سيري در وصيت نامه ي شهدا

لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (4)

من پيام به ملت اسلام دارم که همه بسيج شويد و دشمنان اسلام و خدا و مستضعفين را درهم کوبيد و [ پرچم ] حکومت عدل اسلام را در سرتاسر جهان به اهتزاز درآوريد و همگي [ اجتماع ] کنيد و با وحدت و همبستگي، برادران فلسطيني
سه‌شنبه، 28 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (4)
 لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (4)

 

تهيه و تنظيم: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه ي شهدا

شهيد حسين علي شهابي محمدآبادي ( 1361-1342 اصفهان )

من پيام به ملت اسلام دارم که همه بسيج شويد و دشمنان اسلام و خدا و مستضعفين را درهم کوبيد و [ پرچم ] حکومت عدل اسلام را در سرتاسر جهان به اهتزاز درآوريد و همگي [ اجتماع ] کنيد و با وحدت و همبستگي، برادران فلسطيني و لبناني را که چندين سال است متجاوزين از خانه و کاشانه ي خودشان آواره کرده اند، دوباره به خانه و کاشانه ي خودشان بازگردانيد و بيت المقدس را آزاد کنيد و نماز وحدت را به [ امامت ] امام خميني در آنجا به پا داريد و به شما برادران و خواهران مي گويم که دست از ياري امام برنداريد و امام را تنها نگذاريد که اگر دست از ياري امام برداريد، دست از ياري اسلام برداشته ايد و اگر امام را تنها بگذاريد، اسلام عزيز را تنها گذاشته ايد. اين پير دل سوخته [ را ] که همه ي هدفش اسلام عزيز است، با تمام مال و جان ياري کنيد و حسين زمان و فرزند فاطمه (سلام الله عليها) را تنها نگذاريد و هميشه پيرو روحانيت مبارز باشيد و هرچه بيشتر، صفوف نماز جمعه ها را به پا داريد که همين (1) همبستگي و وحدت هست که گرده ي دشمنان، يعني آمريکا و شوروي و ديگر ابرقدرت ها را به خاک ماليده است.

شهيد خان علي شهريسوند ( 1367-1329 تهران )

از روي مروت و دادگري به روان راستي سوگند ياد مي کنم، از روي پاکي و پاکدامني، از روي سرشت انساني و رادمردي، از روي وفا و مردي سوگند ياد مي کنم تا آخرين قطره ي خونم در جبهه عدالت خواهي مي جنگم تا هيچ ظلمي به روي زمين وجود نداشته باشد... مي دانم که نبايد در برابر زور و ستم خاموش باشيم، بلکه با همبستگي و همفکري بايد آن را ريشه کن کنيم.

شهيد محمدعلي شه قلي ( 1364-1337 گناباد )

سلام و درود بر امت شهيدپرور و هميشه در صحنه ايران که با حضور گسترده ي خود در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل، پوزه ي ابرقدرت هاي شرق و غرب و ايادي آن ها را به خاک ماليده اند (2) و با وحدت و انسجام و با چنگ زدن به قرآن و انبيا که مايه ي پيوند انسان ها است، با خون سرخ خود همانند اباعبدالله الحسين (عليه السّلام)، سرور شهيدان، اسلام و قرآن و انقلاب اسلامي را ياري مي کنند و مرگ با عزت را بر زندگي با ذلت ترجيح مي دهند.

شهيد اکبر شياسي ( 1361-1345 نجف آباد )

برادر و خواهرم! هميشه گوش به فرمان امام باشيد و از اين نعمت گران بهايي که خداوند نصيب ما کرده است، دست برنداريد و در حفظ وحدت و رسيدن به اهداف او که همان اهداف پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) و معصومين (عليهم السّلام) مي باشد، کوشا باشيد و گول گروهک ها و منافقين و نفاق افکن ها و منم کُن ها را نخوريد و آن ها را از خود دور کنيد و اجازه ندهيد افرادي با شايعه افکني، وحدت و انسجام ملت را از هم بپاشانند. اختلاف افکن ها را ريشه يابي نماييد و از خود دور کنيد.

شهيد غلام رضا صابريان ( 1367-1330 فيروزآباد )

از همه ي هموطنان و همشهريان عزيزم مي خواهم که هميشه در خط امام عزيز باشيد و امام را تنها نگذاريد... و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد که خلاف اسلام و انقلاب و مصالح مسلمين است. شما عزيزاني که جگرگوشه هايتان را تقديم اسلام نموده ايد! به هوش باشيد که جنايتکاران شرق و غرب و منافقان کوردل در تلاشند تا خون عزيزانتان را پاي مال کرده و انسجام شما را برهم زنند.

محمد صادق راه بهمني ( 1365-1325 ميناب )

از خواهران و برادرانم مي خواهم وحدت خود و همبستگي خود را حفظ کنند و هميشه گوش به نداي امام داده باشند و مو به مو فرمان امام را اجرا کنند.

شهيد محمد صادقي ( 1365-1344 داراب )

مردم!... از هرگونه تفرقه بپرهيزيد و با آوردن جسد هر شهيد، اتحاد و همبستگي خود را بيشتر کنيد و مبارزه کنيد با عوامل تفرقه انداز در هر نوع لباس و مقام.

شهيد غلام صادقي مقدم ( 1362-1344 بجنورد )

از هم روستاييان عزيزم مي خواهم آن وحدت و انسجام خودشان را حفظ کنند و آن روحيه ي شهادت طلبي و ايثار را حفظ کنند و امام را تنها نگذارند.

شهيد بهمن صبوري ابربکوه ( 1366-1342 تهران )

امت مسلمان و شهيدپرور! امروز ما در زماني همچون زمان صدر اسلام قرار گرفته ايم و در دو جبهه ي داخلي و خارجي در حال نبرد هستيم: [ مبارزه ] در جبهه ي داخلي که مبارزه با نفس مي باشد، از مشکل ترين مبارزات است... در جبهه ي خارجي، اگر روبرو هستيم با دشمن خدا و پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) که مي خواهد اسلام را از بين ببرد، وظيفه ي اصلي اتحاد و همبستگي و در صحنه بودن شما مردم قهرمان مي باشد؛ زيرا حضور شما (3) در صحنه بوده که لرزه بر اندام پوسيده ي ابرقدرت ها و دشمنان اسلام انداخته است و اين انقلاب وظيفه اي است بر دوش يکايک شما که بايد به نحو احسن اين وظيفه را انجام داده و از دولت نيز حمايت خود را دريغ نداريد.

شهيد حسن صحرايي ( 1367-1350 داراب )

امت اسلام! اتحاد و همبستگي خود را هرچه بيشتر کرده و بدانيد که تنها راه سعادت همين است. هرچه بيشتر با حالات روحاني و عرفاني در جبهه ها شرکت کنيد؛ نه به هدف شهيد شدن، بلکه به نيت کشتن و درهم کوبيدن دشمن، پيش رويد و اگر در اين ميان شهادت به سراغتان آمد، شکر خدا و اگر زنده و پيروز بازگشتيد، باز هم شکر خدا.

شهيد علي رضا صفاييان ( 1366-1346 استهبان )

چند جمله اي با خواهرانم: خواهر مهربانم! برادر شما مي ديد که ظالمان و ستمگران مي خواهند رشته ي وحدت امت اسلامي را ا هم قطع کنند [ و ] ملت محروم و مستضعف را به بند کشند. از اين جهت تصميم گرفتم براي سربلندي اسلام و اتحاد و همبستگي امت اسلامي، روانه ي جبهه شوم و به شما جز حفظ حجاب و عفت سفارش ديگري نمي کنم.

شهيد عباس صفري ( 1366-1343 اراک )

اي مردم! در راه خدا جهاد کنيد. انفاق کنيد. با يکديگر رئوف و مهربان باشيد. با همديگر اتحاد و همبستگي و خلوص نيت در تمام کارهايتان داشته باشيد. اي مردم! مبادا دنياي مادي را بر دنياي معنوي که دنياي آخرت است، ‌ترجيح دهيد.

شهيد علي صفري ( 1363-1345 دهلران )

... و همه ي اقشار ملت در نمازهاي پرشکوه جمعه شرکت کنند، چون که بهترين نمازها، نماز جمعه است و اتحاد و همبستگي داشته باشيد و دست به دست هم بدهيد و بر عليه ظلم و جور جهاد کنيد.

شهيد محمد صفري ( 1365-1320 فردوس )

از ملت شهيدپرور تقاضا دارم... تقوا پيشه کنيد. صبر کنيد و جهاد کنيد. در مساجد جمع شويد. دعا بخوانيد. مسجدها را خالي نگذاريد. اتحاد و همبستگي داشته باشيد.

شهيد محمدرضا صفري ( 1370-1351 شاهرود )

بايد خواهران عزيز اسلام بدانند که مسئول خون شهدا هستند و بايد حجاب خود را نگه دارند. دشمن از اين عفت و پاکدامني و همبستگي شما در هراس است. شماييد که فرزندان پاک و با ايمان پرورش مي دهيد.

شهيد مجتبي صمدانيان اصفهاني ( 1362-1346 اصفهان )

اي برادران و خواهران عزيز و دوستان هنرجو و بسيجي ام! به شما سفارش مي کنم مستقل فکر کنيد و با تحقيق و مطالعه، پي به حقايق اسلام و انقلاب ببريد؛ زيرا اگر تاريخ اسلام را مطالعه کنيم، مي بينيم که عده اي از ياران حضرت علي (عليه السّلام) چون طلحه و زبير، تحت تأثير تبليغات سوء دشمنان اسلام قرار گرفته و تا آنجا پيش مي روند که علي (عليه السّلام) را خانه نشين کرده و به او از پشت خنجر زده و پس از شهادتش مي گويند که: مگر علي هم نماز مي خواند؟ و حالا هم تاريخ تکرار مي شود و همان دوستان نادان و دشمنان دانا، ياران امام را از يکديگر جدا کرده و بين آن ها اختلاف ايجاد مي کنند؛ چون شهيد بهشتي که امام فرمودند: بهشتي مظلوم زيست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود و پس از شهادتش، او را يار و همرزم خود مي خوانند. ما بايد بدانيم که اينان با شخص بهشتي مخالف نبودند، بلکه با فکر و شخصيت و راه او که همان اتحاد و همبستگي بين افراد مختلف اجتماع، اعم از روحانيت و غيره [ بود ] مخالفند.

شهيد حسن ضيايي جزي ( 1362-1341 برخوار و ميمه )

اي برادران و خواهران و دوستان و خويشاوندان!... از تفرقه و دروغ و غيبت بپرهيزيد... با وحدت و انسجام خود نگذاريد که دشمنان (4) سودجو و فرصت طلب در [ ميان ] شما رخنه کنند و با حرف هاي وسوسه گرانه بين شما جدايي اندازند و شما را از هدفي که در پيش داريد، باز دارند.

شهيد سيد حسن طالعي ( 1366-1348 خمين )

توصيه ي من به عنوان يک برادر کوچک به امت خوب امام اين است که وحدت و انسجام خودتان را در پشت جبهه حفظ کنيد و با اين وحدت، سيلي محکمي به صورت جهانخواران شرق و غرب بزنيد.

شهيد جمشيد طاهرکرد ( 1362-1343 سمنان )

امت شهيدپرور!... هميشه گوش به زنگ باشيد. در صحنه باشيد که خداي ناکرده اين انقلاب ضربه نبيند و انقلابي (5) که با خون هزاران شهيد تا به اينجا رسانيده ايم، ضربه نبيند و از پا نيفتد... که والله اين انقلاب تا الان با انسجام و وحدت و همين دعاهاي کميل و همين دعاي توسل ها و... به پا مانده و ان شاء الله تا اين انقلاب را به انقلاب حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) متصل نسازيم، دست برنمي داريم.

شهيد عبدالکريم طاهري ( 1360-1319 خميني شهر )

وصيت اين جانب، عبدالکريم طاهري، به هر کس مي رسد اين است که نيک بدانيد که طبق امر امام امت و نائب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، اين جنگ تحميلي مبارزه بر عليه کفر است و همه جاي اين کشور در حال حاضر جبهه است و بر همه کس واجب است که بر حراست آن يک دست شويد و فريب عمال ابرقدرت ها را در داخل کشور که به نام هاي مختلف، گروه بندي شده اند و دم از خلق مي زنند، نخوريد و بدانيد اگر راست مي گفتند و خودفروخته نبودند، الان به کمک خلق جنگ زده مي رسيدند، ولي يک نفر آن ها در جبهه ها نيستند و اين يک آزمايش خوبي است براي شناخت گروه ها و ستون پنجم که چهره ي آن ها به خوبي آشکار شده است و بدانيد حفظ سنگرها و پشت جبهه با اتحاد و همبستگي و اطاعت امر امام، علاوه بر وجوب آن که امر امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، از خط اول مهم تر است. هشيار باشيد و بدانيد که نزد خدا هيچ عذري نداريد بياوريد و مواظب باشيد ناآگاهانه از لشکر شيطان و ابرقدرت ها نباشيد و دير يا زود، همه نداي حق را لبيک خواهيم گفت.

شهيد بهزاد طهمورس ( 1361-1344 شيراز )

مهم ترين سلاح شما در راه حفظ اسلام تقوا است، يعني تسليم بي قيد و شرط حلال و حرام هاي خدا شدن که به راستي تنها راه رستگار شدن و انسان شدن است و براي ادامه ي راهتان و به هدف رسيدن در بهترين حالت، نظم، سلاح ديگر شماست؛ زيرا دشمن کفرپيشه ي ما در حال حاضر در تمام ابعادش از انسجام و به هم پيوستگي برخوردار است و ملت واحدي را تشکيل مي دهد و ما که براي توحيد در جهاديم، بايد وحدت پروردگار و معبود واحدمان، ما را به بالاترين و بي نظير ترين درجات وحدت برساند. فرصت را از دست ندهيد.

شهيد اکبر عابدي درچه ( 1365-1346 خميني شهر )

بر همه ي ما، بر همه ي ما که خود را ياران و پيروان حسين (عليه السّلام) مي دانيم، [ واجب ] است که با همه ي نيرو [ ي ] خود، اين انقلاب که مقدمه ي ظهور امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي باشد را حفظ کنيم. پيروي از دستورات خدا، رعايت حلال و حرام خدا و در يک کلام، رعايت حدود الهي، اطاعت از ولايت فقيه و در اين زمان از امام امت، قلب تپنده ي مستضعفان جهان، فروزان ترين چراغ تابناک جهان ظلمت زده ي امروز، امام خميني که شايد بتوان گفت بزرگ ترين نعمت خدا بر جهان بشريت، خصوصاً امت اسلام در اين زمان است و حفظ وحدت و انسجام هرچه بيشتر جامعه ي اسلامي، ضامن بقاي نظام جمهوري اسلامي خواهد بود.

شهيد اصلان عادلي نسب ( 1367-1349 دهدشت )

از برادران همسن و سال خودم انتظار دارم که... از پيروي هواي نفس بپرهيزند و سعي کنند افرادي مفيد براي اسلام و ملت شريف ايران باشند. مکرهاي دشمن شيطان صفت را نقش بر آب کنند و بدانند که خدا با ماست و وعده داده که « وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ » (6). از برادران و خواهران حزب الله مي خواهم که انسجام و يکپارچگي خود را حفظ کنند.

شهيد محمدحسين عامريان ( 1363-1339 شاهرود )

اي امت اسلام و اي پيروان خط سرخ شهيدان! رمز پيروزي شما بر کافران و منافقان، پيوستگي به اسلام عزيز و يکپارچگي، وحدت و اطاعت از مقام مقدس رهبري بود. از اسلام جدا نشويد. امام فرمود: حبل الله، اسلام است. به اسلام چنگ بزنيد. مبادا به (7) تفرقه و جدايي و از هم بيگانگي [ دچار ] گرديد که رنگ و بوي شما خواهد رفت و در دنيا و آخرت آبرويي برايتان باقي نخواهد ماند. شيطان ما را به تفرقه مي خواند. شيطان دوستانش را به نزاع و کينه توزي با يکديگر دعوت مي کند. خداي رحمان ما را به وحدت و همبستگي فرمان داده است. شيطان را بندگي نکنيد (8) که دشمن (9) آشکار بني آدم است. حب و جاه و حب مال، موجب آن نگردد که تشکل و انسجامتان به هم خورده و جمعتان متفرق گردد.

شهيد حميد عباس پور اصل ( 1363-1347 تهران )

اي مردم! بدانيد که آمريکا و شوروي و تمام ابرذلت ها، هيچ کاري نمي توانند بکنند، زماني که وحدت داشته باشيد. اگر در قرآن مطالعه کرده باشيد، متوجه خواهيد شد که در قرآن اشاراتي به وحدت مسلمين شده. يادتان مي آيد در زمان شاه ملعون بر اثر نداشتن وحدت و انسجام چقدر بدبخت بوديد؟

شهيد حسين عباسي ( 1365-1344 خمين )

خانواده ي محترمم!... شما را دعوت مي کنم به تقوا و ترس از خدا و وحدت کلمه و اتحاد و همبستگي تا دشمنان نتوانند در بين شما نفوذ کنند. از تمامي برادران و خواهران مسلمان انتظار مي رود که در مراسم نماز جمعه و دعاي کميل و توسل شرکت نمايند و دعاي فرج امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را بخوانيد که بنابر حديث، در ظهور آن حضرت بسيار مؤثر است.

شهيد رحيم عباسي النجق ( 1364-1342 تبريز )

از خانواده ام مي خواهم که وضعيت انقلاب و موقعيت کشور اسلامي مان را درک کنند... بزرگ ترين وصيت من اين است که هميشه با وحدت و انسجام خود، ادامه دهندگان انقلاب اسلامي باشيد و هميشه در صف آناني قرار گيريد که هدفشان فقط خدمت به اسلام و انقلاب است.

شهيد عبدالرسول عبدالهي ( 1362-1346 جهرم )

برادران و خواهران عزيز! ما بايد جاي پاي امام قدم بگذاريم؛ نه يک قدم جلوتر و نه يک قدم عقب تر. از شما مي خواهم که هميشه پشت سر روحانيت مبارز، متعهد و مسئول حرکت کنيد و از روحانيت محترم حمايت کنيد. همچنان که اتحاد و همبستگي داشته و هميشه در صحنه بوده ايد، در حفظ اين وحدت بکوشيد و مرگ با افتخار را انتخاب کنيد؛ زيرا اگر مرگ با عزت [ را ] انتخاب نکنيد، مرگ در رختخواب به سراغتان مي آيد که چه بد مرگي است.

شهيد علي عبدالهي ( 1365-1332 دامغان )

من کوچک تر از آن هستم که در برابر اين قدر ايثار و فداکاري و از جان گذشتگي شما مردم شهيدپرور ايران لب به سخن بگشايم، ولي برحسب وظيفه چند کلمه اي به عنوان پيام به شما ارائه مي دهم که اولاً جبهه ها را پر کنيد و پيام رسان خون شهدا باشيد و امام را هرگز تنها نگذاريد و شما مردم، مقام وحدت و همبستگي خود را حفظ کنيد که منافقين، سدي در مقابل شما نشوند و (10) کساني که در پشت سر از انقلاب و دولت بدگويي مي کنند، خوار و ذليل شوند.

شهيد جعفر عبداللهي مارچوبه ( 1362-1343 قم )

امت حزب الله!... اگر شما دين خدا را ياري کنيد، خدا نيز شما را ياري مي کند؛ « إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ » (11) و بدانيد که امپرياليست هاي جهانخوار، نابودي خود را پايدار بودن اسلام و انقلاب اسلامي مي دانند. پس عامل نابودي شان را پاسدار باشيد. سعي کنيد اتحاد و همبستگي خود را در پرتو ياد خدا حفظ کنيد. در اين صورت ملت الهي مبني بر پيروزي حق بر باطل به هر شکل و قيافه اي که باشد، تحقق پيدا مي کند و تاريخ گواه اين مطلب بوده است.

شهيد شمس علي عجم لو ( 1364-1352 قم )

سخني چند با شما عزيزان: راه سعادت و خوشبختي در اين دنيا و آن دنيا تنها راه اسلام است و ما بايد راه و روش زندگي مان را با اسلام وفق بدهيم و فرامين الهي را انجام دهيم. امر به معروف و نهي از منکر را فراموش نکنيم. با هم اتحاد و همبستگي داشته باشيم تا منافقين و کفار ميانمان نفوذ نکنند و جلوي توطئه هاي منافقين را بگيريم و هميشه در صحنه حاضر باشيم.

شهيد محسن عرب ( 1361-1337 خوانسار )

... در پايان از همه ي دوستان و آشنايان مي خواهم که فقط گوش به فرمان امام باشند و دعا به جان امام را فراموش نکنند و همبستگي خود را از دست ندهند که روحيه ي اين رزمندگان، فقط به همبستگي شما [ در ] پشت جبهه ها [ بستگي ] دارد.

شهيد حسين عرب مارکده ( 1365-1341 تهران )

وصيت بنده ي حقير به امت شهيدپرور اين است که در همه حال، وحدت و همبستگي خود را حفظ نماييد که اين اتحاد و وحدت، پشت جهانخواران شرق و غرب را به زانو درآورده است.

شهيد علي رضا عربستاني ( 1362-1345 اصفهان )

اي پدر و مادر مهربانم!... شما با وحدتي که داشتيد، شاه ها و بني صدرها و رجبي ها را از کشور بيرون کرديد. پس هم اکنون هم وحدت را فراموش نکنيد و وحدت و همبستگي خود را تا انقلاب حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، حفظ کنيد. در نمازهاي جمعه شرکت کنيد و با بانگ تکبير که از اول انقلاب تا به حال چهره ي منافقين را فاش کرده، امام جمعه را ياري کنيد.

شهيد محمد عزيزپور ( 1361-1345 بهار )

مادرم! مفتخر باش که مرا براي چنين روزي تربيت کردي که خدمت به اسلام کنم و خونم مايه ي ثبات دينم باشد. مبادا پيامم را نرساني که مي دانم به وظيفه ات آشنا هستي. وحدت و همبستگي را از ياد مبريد. قرآن و نهج البلاغه را عميقاً بخوانيد.

شهيد سيد جواد عسگريان ( 1362-1344 مشهد )

به شما خانواده ي محترمم هم مي گويم که دعا براي پيروزي رزمندگان و طول عمر رهبر کبير انقلاب و نيز اتحاد و همبستگي هميشگي ملت ايران را از ياد نبريد و در خاطر داشته باشيد که ما پيروزي را به دست نمي آوريم، بلکه ما فعاليت مي کنيم و خداوند آن پيروزي را عطا مي کند و ديگر نبايد مغرور به پيروزي بشويم؛ چون غرور، تکبر را مي آورد و تکبر، کفر به خدا را مي آورد.

شهيد مهران عشقي ( 1365-1337 فيروزآباد )

پيام را حقيرانه به گوش امت حزب الله مي رسانم که اين را هميشه به ياد داشته باشيد و پيرو ولايت فقيه باشيد. امام عزيزمان را ياري کنيد و قدر نعمت بزرگ خدا را بدانيد... و همچنين وحدت و انسجام و يکپارچگي خودتان را حفظ کنيد و اسلام [ را ] ياري کنيد.

شهيد اميرعشقي قوچاني ( 1361-1344 تهران )

من مي گويم که جنگ است که انسان را مي سازد و انسان را به اختراعات و خودسازي وامي دارد. من مي گويم [ در ] جنگ است که يک ملت مي توانند (12) همبستگي خودشان را نشان بدهند.

شهيد محمودرضا عطايي ( 1365-1347 تهران )

شما ملت ايران نبايد زحمت اين شهدا را از بين ببريد؛ زيرا شهدا از جان خود گذشته اند و شما هم بايد کمتر از آن ها نباشيد؛ چه از مال و چه از جان [ دريغ ] نداشته باشيد. اگر شما اين انقلاب را ياري نکنيد، در قيامت به شهدا مديون خواهيد بود. حرف امام را فراموش نکنيد و همبستگي داشته باشيد؛ زيرا اگر متحد نباشيد، آمريکا و اشرارش در [ ميان ] شما نفوذ کرده و انقلاب را از پاي در مي آورند. ولي اگر با هم باشيد، هيچ قدرتي نمي تواند به شما ضربه بزند.

شهيد سيد مصطفي علوي ( 1365-1344 املش )

اي برادران عزيز!... اتحاد و همبستگي خود را از بين نبريد؛ زيرا تا زماني که شما با همديگر متحد هستيد، هيچ ابرقدرتي نمي تواند شما را شکست بدهد. با اتحاد شماست [ که ] اين ابرجنايتکاران (13)، به زباله دان تاريخ ريخته مي شوند. به همين منظور آنان در تلاشند که اتحاد بين شما را از بين ببرند و بار ديگر بر ما حکومت نمايند. بنا به شعار استعماري: « تفرقه بينداز و حکومت کن ».

شهيد محمد عليايي ( 1365-1348 شيراز )

امت اسلام! اتحاد و همبستگي خود را هرچه بيشتر کرده و بدانيد که تنها راه سعادت اين است. هرچه بيشتر با حالات روحاني و عرفاني در جبهه ها شرکت کنيد و نه به هدف شهيد شدن، بلکه به نيت کشتن و درهم کوبيدن دشمن پيش رويد و اگر در اين ميان شهادت به سراغتان آمد، شکر خدا و اگر زنده و پيروز بازگشتيد، باز هم شکر.

شهيد محمد عليجاني احمدآبادي ( 1361-1341 خميني شهر )

من کوچک تر از آنم که بخواهم براي شما چيزي بگويم و نصيحت کنم؛ اما تقاضا مي کنم... انسجام خود را حفظ کنيم و بر معلومات اسلام‍ [ ‍ي خود ] بيفزاييم و خود را براي فرداي بزرگ بسازيد و انجمن هاي اسلام را تقويت کنيد که آن ها براي آگاهي مردم زحمت مي کشند. سعي کنيد در هر کجا زحمت مي کشيد، تقوا را سرلوحه ي خود قرار دهيد و با خلوص نيت کار کنيد.

شهيد اکبر علي ميرزالو ( 1362-1341 تهران )

پدر و مادر و برادرانم!... اين انقلاب را که زمينه ساز حکومت عدل جهاني به رهبري مهدي موعود (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، به صاحب اصلي اش تحويل دهيد. با وحدت و همبستگي، صفوف خويش را مستحکم کنيد تا بيگانه اي در صفوف شما رخنه نکند.

شهيد اصغر عيشي ( 1365-1343 کاشان )

درود خدا و رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) بر امت حزب الله و هميشه حاضر در صحنه که با اتحاد و همبستگي خود مشت محکمي بر دهان ياوه سرايان داخلي و خارجي و ابرجنايتکاران شرق و غرب زدند.

شهيد محمد غضنفري ( 1365-1348 فريدن )

و اما اي مردم، اي ملت قهرمان! هميشه (14) و همه حال تابع ولايت فقيه باشيد که حکم خدا و پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) است؛ زيرا ولايت فقيه يکي از امانات الهي است که در پيش ما به امانت گذاشته شده است و مساجد را پر کنيد که يکي از سنگرهايي که ما را به پيروزي سوق مي دهد، همين مساجد مي باشد. نماز جماعت و نماز جمعه ها (15)، هرچه باشکوه تر برپا شود. دعا براي رزمندگان و کمک هاي خودتان را به آنان فراموش نکنيد و سعي کنيد که با اتحاد و همبستگي خود، بهانه به دشمنان و بهانه جويان ندهيد.

شهيد علي اوسط غلاملو ( 1360-1340... )

من از همه ي مردم مي خواهم که دنبال روي رهبر و روحانيت متعهد و مبارز باشند. اتحاد و همبستگي را حفظ کنند و فقط براي خدا کار کنند. شأن و مقام خود را بشناسند، چون مسئول هستند. هدف و اعمال آن ها بسيار مقدس است. اگر آن راه را ادامه دهند، ان شاء الله به پيروزي کامل مي رسند.

شهيد جواد غلامي ( 1361-1341 مشهد )

اما بايد به شما بگويم که تنها اميد من اين است هرچه زودتر بين مسلمين جهان، همبستگي و اتحاد به وجود آيد تا همه چون دانه هاي زنجير، دست به دست هم داده و براي پيروزي دين مقدس اسلام و برافراشتن پرچم توحيدي در سراسر کشور مبارزه کنند (16) و دين مقدس اسلام را زنده نگه دارند.

شهيد عطاءالله غلامي ( 1364-1341 کرج )

من کوچک تر از آن هستم که به مؤمنين از خود بزرگ تر مطلبي بگويم، ولي برحسب وظيفه مي گويم: عموماً بايد وحدت و انسجام خود را [ به ] حول [ و ] قوه ي الهي و ولايت فقيه، حفظ [ کرده ] و گسترش دهيم و همچنين نماز را به جماعت در روستاها برپا داريد و بيشتر توجه به دعا نماييد؛ به خصوص دعاهاي کميل، ندبه، سمات و توجه خاص به نماز جمعه، اين آيين عبادي و سياسي و دشمن شکن که هرچه پربارتر و پررونق تر باشد، دشمن را زودتر به فنا و نيستي و نابودي مي کشاند.

شهيد محمدحسين غلامي رکن آبادي ( 1361-1342 ميبد )

از مردم مي خواهم که امام امت را تنها نگذارند و هر شب و روز براي طولاني شدن عمرش دعا کنند؛ چون نعمت الهي است که نصيب ما شده است و بايد شکرگزار اين نعمت باشند. دنيا و تاريخ، اين دلسوز امت را مي شناسد و ما به طور دقيق و صحيح او را نمي شناسيم. اتحاد و همبستگي را داشته باشيد و سنگر مساجد را محکم نگه داريد. هميشه از روحانيت مبارز و متعهد پشتيباني کنيد، چون سنگر ثابت مسجد و نيروي پر تحرک روحانيت مکمل يکديگرند.

شهيد حسين فاتحي پيکاني ( 1365-1349 جرقويه )

و اما سفارش ديگر من به شما عزيزان اين است که سعي کنيد اتحاد و وحدت و انسجام خود را حفظ کنيد که خداي ناخواسته، اجانب به درون شما نفوذ نکنند و نتوانند به اين انقلاب که حاصل خون هاي هزاران شهيد و معلول است، به آن لطمه بزنند و اي امت اسلام! شما را به اطاعت و پيروي از امام عزيز و ولايت فقيه توصيه مي کنم که پيروزي و سربلندي ما و خلاصه همه چيزمان در گرو اطاعت از ولايت فقيه است.

شهيد حسين فارسي ( 1361-1342 خمين )

اي ملت انقلابي و مسلمان ايران! تنها خواهش من به عنوان يک برادر کوچک شما اين است که امام را تنها نگذاريد و براي او هميشه دعا کنيد و دعاي هميشگي « خدايا! خدايا! تا انقلاب مهدي، خميني را نگه دار » را با آه و سوز و ناله و از صميم قلب بعد از نماز و پيش از نماز بخوانيد و از خدا بخواهيد که او را در پناه خودش تا انقلاب جهاني مهدي نگه دارد. از ائمه جمعه ها، اين ياران باوفاي امام، حمايت کنيد و بيشتر کوشش کنيد در محافظت [ از ] آن ها و نگذاريد اين منافقين کوردل، آن ها را به شهادت برسانند. هر چند که شهادت آن ها باعث همبستگي بيشتر ملت مسلمان مي شود، ولي اين ها، يعني ياران امام بايستي باشند تا انقلاب به وسيله آن ها ادامه پيدا کند.

شهيد علي رضا فاصله جهرمي ( 1365-1345 جهرم )

و اما اي امت شهيدپرور و هميشه در صحنه! شما نيز خط آگاهانه ي امام عزيز را دنبال کرده و نگذاريد اين خط سراسر سعادت، در منطقه مظلوم بماند و در صورت مشاهده ي هرگونه خط انحرافي و مضمحل و حتي خط هاي تندرو و کندرو در مقابل اين خط، [ آن ها را ] سرکوب کنيد و با اتحاد و همبستگي خودتان، اجازه ي هيچ گونه رشد خط ديگري در مقابل اين خط ندهيد و با تحريک فرزندتان به جبهه هاي جنگ و ياري رساندن به ديگر رزمندگان و با هجوم به لشکر کفر، مجال يک لحظه خوشحالي را به دشمنان اسلام ندهيد.

شهيد علي رضا فتحي ( 1362-1344 نجف آباد )

وصيتي دارم به ملت قهرمان پرور! اولاً امام و رزمندگان اسلام و روحانيت مبارز را دعا کنيد. ديگر اينکه با تمام مردم ملت و امت و طبقات و اقشار ملت، اتحاد و همبستگي داشته باشيد که منافقين بين شما رخنه نکنند. از کمک هاي بي دريغ خود به جبهه هاي جنگ و کارهاي خير کوتاهي (17) نکنيد و از شما مي خواهم که در روزهاي جمعه، نماز جمعه يادتان نرود.

شهيد محمدحسين فرح بخش ( 1362-1340 داراب )

اي برادران و خواهران! به گوش باشيد و نگوييد که بني صدر رفت، کارها درست مي شود. ان شاء الله درست مي شود، اما بايد منتظر ده ها بني صدر خائن که در هر لباسي و هر مقامي هستند و قصد دارند که به اسلام و مسلمين ضربه بزنند، [ باشيد ]. اين ملت شهيدپرور و پيرو خط امام به آن ها اجازه نخواهد داد و با مشت گره کرده، دهان آن ها را کوبيده و با وحدت و انسجام خود، پشتيباني خود [ را ] يکبار ديگر به امام عزيز و روحانيت مبارز و آگاه اعلام کنيد.
... اي برادران! براي اين حقير تبليغ نکنيد، بلکه براي پيشرفت و زنده نگه داشتن اسلام تبليغ کنيد و نيز وحدت و انسجام خود را از دست ندهيد.

شهيد غلام رضا فروغي ( 1360-1337 تهران )

يار امام باشيد و پشتيبان انقلاب. امام را تنها نگذاريد و اگر اسلحه من به زمين افتاد، برادرانم آن را بردارند و از شما مي خواهم که اتحاد و همبستگي خود را از دست ندهيد.

شهيد ارسلان فرهاد کياني ( 1363-1345 کرج )

مردم! امام را تنها نگذاريد. وحدت و انسجام خود را همچنان که حفظ مي کرديد، الان هم حفظ کنيد.

شهيد نظرعلي فريد ( 1361-1339 شيراز )

ملت عزيز!... تأکيد مي کنم که براي رضاي خدا و به خاطر اسلام عزيز، کمبودها و نارسايي ها را تحمل کرده و باشد که هميشه گوش به فرمان رهبر انقلاب، وحدت و انسجام خود را حفظ نموده و آماده فداکاري باشيد.

شهيد سياوش فريدوني ( 1365-1345 ياسوج )

اي برادران صديق امام!... خداوند مي فرمايد: سرنوشت هيچ قومي را تغيير نمي دهم، مگر خود آن قوم سرنوشت خويش را تغيير دهد. ما هستيم که بايد زمينه (18) را براي ظهور حضرت حجت ابن الحسن (عجل الله تعالي فرجه الشريف) آماده نماييم و اتحاد و همبستگي بايد داشته باشيم و مساجد را در هيچ ايامي خالي نگذاريد که ابرقدرت هاي جهاني از مساجد مي ترسند.

شهيد محمدرضا فولادچنگ ( 1365-1343 فسا )

از شما مردم عزيز مي خواهم که سعي کنيد بيش از پيش وحدت و انسجام خود را حفظ کنيد و هرگز امام را تنها نگذاريد و از دستاوردهاي انقلاب که ثمره ي خون شهيدان است، نگه داري کنيد.

شهيد عباس فهرستي ( 1361-1344 زنجان )

وصيت من به مردم شهيدپرور ايران اين است که اتحاد و همبستگي را فراموش نکنند و از خداوند متعال مي خواهم که اين انقلاب را به انقلاب حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) متصل بفرمايد و خميني را تا ظهور مهدي نگه بدارد.

شهيد محمدتقي فياضيان ( 1363-1341 فردوس )

دوستان و هموطنان عزيز! اميدوارم که بتوانيم (19) با اتحاد و همبستگي هرچه بيشتر، ديگر (20) مسلمانان جهان و مستضعفين را از زير بار يوغ مستکبران و دشمنان اسلام نجات دهيم، ان شاء الله.

شهيد مسلم فيروزجنگ ( 1364-1339 گرمسار )

در امام بيشتر دقيق شويد و سعي کنيد عظمت او را بياييد و خود را تسليم او سازيد و صداقت و اخلاص خود را همچنان حفظ کنيد. بيشتر به [ حقايق ] قرآن کريم پي ببريد و از علماي اسلام پيروي کنيد و اتحاد و همبستگي را حفظ کنيد تا ابرقدرت ها از شما بترسند و چنان سيلي به اولين دشمن اسلام بزنيد که بقيه از شما بترسند.

شهيد علي اصغر قاسم پور ( 1361-1333 سمنان )

اي مسلمانان جهان، به خصوص ايرانيان و همشهريان! به گوش باشيد که هيچ گاه از فرمان رهبر عزيزمان سرپيچي ننماييم و هميشه وحدت و همبستگي خود را بيشتر نشان دهيم که دشمنان شما از اين همبستگي، سخت ناراحت مي شوند و دست و پاي خود را گم مي کنند.

شهيد شيرزاد قاسم نژاد ( 1365-1343 نوشهر )

ولايت فقيه و روحانيت متعهد را که ضامن حفظ سلامت دين خدا و دور ماندن دين حق از التقاط و انحرافات امت [ هستند ]، همواره يار و ياور باشيد که اينان با تاريخ خونبار و تابناکشان، اين دين را به ما رساندند. دانشگاه را از لحاظ علمي تقويت کرده و اين سلاح صلاح جامعه را به دست افراد بسته و بي لياقت ندهيد و با حضور و فعاليت بيشتر دانشگاه در جنگ، رابطه جنگ را با توده ي مردم پابرهنه و رابطه ي دانشگاه با معنويت را استحکام بخشيد و با تقويت و تحکيم و انسجام اسلامي و دفاتر جهاد و با پياده کردن مو به موي رهنمودهاي امام امت، دانشگاه ها را به يک فضاي مقدس نزديک کنيد.

شهيد اصغر قاسمي ( 1374-1320 فراشبند )

... در پايان از کليه ي برادران و خواهران حزب اللهي درخواست دارم که پيرو خط امام باشيد و با يکديگر وحدت و انسجام داشته باشيد و... مانند هميشه جبهه هاي نبرد عليه باطل را پر کنيد و پشتيبان امام باشيد و سنگر امام جمعه را حفظ نماييد تا آسيبي به خط امام نرسد.

شهيد سيد عبدالکريم قدسي ( 1365-1337 تهران )

همه ي ما وظيفه داريم در خدمت امام باشيم و امر او را اطاعت کنيم. امروز حفظ وحدت و انسجام امت اسلامي، از شرايط مهم سربلندي و نصرت اسلام است. مسائل جزئي را کنار بگذاريم. کينه توزي و انتقام جويي از وسوسه هاي شيطان است؛ به دور بريزيم و براي رضا حق تعالي و خشنودي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، دست به دست هم دهيم و همه پشتيبان جنگ و جبهه باشيم.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: با همين.
2. در اصل وصيت: ماليدن.
3. در اصل وصيت: با حضور شما.
4. در اصل وصيت: دشمن.
5. در اصل وصيت: انقلابي را.
6. سوره ي آل عمران؛ آيه 54.
7. در اصل وصيت: در.
8. در اصل وصيت: ننهيد.
9. در اصل وصيت: دشمنان.
10. در اصل وصيت: که.
11. سوره محمد؛ آيه 7.
12. در اصل وصيت: مي تواند.
13. در اصل وصيت: ابرجنايتکاران را.
14. در اصل وصيت: و هميشه.
15. در اصل وصيت: نماز جمعه ها را.
16. در اصل وصيت: برافراشتن پرچم توحيدي به سراسر کشور زده شود.
17. در اصل وصيت: کم دستي.
18. در اصل وصيت: ضميمه.
19. در اصل وصيت: بتوانم.
20. در اصل وصيت: و ديگر.

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما