آیا باید سینوزیت با آنتی بیوتیک‌ها درمان شود؟

بسیاری از سینوزیتها ویروسی هستند به همین دلیل استفاده از آنتی بیوتیکها برای درمان آنها عاقلانه به نظر نمی‌رسد. در مقاله زیر درباره ضرورت کاهش طول درمان استفاده از آنتی بیوتیک صحبت شده است.
يکشنبه، 10 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا باید سینوزیت با آنتی بیوتیک‌ها درمان شود؟
آیا باید سینوزیت با آنتی بیوتیک‌ها درمان شود؟

 






 

بسیاری از سینوزیتها ویروسی هستند به همین دلیل استفاده از آنتی بیوتیکها برای درمان آنها عاقلانه به نظر نمی‌رسد. در مقاله زیر درباره ضرورت کاهش طول درمان استفاده از آنتی بیوتیک صحبت شده است.
آیا از سینوزیت رنج می‌برید؟ بسیار خوب، در بیشتر مواقع توصیه‌ای که پزشک و خانواده به شما می‌کنند استفاده از آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیکها از زمانهای طولانی به عنوان اولین درمان برای سینوزیت استفاده می‌شدند. با اینکه استفاده از آنتی بیوتیک علائم سینوزیت را بهبود می‌بخشد اما به تازگی توسط انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا (IDSA) دستورالعملی صادر شده که در آن به جای استفاده از آنتی بیوتیک روش کم خطرتری توصیه شده است.
این انجمن، روش مشاهده کردن و منتظر ماندن را برای درمان سینوزیت پیشنهاد می‌کند. سینوزیت می‌تواند توسط ویروس، قارچ و آلاینده‌ها ایجاد شود. IDSA بیماران را از خود درمانی پرهیز می‌کند و به پزشکان در مورد تجویز آنتی بیوتیک هشدار می‌دهد. این دستورالعمل‌ها توسط متخصصین برای جلوگیری از مصرف فراوان آنتی بیوتیک تدوین شده است.

آیا آنتی بیوتیک درمان سینوزیت است؟

انجمن IDSA بیان کرده که اکثر سینوزیتها ناشی از ویروس است و استفاده مداوم از آنتی بیوتیکها عامل اصلی افزایش باکتری‌های مقاوم به داروست. حجم زیادی از آنتی بیوتیکها بدون تشخیص عامل اصلی سینوزیت تجویز می‌شوند؛ این کار نگران کننده است چون باعث افزایش باکتریهایی می‌شود که در مقابل داروها از خود مقاومت نشان می‌دهند.
تستهای تشخیص عامل سینوزیت وقت گیر و مایه زحمت است به همین دلیل اغلب پزشکان بدون انجام این تستها آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. هم چنین در مواردی که ویروس عامل سینوزیت است استفاده از آنتی بیوتیک تأثیر کمی دارد. همه ی این موارد منجر به استفاده غیرضروری از آنتی بیوتیکها، افزایش خطر مقاومت دارویی و عوارض جانبی ناخواسته می‌شوند.
بنا بر انجمن IDSA ، 90 تا 98 درصد عامل ایجاد سینوزیتها ویروسها هستند، بنابراین پزشکان در تجویزهای خود باید تجدید نظر کنند. هم چنین بنابر یافته‌های انجمن آلرژی، آسم و ایمن شناسی آمریکا (AAAAI) 60 تا 70 درصد از موارد سینوزیت بدون استفاده از آنتی بیوتیک قابل رفع هستند.
در فوریه 2012 جامعه پزشکی آمریکا طی گزارشی که در آن تأثیر آنتی بیوتیک بر درمان سینوزیت بررسی شده بود، اعلام کرد که بیشتر از 166 نفر از کسانی که برای درمان سینوزیت از آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند در مقابل کسانی که از داروهای کم خطر استفاده کرده بودند نتیجه‌ای نگرفته‌اند.
هم چنین در تحقیق دیگری که در کلینیک Mayo انجام شده بود، نشان داد که قارچ یک عامل کلیدی در پیشروی و گسترش سینوزیتهای حاد است. بنا بر این یافته، تکثیر ورشد قارچها در حفره های سینوسی 85% از علت سینوزیتهای حاد را تشکیل می‌دهد. اگرچه تاکنون فکر می‌کردیم باکتری باعث سینوزیت است اما در حقیقت عامل اصلی قارچ است.
استفاده از آنتی بیوتیکها نوعی از باکتریها را که رشد قارچ را کنترل می‌کنند از بین می‌برد در نتیجه به نوعی، آنتی بیوتیک، به رشد و تکثیر قارچ کمک می‌کند و به باکتریهای مضر فرصت پیشروی می‌دهد. بنابراین از استفاده غیر ضروری ازآنتی بیوتیک باید اجتناب کرد و به مدت خیلی کم از آنتی بیوتیک استفاده کرد.

درمان سینوزیتهای باکتریایی :

برای مواردی که عامل سینوزیت، باکتری است انجمن IDSA دستورالعملی برای نحوه درمان و طول درمان ارائه کرده است.

درمان :

IDSA اعلام کرده که بیماران از آموکسی سیلین استفاده نکنند جون بعضی باکتریها به آموکسی سیلین مقاوم می‌شوند. این انجمن به استفاده از آموکسی کلاو که در درمان سینوزیت مؤثر است توصیه می‌کند. بعضی پزشکان آموکسی کلاو را برای رفع مقاومتهای باکتریایی مناسب می‌دانند. IDSA مصرف آنتی بیوتیکهای زیر را که در درمان سینوزیت مؤثر نیستند منع کرده:

کلاریترومایسین، آزیترومایسین و تریمتوپریم

هم چنین IDSA استفاده از آنتی هیستامین‌ها را نیز منع کرده چون سینوزیت را تشدید می‌کند. آنتی هیستامین‌هایی نظیر بنادریل باعث غلیظی و چسبندگی خلط می‌شود و مشکل سینوزیت را بدتر می‌کند.
استفاده از اسپری‌های آب نمک به حل مشکل گرفتگی کمک می‌کند. هم چنین بنا به توصیه انجمن برای رهایی از ناراحتی‌های صورت و اطراف چشمها می‌توانید از استامینوفن استفاد کنید. افزایش مایعات در مجاری تنفسی به خارج شدن عفونت کمک می‌کند.
هم چنین IDSA به استفاده از آب نمک تاکید می‌کند چون علائم سینوزیت را بهبود می‌بخشد و نیاز به استفاده از داروها را کم می‌کند. محلول آب نمک به شستشوی مجاری بینی و مرطوب نگهداشتن آن و تمیز کردن خلط کمک می‌کند.

طول درمان :

IDSA طول درمان را برای جلوگیری از مقاومت دارویی کاهش داده و به جای 10 روز تا دو هفته طول درمان باید یک هفته طول بکشد.

نحوه تشخیص عفونت باکتریایی از سینوزیت توسط انجمن IDSA چنین بیان شده :

اگر علائمی نظیر تب بالا، سردرد و آبریزش شدید بینی بیش از 10 روز طول کشید یا طی 3 تا 4 روز شدید بود عفونت باکتریایی است و باید از آنتی بیوتیک استفاده کرد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.