سيري در وصيت نامه ي شهدا

لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (6)

اولين امر بي سابقه اي که بعد از صدر اسلام مي توان نمونه ي آن را براي اولين بار در جهان مشاهده کرد، همين تحول مردم ايران بود که با همبستگي و وحدت بي نظير خود، توانست پشت ابرقدرت هاي شيطاني را شکسته و آن ها را به
سه‌شنبه، 28 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (6)
 لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (6)

 

تهيه و تنظيم: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه ي شهدا

شهيد حجت موسيوند ( 1360-1337 تهران )

اولين امر بي سابقه اي که بعد از صدر اسلام مي توان نمونه ي آن را براي اولين بار در جهان مشاهده کرد، همين تحول مردم ايران بود که با همبستگي و وحدت بي نظير خود، توانست پشت ابرقدرت هاي شيطاني را شکسته و آن ها را به جنب و جوش بيندازد. از همه ي اين ها مهم تر که بعد از اين انقلاب مي توان نتيجه گرفت، متمايل نشدن آن به هيچ يک از ابرقدرت هاي چپ و راست و انحرافي [ است ] که نشانه ي رشد اين امت بود که توانست با تحمل در سختي ها و درگيري ها و ايمان به خدا، روح تازه اي به کالبد تازه جان گرفته ي انقلاب اسلامي بدمد.

شهيد سيد حسن مويدي ورپشتي ( 1361-1346 اصفهان )

پيامم به تو برادر مسلمان: اي برادري که حسين وار زندگي کردي و ادامه دهنده ي راه حسين بودي و درس آزادگي و شهامت از حسين (عليه السّلام) ياد گرفتي و به دستور او بر عليه ظالمان و طغيانگران قيام کردي و از جان و مال خويش گذشتي تا بتواني پيام حسين گونه ي خود را به گوش تمام مستضعفان جهان برساني! پس به دستور قرآن کريم هجرت کن تا درد محرومان و مظلومان را احساس کني و به کمک آن ها بشتاب و آن ها را از زير ظلم و ستم به در آر و فقر و محروميت (1) را ريشه کن کُن و [ حق ] طلبان و آزادي خواهاني [ را ] که از فقر و محروميت صدايشان در گلوله ها خفه است، آزاد بنما و نداي « هل من ناصر ينصرني » را به گوش تمام آن ها برسان و با آن ها هم کلام شو تا شايد با اتحاد و همبستگي بتوانيم پرچم « لا اله الا الله » را در سرتاسر جهان برافراشته نماييم.

شهيد محمدتقي مهاجر ( 1361-1345 زرين شهر )

اي امت شهيدپرور ايران و پدر و مادر عزيز و برادر و خواهران گرامي ام! اگر سستي کنيد و بي تفاوت از چيزي بگذريد و بگوييد که طوري نيست و راه شهدا را دنبال نکنيد و به منتشر کردن اسلام کوشش نکنيد و مخالف (2) ولايت فقيه باشيد، انقلاب و مملکت اسلامي را از دست خواهيد داد. در غير اين صورت انقلابي پيروز خواهيد (3) داشت و خداوند هم يار شما ملت مسلمان ايران خواهد بود و اتحاد و همبستگي داشته باشيد؛ زيرا که اتحاد و هماهنگي در سايه ي ايمان به خدا پيدا مي شود. اگر متحد باشيد و دست هم را بگيريد، کسي بر شما مسلط نمي شود و زير بار هيچ ابرقدرتي نمي رويد.

شهيد اکبر مهدي زاده ( 1364-1346 بوئين زهرا )

و اما اي امت نستوه!... در مقابل مشکلات، به ويژه مشکلات جنگ تحميلي مقاومت کنيد و همچون کوه استوار باشيد؛ چرا که پيروزي از آن ماست. در برنامه هاي عبادي - سياسي، مثل نماز دشمن شکن جمعه، دعاي توسل، دعاي کميل و... شرکت کنيد. وحدت و انسجام خويش را حفظ کنيد و نگذاريد گروهک هاي جيره خوار خارجي در بين شما نفود کنند و تفرقه بيندازند.

شيهد احمد مهدي زاده اردکاني ( 1362-1345 اردکان )

از امت شهيدپرور ايران مي خواهم که گوش به فرمان امام امت، خميني بت شکن باشند و دستورهاي او را عمل کنند و در برابر اين منافقان کوردل بايستند و با شرکت در نماز جمعه ها و راه پيمايي ها، مشت محکمي بر دهان امپرياليسم آمريکا بزنند و از روحانيون متعهد مي خواهم که مردم جهان را به دين اسلام و قرآن دعوت کنند و مردم هم همبستگي و وحدت خود را حفظ کنند و در پايان از همه ي شما امت شهيدپرور ايران تشکر مي کنم.

شهيد سيف الله مهرابي کوشکي ( 1361-1343 خميني شهر )

از شما ملت ايران و روستاي خودمان مي خواهم، همان طور که تاکنون از انقلاب و امام بزرگوارمان حمايت کرده ايد، تا آخرين نفر و آخرين نفس از انقلابمان و امام بزرگوارمان حمايت کنيد و دعا به امام را فراموش نکنيد و همان طور که امام مي فرمايد مسجد سنگر است و سنگرها را خالي نگذاريد و هميشه وحدت داشته باشيد و همبستگي داشته باشيد و ان شاء الله شما هرچه بيشتر وحدت پيدا مي کنيد و بر عليه ستمگران و مستکبران جهانخوار مي جنگيد و پيروز مي شويد و خداوند خودش فرموده است که شما پيروزيد و پيروزي از آن شماست.

شهيد قاسم مهريان ( 1366-1337 ياسوج )

اي ملت بزرگوار ايران! صلابت روح شما، ايثار و مقاومت، خرمن سوز خرمن انباشته از زهر قلدران گرديده. بدانيد و آگاه باشيد که ما به ساحل رسيده ايم. هشدار! معجون سياست و دين توأم با مقاومت و همبستگي را حراست کنيد.

شهيد مهدي ميرخشوعي پور ( 1367-1333 تهران )

از شما ملت عزيز مي خواهم که امام عزيز را تنها در صحنه نگذاريد و هميشه به فرمان او گوش دهيد و اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد تا بتوانيد در زير سايه ي پرچم « لا اله الا الله، محمد رسول الله » و زير سايه ي قرآن کريم بر ارتش کفر غالب شويد که همانا جندالله پيروز است.

شهيد امير ميرداد ( 1365-1345 گرگان )

بايد [ ما ] ملت ايران، اتحاد [ و ] همبستگي داشته باشيم تا منافقين کوردل در [ ميان ] ما نفوذ نکنند و جلوي توطئه هاي استکبار جهاني را بگيريم و هميشه در صحنه ها حاضر باشيم؛ به خصوص در انتخابات و امور مذهبي و نماز جمعه شرکت کنيم.

شهيد عباس ميرزايي ( 1361-1342 کوهپايه )

اما چند سفارش به امت شهيدپرور و قهرمان و ياور روح خدا، خميني بت شکن... اين سفارش امام است که وحدت را حفظ کنيد و در راه خدا زنده باشيد و کار بکنيد و حرف بزنيد و در اين راه کشته شويد. دوم از کمک به جبهه به هر شکل باشد دريغ نکنيد که پشتيبان رزمندگان بعد از خداوند و حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) شما هستيد. با وحدت و انسجام خود، با ايثار مال خود و با رعايت قانون و نظم و پيروي از ولايت فقيه که از همه بالاتر است، رزمندگان را ياري کنيد.

شهيد فخرالدين ميرصمدي ( 1362-1346 ميانه )

من به اين امت شهيدپرور چند عرض ناقابل دارم:
1. به حرف هاي امام امت لبيک گفته و حرف هاي او را مو به مو انجام دهند.
2. تمامي منافقين از خدا بي خبر را از پا درآورند.
3. اتحاد و همبستگي را هميشه حفظ نموده.
4. تمام جوانان قهرمان ايران! فقط يک عرض دارم: به جبهه ها هجون آورده و اين جنگ را تمام کرده باشيد.

شهيد سيد هاشم ميرلوحي ( 1364-1349 فلاورجان )

امت اسلام! در راه پيمايي ها و مراسمي که جنبه ي تبليغاتي دارد، شرکت کنيد. نماز جمعه را به هيچ وجه ترک نکنيد. مساجد را ترک نکنيد و با وحدت و انسجام خود پشت دشمنان اسلام را، چه داخلي و چه خارجي، بر خاک بماليد. به منافقين و مزدوران داخلي اجازه ي سوء استفاده ندهيد. با مشکلات مبارزه کنيد. با سختي ها بسازيد و همواره اسلام را در نظر بگيريد.

شهيد قيطاس ميري نژاد ( 1365-1328 فيروزآباد )

اي دلاوران و عزيزان! مثل کوه مقاوم و استوار باشيد و براساس آيه ي مبارکه ي « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (4)؛ به ريسمان الهي چنگ زنيد و وحدت و انسجام خود را هرچه بيشتر مستحکم سازيد تا مبادا منافقين کوردل بتوانند در وحدت و انسجام شما خدشه اي وارد سازند و هرچه بيشتر به سوي جبهه هاي حق عليه باطل هجوم آوريد که به فرموده ي امام عزيزمان، مسئله ي اصلي جنگ است و عزت و شرف ما نيز در گرو همين جنگ است و مسجد را خالي نگذاريد که دشمنان اسلام از مسجد مي ترسند.

شهيد احمد ميقاني ( 1360-1342 گرگان )

اي منافقين! چرا شما شخصيت هاي اسلامي را از بين مي بريد و به درجه ي شهادت مي رسانيد؟ و شما به خيال خودتان مي گوييد: اگر شخصيت هاي اسلامي را از بين ببريم، اتحاد و همبستگي از بين مي رود. ولي بايستي بگوييم کور خوانده ايد؛ زيرا صبر و استقامت ما زياد است. شما اي منافقين! روز رستاخيز پاي محاکمه خواهيد نشست و محکوم به عذاب الهي خواهيد شد.

شهيد سعيد نادري درباغ شاهي ( 1365-1345 اصفهان )

اي مردم ايران! مي دانيم که مسئله ي اصلي ما هم اکنون جنگ است. مسئله ي جنگ را ناديده نگيريد و جبهه ها را خالي نگذاريد. اي برادران ( ملت ) عزيز! اين وحدت و همبستگي را [ که ] حفظ کرده ايد، حفظ کنيد و نگذاريد اين همبستگي از بين برود که دشمن منتظر اين است که بين شما تفرقه ايجاد شود و از اين کار بهره ببرد.

شهيد محمدابراهيم نامني ( 1365-1341 سبزوار )

فقط از همگان مي خواهم که با صبر خود، اجر معنوي را ذخيره نمايند. همان طوري که تاکنون توانسته ايد از امتحانات با موفقيت بگذريد، اکنون هم نشان دهيد که در حرکتتان و عقيده تان، هيچ گونه خدشه اي وارد نشده است. اميد است که تربيت فرزندانم در چهارچوب خط اصيل اسلام [ بوده و ] و نمونه باشيد و نيز اميدوارم که همگان با اتحاد و همبستگي، ادامه دهنده ي راه واقعي شهيدان [ باشند و ] به دور از هرگونه شک و ترديد و تعصب باشيد.

شهيد ابوالقاسم نجاريان ( 1361-1340 يزد )

خون اين شهيدان به انقلاب نفسي تازه و به امت شهيدپرور انسجام بيشتري داده و مي دهد. هم اکنون ما در آستانه ي حمله ي بزرگ رزمندگان اسلام بر کفار بعثي به منظور باز کردن راه کربلا و بعد قدس و نيز آزادسازي ملت عراق از زير يوغ صداميان مي باشيم (5). وظيفه ي خود دانستم، هرچند که لياقت ندارم، چند کلمه نصيحت کنم. مبادا امام را تنها بگذاريد يا دستورات او را به گوش مگيريد و در همه حال او را دعا کنيد و وحدت خود را حفظ کنيد و در راهش گام برداريد و دوست بداريد دوستانش را و دشمن بداريد دشمنانش را و اميدوارم که با انسجام خود و وحدت، به دشمنان اسلام بفهمانيد که در اسلام شکست معني ندارد.

شهيد شهرام نجفي ( 1367-1351 فيروزآباد )

من از ملت شهيدپرور مي خواهم که وحدت و همبستگي را حفظ کنند و هيچ گاه از هم متفرق نشوند؛ زيرا دشمنان اسلام در گوشه و کنار، منتظر تفرقه ميان مردم هستند. آن ها مي خواهند از تفرقه بين مردم استفاده کنند و بر اسلام غلبه کنند. مردم بايد در برابر دشمنان اسلام بايستند و در مقابل منافقين کوردلي که از هر فرصت استفاده مي کنند و مي خواهند ضربه اي به اسلام و مسلمين بزنند، با قاطعيت در برابر آن ها بايستند.

شهيد علي رضا نجفي سمناني ( 1365-1344 مشهد )

و اما اي برادران عزيزم! اگر به مقام عظيم شهادت نائل آمدم، اميدوارم مادر عزيز [ را ] فراموش نکنيد (6) و سعي کنيد کمتر تنها بماند و بيشتر به او خدمت کنيد و قدر او را بيشتر بدانيد. بين خودتان هم سعي کنيد هميشه اتحاد داشته باشيد و با همکاري و تعاون با يکديگر و صله ي رحم، الگوي وحدت و انسجام خانوادگي و برادري باشيد.

شهيد محمد نجيمي فرد ( 1361-1347 برخوار و ميمه )

... وصيت ديگر من به شما ملت قهرمان پرور اين است که جبهه ها را حفظ کنيد. مانع رفتن فرزندانتان به جبهه ها نشويد و در حال اينکه جبهه ها را حفظ مي کنيد، در داخل خود کشور اجازه ندهيد منافقين توطئه کنند و بخواهند انسجام شما را از هم بپاشند و وحدت خود را حفظ کنيد و از امام اطاعت کنيد؛ چون ولي امر است و چون ولي فقيه است.

شهيد رمضان نظري ( 1363-1340 فردوس )

پيام اين جانب به شما امت شهيدپرور ايران اين است که هميشه وحدت و انسجام خود را حفظ کنيد و در همه ي امور پيام ها و رهنمودهاي امام امت، اين سلاله ي بزرگ رسول الله را براي خود الگو قرار دهيد و از او پيروي کنيد.

شهيد رضا نظري بناب ( 1363-1342 مرند )

مردم عزيز! شما بايد از تفرقه و غيبت بپرهيزيد و هميشه فرمان خميني را براي خود ملاک و سرلوحه قرار دهيد. طوري نشود که خداي نکرده، امامم در نزد امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) لب به شکايت بگشايد و در نمازهاي جمعه و دعاهاي کميل و توسل شرکت نماييد و اين لباس هاي سياسي و مذهبي اسلام را زينت دهيد و اتحاد و همبستگي را از دست ندهيد (7). هم جهاد اکبر و [ هم ] اصغر [ را ] که شهيدان عمل کرده اند [ و ] راه شهيدان و هدف شهيدان بهترين راه و هدف هاست، طي کنيد.

شهيد حسين نظري قهرودي ( 1364-1347 کاشان )

برادران و خواهران! نکند خداي ناکرده منافقين، اين کوردلان و اين جيره خواران آمريکا، در بين شما تفرقه ايجاد کنند و وحدت و همبستگي شما را از هم بپاشند و [ مبادا ] از اسلام و امام دست برداريد. اين زمان، زمان امتحان است. بايد از اسلام عزيز دفاع کنيد.

شهيد حميد نظريان ( 1361-1340 شهربابک )

من براي دينم اسلام و ملتم مي جنگم و چه بهتر که شهيد شوم. نگران من نباشيد و دعايتان سلامتي رهبر باشد. کارتان همبستگي بيشتر و اتحاد باشد. راهتان اسلام باشد. مکتبتان قرآن باشد.

شهيد مجيد نعمت الهي ( 1365-1346 کرج )

بستگان و دوستانم! شما هميشه با هم همبستگي داشته باشيد و وحدت خودتان را حفظ کنيد و اين را بدانيد اگر [ در ] انقلاب مردم بين اقشار، وحدت نبود، انقلاب (8) هيچ گاه پديد نمي آمد و جلوگيري کنيد که خداي نکرده کدورتي بين شما پيدا نشود.

شهيد محمدحسين نقدعلي ( 1361-1343 خميني شهر )

و اما سخني با امت مسلمين و شهيدپرور ايران... نماز جمعه را ترک نکرده و وحدت و همبستگي را حفظ کرده و در برابر همه ي سختي ها مقاومت [ کنيد ] و هيچ گونه سستي از خود نشان نداده و با کساني که در ظاهر براي اسلام و در باطن براي ريشه کن کردن اسلام مي کوشند، سخت روبرو شده و آن ها را دستگير کرده و طبق گفته ي امام به سازمان هاي مربوطه تحويل دهيد (9) تا برحسب قوانين اسلامي با آن ها رفتار کنند.

شهيد سيد مهدي نقيبي ( 1365-1341 تويسرکان )

و اما توصيه اي که به شما امت حزب الله و پيرو خط امام و ولايت او دارم، اين است که... دست از نبرد و مبارزه برنداريد که اين شيوه ي انبيا و اولياي خدا مي باشد و به حول و قوه ي الهي، جنگ در شُرف پيروزي [ است و ] اولين مرحله ي (10) آن به معني شکست صدام مي باشد و باعث آن شده که دشمنان اسلام که در رأس آن ها، آمريکاي جنايتکار مي باشد، با بر سر نيزه کردن قرآن مي خواهند جلوي اين پيروزي را بگيرند. اما ملت هوشيار نخواهند گذاشت که حيله ي دشمنان اسلام تکرار شود. توصيه ي ديگرم انسجام هميشگي شما مي باشد؛ زيرا که اين روزها دشمن زبون دست به شايعه پراکني و برنامه ريزي هاي مرموزانه اي زده تا بتواند در صفوف محکم شما خلل وارد کند.

شهيد حسين نگهبان ( 1364-1335 اسفراين )

پدر و مادرم، برادر و خواهرم، همسر و فرزندانم، دوستان و بستگانم و شما اي مردم حزب الله و هميشه در صحنه شهرستان اسفراين! گمان نبريد آن هايي که در راه خدا کشته مي شوند مرده اند، بلکه زنده اند و در نزد پروردگارشان روزي مي خورند (11) و من تمام شما را به اتحاد و همبستگي در راه پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي دعوت مي نمايم و از شما مي خواهم در اين موقعيت حساس که دشمن شکست خورده [ و ] دست به يک توطئه ي ديگر در خليج فارس زده است، هميشه گوش به فرمان امام عزيز و طرفدار خط رهبري و ولايت فقيه باشيد و تا آخرين قطره ي خون خود در راه دفاع از انقلاب اسلامي و امام عزيز ايستادگي نماييد و با اتحاد و حضور همه جانبه ي خود در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل،‌ مشت محکمي بر دهان ياوه گويان و منافقين ضد انقلاب و بوق هاي تبليغاتي دشمن زبون بزنيد.

شهيد غلام رضا نگهداري ( 1365-1342 ني ريز )

امت حزب الله، برادران و خواهران!... اتحاد يگانه عاملي است که نيروهاي مخلص را به هم پيوند مي دهد. بنابراين تحت فرماندهي امام خميني، وحدت کلمه و انسجام خود را بيش از پيش حفظ کنيد. از هر گونه تفرقه بپرهيزيد که تمام بدبختي ها و عقب ماندگي هاي ما از اختلاف و عدم همبستگي است.

شهيد فرزاد نوآموز ( 1367-1348 تهران )

اما در مورد امت اسلام علي الخصوص امت شهيدپرور ايران... وحدت و انسجامتان را تا رسيدن به کليه ي اهداف برحق حفظ کنيد و بر اهداف عاليه ي اسلامي خود پايدار باشيد. در برابر مشکلات همچنان که (12) تاکنون صبر کرده ايد، باز هم صبر کنيد که ان شاء الله در قيامت روسفيد باشيد. اما در مورد معلولين، مجروحين، خانواده ي شهدا و اسرا، بايد بدانيد که ايشان از محترم ترين و فداکارترين انسان ها و با ارزش ترين آن ها هستند. مبادا آن ها را فراموش کنيد و آن ها را از ياد ببريد. هميشه آن ها را محترم بشماريد و از آن ها تجليل به عمل بياوريد و قدر آن ها را بدانيد.

شهيد جواد نوبختي ( 1361-1341 استهبان )

مسلمانان! وحدت و همبستگي خود را حفظ کنيد و هيچ وقت از روحانيت جدا نشويد، چون هرچه داريم از روحانيت داريم. اين روحانيت بود که روح تازه در کالبد اسلام دميد و با خون خود، درخت اسلام را بارور کرد.

شهيد محسن نورصالحي ( 1360-1341 تهران )

اي برادران و اي خواهران! بر ما فرض است که بيدارتر شويم و بدانيم که دشمن در انتظار کوچک ترين غفلتي است تا بر ما شبيخون زده و دستاوردهاي انقلاب را به يغما برد و ما بايد با اتکا به الله و اطاعت از رهبر و اتحاد و انسجام در عمل، خالص و بي ريا در پيشبرد اهداف انقلاب کوشا بوده و در هنگام موفقيت و غلبه بر دشمنان داخل و خارج، از غرور اجتناب نماييم. (13)

شهيد مجتبي نوروزي ( 1363-1345 کرج )

برادران! اتحاد داشته باشيد که اگر ما اتحاد داشته باشيم، هيچ قدرتي نمي تواند يک کلمه به ما حرف تحميل کند و [ اگر ] آمريکا با آن قدرت توخالي اش و موشکي اش نتوانست هيچ غلطي کند، در اثر اتحاد بود. تمام موقعيت هاي ما از اين اتحادها و همبستگي و اتحاد کلمه است.

شهيد مهدي نوروزي ( 1365-1343 تهران )

... سفارش دومم به کليه ي دوستان و آشنايان و اقوام اين است که سعي کنيد فعاليت هايتان جهت الهي داشته باشد... سومين سفارشم به شما اين است که وحدت و انسجام خود را حفظ کنيد و مطيع فرمان امام باشيد. بايد با نزديکي قلوب مسلمين به يکديگر صفا و صميمت، جاي هرگونه کدورت و کينه و ساير بيماري هاي نفساني را بگيرد و به صورت امت واحده، جامعه را به سوي هدف غايي و نهايي خود سوق دهند.

شهيد حسين نوري ( 1362-1344 قزوين )

وصيت مي کنم شما را تا اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد و به قوانين اسلام و قرآن خوب عمل کنيد؛ چرا که يک وظيفه ي الهي است و همين طور اطاعت کنيد از رهبر که اوست که ما را از اين راه ذلت بار نجات مي دهد و بر ماست که امر ايشان را که امر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) است، اطاعت کنيم و از تفرقه و جدايي دوري کنيم و با همديگر بسيار مهربان باشيم.

شهيد علي اشرف نوري ( 1361-1339 همدان )

... و به جوان هاي خود فروخته يادآور مي شوم وطن خود را به يگانه، به مبلغي ناچيز نفروشيد. پول پيدا مي شود، ولي بايد کمي زحمت به خود داد. ولي وقتي وطن خود را از دست بدهي، همه چيز را داده اي. بياييد راه اسلام را در پيش گيريد و با همبستگي، بر دشمن غلبه کنيد.

شهيد حسين نوري دهنوي ( 1362-1346 خميني شهر )

از مردم شهيدپرور ايران مي خواهم که... در کنار روحانيت، اين همبستگي و وحدت الهي را حفظ کنيد و از برادران مي خواهم که استغفار و دعا را از ياد نبريد که بهترين درمان ها براي تسکين دردهاست و هميشه به ياد خدا باشيد و در راه او قدم برداريد و حضورتان را در جبهه هاي حق عليه باطل ثابت نگه داريد.

شهيد احمد نوشين فر ( 1362-1344 کاشان )

اي ملت مسلمان! هوشيار باشيد تا منافقان در [ ميان ] شما رخنه نکنند و سعي کنيد که هميشه وحدت و همبستگي خود را حفظ کنيد و (14) با اخلاق اسلامي با همديگر برخورد کنيد و نماز جمعه ها و دعاها را فراموش نکنيد.

شهيد حسن نوفلاح ( 1361-1340 تهران )

خانواده، دوستان و آشنايان! اتحاد و همبستگي خود را هرچه بيشتر کنيد و به آيه ي: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (15) عمل کرده و بدانيد که تنها راه سعادت است.

شهيد محمد نيرآبادي ( 1362-1343 نيشابور )

و تو اي هموطن و ملت شهيدپرور!‌ اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد. اگر اتحاد داشته باشيد، تيري است که بر قلب دشمن کافر فرو مي رود. هموطن! قدر اين امام عزيزمان را بدانيد و شما را به خدا سوگند همواره راهش را ادامه دهيد که راهش جز راهي که حسين بن علي (عليه السّلام) مي پيمايد، نيست و همچون پروانه اي که به دور شمع مي چرخد، شما هم به دور امام بچرخيد و نگذاريد امام تنها بماند.

شهيد علي اصغر نيک روش ( 1362-1342 بروجن )

... در آخر از امت حزب الله مي خواهم که مانند هميشه پيرو راه امام باشند و همبستگي خود را حفظ کنند و اين شعار (16)، هميشه و همه جا بر لب آن ها باشد: « خدايا! خدايا! تا انقلاب مهدي، خميني را نگه دار. »

شهيد يونس نيک نام ( 1363-1346 گرمي )

پدرم و برادرانم و دوستان و بستگانم! گمان نبريد آن هايي که در راه خدا کشته مي شوند مرده اند، بلکه زنده اند و در نزد پروردگارشان روزي مي خورند (17) و تمام شما را به اتحاد و همبستگي در راه پيشبرد اهداف انقلاب دعوت مي نمايم و از شما مي خواهم که هميشه طرفدار خط رهبري و ولايت فقيه باشيد و تا آخرين قطره ي خون خود در راه دفاع از انقلاب اسلامي و امام عزيزمان ايستادگي نماييد و با اتحاد خود با برادران انقلابي، مشت محکمي بر دهان ياوه گويان و منافقين ضد اسلام بکوبيد.

شهيد اصغر نيکو حرف تميز ( 1365-1346 تهران )

اولين سخن و وصيتي که دارم به مردم خوب اين است که امام را تنها نگذاريد. خون شهدا را پاي مال نکنيد و وحدت و انسجام را بين خود بيشتر کنيد که چون همه ي ابرقدرت ها از وحدت مسلمين مي ترسند. از دودستگي بپرهيزيد. بدانيد که اگر بين شما نفاق حاکم شود، نابود خواهيد شد و کفار بر شما حاکم خواهند شد و وصيت ديگري (18) که دارم، اين است که به هيچ وجه اسلحه ها را بر زمين نگذاريد و جبهه ها را خالي نکنيد و از جنگيدن خسته نشويد، بلکه تا آخرين نفسي که در بدن داريد، با کفار و منافقين بجنگيد و در مقابل مشکلات و سختي ها صبر و استقامت کنيد و هميشه به ياد خدا باشيد.

شهيد ابوالقاسم وهابي برزي ( 1359-1335 تهران )

وظيفه ي ما ملت ايران، به خصوص جوانان اين مرز و بوم است که با تمام قوا و نيروي فکري و بدني و دور از هرگونه سازمان به اصطلاح خلقي و گروه بازي و حزب بازي، صفوفمان را يکي کرده و خط اسلام را که خط خداست، پيش بگيريم تا اين نهضت حسيني را به نتيجه نهايي برسانيم. همين طور که مرحله ي تخريب از انقلاب را به ياري حق پشت سر گذاشته ايم، سعي بر اين داريم که دست اتحاد و همبستگي به يکديگر داده تا مرحله ي بعدي انقلاب را که مرحله ي بازسازي و سازندگي است نيز پشت سر بگذاريم تا بتوانيم عدل علي (عليه السّلام) را در اين کشور تازه استقلال پيدا کرده و تازه حقوق خود را بازيافته، به دست آوريم.

شهيد غلام حسين هادي گازاري ( 1362-1334 بيرجند )

برادران و خواهرانم که دلتان براي اين انقلاب مي تپد! با وحدت خويش و انسجام بيشتر، اميد ضد انقلاب را به يأس مبدل سازيد و همچون گذشته در صحنه حضور داشته باشيد و نگذاريد که ايادي وابسته به اجنبي، چوب لاي چرخ انقلاب بگذارند که انقلاب اسلامي، هرگز آن ها را تحمل نخواهد کرد.

شهيد سيد مصطفي هاديان زواره ( 1365-1346 تهران )

اي ملت قهرمان ايران! خداوند بر شما منت نهاده و شما را برگزيده تا دين او را بر روي زمين مستقر کنيد. پس مصمم، همان طوري که تاکنون بوده ايد، همبستگي و وحدت الهي تان را حفظ کنيد و قدر روحانيت را بدانيد.

شهيدعلي اکبر هاشمي ( 1361-1334 زرين شهر )

و شما اي ملت قهرمان ايران! مبادا با از دست دادن شهدا سستي از خود نشان دهيد. با ياد شهدا، پيوند [ و ] وحدت شما بيشتر شود که هرچه وحدت و انسجام شما بيشتر شود، پشت ابرقدرت ها شکسته مي شود و مسلمانان جهان اميدوارتر مي شوند.

شهيد محمدتقي همايوني ( 1366-1341 آباده )

توصيه اي که به ملت عزيز مي کنم (19 )، اين است که وحدت و هماهنگي و يکپارچگي خودتان را حفظ کنيد؛ زيرا بزرگ ترين حربه اي که يک ملت را از پاي درمي آورد، تفرقه و جدايي است. بيايد با وحدت و انسجام هرچه بيشتر، اين حربه ي سنگين را نيز از دست دشمنان اسلام و قرآن بگيريد تا با ياري خداوند متعال، اين انقلاب نوپاي اسلامي را تا آخر، مشايعت و همراهي کنيد.

شهيد زين الدين همتي ( 1362-1347 سمنان )

عزيزانم! امروز که تمامي ابرقدرت ها دست به دست هم داده تا اين انقلاب را شکست دهند،‌ وظيفه ي ما در مقابل ‍[ ‍ه ] با آن ها، فقط انسجام و وحدت کامل و توکل و ياري خواستن از الله و فرمانبرداري کامل از رهبري امام است؛ چرا که همين امام بود که پس از امامان، بار ديگر اسلام نجات بخش را به ما هديه کرد و ما را از پستي ها به پاکي ها و از نيستي ها به هستي ها آورد.

شهيد علي اصغر يعقوبي ( 1360-1342 اسفراين )

همان طور [ که ] مي دانيم، در اين موقع از زمان که مملکت ما احتياج مبرم به اتحاد و همبستگي دارد و همچنين به نيرو جهت کمک به برادران جبهه، با هم با خلوص نيت بسيج شده و به طرف کربلاي ايران مي رويم که شايد با جنگيدن و مبارزه بي امان، پوزه ي دشمن و ايادي داخلي اش را به خاک بماليم و با خون خود درخت نورس اسلام را آبياري کنيم... توصيه به خواهران و برادرانم اين است که جنگ را فراموش نکنند، هميشه گوش به فرمان امام کبيرمان باشند و اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد.

شهيد محمدحسين يعقوبي فاز ( 1365-1340 مشهد )

از همه ي عزيزان، اقوام، آشنايان، دوستان، همکاران، برادران، خواهران، همسر و فرزندانم مي خواهم که... لحظات عمر را غنيمت شماريد و به فکر آخرت باشيد که « الدنيا مزرعه الاخره » و نيز سعي کنيد هرچه بيشتر در احکام و عقايد و سياست اسلامي آگاهي پيدا کنيد و همه ي کارهايتان فقط براي رضاي خدا باشد و مبادا خويشتن را واگذاريد و امام عزيزمان، اين سلاله ي رسول الله را تنها گذاريد. شما بايد الگوي مسلمين جهان باشد و با وحدت و انسجام خود، [ پرچم ] اسلام را در سراسر گيتي به اهتزاز درآوريد.

شهيد احمدرضا يوسف خواه ( 1361-1342 رودسر )

ما مسلمين وظيفه داريم برحسب آيه ي: « إِنَّ [ هذِهِ ] أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً » (20)، قوانين انقلاب اسلامي مان را به جهان صادر کنيم تا با ملت هاي مستضعف جهان، يک امت واحده باشيم و با وحدت و انسجام الهي مان، دست قدرت هاي سلطه گر شرق و غرب را از مرز و بوم تمامي کشورهاي اسلامي کوتاه کنيم (21) تا گامي به سوي تعالي برداشته باشيم.

شهيد سبزه يوسف وند ( 1364-1342 کوهدشت )

امروز مصادف است با 22 بهمن، سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري قاطعانه و شجاعانه ي امام خميني... امروز روز بيان حقايق ايمان است. امروز روز راندن شيطان است. امروز روز نماياندن بنيادهاي نفاق و انکار است. امروز روز بيان آزمودن مردمان است. در چنين روز فرخنده اي حق بر باطل و جنود رحماني بر اولياي شيطان و حزب الله بر طاغوت و طاغوتيان غلبه نمود و حکومت عدل اسلامي مستقر گرديد. در چنين روز مسعودي، همبستگي قشرهاي ملت،‌ روزافزون [ گرديد ] و ارتش و ساير قواي انتظامي، وفاداري خود را به اسلام و ايران نشان دادند و ميهن خود را از شر طاغوت هاي زمان که در رأس آنان دولت آمريکاست، رهايي بخشيدند.

شهيد حيدر علي يونسي ( 1362-1343 شهرضا )

اي امت اسلامي! اتحاد و همبستگي خود را پاره نکنيد و هميشه و همه جا گوش به فرمان رهبر عزيزمان باشيد و هوشيار و بيدار و مواظب هرگونه توطئه اي باشيد.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: محرومي.
2. در اصل وصيت: مخالفت.
3. در اصل وصيت: خواهد.
4. سوره آل عمران؛ آيه 103.
5. در اصل وصيت: مي باشم.
6. در اصل وصيت: که از مادر عزيز فراموش نکنيد.
7. در اصل وصيت: نداده.
8. در اصل وصيت: و.
9. در اصل وصيت: داده.
10. در اصل وصيت: و مرحله.
11. اشاره به « وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ »؛ سوره آل عمران، آيه 169.
12. در اصل وصيت: آن چنانچه.
13. در اصل وصيت: نموده.
14. در اصل وصيت: که.
15. سوره آل عمران؛ آيه 103.
16. در اصل وصيت: شعار را.
17. اشاره به « وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ »؛ سوره آل عمران، آيه 169.
18. در اصل وصيت: وصيت ديگري را.
19. در اصل وصيت: به ملت عزيز توصيه مي کنم.
20. سوره انبياء؛ آيه 92.
21. در اصل وصيت: کنيد.

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.