تحرک زمستوني بچه ها مهمه

در فصل سرما، تحرک داشتن به مراتب سخت تر است و به همين دليل والدين بايد کودکان خود را ترغيب به فعاليت بدني بيشتر کنند.
يکشنبه، 3 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تحرک زمستوني بچه ها مهمه

 تحرک زمستوني بچه ها مهم
 

 

نويسنده: دکتر احمد صيادي




 

در فصل سرما، تحرک داشتن به مراتب سخت تر است و به همين دليل والدين بايد کودکان خود را ترغيب به فعاليت بدني بيشتر کنند.
در فصل زمستان به دليل کوتاه بودن روزها و زود تاريک شدن هوا، معمولاً انگيزه افراد براي بيرون رفتن از خانه براي انجام فعاليت هاي فيزيکي مثل ورزش و پياده روي کمتر است.
به گزارش ساي سنترال، راهکارهايي مي تواند به فعال ماندن کودکان در فصل سرما کمک کند. اگر والدين، زمان هاي کاربري کودکان از وسايل الکترونيکي مانند کامپيوتر، تلويزيون، آيپاد، تبلت و ... را محدود کنند، آن ها مجبور به انجام فعاليت هاي ديگري مي شوند. اين راهکار حتي مي تواند به افزايش فعاليت و روابط اجتماعي آنها مانند همکاري با ديگران، ارتباط بيشتر و صحبت با خانواده و اطرافيان کمک کند و موجبات خلاقيت و رشد قدرت تخيل را نيز در آن ها فراهم کند. شما همچنين مي توانيد با انجام بازي هايي که به فعاليت جسمي بيشتري نياز دارند و کودک تان به آن ها علاقه مند است او را از سبک زندگي بي تحرک دور نگه داريد.
اگرچه استفاده زياد از وسايل الکترونيکي توصيه نمي شود اما يکي از سودمندي هاي اين وسايل ويدئوهاي آموزشي است.
از فصل سرد و سرما نترسيد، کودک تان را با لباس مناسب بپوشانيد و بيرون برويد چرا که فعاليت هاي بيرون از خانه، تحرک بيشتر، استفاده از هواي آزاد ونور خورشيد را براي کودک و والدين به همراه دارد. بازي در حياط نيز اين مزيت را دارد و براي سلامت جسمي، رواني و عاطفي کودک مفيد است.

چگونگي کنترل پرخاشگري در کودکان

عصبانيت، يک واکنش طبيعي و کاربردي است اما اگر اين واکنش خارج از کنترل شود بايد به شيوه صحيح، آن را بررسي کرد و در کنترل درآورد.
روان شناسان اطفال به والدين توصيه مي کنند که در صورت مشاهده پرخاشگري در کودکان نبايد از شناسايي دلايل عصبانيت و رويارويي با آن در فرزندشان هراس داشته باشند و بايد هر چه زودتر براي بهبود و کنترل آن اقدام کنند. کمک به کودکان براي مقابله با عصبانيت در آنها، مزاياي بسياري دارد که در کوتاه مدت از استرس کودک و خانواده جلوگيري مي کند و در بلند مدت نيز به آن ها در حل مشکلات شان کمک کرده و راه مقابله با اين واکنش را به آن ها مي آموزد. از اين رو توصيه مي شود که در مواجهه با عصبانيت کودکان نکات زير را در نظر بگيريد:
* کودک تان را به خاطر پرخاشگري اش مورد قضاوت قرار ندهيد.
* به کودک تان براي مقابله با پرخاشگري کمک کنيد. شما با اين روش به کودک تان مي گوييد که مشکل اصلي، عصبانيت است و خود کودک گناهي ندارد.
* شما حتي مي توانيد به عصبانيت آنها يک اسم بدهيد و بگوييد که آن را نقاشي کنند. براي مثال اين پرخاشگري مي تواند عنوان يک آتشفشان را داشته باشد که درنهايت فوران مي کند.
* به ياد داشته باشيد که نحوه برخورد شما با پرخاشگري کودک تان بر واکنش فرزندتان به عصبانيتش تأثير مي گذارد. در واقع برخورد مناسب شما به هر دوي تان کمک مي کند.
* عوامل ايجاد پرخاشگري را شناسايي کنيد.
* با فرزندتان در تشخيص عوامل پرخاشگري همکاري کنيد. با اينکار مي توانيد علائم اوليه افزايش عصبانيت را تشخيص دهيد.
* همچنين در ارتباط با راهکارهايي که هر دو مي توانيد براي مقابله با عصبانيت به کار بريد با يکديگر صحبت کنيد در اين زمينه مي توانيد از فرزندتان بخواهيد در اين موقعيت ها تا 10 بشمارد يا موقعيتي را که او را عصباني مي کند ترک کند.
* اهداف تان را مشخص کنيد.
* به کودک تان بگوييد که در صورت همکاري با همديگر به او پاداش مي دهيد. شما مي توانيد يک صفحه ستاره روي ديوار نصب کنيد و در صورتي که او در هر روز آرام بود يک ستاره به آن اضافه کنيد.
* از کودک تان قدرداني کنيد
* عکس العمل مثبت والدين بسيار مهم است حتي در صورت کم بودن تلاش فرزندتان از او قدرداني کنيد چرا که اين موضوع اعتماد به نفس او را افزايش مي دهد و حس همکاري را در او به وجود مي آورد.
* هر چقدر زمان بيشتري براي تقدير از تلاش کودک تان وقت بگذاريد احتمال تنبيه او کمتر مي شود.

به کودک تان نوشابه انرژي زا ندهيد

متخصصان تغذيه مي گويند هزاران کودک پس از مصرف نوشابه هاي انرژي زا با عوارض جانبي جدي و حتي کشنده اين نوشيدني ها رو به رو مي شوند.
نتايج يک تحقيق جديد نشان مي دهد در فاصله سال هاي 2010 تا 2013 ميلادي بيش از 5000 نفر بر اثر بيماري هاي مرتبط با مصرف نوشيدني هاي انرژي زا به مراکز کنترل مسموميت آمريکا مراجعه کرده و تقريبا نيمي از آنان کودکاني بودند که به نوع نوشيدني مصرفي آگاهي نداشته اند. بررسي هاي انجام شده حاکي از آن است که بسياري از کودکان مصرف کننده اين نوع نوشيدني ها با عوارض جانبي جدي آن همچون تشنج، ضربان نامرتب قلب و بالا رفتن شديد فشار خون رو به رو مي شوند. نوشابه هاي انرژي زا اغلب حاوي مقدار زيادي قند و همچنين کافئين است. در سال 2007 ، دکتر « استيون ليپشولتز » مشاهده کرد تعداد قابل توجهي از کودکان و افراد بزرگسال به دليل مصرف نوشيدني هاي انرژي زا به اورژانس مراجعه مي کنند. وي سپس به جمع آوري اطلاعاتي از مراکز کنترل مسموميت در جهان پرداخت. در سال 2011 متوجه شدند بيماري هاي مرتبط با مصرف نوشيدني هاي انرژي زا افزايش شديدي داشته و با عوارض جانبي همچون مشکلات قلبي، نارسايي کبد، تشنج و حتي مرگ همراه است. همچنين در جديدترين بررسي اين تيم تحقيقاتي آمده است در سال هاي 2010 تا 2013 ميلادي 5156 نفر به مراکز کنترل مسموميت آمريکا مراجعه کرده که 40 درصد آنان کودکان زير 6 سال بودند و به دليل مصرف نوشيدني هاي انرژي زا بيمار شده اند. به گزارش لايوساينس، اين نوشيدني ها حاوي افزودني هاي خاص از قبيل آمينواسيدها و عصاره هاي گياهي هستند که نسبت به نوشيدني هاي حاوي نوع پودري کافئين، مشکلات جدي تري را ايجاد مي کند. همچنين اين عصاره ها حاوي کافئين مازاد هستند در حالي که روي بر چسب محتويات نوشيدني، مقدار دقيق آن ذکر نمي شود.

شوينده ها عامل اصلي مسموميت

مسموميت اتفاقي ناشي از بسته بندي هاي مواد شوينده و ظروف آن ها که گاهي با اسباب بازي يا شکلات اشتباه گرفته مي شوند تعداد قابل توجهي از کودکان را روانه بيمارستان مي کند.
پزشکان آمريکايي با بيان اينکه کما و تشنج از جدي ترين مشکلات ناشي از اين گونه مسموميت هاست، اظهار داشتند: طي دو سال بيش از 700 کودک در اين کشور بر اثر مسموميت ناشي از مواد شوينده روانه بيمارستان شدند. کودکان کمتر از شش سال معمولاً در معرض مسموميت ناشي از مصرف مواد شوينده و بازي با ظروف محتوي آن ها هستند. هر چند برخي از توليدکنندگان اين گونه مواد شيميايي سعي کرده اند در نوع بسته بندي محصولات خود بازنگري کنند تا براي کودکان ايمن تر باشد. در اين بررسي کارشناسان آمريکايي اظهار داشتند: مسموميت و مجروحيت همچون سوختگي دهان، گلو و چشم در اين کودکان رخ داده است. همچنين 30 مورد رفتن به کما و 12 مورد تشنج هم گزارش شده است. قرار گرفتن در معرض محصولات شوينده خانگي جزو عوامل اصلي مسموميت کودکان خردسال است. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، کارشناسان به والدين توصيه مي کنند ظروف حاوي مواد شوينده را از دسترس کودکان دور کنند و اجازه ندهند فرزندشان با اين مواد سروکار داشته باشند.

کمک کنيد کودک تان راحت بخوابد

برخي از کودکان هنگام خواب با ترس و توهماتي روبه رو مي شوند که بر کيفيت خواب آن ها تأثير سوء مي گذارد. اين ترس ها که برخي کودکان از ابراز آن امتناع مي کنند منجر به تشديد اضطراب در آن ها مي شود و خواب راحت را از کودک مي گيرد. يک مقاله جديد راهکارهايي را به والدين پيشنهاد مي کند که بتوانند وقت خواب را براي فرزندشان مناسب و آرام سازند:
* در مورد ترس فرزندتان با او صحبت کنيد و او را مطمئن سازيد که موجودات خيالي در ذهن او واقعي نيستند.
* براي فرزندتان قوت قلب باشيد اما او را متقاعد سازيد که در تخت خود بخوابد و با جايزه دادن، او را به اين کار تشويق کنيد.
* در طول روز حس اعتماد به نفس و ارزشمند بودن را در فرزندتان تقويت کنيد.
* مطمئن شويد که کودک تان در زمان رفتن به رختخواب طبق برنامه عادي هر شب، آرام و شاد است و موضوع نگران کننده و دلهره آوري ذهن او را مشغول نکرده است.

پيشگيري از يک بيماري واگيردار پوستي

کودکان بيشترين مبتلايان به زرد زخم هستند، زرد زخم يک بيماري واگيردار پوستي است و مي تواند در تمام سنين ايجاد شود و در صورت عدم درمان مي تواند خطرناک باشد.
دکتر امير هوشنگ احساني با اشاره به اينکه زرد زخم يک عفونت باکتريايي مسري و شايع پوست است که لايه هاي سطحي پوست را دچار تغيير مي کند، گفت: اين بيماري به صورت تاولي و غير تاولي ايجاد مي شود و اغلب در پوست صورت، بازوها و پا بروز مي کند.
گزش پشه و آب و هواي گرم و مرطوب، از دلايل بروز اين بيماري است و حساس بودن پوست به نور خورشيد به خصوص در فصل تابستان يا مناطق گرمسير و مواد تحريک کننده و شيميايي که در صابون ها و مواد آرايشي وجود دارد، در بروز اين بيماري مؤثر است.
علائم شايع بيماري زرد زخم به صورت پوسته هاي زرد رنگ و همراه با تاول هاي کوچک و متعدد روي پوست نمايان مي شود که اين تاول ها ممکن است احساس خارش زيادي را در بيمار ايجاد کند.
زرد زخم طي 7 تا 10 روز بهبود مي يابد، براي درمان موارد خفيف اين بيماري از پمادهاي ضد عفوني کننده موضعي استفاده مي شود. در موارد شديدتر نياز به مصرف داروهاي آنتي بيوتيک خوراکي است که به بهبود بيماري کمک مي کند.
شستن و تميز نگه داشتن زخم ها به روند بهبود بيماري کمک مي کند، بايد ضايعات با گاز و صابون ضد عفوني کننده شسته شود زيرا تميز نگه داشتن زخم يکي از راهکارهاي مؤثر در بهبودي بيماري است. استفاده از صابون هاي ضد باکتريايي نيز در بهبود روند بيماري مؤثر است.
رعايت بهداشت فردي در جلوگيري از بروز اين بيماري بسيار مؤثر است. اگر فردي با ضايعه هاي پوستي که تاولي شکل است، مواجه شد و تب خفيفي داشت، بايد حتماً به پزشک مراجعه کند تا زودتر بتوان براي بهبودي بيمار دارو تجويز کرد.
منبع مقاله :
نشريه زيبايي سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دي ماه 1393



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.