان را فرامی‌گیرد و مثل اینکه اطراف خود دیواری کشیده باشید، زندگی‌تان را پر رنج و مشکل‌‌دار می‌کنید.
هرگاه نسبت به دیگران نفرت و خشم دارید، ناراحتی ‌آن در درجه اول برای خودتان می‌ماند و هرگاه عشق خود را به دیگران ابرازمی‌کنید، احساس خوشایندی را ابتدا درون خود تجربه می‌کنید.
وقتی از دست کسی دلخور می‌شوید، به این فکرکنید که رهاکردن بحث و فراموش‌کردن رنجش فقط برای طرف مقابل سود ندارد، سود فراموش‌کردن رنجش، در وهله نخست از آن خود شماست.
چرا و چگونه دیگران را ببخشیم؟
چگونه ببخشیم و از دلخوری‌های خود کم کنیم؟
1. احساس رنجش خود را بپذیرید و به خود حق دهید که چنین احساسی داشته باشید فقط به صرف اینکه شما انسان هستید.
2. شرایط ایجاد رنجش را در خود بررسی و علت‌های آن را پیدا کنید.
3. با کلامی قاطعانه (اما همراه با احترام)، این احساس را با کسی که از او رنجیده‌اید، در میان بگذارید. شما می‌توانید اگر امکان‌پذیر و شرایط مهیاست، گریه کنید. در بسیاری از موارد اگر قادر به ابراز ناراحتی باشید، دلخوری و عصبانیت تان از دیگران کم خواهد شد.
4. به این نکته توجه کنید که کسی که از او رنجیده‌اید، ممکن است مشکل روان‌شناختی داشته باشد (غم، اضطراب، حسادت و...).
5. ممکن است طرف مقابلتان، آگاهی‌های محدودی از شما و شرایطتان داشته و به همین دلیل ناخواسته و بدون اینکه خودش متوجه باشد، رفتاری انجام داده که مورد رضایت شما نبوده است.
6. به این موضوع دقت کنید که اگر این شخص عاقل‌تر و آگاه‌تر بود، شاید به نحو دیگری عمل می‌کرد اما او داناتر و آگاه‌تر نیست.
7. به خود یادآور شوید که چنین شخصی به دلیل محدودبودن توانایی‌هایش، رنج می‌کشد، بعد از خود بپرسید حاضرید او را به خاطر آنکه داناتر و آگاه‌تر نیست، ببخشید؟
8. فراموش نکنید که سود بخشیدن، برای شماست نه برای دیگران. بخشش، یک انتخاب است برای آرامش بیشتر در زندگی. پس به نفع شماست که رنجش خود را کنار بگذارید تا از زندگی لذت ببرید.
9. اگر با استفاده از این راهکارهای ساده، قادر به کنار گذاشتن رنجش‌های خود یا حل و فصل آنها نیستید یا رنجش‌هایتان زیاد و کهنه شده‌اند (وقتی رنجش‌‌ها به کینه تبدیل می‌‌شوند)، برای التیام زخم‌های روانی ناشی از آنها از روان‌شناس بالینی کمک بگیرید.
منبع: هفته نامه سلامت



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.