سيري در وصيت نامه ي شهدا

لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (3)

برادران و خواهران! من از شما خواهش مي کنم که براي تداوم انقلاب اسلامي از هيچ کاري کوتاهي نکنيد و خون شهيدان را پاي مال نکنيد. بايد خون شهيدان راهي براي آزادي قدس [ باشد ] و [ از آن براي ] سرنگوني ظالمان استفاده شود
سه‌شنبه، 28 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (3)
 لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (3)

 

تهيه و تنظيم: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه ي شهدا

شهيد سيد حسين ذاکري ( 1361-1343 استهبان )

برادران و خواهران! من از شما خواهش مي کنم که براي تداوم انقلاب اسلامي از هيچ کاري کوتاهي نکنيد و خون شهيدان را پاي مال نکنيد. بايد خون شهيدان راهي براي آزادي قدس [ باشد ] و [ از آن براي ] سرنگوني ظالمان استفاده شود و در اين راه اولين چيزي که لازم است، اتحاد و همبستگي بين امت مسلمان است و بعد خون شهيدان است که انقلاب اسلامي را به پيروزي نهايي مي رساند.

شهيد رحمان راحلي مقدم ( 1366-1337 تالش )

اي ملت قهرمان! هميشه (1) و در همه حال [ همراه ] ولايت فقيه باشيد که حکم ايشان، حکم خدا و پيامبر است. مساجد را پر کنيد و سعي کنيد که با اتحاد و همبستگي خود، دشمن را به شکست بکشانيد.

شهيد حميدرضا رباطي ( 1364-1346 بجنورد )

از برادرانم مي خواهم که هر وقت ديدند خداي نخواسته اسلام در خطر است، دست اتحاد و همبستگي را محکم کنند و بشتابند به سوي او که از همه والاتر و بي همتا است و به قول امت هميشه در صحنه که شعار همگي شان اين است که ما اهل کوفه نيستيم، حسين تنها بماند.

شهيد محمد رجب غلام حسين ( 1365-1345 تهران )

ملت غيور و شجاع ايران! همان طوري که از اول انقلاب با امام و روحانيت بوديد و از آن ها پيروي مي کرديد، راه خود را ادامه بدهيد. مبادا اين وحدت و همبستگي که بين شما و روحانيت است، از هم بپاشد. مواظب باشيد که هيچ وقت امام را تنها نگذاريد. فرمايشاتش را کاملاً و دقيقاً اطاعت کنيد. وحدت و همبستگي را که بين خودتان است، از هم نپاشيد که دشمن از آن سوء استفاده زياد مي کند.

شهيد محمدرضا رحماني ( 1361-1345 اراک )

در درياي مرگ ( شهادت ) شناور شويد تا به ساحل حق برسيد. مسئله ي بعد وجود يک نظم و تشکيلات قوي است که ادامه ي راه علي (عليه السّلام) و ديگر ائمه و مردان بزرگ اسلام است. بايد دوباره انسجامي قوتي تر (2) و تشکيلاتي متشکل تر در جهان اسلام به وجود آيد.

شهيد حسن علي رحمانيان کوشککي ( 1362-1344 جهرم )

ما مي رويم شايد که به نداي حسين (عليه السّلام) پاسخ گفته باشيم و بايد همگي اتحاد و همبستگي داشته باشيم و با پشتوانه ي خدا، بکوشيم که اسلام را به تمام جهان صادر کنيم و مردم مظلوم و ستمديده را از زير بار ستم، به ياري خدا بيرون آوريم.

شهيد مصطفي رحمتي ( 1361-1346 خميني شهر )

اي مردم مبارز [ و ] حزب الله! خداوند شما را ياري کند که با مالتان و با جانتان، اسلام و رزمندگان اسلام را ياري مي کنيد. امام را دعا کنيد. هميشه پيرو خط او باشيد. رؤساي مملکتي را دعا کنيد و خلاصه وحدت و همبستگي خود را حفظ کنيد که شما پيروزيد.

شهيد نصرالله رحيمي ( 1365-1345 تهران )

خدا در قرآن مي فرمايد: « إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ » (3)؛ « همانا خداوند مي خرد از مؤمنان نفس ها و مال هايشان را و به درستي که بر آن هاست، بهشت. »
ببينيد با چه کسي معامله مي کنيد. اگر کسي را بهتر از او ( خدا ) پيدا کرديد، برويد به سوي او. ايمانتان نسبت به هدفتان سست نشود و سردي در خود راه ندهيد. از (4) بعضي کارهايي که معرضين به انقلاب انجام مي دهند و مي خواهند نارضايتي (5) به وجود آورند تا خداي نکرده ضربه به انقلاب بزنند، ناراحت نشويد؛ چون اين ها هم مانند معزولين قبلي به زباله دان خواهند رفت و تا شما به منبع اصلي قدرت متصل هستيد و وحدت و همبستگي با هم داريد و با رهنمودهاي امام عزيزمان، هيچ سستي به خود راه ندهيد.

شهيد سيد قاسم رزقي فرگي ( 1362-1344 کاشمر )

پيامي به مردم شهيدپرور کاشمر دارم که انسجام خود را حفظ کنند و با انسجام خود، اين منافقين را از بين ببرند و همان طور که امام را دوست داشتند و شاه را بيرون کردند، اميدوارم که حالا (6) بهتر بخواهند و او را تنها نگذارند.

شهيد علي رستگار ( 1363-1348 بردسکن )

و پيامي براي امت مسلمان و هميشه در صحنه ي ايران دارم... با منافقان سخت بجنگيد و آن ها را سرکوب و رسوا سازيد و در آخرِ نمازهايتان به جان امام دعا کنيد و از خدا بخواهيد که ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را نزديک گرداند و سخن ديگرم آن است که وحدت و همبستگي را بين خودتان رعايت کنيد و اخلاق اسلامي را سرنوشت خود قرار دهيد.

شهيد علي اصغر رستميان ( 1360-1339 اصفهان )

از ملت مسلمان ايران مي خواهم که همبستگي خود را داشته باشند و هرچه رهبر عزيزمان مي گويند، به آن ها عمل کنند تا هرچه زودتر به پيروزي کامل برسيم.

شهيد محمدرضا رسول زاده ( 1361-1309 تهران )

سلام بر شما همرزمان شجاع و صبور و انقلابي ايران. بدانيد که شما اميد اسلام هستيد. شما ياري دهنده ي دين خدا هستيد و خداوند منت بزرگي بر دوش شما مردم ايران گذاشته [ است ]. پس سعي کنيد اين وحدت و همبستگي و اين نعمت بزرگ را که خداوند به شما عطا کرده،‌ به نحو احسن حفظ کنيد (7) و امام امت را تنها نگذاريد.

شهيد محمدرضا رشيدي لرستاني ( 1367-1348 کرمانشاه )

هميشه به پيام ها و رهنمودهاي حضرت امام گوش جان بسپاريد و لبيک گوي « هل من ناصر » او باشيد. مبادا حضرت امام از دست ما ناراضي باشد و مبادا لحظه اي غافل شويد تا بين شما و رهبر عزيزمان فاصله اي ايجاد شود؛ چرا که دشمنان پليد اسلام نيز همين را مي خواهند و هميشه سعي و تلاش آن ها بر اين بوده که امت مسلمان ايران را از رهبر کبير انقلاب و از آن اعتصام به حبل الله جدا نموده و به ورطه ي نابودي بکشانند. هوشيار باشيد که توطئه هاي رنگارنگ استکبار جهاني و ديگر دشمنان اسلام، به خصوص منافقين کوردل، هنوز به پايان نرسيده و تا امت اسلامي و جمهوري اسلامي هست، اين توطئه ها و تلاش هاي مذبوحانه نيز هست و علي رغم تمام توطئه هاي دشمن، از حمله ي خاک جمهوري اسلامي و محاصره ي اقتصادي و ترور شخصيت هاي اسلامي گرفته تا ديگر حرکات ضد اسلامي و ضد مردمي آن ها، تنها در سايه ي هشياري، اتحاد و همبستگي و پيروي از حضرت امام، مي توان بر اين توطئه ها غلبه کرد.

شهيد ناصر رشيديان ( 1367-1351 ديواندره )

اتحاد و همبستگي در بين مسلمين [ را ] که خدا در قرآن سفارش نموده، فراموش نکنيد؛ چون تفرقه باعث بدبختي مسلمين است.

شهيد اسماعيل رضايي ( 1362-1342 دهدشت )

تنها عاملي که دشمنان قسم خورده ي اسلام جهت رسيدن به اهداف پليدشان نوک حمله قرار مي دهند، آسيب رساندن به اتحاد و انسجام مردمي (8) است و اين خود بزرگ ترين دژ استحکام پايگاه شرق و غرب مي باشد. لذا بايد مردم قدر و ارزش خودشان، جهت حراست از اين انقلاب خدادادي را درک نموده و انسجام خويش را بيش از پيش حفظ نموده و در جهت تحکيم آن گام بردارند.

شهيد عبدالرحمن رضايي ( 1361-1335 صومعه سرا )

برادر و خواهر مسلمان! بياييم متکي به خدا و آيات و قوانين الهي گشته و سعادت اخروي را بر مظاهر دنيوي نفروشيم و تمام افعال و کردارمان فقط و فقط براي خدا و در راه او باشد. بياييم در مقابل دشمنان اسلام که چون کرکسان در کمين لاشه نشسته اند، به قول امام عزيزمان يد واحده باشيم و با اين انسجام و يکپارچگي، دشمن را ذليل و زبون سازيم.

شهيد مصطفي رضايي ( 1360-1342 اصفهان )

پدران و مادران و عزيزان! اين ها ( شهدا ) با خون خود ايثار کردند و در راه خدا تا آخرين قطره ي [ خون ] جنگيدند و شما بايد وحدت کلمه و همبستگي و يکپارچگي کامل را [ داشته باشيد ] و هدف آن ها [ را ] که همان راه الله است، ادامه دهيد.

شهيد نوازعلي رضايي ( 1362-1346 سميرم )

سفارش من به ملت قهرمان و شهيدپرور اين است که همبستگي و وحدت را حفظ نموده و امام را تنها نگذارند. امام را دعا کنيد که هرچه داريم، از دعا داريم.

شهيد محمدحسن رضايي مصلح آبادي باب ( 1361-1344 ورامين )

با سلام و درود بر رهبر انقلاب و سلام بر شهيدان صدر اسلام، مخصوصاً شهداي انقلاب. وصيت مي کنم که در راه خدا جهاد و پيکار کنيد و به جز خدا کسي را ستايش نکنيد. در راه اسلام بکوشد و هدفتان الله باشد و اين حرف را از برادرتان بشنويد. به پيام خون شهدا لبيک بگوييد و نگذاريد که خون شهيدان پاي مال شود و با هم وحدت و همبستگي داشته باشيد تا اسلام در تمام جهان گسترش يابد و حکومت اسلام در همه جا حکمفرما باشد و راه شهيدان را ادامه دهيد و با ايثار و فداکاري اين درخت آزادي را آبياري کنيد.

شهيد سعدان رضاييان ( 1364-1345 سنندج )

خواهران عزيزم! عفت و پاکدامني را پيشه کنيد و با سلاح عفت جواب کافران را بدهيد. برادران گرامي ام! هميشه مرد است که پاسدار حرمت و آبروي ملت و خانواده ي خويش است؛ هرگز تسليم ظلم و تجاوز نشويد و همچنان اين بردارنتان [ را ] که در کنار همديگر در يک سنگر، با تعاون و همکاري يکديگر داريم، مي جنگيم [ و ] اين همبستگي را از ياد نبريد.

شهيد اسماعيل رضواني نقندر ( 1360-1317 مشهد )

بسم الله الرحمن الرحيم. اي رفتگان! ما به شما پيوسته ايم. اي ماندگان! اگر شما حرکت نکنيد، به خون شهدا مديون خواهيد شد؛ زيرا شهدا براي از بند استعمار بيرون آمدن (9) شهيد شدند و اگر شما هم در سازندگي و پيشبرد مملکت نباشيد، باز هم استعمار خونخوار گلوي شما را مي فشارد و گذشته از اين اسلام به شما امر مي کند که مسلمين! راه شهدا را ادامه دهيد؛ همچنان که ما هم ادامه داديم. از اجتماع در کارخانه کوتاهي نکنيد. از جماعت محل دست نکشيد و جماعت (10) جمعه [ و ] دانشگاه [ را ] فراموش نکنيد؛ زيرا که دشمن از همبستگي هراس دارد.

شهيد عبدالرحيم رفيعي ( 1364-1344 قيروکازرين )

ملت ايران با ايثار و از خودگذشتگي و با مبارزه ي پيگير خود و با تکيه به رهبري پيامبر گونه ي امام و با اتحاد و همبستگي، سرانجام در آينده اي زود، ضمن مبارزه با دشمنان نوع بشر، زمينه ظهور و حکومت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را فراهم آورد[ ه ] و در اين راه، خداوند هم هميشه يار و ياور آنان خواهد بود.

‌ شهيد محمدرضا رمضاني برمي ( 1362-1346 تهران )

و حال سخني چند با امت هميشه در صحنه [ و ] حزب الله که اي مردم قهرمان! شما وارثان خون هزاران شهيد و مجروح مي باشيد. لذا از شما به عنوان يک حقير گنهکار مي خواهم که تا آخرين قطره ي خون خود، دست از ياري امام برنداريد و مثل مردم کوفه که امام حسين (عليه السّلام) را تنها گذاشتند و راضي به ريختن خون آن حضرت شدند، نشويد و هميشه جنگ را مسئله ي اصلي خود بدانيد و از بذل جان و مال در اين راه دريغ نفرماييد و شما بايد خون شهدا را پاسداري کنيد و راه آن ها را ادامه دهيد. عرض ديگر من اينکه وحدت و همبستگي بين خودتان را مثل اوايل انقلاب، حفظ کنيد که با اين کار [ و ] پشتيباني و ياري امام امت و وحدت بين خودتان و با توکل بر خداوند مي توانيد بر تمامي مشکلات فائق (11) آييد.

‌شهيد عبدالحميد رمضانيان ( 1366-1348 تهران )

من از اين ملت سلحشور و شهيدپرور مي خواهم که تا آخرين نفس، از اين انقلاب دفاع کنند و از اين امام امت و نستوه زمانه دفاع کنند و هرگاه دشمن خواست ضربه اي به اين انقلاب بزند،‌ با همبستگي و اتحاد و با کوشش کردن و حمايت از امام، جلوي اين مزدوران دست نشانده را بگيرند.
ملت شهيدپرور ايران!... اگر مي خواهيد کشورمان پيشرفت اقتصادي داشته باشد، بايد دست در دست هم بگذاريم و اتحاد را به وجود آوريم تا کشورمان را از همه لحاظ جلو ببريم و حال اين جنگ، به خدا قسم اگر اين جنگ نبود، ما انسان ها، بهتر بگوييم ما مسلمان ها، هيچ وقت قدر همديگر را نمي دانستيم. اگرچه اين جنگ کساني را از ما گرفت، ولي اتحاد و همبستگي را به ما آموخت؛ آموخت که اگر ما مردم مسلمان دست در دست هم بگذاريم، مي توانيم دنياي کفر را از هم بپاشانيم.

شهيد عبدالرضا رنجبر ( 1365-1345 شيراز )

اي جوانان و اي تمامي عاشقان شهادت! اگر عاشق حقيقي اسلام هستيد، رو به جبهه کنيد تا [ به ] همان عهد و پيمان‍ [ ‍ي ] که در خيابان ها و مساجد با شعار الله اکبر، خميني رهبر، با خداي خويش و امام بزرگوار بسته بوديد، وفا کنيد. استوار و محکم باشيد. همبستگي و وحدت الهي تان را حفظ کنيد. قدر روحانيت را بدانيد. به حسين (عليه السّلام) سوگند که اسلام در زمان ما توسط روحانيت آگاه و متعهد زنده شده. قدر رهبر انقلاب [ را ] که وجودش نشانه ي لطف خداست، بدانيد و حرکتي انجام ندهيد که قلب او را ناراحت کند.

شهيد حسن روحي ( 1367-1343 فومن )

سخني با مسئولين شهر که بايستي با همبستگي و وحدت هرچه بيشتر با روحانيت دلسوز و حزب الله مظلوم به اين مردم محروم خدمت نماييد و در مصرف بيت المال دقت نموده و با همه يکسان رفتار کنيد و شما را به خون شهدا، پارتي بازي را حتي به خاطر خودتان که شده، کنار بگذاريد تا به قهر و عذاب الهي دچار نشويد.

شهيد احمد روزبهاني ( 1362-1341 اهواز )

از خانواده ي خود و مردم عزيز مي خواهم جبهه ها را خالي نگذاريد و با حضور مداوم خود در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل و پشتيباني از امام امت و آرمان هاي انقلاب، درخت انقلاب را تنومندتر کرده و به ابرقدرت هاي شرق و غرب نشان دهيد (12) که ما با وحدت کلمه و با رهبري امام خميني و با آن همبستگي که داريم، هيچ گاه تسليم آنان نمي شويم (13) و استقامت در برابر حملات صداميان، مشت محکمي است بر دهان ياوه گويان و ابرقدرت هاي شرق و غرب.

شهيد محمدعلي روستانژاد ( 1365-1336 ني ريز )

ملت خداجوي ايران! سلام. همچنان که تا امروز در خط امام بوده ايد و امام را ياري کرده ايد (14)، هرگز يک لحظه از جبهه و جنگ غافل نشويد که دشمن خودفروخته به شرق و غرب، دنبال فرصت مي گردد. شما بايد اين فرصت را با فرستادن فرزندان شجاعتان (15) و با کمک هاي بي دريغتان از دشمن بگيريد و چنان بر آن دشمن از خدا بي خبر حمله کنيد که هيچ کشور خود فروخته اي چون عراق، نتواند به ميهن اسلامي تجاور کند. هرگز فريب [ تعداد ] انگشت شماري از منافقين را نخوريد و با وحدت و همبستگي خود آن ها را از پا درآوريد.

‌ شهيد محمود روستايي ( 1362-1342 بوانات )

وصيت من به ملت سلحشور اين است که با پاسداري از خون شهداي انقلاب، همبستگي و وحدت را همان طوري که امام، رهبر کبير گفتند [ حفظ کنيد و ] نگذاريد منافقان در ميان شما (16) رخنه کنند.

شهيد غلام علي رهسپار ( 1363-1344 شيراز )

عزيزان! پيام اين بنده ي حقير گنهکار اين مي باشد که پشتيبان صديق امام امت، خميني کبير باشيد تا خدا پشتيبانتان باشد. در انتخابات با هماهنگي اجتماع کنيد و با رأي دادن هايتان بر دهن کثيف آمريکاي جنايتکار بزنيد و هميشه در صحنه باشيد. پيروزي و آزادي قدس عزيز ان شاء الله با وحدت و انسجام شما و کمک خداوند باري تعالي صورت مي گيرد.

شهيد بهروز رهنما ( 1364-1345 فلاورجان )

خانواده ي عزيزم! گوش به فرمان امام باشيد و هر دستور و فرماني که امام داد، از دل و جان بخريد و از دستورات امام، ولايت فقيه و علماي اسلام پيروي کنيد و [ به ] نماز جمعه که يکي از راه هاي نزديک به خدا شدن است برويد و وحدت و انسجام خود را با مردم بيشتر کنيد.

شهيد سعيد زارع موئدي ( 1362-1344 شيراز )

اول وصيتي دارم به امت بزرگوار ايران که حتي يک لحظه از اطاعت اماممان عقب نمانند و سعي کنند که در همه حال، فرامين ايشان را اجرا کرده [ و ] با آغوش باز و از دل و جان آن را بپذيرند که يکي از مهم ترين عوامل پيروزي ما، چه پيش از انقلاب و چه بعد از انقلاب، همين اطاعت از امام و رهبر است. به اين علت که ايشان اين دستورات را از امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي گيرند و هيچ وقت از خود دستوري نمي دهند و بعد اينکه ملت مسلمان و شهيدپرور ما در هيچ يک از اوقات، وحدت خود را خداي نکرده از ياد نبرند، بلکه بکوشند که روز به روز وحدت و يکپارچگي خود را محکم تر کنند که دشمنان مي کوشند که اين وحدت ما و همبستگي ما را از بين ببرند و داخل ما نفوذ کنند و به اين وسيله اسلام و جمهوري اسلامي را نابود سازند.

شهيد مصطفي زاهدي سهروفيروزاني ( 1365-1335 اصفهان )

اي امت قهرمان و هميشه بيدار! بدانيد و آگاه باشيد آن ها که رفتند، کار حسيني کردند و آن ها که ماندند، بايد کار زينبي بکنند و اگر نه يزيدي اند و باز هم امت حزب الله! شما را به وحدت و همبستگي سفارش مي کنم. مبادا خداي ناکرده به گروه هاي چپ و راست کشيده شويد؛ مانند بعضي ها که هر روز به يک حزب خلق گروهي مي پيوندند و با نام آن ارگان و حزب فقط به منافع خود کار مي کنند. روزي به نام حزب خلق (17) مسلمان و روزي به نام انجمن حجتيه و روزي با اسم مجاهدين خلق و روزي با اسم حزب جمهوري به اسلام ضربه مي زنند. مواظب اين ها باشيد. خداياً اين ها اگر قابل هدايتند، هدايت و اگر نيستند، نابودشان کن.

شهيد گلزار زراعت ( 1361-1344 شيراز )

اي پدر و مادرم و برادرم و خواهرم! به خدا قسم اسلام عزيز خيلي حق بر گردن (18) ماها دارد و بايد همگي دست به دست هم دهيم و با همبستگي و با وحدت، اسلام عزيز را به رهبري امام خميني به پيش ببريم.

شهيد محمدرضا زريون ( 1366-1348 تهران )

اي نور چشمانم! اين انقلاب را که ثمره ي خون هزاران [ شهيد ] گلگون کفن است، حفظ کنيد و با اتحاد و انسجام خويش، توطئه دشمنان انقلاب را خنثي نماييد و امروز که دشمنان ما اين جنگ را به ما تحميل کرده اند،‌ بدانيد عزت و شرف ما در گرو مبارزه در جبهه است. جبهه ها را خالي نگذاريد.

شهيد حسن زفاک ( 1365-1344 اردکان )

برادرانم! تا آنجا که مي توانيد به جبهه ها بياييد و اگر هم اين توانايي را نداريد، با کار کردنت، با درس خواندنت و با کمک و ياري (19) برادران در جبهه و با وحدت و انسجام خود، با پر کردن سنگر مساجد، با شرکت نمودن در دعاهاي کميل و نماز دشمن شکن جمعه و ديگر کارهايي که به نفع اين جمهوري اسلامي است، به وظيفه ي خود عمل کنيد (20) و مشت بر دهان اين ياوه گويان شرق و غرب بزنيد و نيز با عمل نمودن به سخنان گوهربار امام، پوزه ي ابرقدرت شرق و غرب را به خاک فنا بماليد.

شهيد ابراهيم زمانيان يزدي ( 1364-1348 مشهد )

سخني چند با برادران و خواهران مسلمان، هموطنان عزيز! هميشه همبستگي و انسجام خود را حفظ کنيد تا بدين وسيله وحدانيت خود را به دشمنان اسلام نشان دهيد؛ چون در تاريخ ثبت شده است، بهترين راه براي نابودي وحدت يک جامعه، تفرقه مي باشد. شما برادران و خواهران عزيز! از تفرقه دوري کنيد و دست به دست هم دهيد تا بدين وسيله خار چشم دشمنان باشيد. شما برادران و خواهران که با اتحاد و همبستگي خود شکوفه هاي انقلاب را به ثمر رسانديد، هميشه سعي کنيد مخلص باشيد. هر کار مي کنيد براي رضاي خداوند باشد، چون هر قدم شما که براي رضاي خداوند کار مي کنيد،‌ برابر هفتاد هزار حسنه است که در نامه ي اعمالتان نوشته مي شود. خلوص به معناي رضاي خداوند است.
... برادران عزيز! اخوت (21) و برادري يادتان نرود. همان طوري که قبلاً گفتم، دشمن سعي دارد که انسجام مسلمين را از هم متلاشي کند. ولي شما با ايجاد يک محيط مهربان و دوستانه، اين برادري را وسيع تر و گسترده تر کنيد تا بدين وسيله به دشمنان نشان دهيد که ما همه با هم برادريم و هيچ وقت به خاطر حب دنيا، اين دوستي و انسجام خود را از بين نمي بريم.

شهيد مهدي زورسيستاني ( 1361-1341 زاهدان )

سفارشم بيشتر به مادران گرامي است: با تربيت کردن نسل (22) آينده ي خود بفهمانيد که انقلابمان هميشه پابرجا و پيروز بوده و خواهد بود و بيشتر به برادران و خواهران [ توصيه ] دارم که وحدت و همبستگي خود را حفظ نموده تا اسلام را در (23) ديگر کشورها رواج دهيم تا به نيروي وحدت خود ابرقدرت ها را نابود کرده و ديگر صهيونيسم غاصب را از سرزمين هاي مسلمين بيرون کرده و سر جاي خود نشانيم.

شهيد معصوم علي زهدي علي پور ( 1360-1327 اسدآباد )

آري، برادران و خواهران و دوستان، اي کساني که در پشت جبهه قرار گرفته ايد! هجرت کرده و جهاد کنيد و جهاد فقط اين (24) نيست که به جبهه رفته و بجنگيد. شما هم مي توانيد با مال و کسب و اتحاد و همبستگي خود هجرت نموده و جهاد کنيد، وگرنه حق شهدا را ادا نکرده ايد.

شهيد علي زينلي ( 1362-1342 تهران )

عزيزانم! امروز که تمام ابرقدرت ها دست به دست هم داده اند تا اين انقلاب را شکست دهند، وظيفه ي ما در مقابل ‍[ ‍ه ] با آن ها، فقط انسجام و وحدت کامل و اطاعت از رهبري است؛ چرا که همين امام بود که پس از امامان، بار ديگر اسلام نجات بخش را به ما هديه داد و ما را از پستي ها به پاکي ها و از نيستي ها به هستي ها آورد.

شهيد محمد جعفر زيني ( 1366-1339 کرمانشاه )

برادران ديني! همچنان که شما در جبهه به طور مداوم حضور داريد، در پشت جبهه هم با اتحاد و استقامت تان بازوي قوي اسلام را قويتر کنيد و هميشه پشت سر امام عزيز با توجه به فرمايشات ايشان و قائم مقام رهبري و ديگر مسئولين جمهوري اسلامي [ بوده و ] در صحنه حضور داشته [ باشيد ] و با اين همبستگي شما و زير [ لواي ] واحد بودنتان، بر دشمن ان شاء الله پيروز خواهيد شد.

شهيد مهرعلي سالاروند ( 1367-1335 دورود )

من از تمام خواهران و برادران و فاميل (25) و مسلمين مي خواهم که از نماز و روزه و همبستگي در راه اسلام کوتاهي نفرماييد و هميشه اتحاد و همبستگي با هم داشته باشيد (26).

شهيد سيد جعفر سجادي ( 1365-1341 خوانسار )

مي بايستي قلب ها و اعمالمان را از هرگونه خودخواهي ها و غرورهاي کاذب و جاهلانه به دور داريم و چشم داشتي به اين دنياي فاني نداشته باشيم تا بتوانيم خالصانه در جهت اين انقلاب کوشا باشيم و دين خود را نسبت به اسلام عزيز ادا کنيم. سپس وحدت و انسجام خود را هرچه بيشتر نموده و در همه جا و همه حال مراقب اين انقلاب نوپا باشيم تا ديوصفتان زشت خوي، خدشه اي بر آن وارد نسازند.

شهيد سيد مصطفي سجاديان ( 1366-1347 تهران )

... سخني چند با برادران و خواهران ارجمندم... از شما برادران مي خواهم که حسين وار و از شما خواهرانم مي خواهم که زينب گونه در انجام مسئوليتي که داريد، قاطع و برنده باشيد؛ به خصوص که الان چشم تمامي چپاولگران و ستمگران دنيا به اين مملکت اسلامي دوخته شده است و [ چشم ] کوردلان [ و ] چشم اين ظالمان فقط با اتحاد و همبستگي و تلاش شما کور مي شود.

شهيد علي اکبر سروري ( 1360-1339 آران و بيدگل )

و حال که اين وصيت نامه را مي نويسم... از تمام فاميل ها و دوستان و آشنايان و تمام اهل محل خواستارم که وحدت کلمه داشته باشند و در راه انقلاب و اسلام عزيز با انسجام تر و محکم تر از پيش قدم بردارند.

شهيد نبي سروري ( 1362-1341 تهران )

اما بعد سخني کوتاهي دارم که لازم مي دانم تا به خانواده ام و همه ي دوستان و آشنايان و آنان که ممکن است به نحوي اين نوشته به دستشان برسد، تذکر بدهم... از شماها درخواست مي کنم در ايمان به اسلام ثابت قدم باشيد و با تمسک به حبل الله، آشنايي عميق با اسلام و قرآن، وحدت و يکپارچگي، مهر و محبت را در ميان خويش برقرار نماييد و در پي دين باشيد که قدر زيستن در پرتو جمهوري اسلامي [ و ] رهبري گران قدر حضرت امام را بدانيد و در هيچ زمان، اين هديه ي الهي را تنها مگذاريد و با (27) همبستگي ميان خودتان و استفاده از رهنمودهاي پيامبرگونه ي امام، از عهده ي مسئوليت (28) بزرگي که بر دوش فرد فرد شما نهفته است، برآييد و آن حراست و پاسداري از خون هزاران شهيد است که با نداي الله اکبر به خاک وخون غلتيده اند.

شهيد محسن سعادتمند ( 1362-1340 خمين)

در درجه ي اول از شما مردم عزيز مي خواهم که به پاس خون شهداي عزيز، دست از اختلاف برداشته و در کمال دوستي و برادري، دست وحدت و اتحاد و يکپارچگي را به هم بدهيد و شيطان نفس خودتان [ را ] که شما را به سوي تفرقه سوق مي دهد، نابود سازيد و به جاي آن (29)، ملائکه ي همبستگي و اتحاد و يکپارچگي را جاي گزين سازيد تا اسلام به پيش برود ان شاء الله.

‌ شهيد اصغر سلطاني ( 1364-1346 کاشان )

اي ملت ايران! شما بايد از خون ما پيروي کنيد. امروز خميني، حسين مظلوم است و روحانيت، انصار و اصحاب اباعبدالله (عليه السّلام) هستند. شما امام را تنها نگذاريد. روحانيت را رها نکنيد. وحدت و همبستگي را حفظ کنيد. اگر خداي ناکرده امام را تنها بگذاريد (30)، فرداي قيامت جواب خون شهيدان و پيامبران و قرآن را چه خواهيد گفت: فرداي قيامت همه جلوي شما را خواهند گرفت. مردم بايد خيلي به نماز جمعه اهميت بدهند [ و ] مراسم دعاي کميل و دعاي توسل را فراموش نکنند.

شهيد علي سلطاني تيرانچي ( 1362-1347 خميني شهر )

وصيت مي کنم به مردم روستايم که به سخنان امام امت گوش فرا دهند و عمل کنند و هميشه از انقلاب خونين خويش دفاع کنند تا خداوند اين روستا را در نعمت هاي فراواني قرار دهد و از وجود مقدس امام استفاده کنيد تا ان شاء الله، اين انقلاب متصل به انقلاب حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) شود و همبستگي جوانان عزيز است که مي تواند در اين روستا مفيد باشد براي پيش برد انقلاب اسلامي و مردم را آگاه کنند.

شهيد محمد سليمان پور ( 1360-1328 زرين شهر )

چند پيام براي برادران مسلمانم: اول اينکه از روحانيت و امام جدا نشويد که نابود خواهيد شد. دوم، وحدت خود را حفظ کنيد و انسجام بيشتري داشته باشيد تا کمر ابرقدرت هاي کافر را به لرزه درآوريد.

شهيد باقر سليماني درچه ( 1365-1343 خميني شهر )

امت اسلام! همان گونه که تاکنون با حفظ وحدت خويش و گوش به فرمان رهنمودهاي امام امت بوده ايد، باشيد که اين مهم ترين وظيفه اي است که از خون شهدا به گردن شماست و قدر اين وحدت و انسجام را بدانيد که ائمه ي معصومين چنين امتي را نداشته اند. مواظب دست هاي تفرقه افکن باشيد که آن ها از عوامل آمريکا هستند.

شهيد محمدعلي سليميان ريزي ( 1361-1338 زرين شهر )

اي برادران! امام را تنها نگذاريد. به الله بپيونديد و به ياد خدا باشيد. اين انقلاب ما و اين جمهوري اسلامي اگر نباشد، ما هم نيستيم و ماندن ما در اين دنيا فايده اي ندارد جز غرق در گناه شدن. پس برادران! بياييد دست در دست يکديگر بدهيد و همبستگي خود را اعلام کنيد. منسجم باشيد. از همديگر جدا نشويد که دشمن زود مي تواند شما را شکست دهد.

شهيد احسان الله سهرابي ( 1364-1343 همدان )

اي عزيزان! مبادا در مقابل اسلام و خون هاي ريخته شده ي جوانان عزيز، بي تفاوت بوده، احساس مسئوليت ننماييد. مبادا امام و انقلاب را تنها بگذاريد که اسلام را تنها گذاشته ايد و مبادا جبهه ها را خالي بگذاريد که در اين صورت پشت به جبهه في سبيل الله نموده و مشمول قهر خداوند خواهيد بود. با اتحاد و انسجام و پيروي از خدا و امام که همان اسلام اصيل است، خود را براي انجام رسالت بزرگي که بر دوشتان سنگيني مي کند، آماده نموده و قرآن و اسلام را احيا و زنده نماييد.

شهيد سيد ابراهيم سيادت ( 1366-1335 سمنان )

شما امت حزب الله بايد جبهه ها را پر کنيد و هيچ گاه امام را تنها نگذاريد و گوش به فرمان او باشيد و از خط اصلي ولايت فقيه و روحانيت اصيل منحرف نشويد و در نمازهاي جمعه و جماعات بيشتر شرکت نموده و صف آن ها را مستحکم تر نموده و هميشه در صحنه ي انقلاب حاضر شويد، چون دشمنان اسلام از اين اتحاد و همبستگي وحشت دارند و مشت محکمي بر دهان ابرجنايتکاران جهاني مي باشد.

شهيد نبي الله سيه چهره اطربي ( 1360-1345 نکا )

از ملت قهرمان مي خواهم که با اتحاد و همبستگي، شيطان را از خود دور کنند و اهداف پاک شهيدان را پي بگيرند. از گروه گرايي که از وسوسه هاي شيطاني است، جداً خودداري کنند. از طيف بازي که با خون شهيدان بازي کردن است و هدر دادن اثر خون شهيدان است، پرهيز نماييد. شما که توحيد عبادي داريد،‌ توحيد عملي را هم به معناي کامل، حفظ کنيد. همان طور که [ اعتقاد به ] تعدد، شرک (31) است در درگاه خدا، در [ مورد ] خلايق [ نيز ] تعدد و گروه گرايي، يک شرک اجتماعي است [ و ] آنکه دست به تفرقه مي زند، موحد واقعي نيست.

شهيد احد شاهي ( 1360-1340 تاکستان )

اما اي خواهران و برادران! هيچ موقع اين روحانيت مبارز و هميشه در صحنه، به خصوص امام عزيز، خميني کبير، اين اميد مستضعفين جهان و زنده کننده ي دوباره ي اسلام راستين را تنها نگذاريد و هميشه يار و ياورشان باشيد که در پيشگاه خدا اهرمي عظيم خواهيد داشت، چون اين هميشه در صحنه بودن روحانيت بود که انقلاب ما را به پيروزي رساند و تمام تلاش شيطان بزرگ، آمريکا اين است که اختلاف بين مردم و روحانيت ايجاد کند و ما بايد خدا را شکر کنيم که تمام تلاش دشمن نقش بر آب مي شود. اين خواست خداست که اين همه بين مردم و روحانيت، اتحاد و همبستگي باشد تا با اين متحد بودن، ريشه ي تمام ظالمان به خصوص آمريکاي خونخوار زده شود که ان شاء الله هرچه زودتر پرچم اسلام بر فراز دنيا با حکومت عدل مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و نائبش امام خميني برافراشته گردد؛ آمين!

شهيد سعيد شريفي ( 1361-1343 اميديه )

خواهران و برادران مسلمان! مسئله ديگري که نياز [ به ] آن کاملاً در جوامع اسلامي احساس مي شود، ايجاد يک تشکيلات اسلامي در جهت انسجام تمامي اقشار مسلمين است؛ چرا که از صدر اسلام تاکنون يکي از عوامل مهمي که مانع به ثمر رسيدن قيام هاي مسلمين بوده، همين نبود يک تشکيلات اسلامي است.

شهيد سيد مهدي شريفي ( 1361-1314 خمين )

اي مردم شهرستان خمين! پيرو خط امام [ و ] هميشه در خط امام [ باشيد ]. امام را تنها نگذاريد و سفارش مي کنم اتحاد (32) و همبستگي را حفظ کنيد.

شهيد بخش علي شفاعت ( 1365-1345 تهران )

اي بسيجيان! در هر جبهه اي که هستيد، چه از نظر درسي، کاري، نفسي و مبارزه با کافران، هرگز امام عزيزمان را از ياد مبريد و سراپا گوش به فرمايشات آن بزرگ مرد دوران باشيد و وحدت و همبستگي و محبت و دوستي را بين خود افزايش دهيد تا به سر منزل مقصود برسيد.

شهيد محمدحسن شکوهنده ( 1365-1349 دزفول )

از برادرانم و خواهرانم مي خواهم که اتحاد و همبستگي را از دست ندهيد و هرچه مي توانيد آن را مستحکم کنيد (33). حجاب اسلامي را رعايت کنيد و نمازهايتان را اول وقت (34) و به جماعت بخوانيد.

شهيد اميرحسين شمسي ( 1364-1346 کازرون )

با شما عزيزان چند کلمه وصيتي دارم؛ شما عزيزاني که در سنگر پشت جبهه مشغول خدمت به اسلام هستيد؛ بايد با (35) کساني که واقعاً به اسلام ضربه مي زنند، مبارزه کنيد و راه حسين (عليه السّلام) را ادامه دهيد. به مردم بگوييد که در دعاها و نماز جمعه ها شرکت کنيد تا اتحاد و همبستگي شما عزيزان، باعث کوري چشم منافقان گردد.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: و هميشه.
2. در اصل وصيت: با انسجامي قوي تر.
3. سوره توبه؛ آيه 111.
4. در اصل وصيت: با.
5. در اصل وصيت: ناراضي.
6. در اصل وصيت: ناخوانا.
7. در اصل وصيت: انجام دهيد.
8. در اصل وصيت: و مردمي.
9. در اصل وصيت: از بند بيرون آمدن استعمار.
10. در اصل وصيت: از جماعت.
11. در اصل وصيت: فارغ.
12. در اصل وصيت: دهند.
13. در اصل وصيت: نشده.
14. در اصل وصيت: کرده اند.
15. در اصل وصيت: شجاعشان.
16. در اصل وصيت: در آن ها.
17. در اصل وصيت: يا.
18. در اصل وصيت: بر سر ماها.
19. در اصل وصيت: ياري کردن به.
20. در اصل وصيت: انجام بدهيد.
21. در اصل وصيت: از اخوت.
22. در اصل وصيت: ناخوانا.
23. در اصل وصيت: به.
24. در اصل وصيت: اينجا.
25. در اصل وصيت: فاميلان.
26. در اصل وصيت: داشته باشند.
27. در اصل وصيت: از.
28. در اصل وصيت: به مسئوليت.
29. در اصل وصيت: به جاي آنکه.
30. در اصل وصيت: نگذاريد.
31. در اصل وصيت: شرکت.
32. در اصل وصيت: ناخوانا.
33. در اصل وصيت: کنند.
34. در اصل وصيت: از اول وقت.
35. در اصل وصيت: جلوي.

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.