فقط شير مادر

متاسفانه بعضي از والدين به دلايلي از قبيل تصور کمبود شير مادر، گريه و بي‌قراري شيرخوار، رفتن به سرکار، امتحان کردن گرسنگي شيرخوار و... گاهي با تجويز کارکنان بهداشتي و درماني و گاهي نيز با تصميم خود، اقدام به استفاده از شيري به غير از شيرمادر، آن هم از طريق بطري مي‌کنند و
سه‌شنبه، 2 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فقط شير مادر

فقط شير مادر
فقط شير مادر


 

نويسنده:دکتر محمود راوري/ متخصص اطفال




 
متاسفانه بعضي از والدين به دلايلي از قبيل تصور کمبود شير مادر، گريه و بي‌قراري شيرخوار، رفتن به سرکار، امتحان کردن گرسنگي شيرخوار و... گاهي با تجويز کارکنان بهداشتي و درماني و گاهي نيز با تصميم خود، اقدام به استفاده از شيري به غير از شيرمادر، آن هم از طريق بطري مي‌کنند و گاهي از پزشک متخصص اطفال سوال مي‌کنند آيا مصرف حتي يک بطري شير در روز به صورت کمکي مي‌تواند مضر باشد؟
در جواب به پرسش بالا بايد گفت: «مسلما بله! حتي دادن يک بطري شير مصنوعي (شيرخشک) مخصوصا در روزهاي اول تولد مي‌تواند خطرناک باشد چرا که دستگاه گوارش جنين به طور طبيعي فاقد هرگونه عوامل بيماري‌زا بوده و استريل است اما پس از تولد تحت تاثير ميکروب‌هاي موجود در محيط اطراف، به تدريج فلورميکروبي در روده ايجاد مي‌شود.»
در زايمان طبيعي، فلور روده شيرخواران با ميکروب‌هاي مادر کلونيزه مي‌شود که غيربيماري‌زا هستند در حالي که شيرخواران متولد شده با زايمان سزارين در اولين تماس، با ميکروب‌هاي موجود در هواي محيط، ديگر شيرخواران و پرسنل پزشکي آلوده مي‌شوند و متاسفانه ممکن است فلور ميکروبي روده اين شيرخواران تا 6 ماه دچار آشفتگي و به‌هم‌ريختگي باشد.
شيرخواران متولدشده با زايمان غيرطبيعي (سزارين)، نوزادان نارس، نوزاداني که محتاج به مراقبت‌هاي ويژه در بخش مراقبت‌هاي ويژه نوزادان هستند و شيرخواراني که از مادر جدا شده‌اند در اين گروه قرار دارند بيشتر در معرض چنين خطري هستند. در اين دسته از شيرخواران تاخير در تثبيت فلور ميکروبي غيربيماري‌زا در روده و جانشيني ميکروب‌هاي بيماري‌زا به جاي ميکروب‌هاي بي‌آزار مزبور را خواهيم داشت. به طور معمول در 6 هفته اول تولد در شيرخواران تغذيه شده با شيرمادر برتري ميکروبي با بيفيد باکتريا است که توام با کاهش ميکروب‌هاي بيماري‌زا از قبيل اي‌کولاي، باکتروييدها، کلستريدها و استرپتوکوک‌ است.
ورود شير مادر در روده نوزاد سبب پيشگيري و نيز درمان بيماري‌هاي روده‌اي شده و در شيرخواران بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه نوزادان، شير مادر مي‌تواند اختلال‌هاي اکولوژيکي ناشي از مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها را کاهش دهد.
pH روده شيرخواراني که با شيرمادر تغذيه مي‌شوند پايين‌تر بوده و داراي محيط اسيدي است (4/5-1/5) در حالي که محيط روده شيرخواراني که با شيرمصنوعي تغذيه مي‌شوند داراي pH (3/7-9/5) بوده و با انواع ميکروب‌هاي ناخوشايند کلونيزه مي‌شود. در صورت استفاده از شيرمصنوعي به عنوان شيرکمکي در شيرخواران تغذيه شده با شير مادر pH متوسط روده در چهار هفته اول به (6-6/5) رسيده و تا 6 هفتگي به 45/5 افت خواهد کرد.
هنگامي که در 7 روز اول تولد شيرمصنوعي به عنوان شيرکمکي به شيرخواري که از شير مادر تغذيه مي‌شود، داده شود سبب تاخير در ايجاد محيط اسيدي روده شده و ممکن است اين محيط هرگز به حالت اوليه خود بازنگردد و فلور روده‌اي مشابه شيرخواران تغذيه شده با شيرمصنوعي را توليد کند.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما