سيري در وصيت نامه ي شهدا

لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (1)

شما اي ملت قهرمان ايران! پروردگار شما را انتخاب نموده تا دين اسلام را در روي زمين حاکم و زمينه را براي ظهور ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مهيا سازيد تا مستضعفان بر مستکبران پيروز بشوند. بدانيد که قيام شما
سه‌شنبه، 28 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (1)
 لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (1)

 

تهيه و تنظيم: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه ي شهدا

شهيد ابراهيم آبشت ( 1360-1335 تبريز )

شما اي ملت قهرمان ايران! پروردگار شما را انتخاب نموده تا دين اسلام را در روي زمين حاکم و زمينه را براي ظهور ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مهيا سازيد تا مستضعفان بر مستکبران پيروز بشوند. بدانيد که قيام شما دنباله ي کربلا مي باشد. استوار و مصمم همان گونه که تاکنون بوده ايد، باشيد. اين همبستگي و وحدت الهي را حفظ نماييد. قدر اين نعمت رهبري [ را ] که غير از لطف خدا هيچ چيز ديگري نيست و تاکنون جامعه ي اسلام نظيرش را نديده، بدانيد.

شهيد مصطفي آذري ( 1361-1341 نجف آباد )

اي امت قهرمان! پشتيباني خود را از امام و لشکريان اسلام دريغ نفرماييد و از شما مي خواهم که اتحاد و همبستگي خود را بيشتر کنيد و با هم متحد شويد و [ با ] هرچه نيرو و توان در بدن داريد، بکوشيد براي به ثمر رساندن اهداف و احکام اسلامي و پيروزي اسلام و مسلمين.

شهيد سيد خليل آزادي ( 1360-1341 آباده )

اينک که ما به سوي جبهه اعزام مي شوم و دعوت حق را لبيک گفته ايم، به جبهه ها مي رويم تا آنچه در وجودمان هست، تقديمش کنيم. با کافران بعثي مي جنگيم و اگر دعوت حق نصيبمان شد، آن را جواب گفته و به سوي حق تعالي بشتابيم و حال چون تمام شرق و غرب طاقت ديدن اسلام راستين را ندارند و نمي توانند همبستگي تمام مسلمين را ببينند، بايد اسلام را ياري نمود و زمينه را براي انقلاب جهاني حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) آماده کنيم.

شهيد حمدالله آزمون ( 1362-1338 بهبهان )

عزيزان! راه سعادت و خوشبختي در اين دنيا و آن دنيا، تنها در راه اسلام زندگي کردن است و ما بايد راه و روش زندگي مان را با اسلام وفق دهيم و فرامين الهي را انجام دهيم. امر به معروف و نهي از منکر را فراموش نکنيم و با هم اتحاد و همبستگي داشته باشيد تا منافقين و کفار ميانتان نفوذ نکنند و جلوي توطئه هاي منافقين را بگيريد و هميشه در صحنه ي انقلاب اسلامي باشيد. در انتخابات و مسائل مذهبي و نمازهاي جماعت شرکت کنيد و قرآن و نهج البلاغه را حتماً بخوانيد و راه و روش زندگي را از آن ها ياد بگيريد.

شهيد اسماعيل آقاپور آراني ( 1361-1344 آران و بيدگل )

از ملت شهيدپرور ايران مي خواهم که با اطاعت از امام، اين مرد [ را ] که فقط براي خدا به نفع مستضعفين جهان بر عليه مستکبرين، رسالت خود را انجام مي دهد، ياري دهنده باشيد و به حرف هايش گوش و عمل نماييد که حرف او (1)، حرف امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و پيغمبر و در نتيجه حرف خداست که ان شاء الله اسلام در سراسر دنيا حاکم شود و از شما مي خواهم که دست از وحدت برنداشته و با اين وحدت و همبستگي که داريد، منافقين را يک به يک شناسايي کرده و از جامعه ي اسلامي بزداييد.

شهيد احمد ابراهيمي ( 1365-1347 طبس )

امت اسلام! اتحاد و همبستگي خود را هرچه بيشتر کرده و بدانيد که تنها راه سعادت، همين است.

شهيد سعادت ابوترابي ( 1361-1344 نجف آباد )

وحدت و همبستگي را هميشه حفظ کنيد تا بتوانيد در کارها موفق باشيد.

شهيد محمود ابوترابي ( 1362-1344 نجف آباد )

اي ملت عزيز، اي شمايي که در تمام صحنه ها حضور داشته ايد و براي هر برنامه اي به رهبري امام عزيزمان آماده بوده ايد! اکنون من از شما مي خواهم که اين امام برحق را ياري کنيد؛ چون اين امام عزيز بود که فانوس قلب ما را با نور الهي روشن کرد. پس به ياري او بشتابيد و اگر در پي حقيد، در خانه ي او را بکوبيد و پيرو ولايت فقيه باشيد و دستورات او را عمل کنيد و در هر برنامه اي، همبستگي و اتحاد خود را به تمامي کشورهاي شرق و غرب ثابت کنيد.

شهيد محمدرضا احتشامي ( 1361-1342 اصفهان )

اي امت شهيدپرور، شما که در برابر تمام مشکلات و سختي ها همچون کوه ايستاده ايد و پشت شرق و غرب را به خاک ماليديد! اين را بدانيد تمام اين موفقيت ها در اثر وحدت کلمه و رهبري مردي دل سوخته و دردآشنا در زير پرچم اسلام است. اميدوارم اين انسجام را تا انقلاب امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) آن چنان حفظ کنيد و اين را بدانيد تا زماني که شما به اسلام پاي بند باشيد، نه شرق و نه غرب نمي توانند کاري بکنند.

شهيد رضا احساني فر ( 1363-1342 آبدانان )

وصيت من به ملت غيور ايران اين است که همان طوري که قرآن مي فرمايد: « چنگ بزنيد به ريسمان الهي و متفرق نشويد. » (2) اتحادي [ را ] که هميشه داشته ايد، داشته باشيد تا استوارتر باشيد (3)؛ زيرا آنچه که ما در اين برهه از زمان احتياج مبرم به آن داريم، متحد بودن شما توده هاي مردم مسلمان است؛‌ چون اگر خداي ناکرده شما لحظه اي غفلت کنيد و توجه به همبستگي و کلمه ي اتحاد نداشته باشيد، بار ديگر استکبار جهاني بر گردن اسلام و مملکت ما حلقه مي افکند و مملکت ما را به زير يوغ خود مي کشد. پس با استفاده از کلمه ي وحدت است که شما مي توانيد مانع راه استکبار جهاني بشويد و از ولايت فقيه و امام بزرگوارمان، خميني کبير حمايت کنيد و پيرو ولايت فقيه [ باشيد که ] مانند کشتي نوح مي ماند که هر کس بر آن سوار شود، رستگار و هر کس از آن سرپيچي نمود، به قعر دريا خواهد افتاد.

شهيد تقي احسن زاده ( 1362-1341 آران و بيدگل )

اي ملت قهرمان ايران! همبستگي و وحدت را هميشه حفظ کنيد؛ چون دشمن در کمين است.

شهيد محمدعلي احصايي ( 1362-1343 ني ريز )

اي حزب الله! به آينده بنگريد که هنوز ما اول راه هستيم. از مبارزه خسته نشويد که ما درصدد هستيم تا برافراشته شدن پرچم اسلام بر جهان از پاي ننشينيم. با وحدت و انسجام و با شعار اسلام و رهبري واحد به پيش [ رويم ] که پيروزي از آن ماست.

شهيد يدالله احمدپور ( 1361-1340 رودسر )

برادر و خواهر! تا زماني که خون در بدن خود جريان دارد، نخواهيم گذاشت اين (4) خون هايي که ريخته شده، پاي مال گردد و الان بهترين موقعي است که ما بايد انسجام بيشتري به خود بگيريم و با وحدت و يکپارچگي، پوزه ي ابرقدرت ها را به خاک بماليم و از خداي خود در اين راه ياري مي جوييم و مدد را از او مي خواهيم. در انتظار پيروزي اسلام بر کفر هستيم که همانا خدا به ما وعده داده است.

شهيد سيد حميد احمدزاده ( 1364-1347 ابرکوه )

وصيت خود را آغاز مي کنم. اولين وصيتم اين است که امام را تنها نگذاريد و در همه حال يار و ياور امام امت که در واقع ياور امام عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است،‌ باشيم و مي خواهم که وحدت را حفظ کنيم که تا اين اتحاد و همبستگي در بين مسلمين وجود داشته باشد، دشمن هيچ موقعي نخواهد توانست بر مسلمين سلطه پيدا کند و آن ها را نيز زير سلطه ي خود بگيرد.

شهيد نورالدين احمدزاده صفا ( 1367-1340 مراغه )

بر خود واجب مي پندارم که جلوي هر بيگانه [ اي ] (5) که قصد نفوذ به خاک عزيزم و حتي عزيزتر از جان شيرينم [ را ] داشته باشد، مانند سدي باشم. آري، من جلوي بيگانگاني (6 ) که براي غارتگري و خونخواري به وطن پا مي نهند، خواهم ايستاد و در جلوي دشمنان اسلام و خاک ايران فرياد خواهم زد تا (7) از فرياد من، صدها هزار مردم مستضعف جهان به پا خيزند (8) و اين فرياد حق طلبانه ي من (9)، سرباز حقير اين ميهن را بشنوند و خود را براي اتحاد و همبستگي آماده نمايند تا بتوانيم استکبار جهاني را ريشه کن سازيم و تمام محرومان دنيا را از ظلمت [ و ] تاريکي، به سوي روشنايي سوق دهيم.

شهيد سعيد احمدي بشگاني ( 1361-1345 بافق )

با سلام و درود به شما مردم شهيدپرور و هميشه در صحنه ي کشور اسلامي که [ امت ] اسلام را به وحدت و همبستگي دعوت کرده و شما هيچ گونه سستي در اين مورد نکرده ايد؛ زيرا شما، بعد از خدا شما هستيد که جبهه ها را مي چرخانيد و اين شما هستيد که فرزندان محبوبتان، اين نور چشمانتان را به ميدان مي فرستيد. شما هستيد که هميشه پيروزيد.

شهيد فرج الله احمدي حنايي ( 1362-1341 جهرم )

از ملت شجاع و مسلمان ايران مي خواهم که مساجد را پر کنند و در مساجد، نماز جماعت را برقرار کنند و مردم را به وحدت کلمه دعوت کنند (10) تا در بين تمام ملت ها، يک وحدت و همبستگي به وجود بيايد و همه با هم متحد شوند و براي خدا قيام کنند و تمام دشمنان اسلام و تمام منافقين [ را ] که از کفار بدترند، از صحنه ي روزگار براندازند.

شهيد علي رضا احمديان ( 1361-1345 آران و بيدگل )

از مردم مي خواهم که وحدت خود را حفظ نموده و در همه جا همبستگي داشته [ باشند ]؛ چون پشت دشمن از وحدت و همبستگي مي شکند.

شهيد علي اختري ( 1362-1342 قائم شهر )

امت شهيدپرور!‌ دست اتحاد به يکديگر دهيد و نگذاريد ابرقدرت هاي شرق و غرب اسلام مان را از ما بگيرند. آري، با اتحاد و يکپارچگي خود، اين اسلام و ايران را در جهان نمونه سازيد که نمونه ساختيم و با اين همبستگي، راه پاک شهيدان را ادامه دهيد.

شهيد علي اکبر ادريسي ( 1364-1346 مرند )

باري، ملت عزيز! اميد [ و ] تکيه ي رزمندگان، به خداوند و شما ملت عزيز است. شما هستيد که با حمايت خود از رزمندگان، آنان را اميدوار مي سازيد و ان شاء الله با اين يکپارچگي و همبستگي، به زودي شاهد پيروزي رزمندگان اسلام خواهيم شد.

شهيد محمود اديبي پور ( 1364-1345 زرين شهر )

عزيزان من! در هر پست و لباسي [ که ] هستيد، وحدت خود را حفظ نماييد که اين وحدت، موجب انسجام مسلمين و تقويت ايمان رزمندگان است. بدانيد که اتحاد و اتفاق شما، پشت ابرقدرت ها را مي لرزاند و دماغ آن ها را به خاک مي مالد.

شهيد محمد ارديبهشتي ( 1365-1347 سبزوار )

شما اي حسينيان زمان! اين زمان که [ دشمنان ] آواي ننگ آور صلح و سازش را سر داده اند والله العلي العظيم، هدفي شوم در سر دارند که انتهاي آن، خفت و خواري قرآن است. پس بياييد متحد شويد تا ريشه ي هر فساد و تباهي را از بين ببريد. به [ اميد ] اتحاد [ و ] همبستگي امت هاي مسلمان، به اميد پيروزي در سراسر گيتي به رهبري امام عزيز.

شهيد علي اکبر اسداللهي ( 1363-1342 قزوين )

برادران! استغفار و دعا را از ياد نبريد که بهترين درمان ها براي تسکين دردهاست و هميشه به ياد خدا باشيد و در راه او قدم برداريد و هميشه سعي کنيد انسجام خود را حفظ کرده تا دشمنان بين شما نفوذ نکنند که خود باعث تفرقه مي شود.

شهيد بهرام اسدپور ( 1362-1336 تالش )

از شما مي خواهم مرا با همين لباس پاسداري دفن نماييد تا لايق شهيد بودنم را با خودم به آخرت ببرم. وقتي که جنازه ي خونين مرا در دست داريد و در کوچه و خيابان هاي شهرم به منزل دوم مرا مي بريد، با انسجام و همبستگي، شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر شوروي و اسراييل [ را ] از ياد نبريد.

شهيد بهمن اسدپور قهفرخي ( 1366-1346 اصفهان )

از شما برادر عزيزم... مي خواهم که با برادرانم خوش رفتار باشيد و هميشه طوري رفتار کنيد که جاي مرا هم پر کرده باشي و اتحاد و همبستگي شما از بين نرود و دست به دست هم بدهيد با برادران تا يار و ياور پدرمان باشيد.

شهيد محمد اسدي ( 1364-1347 اقليد )

پيامم را ملت مسلمان به گوش جهانيان رسانيده که اسلام، دين اتفاق و انسجام است. لکن بايستي متحد شويد. در ثاني وحدت و حضور در صحنه را در پيوسته اوقات داشته، دلسرد نشويد. ثالثاً در پيروزي ها مغرور نشويد. خدا را هميشه به ياد داشته باشيد. امام را ياري کنيد.

شهيد ولي اسدي ( 1366-1346 نهاوند )

پدر و مادر بزرگوارم!... هميشه در نماز جمعه ها شرکت کنيد و با همستگي، شماها دل دشمنان را مي شکنيد و « نماز را به پا داريد و زکات بدهيد و بدانيد آنچه که از خير و خوبي براي خود پيش مي فرستيد، آن را در نزد خداوند خواهيد يافت. همانا خداوند به آنچه که عمل مي کنيد، آگاه است. » (11)

شهيد محمدحسين اسکندري ( 1365-1343 کازرون )

شما اي ملت قهرمان ايران! خداوند شما را انتخاب کرد و بر شما منت گذاشت تا دين خدا را بر روي زمين حاکم و زمينه را براي ظهور ولي الله الاعظم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) آماده سازيد تا مستضعفين بر مستکبرين پيروز گردند و شکر اين نعمت بزرگ را به جاي آوريد و بدانيد که اين قيام شما، دنباله ي قيام حسين (عليه السّلام) است. استوار و مقاوم باشيد. مصمم باشيد، همان گونه که تاکنون بوده ايد. اين همبستگي و وحدت الهي را حفظ کنيد و قدر اين نعمت رهبري [ را ] که جز لطف خداوند هيچ چيزي نيست، بدانيد.

شهيد عين الله اسلامي ( 1361-1345 قزوين )

سخن کوتاهي با ملت شهيدپرور [ و ] غيور ايران... با هم برادر باشيد و با هم وحدت و انسجام خود را از ياد نبريد و [ اگر ] تفرقه در بين شما پيدا شود، اين (12)، اول شکست ماست. سعي کنيد که وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنيد و تا جان در بدن داريد، از اين نهضت اسلامي که خداوند نصيبمان کرده، پشتيباني نماييد.

شهيد محمد اسلامي اميرآبادي ( 1361-1345 ميبد )

شما اي خواهران گرامي! اگر نمي توانيد به جبهه برويد، در پشت جبهه کمک کنيد و دستمزد شما در نزد خدا کمتر از رزمندگان نيست. اميدوارم که در تشييع جنازه هاي شهدا بيشتر شرکت کنيد که باعث همبستگي شما و شادي روح شهدا و کور شدن چشم دشمنان مي شود.

علي نقي اسماعيل زاده سودجاني ( 1366-1349 شهرکرد )

از امت حزب الله مي خواهم که در کارهايشان خدا را فراموش نکنند و نماز و روزه و زکات، امر به معروف و نهي از منکر را فراموش نکنند و در مراسم انقلاب (13) شرکت فعال داشته باشند. تقوا را توشه ي راه خود قرار دهيد... و ولايت فقيه و همبستگي و اتحاد را حفظ کنيد و هيچ گاه متفرق نشويد.

شهيد خالق اسماعيليان ( 1362-1347 در گز )

پدر و مادر عزيزم!... تنها خواهش من از شما اين است که پيرو ولايت فقيه، حضرت امام خميني باشيد و قدر اين انقلاب را بدانيد و در مراسم (14) مذهبي که به مناسبت هاي مختلف برگزار مي شود، همانند قبل شرکت فعال داشته باشيد که اگر چنين باشد و مردم با هم اتحاد و همبستگي داشته باشند، آمريکا که سهل است، حتي همه ي کشورهاي غرب و شرق، طبق فرمايش امام خميني، هيچ غلطي نمي توانند بکنند.

شهيد علي اشجع ( 1361-1339 اصفهان )

اي تمام اهل خانواده ام!... سعي کنيد نمازهاي يوميه را به جماعت خوانده و صحيح [ بخوانيد ]. ريا و عجب و خودپسندي در قلب شما رخنه نکند که شما را آتش مي زند. وحدت و اخوت و انسجام را بين خودتان زياد کنيد که [ مايه ي دست يابي ] ما به خوشبختي دنيا و آخرت هست.

شهيد محمدرضا اشرفي همداني ( 1367-1347 تهران )

اي ملت عزيز! اين جانب که نمي توانم اسم خود را يک رزمنده بگذارم، بلکه به عنوان يک شرمنده و به عنوان رهرو راه حسين (عليه السّلام) خواستارم که جنگ را از ياد نبريد. توجه داشته باشيد که جنگ، فقط جنگ با عراق و نيروهاي بعثي نيست، بلکه بعد از اينکه کربلا آزاد شد، باز جنگي از براي آزادي قدس در پيش داريم و باز جنگ هايي ديگر براي رساندن نداي اسلام براي جهانيان. پس بدانيد جنگ بين ظالم و مظلوم تمامي ندارد. ملت غيور! شما در اين جنگ ها، جوان هاي خود و هستي و نيستي تان را در راه خدا داده ايد. پس وحدتتان را حفظ کنيد؛ چون ترس دشمن فقط از وحدت و همبستگي شما است.

شهيد حسن اشکاني ( 1362-1343 پارس آباد )

اي مردم مبارز! به هيچ وجه از امام دست برنداريد. امام را پشتيباني کنيد. امام را دعا کنيد. روحانيت مبارز را پشتيباني کنيد... صف هاي نماز جماعت و جمعه را هرچه فشرده تر کنيد تا دشمنانتان از شما حساب برند. کلمه وحدت را از دست ندهيد. وحدت و انسجام شما دشمنان را خود به خود به هراس خواهد انداخت.

شهيد حسن اعتمادي عيدگاهي ( 1365-1345 مشهد )

اي ملت! وحدت خود را، انسجام خود را حفظ کنيد و براي پيروزي انقلاب اسلامي و براي رزمندگان اسلام و براي سلامتي امام و طول عمرشان تا انقلاب مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دعا کنيد.

‌ شهيد نورالله اکبري ( 1364-1346 نجف آباد )

اما اي عزيزان! بيشتر از دشمنان داخلي بترسيد. آنان هستند که به لباس روحاني و افرادي مؤمن در سپاه نفوذ کرده اند [ و ] با استفاده از افرادي مؤمن واقعي و مخلص درگاه متعالي که فريب حيله هاي آن ها را خورده اند، به اغفال و سست کردن پايه هاي اين ارگان ها، از قبيل سپاه و حزب و ديگر ارگان هاي انقلابي مي پردازند و با ايجاد تفرقه در بين افراد جامعه مي خواهند وحدت کلمه و همبستگي را در بين مردم از بين ببرند تا بتوانند کارهاي خود را به راحتي انجام دهند و انقلاب اسلامي را از بين بَرند.

شهيد ابوالفضل اکبري داريان ( 1362-1343 تهران )

اي برادران و خواهران حزب الله! از شما مي خواهم که هميشه پيرو خط ولايت فقيه بوده و با حفظ اخلاق اسلامي و حجاب اسلامي، کوبنده ي آمريکا و شوروي و منافقين باشيد... با اين توطئه هاي منافقين داخلي مقابله کنيد و وحدت و همبستگي خود را حفظ کنيد تا بتوانيد بيشتر در راه انقلاب اسلامي کوشا باشيد و نگذاريد نفاق در بين شما بيفتد و آخرين حرف من به جوانان حزب الله اين است که راه امام و راه شهيدان را ادامه داده و از انقلاب اسلامي حراست نماييد.

شهيد حسن اکرمي ابرقوئي ( 1366-1346 ابر کوه )

برادران بسيجي! از شما مي خواهم که سنگرها را ترک نکنيد و همچنين سنگر مساجد را و مردم را به اتحاد و همبستگي دعوت کنيد و تنها نيروي جاذبه، اخلاق اسلامي و عمل صالح است.

شهيد محمدعلي الماسي گوروان ( 1362-1341 عجب شير )

اما شما امت حزب الله، اي ياوران روح الله! شماها بايد تداوم بخش راه خونين شهدا باشيد و بدانيد که رمز پيروزي شما در اين است که در نمازهاي دشمن شکن جمعه شرکت نماييد و صفوف خودتان را منسجم تر نماييد و به ياوه گويان و منافقان داخلي و خارجي، با حفظ انسجام و وحدت و يکپارچگي خودتان، مجال فعاليت ندهيد.

شهيد محمود امان اللهي ( 1379-1339 سنندج )

مولا علي (عليه السّلام) فرموده اند: هر که با حق درافتاد، ورافتاد و به خاک افکنده شد و مصداق بارز آن را در انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام امت ديديم که چگونه دو ابرجنايتکار شرق و غرب و دست نشاندگان (15) اين ها در کشورهاي جهان سوم و خصوصاً در کرانه ي خليج فارس، علي رغم (16) کمک همه جانبه ي (17) مالي، تبليغاتي و تسليحاتي و نيروي انساني به غلام حلقه به گوش خود، صدام کافر و مزدوران داخلي شان، منافقين و ضد انقلاب، سرانجام رو به روز با خشم انقلابي و اتحاد و انسجام بيشتر امت شهيدپرور روبرو گشته و قدرت خدا [ را ] که از‌ آستين حزب الله غالب بيرون آمده، مشاهده کرده و مي کنند.

شهيد ذوالفقار اميرعالي ( 1365-1343 تهران )

و يک سخن با ملت شهيدپرور و قهرمان دارم [ و ] آن اينکه امتحان خود [ را ] تا به حال نزد خدا خوب داده اند و با حفظ وحدت و انسجام خود، فريب منافقان و دغل بازان را نخوردند و با تمام مشکلات و مصائب، دست از امام و اسلام و انقلاب برنداشتند.

شهيد حسن امين جعفري (1361-1345 اصفهان )

من حسن اميني جعفري وصيت مي کنم که اگر خداوند يکتا مرا به آرزوي خود رساند، وحدت و همبستگي خود را حفظ کنيد.

شهيد علي رضا اميني ( 1369-1347 فيروزآباد )

برادران و خواهران گرامي!... انسجام و وحدت خويش را حفظ کنيد که خداي تعالي پشتيبان شماست. بدانيد که هرچه ما از صراط مستقيم دور شويم، عذاب الهي بيشتر و پيوندها گسسته مي شود و نعمت و رحمت خداوند کم مي شود و اين چيزي است که ما به دست خود، خويشتن را به دام اسارت انداخته و يا از قيد اسارت آزاد مي کنيم.

شهيد عباس اويسي فردويي ( 1365-1348 قم )

عزيزان من! راه سعادت و خوشبختي در اين دنيا و در آن دنيا، تنها راه اسلام است و ما بايد راه و روش زندگي مان را با اسلام وفق دهيم و فرامين الهي را انجام دهيم. امر به معروف و نهي از منکر را فراموش نکنيم. با هم اتحاد و همبستگي داشته باشيم تا منافقين و کفار بينمان نفوذ نکنند و جلوي توطئه هاي منافقين را بگيريم.

شهيد جواد ايزدي ( 1364-1349 ياسوج )

خدايا! اين هدف و راهي را که از مولايم حسين (عليه السّلام) آموخته ام و به سوي آن حرکت کرده ام، از ما بپذير. به جبهه مي روم تا در کنار همسنگرانم باشم. به جبهه مي روم تا به دنياي شرق و غرب نشان دهيم که تا آخرين قطره ي خون از مرزهاي اسلام، دفاع و حراست و پاسداري خواهيم کرد و بر عليه هر ظلمي، قيام و هر مظلومي را نجات خواهيم داد و از کشته شدن باکي نداريم. هر قطره ي خوني که از پيکر پاک عزيزان ما بر زمين بچکد، انسجام و وحدت يکپارچگي ملت ما را بيشتر و بيشتر مي کند.

شهيد عبدالله ايمان خواه ( 1365-1338 دهدشت )

اي مسلمانان!... اگر ما وحدت کلمه و همبستگي و هماهنگي داشته باشيم، هيچ احدي نمي تواند در مقابل ما ايستادگي و مقاومت کند و بايد ما جوانان که قدرت سلاح برداشتن و جنگيدن را داريم، به جبهه برويم و جنگ را يکسره کنيم و مشت محکمي به دهان ابرقدرت هاي زمان بزنيم تا بدانند کسي که سلاحش قرآن و ياري دهنده اش خدا است، چگونه مي تواند مقابله کند.

شهيد عباس علي بازپيچ ( 1362-1343 بابل )

برادران دانش آموز و معلمان گرامي! شما وارث خون تمامي شهدا هستيد. وظيفه ي خطير بر دوش شماست و تا مي توانيد از کلام قرآن (18) درس سعادت بياموزيد و از هرگونه پيروي هواي نفس، خود را رهايي دهيد و وحدت و انسجام خويش را حفظ کنيد و دست هر خائني که مي خواهد به اسلام و انقلاب ضربه وارد کند را کوتاه گردانيد و هميشه پشتيبان ولايت فقيه باشيد و دست هر بيگانه، چه داخلي و چه خارجي را قطع کنيد.

شهيد صدرالله باقري ( 1361-1339 آستانه اشرفيه )

و اما اهالي مسلمان و غيور! شما مي دانيد من به خاطر مقام و به خاطر پول و به خاطر چيزهايي ديگر نيامدم. هدف من فقط الله و اسلام مي باشد و من از شما مي خواهم بين هم وحدت و همبستگي داشته باشيد و به جان هم نيفتيد و به خاطر خدا کار انجام بدهيد و در فکر مقام و قدرت نباشيد. هميشه به فکر خدا باشيد. اميدوارم بعد از شهيد شدن من، آن وحدت و همبستگي شما بيشتر [ شود ] و بيشتر در فکر اسلام بوده و ان شاء الله هستيد.

شهيد محمدحسين باقري ( 1365-1328 کرمانشاه )

امت مسلمان و شهيدپرور، پيوسته اتحاد و همبستگي شان را حفظ کنند. اتحاد بين شما مسلمين، مهم ترين نقش را در خنثي نمودن توطئه هاي دشمنان داخلي و خارجي اسلام و انقلاب اسلامي داراست. البته لازمه ي آن اتحاد و استمرار آن، داشتن تقوا است. به سلاح تقوا خود را مجهز نموده و آماده نگاه داريد.

شهيد امين الله بديعي ( 1365-1347 اصفهان )

ملت شجاع و دلير ايران! هميشه بيدار و هشيار در تمام زمينه ها باشيد و با هشياري هرچه تمام تر در همه ي ابعاد انقلاب اسلامي نقش فعال داشته و نقش خود را ايفا کنيد و امام امت، اين پير جماران را تنها نگذاريد. هميشه در صحنه وارد شويد که دشمن، با در صحنه بودن شما لرزهاي شديد بر اندامش مي افتد و آن چنان برزميد (19) و حماسه آفرينيد و ادامه دهنده ي راه شهيدان باشيد که سلاح آن ها بر زمين نماند که دشمن با ديدن اين ايثارها و حماسه ها بر اندامش لرزه مي افتد و ان شاء الله طبق وعده اي که خداوند در قرآن داده، لشکر اسلام بر لشکر کفر و ستمکاران پيروز است و براي اينکه اين پيروزي حاصل شود، بايد اين ملت عزمشان را راسخ تر کرده و عزمشان را جزم و با اتحاد و همبستگي، تمام دژهاي استکبار را درهم شکسته و بت هاي زمان و شيطان هاي درون و برون را از صحنه ي روزگار براندازند.

شهيد سيد عباس برجي ( 1364-1324 نيشابور )

و پيامي هم به هموطنان دارم: ملت شهيدپرور! اتحاد و انسجام خود را همچنان محکم تر نماييد و اجازه ندهيد که دشمن ‍[ ‍ان ] به دين و مذهبتان ضربه بزنند.

شهيد احمد برنايي ( 1361-1344 تهران )

ملت بايد انسجام و وحدت خودش را براي ابرقدرت ها به نمايش بگذارد که آمريکا و نوکران وابسته اش خيال تجاوز به حريم مقدس ايران را نکنند.

‌ شهيد حسين بلندي آراني ( 1365-1342 آران و بيدگل )

شما اي امت قهرمان!... از اتحاد و انسجام که وسيله اي است براي رسيدن به الطاف عالي قدر خداوندي دست برنداريد. در همه ي کارها خدا را فراموش نکنيد و همواره تقوا را پيشه ي راه خود سازيد.

شهيد محمدحسين بني اسدي ( 1365-1342 خمين )

من چه بايد وصيت کنم تا حق تمام مردم را ادا کرده باشم؟ همين بس که خداوند شما را انتخاب کرده و بر شما منت گذاشته تا دين او را در روي زمين حاکم و زمينه ي ظهور امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) [ را ] آماده سازيد و شکر اين نعمت بزرگ کنيد. بدانيد که اين قيام شما، دنباله ي قيام کربلا مي باشد. استوار و مصمم همان گونه که تاکنون بوده ايد، اين همبستگي و وحدت الهي را حفظ کنيد. قدر اين نعمت رهبري [ را ] که جز لطف خداوند هيچ چيز ديگري نيست، بدانيد و شکر خداوند را به جا آوريد.

شهيد ابوالقاسم بوذري کرودي ( 1365-1341 تهران )

از دوستان تقاضا دارم که صله ي رحم را فراموش نکنيد که انسجام و وحدت شما در اين است.

شهيد حبيب الله بهرامي ( 1364-1326 اسدآباد )

اي عزيزان! هميشه به سخنان اماممان گوش فرا دهيد و از او پيروي کنيد، همان طور که بوديد و من راه خود را انتخاب نموده ام و به آرزوي خود رسيده ام. اميدوارم که مردم زادگاهم (20) بيشتر با هم همبستگي داشته باشند.

شهيد سيد ناصر بهشتي ( 1365-1346 خمين )

مردم مسلمان! به جبهه کمک کنيد و دولت جمهوري اسلامي و رهبري ايران اسلامي را رهرو باشيد. از دورويي و نفاق و دودستگي دوري کنيد و انسجام خود را بيشتر نموده و وحدت را حفظ نماييد. به خاطر خدا بايد کار کرد. زندگي بايد به خاطر خدا باشد.

شهيد حسين بيرجندي ( 1361-1324 بجنورد )

اما خانواده ي گرامي!... از شما مي خواهم که بعد از من آن چنان راهم را دنبال نماييد که دشمن بفهمد که اين شهادت ها باعث انسجام هرچه بيشتر امت مي گردد. شما بايد آن چنان در شهادت من استوار باشيد که دشمن نتواند اين استواري شما را تحليل نمايد؛ همان گونه که تاکنون نتوانسته است.

شهيد آدين علي پاپي خليل آبادي ( 1361-1342 دزفول )

وحدت و يکپارچگي و انسجام و پيروي از ولايت فقيه را هميشه به ياد داشته باشيد؛ زيرا که ما جوانان حزب الله مديون دين،‌ رهبر و اين انقلاب هستيم.

شهيد موسي الرضا پرتانيان ( 1367-1348 سبزوار )

با سلام بر يگانه منجي عالم بشريت و نائب برحقش، خميني بت شکن و ملت قهرمان و هميشه در صحنه ايران که با وحدت و همبستگي، پشت ابرقدرت زمان را به لرزه درآوردند و مي آورند و با نثار جان و مال و تمام هستي خود،‌ اسلام و امتي را به تمام جهان شناساندند.

شهيد حسين پژمان ( 1361-1343 شيراز )

از همه ي برادران و خواهران تقاضا دارم وحدت و همبستگي خود را از دست ندهند و از نفاق بپرهيزند.

شهيد امرالله پژوه ( 1364-1343 گچساران )

اولاً امت عزيز! اگرچه من قابليت پيام و نصيحت به شما را ندارم،‌اما براساس وظيفه و رسالتم بايد همگي شما را به قرآن سوگند دهم که [ از ] حضرت امام عزيز و بزرگوارمان متابعت و پيروي نماييد و به سخنان گهربار و تاريخي ايشان در رابطه با تمامي مسائل جهاني گوش فرا دهيد و در تمامي لحظات زندگي، گوش (21) به فرمان او باشيد. ثانياً وحدت و اتحاد و اتفاق و انسجام خود را حفظ کنيد؛ زيرا که تفرقه و افتراق، اتحاد شما را از بين مي برد و شما را به لب پرتگاه سقوط مي کشاند.

شهيد عزت الله پسند ( 1365-1345 رودسر )

کليه ي اقشار ملت را به اتحاد و همبستگي دعوت مي کنم و از شما مي خواهم که هميشه پيرو ولايت فقيه باشيد... بدانيد اين دنيا ابدي نخواهد بود، بلکه دنيايي بالاتر از اين دنيا هم وجود دارد. پس بياييد اين اتحاد و همبستگي [ را ] با همديگر حفظ کنيد و بدانيد که [ در ] اين دنيا، همبستگي (22) شما مشت محکمي است بر دهان تمامي ابرنکبتان.

شهيد عباس علي پورقوريان ( 1361-1340 نجف آباد )

اي ملت مبارز و مسلمان ايران! من يک سرباز هستم که اينک در اين مکان مقدس مشغول انجام وظيفه مي باشم. چند جمله اي با شما صحبت دارم: اي مردمي که با خون جوانان خود نهال انقلاب اسلامي را آبياري نموديد و به اين مرحله از پيروزي رسانيديد! از شما مي خواهم که هرچه بيشتر و استوارتر، نيروهاي خود را انسجام بخشيده و با کليه ي مشکلات که مي خواهند سد راه انقلاب باشند،‌ مبارزه کنيد.

شهيد عين الله پوروايي ( 1366-1345 نکا )

هان اي بستگان، دوستان، آشنايان و تمام برادران [ و ] خواهران ديني من! در جامعه ي اسلامي خويش چنان انسجام ووحدت داشته باشيد که هيچ بيگانه اي به شما ظلم ننمايد.

شهيد سردار پولادي ( 1365-1311 کازرون )

مردم هميشه در صحنه و امت هميشه بيدار!... به خدا توکل داشته باشيد که خدا با شما است. در اين شرايط حساس و سرنوشت ساز، اساس پيروزي ما توکل به خداست. صبر و بردباري پيشه کنيد. استقامت داشته باشيد که « إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ». اگر شما وحدت و انسجام خود را حفظ کنيد، يأس و نااميدي را در دل آنان [ دشمنان ] افکنده ايد.

شهيد يارمحمد پيروزي ( 1362-1327 دره شهر )

سلام بر ملت شهيدپرور و سلام بر خانواده ام که عمري براي من زحمت کشيدند و چنين روزي را به من عطا کردند و مرا به اين رتبه رساندند. مبادا بر شهادتم بگرييد و زاري کنيد که دشمن شاد مي شود. شما نبايد اين شهيدان و ملت حزب الله را تنها بگذاريد که دشمنان ما شاد شوند. بايد همبستگي داشته باشيم و بر عليه رژيم هاي کثيف آمريکايي و امپرياليستي قيام کنيم و آن ها را سرکوب نماييم؛ همان طوري که تاکنون کرده ايم.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: آن.
2. اشاره به « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا »؛ سوره آل عمران، آيه 103.
3. در اصل وصيت: سازند.
4. در اصل وصيت: از اين.
5. در اصل وصيت: بيگانه را.
6. در اصل وصيت: هر بيگانه اي را.
7. در اصل وصيت: و تا.
8. در اصل وصيت: به پا خيزد.
9. در اصل وصيت: و من و اين فرياد حق طلباني من.
10. در اصل وصيت: کنيد.
11. اشاره به « وَأَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ »؛ سوره بقره، آيه 110.
12. در اصل وصيت: که اين.
13. در اصل وصيت: مراسم هاي انقلاب.
14. در اصل وصيت: مراسمات.
15. در اصل وصيت: دست نشانده گان.
16. در اصل وصيت: با.
17. در اصل وصيت: همه جانبي.
18. در اصل وصيت: قرآن کريم.
19. در اصل وصيت: برزمند.
20. در اصل وصيت: اين زادگاهم.
21. در اصل وصيت: سمع.
22. در اصل وصيت: و همبستگي.

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.