مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (7)

مطالبات رهبری در حوزه قرآن کریم در سال 1393

کارى که قرآنى‌ها امروز در کشور ما می‌کنند، به‌ نظر من یک کار راهبردى و مهم است. درست است که انس با قرآن براى خود تلاوت‌کننده قرآن و مأنوس با قرآن مایه‌ ارتفاع درجات و تعمیق معارف است - این به جاى خود محفوظ
يکشنبه، 6 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
مطالبات رهبری در حوزه قرآن کریم در سال 1393
مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (7)


 
فعالیت‌های قرآنی در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است اما با این وجود مقام معظم رهبری نسبت به جایگاه قرآنی کشورمان احساس رضایت ندارند بر همین اساس با مرور مطالبات قرآنی ایشان سعی داریم مسئولان و جامعه قرآنی، نسبت به این مطالبات حساس‌تر شوند و گامی موثر در جهت تحقق آنها بردارند. «باید در کشور ما و در میان جامعه‌ ما ترتیبى اتخاذ بشود که همه‌ آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى این‌ها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند».

جامعه اسلامی را به فهم قرآن نزدیک کنید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با جامعه قرآنی که در هشتم تیر ماه سال 1393 و در نخستین روز ماه مبارک رمضان برگزار شد، با اشاره به حرکت راهبردی جامعه قرآنی برای انس عمومی با قرآنی، فرمودند:
«کارى که قرآنى‌ها امروز در کشور ما می‌کنند، به‌ نظر من یک کار راهبردى و مهم است. درست است که انس با قرآن براى خود تلاوت‌کننده قرآن و مأنوس با قرآن مایه‌ ارتفاع درجات و تعمیق معارف است - این به جاى خود محفوظ .... امّا در وراى این یک دستاورد دیگرى وجود دارد که دایره‌ آن وسیع‌تر است و آن عبارت است از نزدیک کردن جامعه‌ اسلامى به فهم قرآن و به اُنس با قرآن و نزدیک شدن به قرآن؛ این خیلى مهم است. امروز جامعه‌ قرآنى ما، قاریان و حافظان و ترتیل‌کنندگان و بقیّه‌ کسانى که در این راه تلاش می‌کنند، در واقع این حرکت راهبردى را دارند انجام می‌دهند و این بسیار مهم است؛ این‌را باید قدر دانست».
ایشان در ادامه با بیان این که ما با سطح مطلوب قرآنی فاصله داریم، توصیه نمودند:
«باید در کشور ما و در میان جامعه‌ ما ترتیبى اتخاذ بشود که همه‌ آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى این‌ها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند».

رفتار قرآنی در جامعه قرآنی متجلی شود

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این دیدار به اهمیت متجلی شدن رفتار قرآنی در افراد نیز اشاره کردند و فرمودند:
«سعى کنند برادرانى که در زمینه‌ قرآن فعالیت می‌کنند، در عمل هم «کونوا دُعاةَ النّاسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم»(بحارالانوار، ج 67، ص 309) باشند؛ نشان بدهند که از لحاظ پایبندى به مقرّرات دینى، به ضوابط دینى جزو افراد برجسته هستند؛ این را نشان بدهند تا تأثیر قرآن در عمل آنها خودش را نشان بدهد».

هدف را عمل به قرآن قرار دهید

مقام معظم رهبری همچنین 13 خرداد ماه سال 1393 در دیدار اساتید، قاریان و حافظان برتر شرکت‌کننده در سى‌ویکمین دوره‌ مسابقات بین‌المللى قرآن کریم‌ خاطر نشان کردند:
«به برکت جمهورى اسلامى، جوان‌هاى ما، مردان ما، زنان ما، نوجوانان ما به قرآن علاقه و گرایش نشان می‌دهند؛ قرآن را فرامی‌گیرند، تلاوت قرآن را مى‌آزمایند، قرآن را حفظ می‌کنند. این‌ها البتّه هدف‌هاى برتر و نهایى نیست، هدف نهایى فهم قرآن و عمل به قرآن است؛ امّا این‌ها قدم‌هاى لازمِ ابتدایى است. اگر قرآن در جامعه رواج پیدا کند، رونق پیدا کند، حفظ قرآن رایج بشود، انس با قرآن در بین اقشار مختلف جامعه رواج پیدا بکند، جامعه براى عمل به قرآن نزدیک می‌شود؛ ما این را می‌خواهیم».
ایشان در ادامه رهنمودهای گهربار قرآنی‌شان خطاب به جوانان فرمودند:
«به شما جوانان عزیز توصیه می‌کنم اُنس‌تان را با قرآن زیاد کنید؛ آن کسانى که با قرآن ارتباط پیدا کردند، قدر این ارتباط را بدانند؛ کسانى که قرآن را حفظ کردند، قدر این حفظ قرآن را بدانند؛ این جواهر قیمتى را براى خودشان نگه دارند؛ آن کسانى که با تلاوت قرآن مأنوس‌اند، این رشته‌ مبارک را از دست ندهند، رها نکنند؛ آن کسانى که با قرآن مرتبطند، تدبّر در قرآن را، تدبّر در معانى قرآن را، تعمّق در مفاهیم قرآنى را، هدف خودشان قرار بدهند؛ این‌ها چیزهایى است که ما را قدم‌به‌قدم به قرآن نزدیک می‌کند».
 

ادامه دارد...


 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.