قوانين اختصاصي پوشش

قوانين پوشش، مربوط به اصناف و بخش خصوصي

نظر به اينکه نيروي انتظامي، مواردي از عدم حساسيت و برخورد نامناسب نسبت به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هايي که استفاده از آن ها خلاف شرع است و يا عفت عمومي را جريحه دار مي کند گزارش نموده است؛ لذا تأکيداً
دوشنبه، 21 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قوانين پوشش، مربوط به اصناف و بخش خصوصي
 قوانين پوشش، مربوط به اصناف و بخش خصوصي

 

نويسنده: شادي صدر




 

قوانين اختصاصي پوشش

1. برخورد قاطع با فروشندگان لباس هايي که استفاده از آن ها خلاف شرع است

بخشنامه شماره ي 9929/ 78/ 1 - 2/ 10/ 1378 به کليه ي مراجع قضايي کشور
نظر به اينکه نيروي انتظامي، مواردي از عدم حساسيت و برخورد نامناسب نسبت به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هايي که استفاده از آن ها خلاف شرع است و يا عفت عمومي را جريحه دار مي کند گزارش نموده است؛ لذا تأکيداً توصيه مي شود همکاران محترم قضايي مفاد بخشنامه ي 72/ 585/ م مورخ 4/ 3/ 1372 قوه ي قضاييه را در بررسي اين قبيل پرونده ها مدنظر قرار داده و به آن عمل نمايند و رؤساي محترم کل دادگستري ها موظف به نظارت در رسيدگي به اين قبيل پرونده ها مي باشند.
هادي مروي
معاون اول رئيس قوه ي قضاييه

2. بخشنامه شماره 760/ 70 / 10/ ن مورخ 29/ 1/ 86

اتحاديه محترم صنف توليد کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران
با عرض سلام و احترام با عنايت به مفاد نامه شماره 881/ ح/ 241/ 3/ 1716 مورخ 28/ 1/ 86 معاونت محترم نظارت بر اماکن، پليس اطلاعات و امنيت عمومي در خصوص طرح مبارزه با بدحجابي، خواهشمند است ترتيبي اتخاذ نموده تا با اعلام به کليه واحدهاي تابعه اکيداً از ورود بانوان بد حجاب به مکان هاي کسبي جلوگيري به عمل آيد. و از هرگونه سرويس دهي به آنان خودداري گردد. بديهي است در صورت مشاهده ارائه خدمات به اينگونه افراد اقدامات قانوني به عمل خواهد آمد.
مزيد تشکر وامتنان است. / غ. ي 737
با احترام
قاسم نوده فراهاني
رييس مجمع

3. اطلاعيه

مصوب اتحاديه صنف پوشاک تهران، فروردين 87

قابل توجه توليد کنندگان و فروشندگان لباس و پوشاک تهران
با عنايت به رويکرد جامعه اسلامي به ويژه خواهران گرامي در استفاده از پوشش هاي مناسب و برتر و همچنين در جهت حمايت از مصرف کنندگان و ارتقاء امنيت اجتماعي براي عموم شهروندان در زمينه توليد و عرضه لباس و پوشاک شيک با طراحي مدرن و قابل استفاده در جامعه لازم است اعضاي محترم صنف اعم از توليد کننده و عرضه کننده در ادامه طرح ساماندهي مد و لباس تسهيلاتي را فراهم کنند تا دسترسي عمومي مردم به انواع پوشش ها از نوع مردان، زنانه، پسرانه و دخترانه سهل و آسان گردد و در اين رابطه با برگزاري طرح فروشگاه هاي جلوه حجاب در سطح شهر تهران بخشي از تقاضاي مشتريان گرامي پاسخ داده شده است و البته اين تعداد کافي نخواهد بود و مي بايست در گام بعدي به ساير فروشگاه ها حتي عرضه کنندگان پوشاک مردانه تسري و توسعه يابد. بنابراين بدينوسله از شما اعضاي محترم استدعا دارم براي تعميم و پشتيباني از موضوعات مطروح شده به دستورالعمل ذيل جدا تعهد و نسبت به رعايت آن ساعي و کوشا باشيم.
از اول ارديبهشت ماه سال جاري تمامي توليد کنندگان و فروشندگان لباس و پوشاک موظف و مکلفند که نسبت به توليد و عرضه انواع پوشاک مناسب و شيک با درج قيمت و ارائه فاکتور، درج نام و نشان کالا و نصب کدينگ رعايت سودهاي تعيين شده و مصوب، رعايت شئونات حضور متصدي و فروشنده در محل کسب، عدم عرضه پوشاک نامناسب بي کيفيت و دست دوم، عرضه پوشش هاي تنگ، چسبان، کوتاه و بدن نما به نام مانتو و حجاب اسلامي، عدم ارائه سرويس و خدمات به افراد بدحجاب، عدم استفاده از نام و علائم و نصب پوسترهاي بي مفهوم و فاقد ارزش اجتماعي در محل کسب اقدام شايسته کنند و با مأموران، بازرسان و کارشناسان اعزامي که همه روزه صبح و عصر و حتي ايام تعطيل به صورت مشتري جهت نظارت، کنترل و تهيه گزارش عملکرد به واحدهاي صنفي مراجعه مي کنند همکاري صميمانه و موثري را داشته باشند. در صورت مشاهده و گزارش هرگونه تخلف از موارد فوق در اجراي ماده 28 قانون نظام صنفي برخورد قانوني صورت گرفته و از فعاليت کسبي ايشان برابر مقررات جلوگيري به عمل خواهد آمد. پيشاپيش از همکاري و مساعدت شما اعضاي گرانقدر، متعهد و هميشه در صحنه سپاسگذاري و قدرداني مي گردد. (1)

4. بخشنامه

مصوب 27/ 1/ 87 اتحاديه موسسات توريستي و اتومبيل کرايه تهران، شماره 222/ 3001/ 155

مديران محترم موسسات از کد 1 الي آخر
موضوع: افزايش طرح امنيت اجتماعي
احتراماً در راستاي تداوم افزايش امنيت اجتماعي لازم به ذکر است حتماً در موارد ذيل دقت لازم نموده و پيگيري نماييد در غير اين صورت مؤسساتي که موارد مشروحه زير را رعايت ننمايند به شدت با آنان برخورد خواهد شد.
1. از سوار نمودن بانوان بد حجاب که داراي مانتوي کوتاه، تنگ، چسبان و نازک و داراي شلوار کوتاه و تنگ و نامناسب هستند و يا روسري نازک يا شال کوتاه و حجابي نامناسب دارند جداً پرهيز نمايند و به هيچ عنوان به آنان سرويس ندهند.
2. به رانندگان ابلاغ نماييد با ظاهري مناسب و لباس آراسته و پاکيزه در محل کار خود حاضر شوند و از پوشيدن پيراهن آستين کوتاه و انواع تي شرت رنگي و مارکدار خودداري نمايند.
3. از پخش موسيقي هاي غير مجاز در داخل واحد صنفي و خودرو جدا پرهيز نماييد.
ضمناً نظر به اينکه مشاهده شده است عوامل مخالف نظام مقدس جمهوري اسلامي به ويژه گروهک منافقين در... آژانس هاي اتومبيل کرايه اي که در نزديکي مراکز حساس نظامي يا حساس هستند با شگردهاي مختلف از رانندگاني که باز نشسته نيروهاي مسلح (آشنا به محيط هاي نظامي) اقدام به جمع آوري اطلاعات مي نمايند لذا خواهشمند است به رانندگان زير مجموعه خود در اجراي صحيح مقررات اين بخشنامه ابلاغ نماييد. در غير اين صورت با خاطبان طبق مقررات رفتار خواهد شد.
رييس اتحاديه
عليرضا دلاوري

5. از صورتجلسه مورخ 31/ 1/ 87 معاون نظارت بر اماکن عمومي تهران بزرگ

جناب آقاي........
مدير محترم سفره خانه..........
سلام عليکم
با توجه به صورتجلسه مورخ 31/ 1/ 87 معاونت معاونت محترم نظارت بر اماکن عمومي تهران بزرگ در خصوص تداوم طرح افزايش امنيت اجتماعي در سال 1387 موارد مقرر جهت اطلاع و رعايت مفاد آن در واحد صنفي تحت مديريت جنابعالي به شرح ذيل ابلاغ مي گردد:
1. رعايت کليه ضوابط و مقررات و آيين نامه هاي صنفي
3. رعايت شئون، اخلاق، نزاکت و آراستگي ظاهر از سوي متصدي، کارکنان و کارگران.
4. رعايت و حفظ پوشش اسلامي وعدم پذيرش مراجعين بدحجاب اعم از دختران و پسران (مصاديق بد حجاب دختران و بانوان استفاده از مانتوهاي تنگ و چسبان و نارک، شلوار کوتاه روسري شالي بدون پوشش مو، و مصاديق آن در ارتباط با پسران آرايش موها با مدل هاي نامانوس و ناهنجار، استفاده از تي شرت هاي عکس دار مبتذل، شلوار هاي کوتاه و مانند آن)
انتظار دارد با همکاري و رعايت کامل مقررات و دستورالعمل هاي ابلاغي، در زمينه تداوم فعاليت هاي فرهنگي و هنري در سفره خانه هاي سنتي استان تهران و خدمات رساني شايسته به مردم بيش از پيش فراهم گردد.

6. مقررات پوشش شرکت ايرانسل

به منظور حفظ شان شرکت خدمات ارتباطي ايرانسل و تبعيت کامل از مقررات جمهوري اسلامي ايران از کارکنان و پيمانکاران محترم شرکت ايرانسل شاغل در ساختمان هاي شرکت تقاضا مي شود در محيط کار با در نظر گرفتن مقررات زير پوشش خود را انتخاب کنند.

بانوان

احترام به قوانين و رعايت پوشش و اخلاق اسلامي در محيط کار الزامي مي باشد لذا بانوان با در نظر گرفتن موارد زير حجاب کامل خود را رعايت کنند:
1. استفاده از مقنعه به شکلي که موها، گوش ها، گردن و خط شانه را کاملاً بپوشاند. در نظر داشته باشيد که استفاده از شال و روسري ممنوع مي باشد.
2. استفاده از مانتوي ساده که بلندي آن تا زير زانو و آستين هاي آن تا مچ دستان باشد.
3. استفاده از شلواري که بلندي آن تا مچ پا باشد.
4. استفاده از جوراب و کفش رسمي که پا را کاملاً بپوشاند.
5. استفاده از لباس تنگ و بدن نما ممنوع مي باشد.
6. استفاده از مواد آرايشي مطلقاً ممنوع مي باشد.

آقايان

1. شاغلين مرد بايد پيراهن و شلوار رسمي بپوشند و از جوراب و کفش هاي رسمي استفاده کنند که پا را کاملاً بپوشاند.
2. پوشيدن کت مناسب است اما استفاده از کراوات مناسب نيست.

قوانين کلي

مقررات فوق براي کارمنداني که خارج از دفتر شرکت کار مي کنند (مثل کارمندان بخش فني و فروش) نيز مورد بازبيني قرار مي گيرد.

7. از آيين نامه داخلي برنامه هاي موسسه گردشگري شيوار کوهستان (2)

موسسه گردشگري شيوار کوهستان با توجه به اهداف فرهنگي و اجتماعي خود در راه اندازي اين تورهاي ارزان قيمت در جهت حفظ سلامت فرهنگي جمع اين آيين نامه را تنظيم کرده و خواهشمند است تمامي دوستاني که قصد همسفري با موسسه را دارند ابتدا آن را مطالعه کرده بعد اقدام به ثبت نام نمايند بديهي است که در فرم هاي عضويت تعهد نامه اي از مخاطبين جهت رعايت اين اصول آيين نامه اي گرفته خواهد شد و رعايت تمامي موارد زير براي تمامي شرکت کنندگان در برنامه هاي موسسه اجباري و الزامي است.
6- گرفتن عکس از خانم ها منوط به کسب اجازه از آنها بوده و در صورت اعتراض فرد ملزم به پاک کردن عکس مورد نظر و يا تحويل حلقه فيلم مورد نظر به مسئولين برنامه است.
7- ايجاد مزاحمت براي خانم هاي گروه ابتدا با تذکر به فرد خاطي و در صورت ادامه روند برخورد ناشايست گذشته مسئول برنامه اختيار دارد که در صورت اعتراض جمع با انجام صورت جلسه فرد را به اولين مرجع انتظامي تحويل نمايد
11- رعايت پوشش و شئونات اسلامي الزامي مي باشد.

و- قوانين مربوط به ورزش

1. سياست هاي فرهنگي - اجتماعي ورزش بانوان

مصوب چهارصد و هفتمين جلسه مورخ 22/ 7/ 1376 شوراي عالي انقلاب فرهنگي

هدف:

فراهم آوردن زمينه دستيابي زنان به امکانات و تسهيلات و مکان هاي ورزشي در کشور با رعايت موازين اسلامي به منظور تأمين شادابي و سلامت جسمي و رواني زنان.

سياست ها:

1. تقويت فرهنگ ورزش و حمايت از فعاليت هاي ورزشي مناسب با وضعيت جسماني زنان با رعايت موازين اسلامي و پرهيز از اعمال سليقه در فعاليت ها و محيط هاي ورزشي.
2. پرهيز از تبرّج و حرکت هاي انفعالي در مقابل الگوهاي منفي رفتاري در فعاليت هاي ورزشي زنان.

2. تصويب نامه ي اصلاح و تکميل بند 1 و 3 سياست هاي فرهنگي اجتماعي و ورزش زنان کشور موضوع مصوبه ي شماره ي 3328/ دش مورخ 17/ 8/ 76

مصوب 3/ 9/ 76 شوراي عالي انقلاب فرهنگي
سياست هاي فرهنگي - اجتماعي ورزش زنان کشور (نامه ي شماره ي 407/ 6 دش مورخ 6/ 12/ 75 شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان) مطرح و به اين شرح به تصويب رسيد.

سياست ها

1. تقويت فرهنگ ورزش و حمايت از فعاليت ها ورزشي مناسب با وضعيت جسماني زنان با رعايت موازين اسلامي و پرهيز از اعمال سليقه در فعاليت ها و محيط هاي ورزشي و ايجاد هماهنگي در سطوح مختلف دولتي و غير دولتي.
2. پرهيز از تبرج و حرکت هاي انفعالي در مقابل الگوهاي منفي رفتاري در فعاليت هاي ورزشي زنان.

3. از آيين نامه اجرايي بازي هاي همبستگي بانوان کشورهاي اسلامي

ماده يک- هدف

به منظور مشخص شدن اصول و مقررات مربوط به بازي هاي همبستگي بانوان کشورهاي اسلامي و ايجاد وحدت رويه در انجام آنها و با توجه به محورهاي اسلامي ذيل اين آيين نامه تهيه گرديده است:
الف: ايجاد وحدت بين کشورهاي مسلمان و حفظ آن بر اساس موازين شرعي.
ب: رعايت شرح مقدس اسلام و وسيله قرار دادن ورزش جهت نيل به اهداف عاليه اسلامي.
ج: اعمال موازين صرفاً فرهنگي- ورزشي در بازي ها.

ماده دوم - تعريف حجاب

حجاب اسلامي عبارت از پوشيدگي اعضاي بدن و موي سر مي باشد.

ماده سه - نحوه ي برگزاري مسابقات

«الف» مراسم حمل مشعل:

1. مشعل مسابقات توسط قهرمانان ملي رشته دو و ميداني حمل گردد
2. حمل کننده مشعل با حجاب اسلامي باشد.
3. ورزشکاران حمل کننده مشعل توسط نيروهاي انتظامي اسکورت مي شوند.

تبصره:

عکسبرداري و فيلمبرداري از مراسم حمل مشعل با توجه به شرايط فوق بلامانع مي باشد.

«ب» مراسم افتتاحيه و اختتاميه:

1. کليه بانوان شرکت کننده در اين مراسم اعم از سرپرستان، مربيان، ورزشکاران، کادر اجرايي و عوامل فني ملزم به رعايت حجاب اسلامي مي باشند.

تبصره:

پوشيدن لباسي محلي با توجه به مفاد ماده دو بلامانع مي باشد.
2. حضور مردان، فيلمبرداري و عسکبرداري در صورت رعايت بندهاي فوق بلامانع مي باشد.

«چ» برگزاري مسابقات

1. کليه مربيان و سرپرستان تيم هاي شرکت کننده، کادر فني مسابقات و عوامل اجرايي را بانوان تشکيل مي دهند.
2. ورود آقايان در زمان برگزاري مسابقه به سالن مسابقه بر اساس تبصره يک فصل چهارم اساسنامه مطلقاً ممنوع مي باشد.
3. فيلمبرداري و عکسبرداري و هرگونه مصاحبه تصويري در جريان بازي ها و اساس تبصره 2 فصل چهارم اساسنامه ممنوع است.
4. با توجه به رعايت بند 2 و 3، لباس ورزشکاران بر اساس استانداردهاي بين المللي هر رشته مي باشد.

تبصره:

ورود آقايان به دهکده بازي ها ممنوع مي باشد. (محل اقامت ورزشکاران)

«ت» انجام مصاحبه:

1. ورزشکاران مربيان، سرپرستان و عوامل اجرايي و فني مي توانند با رعايت حجاب اسلامي در مصاحبه شرکت کنند.
2. خبرنگاران در اماکن از پيش تعيين شده مجاز به انجام مصاحبه اعم از مطبوعاتي و تصويري با تيمهاي ورزشي خواهند بود.

«ث» حضور در ضيافت ها:

1. حضور در ضيافت ها بر اساس دعوت کتبي ستاد اجرايي از افراد انجام مي پذيرد.
2. چنانچه ضيافت مخصوص بانوان باشد، عکسبرداري و فيلمبرداري ممنوع مي باشد.
3. در صورت حضور آقايان رعايت حجاب اسلامي براي بانوان الزامي مي باشد.

«ش» مجامع شوراي همبستگي ورزش بانوان کشورهاي اسلامي؛

1. حضور درمجامع شوراي همبستگي ورزش بانوان کشورهاي اسلامي با رعايت حجاب اسلامي انجام مي پذيرد.
2. فيلمبرداري و عکسبرداري از جلسات مجامع بلامانع مي باشد.

پي‌نوشت‌ها:

1. در پي صدور اين اطلاعيه، برخي از فروشندگان پوشاک زنانه، مجبور شدند تعهد نامه اي به شرح زير به اتحاديه صنف پوشاک تهران بدهند:
تعهد نامه
اتحاديه محترم صنف پوشاک تهران
احتراماً، اينجانب: --- صاحب --- به شماره --- که شخصاً يا تواماً با حضور مباشر خود مسئوليت اداره واحد صنفي خود را دارم. متعهد و ملزم مي کردم موارد ذيل را برابر اخطار کتبي معاونت محترم نظارت بر امکان عمومي پليس امنيت فاتب رعايت نموده و تکرار نکرده و چنانچه در آينده با اخطار از سوي اداره اماکن عمومي و يا اتحاديه تعهد اينجانب نقض گردد، بديهي است از سوي شما اقدامات قانون مبني بر تعطيل و جلوگيري از فعاليت واحد صنفي بعمل خواهد آمد که عواقب آن متوجه اينجانب مي باشد و حق هيچگونه اعتراضي را نخواهم داشت.
1. عدم عرضه لباس هاي نامتناسب و غير مجاز شامل مانتوهاي کوتاه، تنگ، چسبان، کشي، بدن نما و تک سايز شلوارهاي کوتاه و برمودا و فاق کوتاه، لباس هايي با نقوش مبتذل و چاپ عکس هاي گروه هاي فاسد.
2- عدم نمايش لباس هاي زنانه رکاب دار، بدون آستين، بدن نما، کوتاه که در مجالس زنان استفاده مي شود در ويترين بيروني فروشگاه به طوريکه در معرض ديد عموم قرار نگيرد.
3- چيدمان ويترين طوري تنظيم گردد که داخل فروشگاه قابل رؤيت باشد.
4- عدم نصب پوسترهاي مبتذل و استفاده از اسامي و نام هاي خارجي و داشتن اطاق پرو نامتناسب و نا امن و به نمايش گذاشتن کروات و انواع مانکن هاي غير مجاز.
5- رعايت شان حضور متصدي و يا فروشنده از حيث عفاف و حجاب در گفتار، رفتار، پوشش و آرايش.
6- عدم ارائه هرگونه سرويس و خدمات به بانوان بد حجاب.
تاريخ انقضاء 14/ 1/ 87
2.shivar7.blogfa.com/post-1.aspx

منبع مقاله :
صدر، شادي؛ (1389)، مجموعه قوانين و مقررات پوشش در جمهوري اسلامي ايران، تهران: کتاب نيلي، چاپ اول



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی